Fv./rv. 282 Bjørnstjerne Bjørnsons gt.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Viktige transportutfordringer i Ringeriksregionen
BU31.4: Kostnader ved universell utforming i eksisterende bygg og uteområder. Prosjekt for universell utforming av eksisterende bygg og uteområder på kommunenivå.
Kartforklaring Fjordlinje
Nettskolen i Nordland Geir Hareide Hansen, leder 27. Februar 2014 Foto: Crestock.
Bergen en sykkelby med potensiale
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
-Hovedinnhold og status Ny felles parkeringsregulering KS samling 30. august 2010 Ved Espen Rindedal Seniorrådgiver i Samferdselsdepartementet.
Oppstart planprosess Høring av planprogram Vindmølle – Lars Hoem, Rye Informasjonsmøte Rye Bedehus Eirik Lind.
Øvre Sund bru åpner i 2011, vurdering av bruk av gamle bybru pågår nå Tiltaksplan for handel og næringsliv i Drammen sentrum.
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
Spørsmål fra Ragnhild Røed, AP: 1.Om skoleveier; sikkerhet og brøyting 2.Om vinterdrift i sentrum.
Hva satser Oslo På Store og små prosjekter
Maria Wirkola Plansjef
Felles leverandør- og bransjemøte veg og bane Terje Moe Gustavsen 28. april 2010.
Den ideelle kommunesammenslåing
Randi G. Trøan Prosjektleder Statens vegvesen
Miljøpakken for transport i Trondheim
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Reguleringsplan Vendespor Ski sør -del av Follobanen – nytt dobbeltspor Oslo – Ski Åpent møte
Målsetning Trygg Vestsidevei
Nasjonal Transportplan
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
Konnerudgata Trafikksikring og bussholdeplasser
Fossumdiagonalen, Trondheimsveien
Bjørnstjerne Bjørnsons gate
Kommunal planlegging Vi er her nå.
Fv. 108 Tangebekken-Skjærhalden - tiltak for myke trafikanter Åpent møte Hvaler rådhus 11. desember 2012.
”SITTESKULPTURER” Åpen konkurranse om utforming av 5 nye sitteskulpturer for Drammens Elveparker Bakgrunn: Et ønske om å fortsette utplasseringen av moderne.
Trondheim 2020.
Evaluering av forvaltningsreformen i barnevernet
Dagsorden - Åpent møte kl
Grunnskolelærerutdanning Struktur, mulig løsning og noen utfordringer.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Prosessen så langt, 1 Alternativer i dalføret utredet
Strakstiltak Konnerudgata Bakgrunn: Åpning av Øvre Sund bru og Strømsø torg har ført til trafikkendriger som har gitt kø i Konnerudgata. Trafikkbilde betydelig.
Nattland skole 8.juni 2011 Informasjon om det forestående byggeprosjektet.
Regional transportplan Agder
Kommende prosjekt i Region sør
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Bruk av ATP-modellen i Trondheim kommune
Sognsveien sør for John Collets Plass - Kirkeveien
Vern av kysttorsk 2012.
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Maridalen – gang-sykkelveg
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
TRAFIKKSIKKERHETSTILTAK LANGS AVLASTNINGSVEI I BYGGEPERIODEN FOR FIREFELTS E6 - Sikring av myke trafikanter gjennom Steinsvingen.
Revidering av lokal lønnspolitikk 2014 status arbeid
Program Hovedlandsrennet 2010 Torsdag 25.02: åpen for trening ハ Langrennscrosstraseen åpen for trening. NB: 5 km traseen er.
Ringgatas forlengelse Åpent møte 20.mars 2014 Informasjon Spørsmål Synspunkter Høringsfrist 28.april 2014.
Virksomhetsrapport August Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Revidert utgave av 6. januar 2006
Reguleringsplan for skiarena med utfartsparkeringer på Solli Orientering for komité for teknikk, kultur og fritid
Storskala utbredelse av elektronisk utveksling av helseopplysninger Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, prosjektleder.
E 16 / Rv. 2 Kongevegen – Tjernsbergs veg v/ prosjektleder Amund Sjøvik Norsenga bru.
KVU for kryssing av Oslofjorden
SHARED SPACE Skvallertorget Avsluttet. SHARED SPACE Hensikten  Bedre trafikksikkerheten og framkommeligheten for g å ende og syklende i byen  Gj ø re.
Aktiv transport. Definisjon av Aktiv transport Aktiv transport omfatter gåing, sykling på reiser som uansett skal gjennomføres i hverdagen, for eksempel.
Eksempler på en god reguleringsplan Kristoffer L. Seivåg Byplan.
TILBUDSKONFERANSE : Fv. 282 Bjørnstjerne Bjørnsons gate, parsell Jernbanegata – Telthusgata.
Fv. 409 Marisberg, rundkjøring og atkomstvei til nytt boligfelt.
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
Har reformen ført til større handlingsrom for fylkeskommunen - styrking av demokratiet? september 2010 Kari-Anne Opsal.
Planprogram – Rv. 23 Linnes - E18
Marienlyst stadion Gamle Gress Mulighetsanalyse
Fv. 704 Prosjektet Referansegruppemøte
Oppsummering 02.september 2016
Reguleringsplan for nytt næringsområde med tilhørende adkomstveg på Ausenfjellet Informasjonsmøte
Handlingsprogram
Utskrift av presentasjonen:

