Punktlighetsseminar 2014 Tom Dulin, Fremføringssjef
Dagens produksjon 3 daglige avganger Alnabru – Bergen - Alnabru 2 daglige avganger Alnabru – Trondheim – Alnabru 1 daglig avgang Alnabru – Stavanger – Alnabru 1 daglig avgang Alnabru – Åndalsnes – Alnabru 1 ukentlig avgang Alnabru – Bodø - Alnabru
Hovedutfordring 1 - infrastrukturen Infrastrukturen faller fra hverandre Nesten ikke én eneste uke hvor ting går som det skal Ingen forutsigbarhet for gods Store økonomiske tap Politikerne setter sin lit til utredninger, fremtidige reformer og omorganiseringer Men ingenting skjer hvis man bare ser fremover Gods kjører på spor, ikke på planer
Kunden har alternativer
Hovedutfordring 2 Dårlig sporkapasitet på Alnabru –Mye venting på grunn av urutinert personale hos JBV –For få lastegater gir kortere lastefrister
Eksempel
Hva gjør vi for å bedre punktligheten? Økt fokus på punktlighet fra utgangsstasjon –Et av Cargolinks hovedmål er 95% punktlighet fra utgangsstasjon Bedre opplæring og oppfølging av vår leverandør av terminaltjenester Økt fokus på å overholde lastefrister Ny skifteplan, hvor skifting er forsøkt spredd utover døgnet. Dette for å unngå «topper» ved avgangstid Størst mulig grad av faste togstammer
Ønsket situasjon for godstrafikken Økt sporkapasitet Alnabru Flere lastegater Alnabru Flere og lengre krysningsspor på alle strekninger Prioritering av godstog i tidsrommet 1800 til 0500 Bedre informasjon i avvikssituasjoner
Takk for oppmerksomheten!