Fv./rv. 282 Bjørnstjerne Bjørnsons gt. Formannskapsmøte Drammen kommune September 2011 Prosjektleder Jenny Melby

Framstilling Forutsetninger – om planlegginga Undersøkte alternativer Virkning av alternativer Konklusjon

Forutsetninger Økonomi Handlingsprogram for fylkesveger 2010-2013: 62 mill kr i 2013 60 mill kr etter 2013 Midler for riksvegdelen er uavklart.

Forutsetninger Planens avgrensing

Forutsetninger Prosjektets mål: Bjørnstjerne Bjørnsons gate skal fungere som en kapasitetssterk del av sentrumsringen. Dagens trafikkstrømmer skal optimaliseres innenfor en ramme av 0-vekst i biltrafikken på Strømsø. Verdensrekord i balansekunst: Eskil Rønningsbakken

Forutsetninger Føringer for utformingen Bjørnstjerne Bjørnsons gate skal utformes som en 4-felts allégate med rettlinjet geometri Bred midtdeler Fysisk skille mellom gs-anlegg og kjørebane Føringer for trafikksystemet Gatehierarki Strømsø med retningslinjer for myke trafikanter Byaksen Busstrase Tordenskiolds gate/Tollbugata Hovedsykkelplan Drammen

Om planlegginga Planprosessen Planprogram Overordnede vurderinger av trafikksystemet Reguleringsplan 1: Konnerudgata - Telthusgata Høringsperiode: 8. juni – 8. aug. 2011 Åpent møte: 14. juni Nærinfo Nærinfo Høringsperiode: Feb. – Juni 2012 Åpent møte: Mars 2012? Nærinfo

Telthusgata - Bangeløkka Om planlegginga Planprosessen Reguleringsplan 2 Bangeløkka - Rundtom Reguleringsplan 3 Telthusgata - Bangeløkka Oppstart byggefase Høringsperiode: Høsten 2012 Åpent møte: Nærinfo Høringsperiode: Våren 2013 Åpent møte: Våren 2013 Nærinfo Anleggsperiode fra 2013 Nærinfo

Om planlegginga Planprogram Problemstillinger/tema for utredning: Trafikale virkninger, framkommelighet og trafikksikkerhet for alle trafikantgrupper Bybilde Nærmiljø Barriere Støy/luft Kulturminner/kulturmiljø Naturmiljø Samfunnssikkerhet (ROS) Konsekvenser i anleggsperioden Planprogram

T-kryss med restriksjoner Undersøkte alternativ Trafikksystem   Rundkjøring X-kryss T-kryss T-kryss med restriksjoner (høyre av/på) Stengt Konnerudgata X (åpnes for buss mot øst) x Tamburgata Blichs gate Langes gate Mallinggata Knoffs gate (åpen for buss mot nord) Telthusgata  x Austadgata Collets gate X* Neumanns gate Anchersbakken/ Lilleøygata (stengt mot Lilleøygata) Rundtom

Undersøkte alternativ Sykkeltrafikk Eksisterende ruter og behov Sykkeltrafikkpotensial arbeidsreiser 25-300 i makstimen ATP-modellen, Buskerudbyen

Undersøkte alternativ Gangtrafikk  Kryss over Bjørnstjerne Bjørnsons gate: April 2011   7.30-8.30 15.30-16.30 Kreftings gate 160 199 Tamburgata 184* 128* Knoffs gate 213 118 Telthusgata 28 36 Collets gate 25 Anchersbakken 24 13 *Juni 2010

Undersøkte alternativ Utformingssnitt Hovedprinsipp for tverrsnitt, sett i fartsretning fra vest mot øst

Telthusgata – Bangeløkka Bangeløkka - Telthusgata Virkninger av alternativer Trafikkberegninger og simuleringer Hele strekningen Nord-sør Sør-nord Telthusgata – Bangeløkka Bangeløkka - Telthusgata Simulering Ny situasjon 6 min 44 sek 7 min 56 sek 4 min 2 sek 2 min 43 sek Betydelig økning i trafikken i Bj. Bjørnsons gate. Lokalt gatenett får en reduksjon. Selv med kryss i plan vil den nye 4-felts gate gi tilstrekkelig kapasitet Bj. Bjørnsons gate har ikke kapasitet til noen trafikkøkning av betydning ut over dagens trafikk.

Virkninger av alternativer Trafikksikkerhet Prioritet Nr Kryss/strekning Uønsket hendelse Tiltak 1 6, 7 Tamburgata Påkjørsel bil – fotgjenger i gangfelt over BB gt (for kryssing kun i plan og kryssing i plan og undergang ) Redusere fartsgrense til 40 km/t Evt. 30 km/t (variabelt skilt i gulblinksituasjon) Opphøye gangfelt Bredt gangfelt (10 m) – synliggjøre byaksen Annet dekke/belegg God belysning – god avstand til stopplinjer Nedtellingstavle – optimal styring av omløpstid (kortest mulig ventetid) 2 21, 28,29 Knoffs gate Over Telthusgata Påkjørsel bil - fotgjenger  Redusert ventetid på rødt lys og/eller økt grønnfase. God belysning – god sikt (blindsoner). Nedtellingstavle. Vurdere avstand – kryss/gangfelt (spesielt for Telthusgata).

Virkninger av alternativer Omgivelser . Støy/kulturminner

Omgivelser - tilgjengelighet Virkninger av alternativer Omgivelser - tilgjengelighet

Virkninger av alternativer Bybilde

Trafikkavvikling buss Trafikkavvikling gående og syklende Oppsummering av virkninger   Trafikkavvikling bil Trafikkavvikling buss Trafikkavvikling gående og syklende Trafikksikkerhet myke trafikanter Bybilde Nærmiljø (barriere, støy, luft) Kulturminner/ kulturmiljø Dagens situasjon - -- Ny situasjon + ++ (-)

Konklusjon Trafikksystem Ny situasjon for trafikksystemet, legges til grunn for den videre detaljplanleggingen med forbehold om videre utredning av følgende: Kollektivfelt Konnerudgata – Jernbanegata Åpning av Neumannsgate og Lilleøygata sett i sammenheng med stenging av Tollbugata ved Rundtom (støy) Kryssing i plan i Tamburgata (hovedakse) kombinert med eksisterende undergang Tiltak utenfor planområdet må gjennomføres i regi av andre aktører enn prosjektet. Trafikksikkerhet: Gjennomføring av tiltak for hendelser i rød kategori. Gjennomføring av tiltak etter vurdering, for hendelser i oransje kategori.

Konklusjon Utforming Hovedprinsipp for tverrsnitt, med evt. tilpasninger, legges til grunn. Tosidig langsgående tilbud for myke trafikanter. Kvalitet på utforming og materialvalg som i øvrige deler av sentrumsringen