Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Kapasitetsanalyse Alnabru godsterminal
Kenneth Nielsen Jernbaneverket Strategi og samfunn, Kapasitet
2
Problemstilling Lav avgangspunktlighet fra Alnabru Første halvår 2014:
0:59 minutters grense: 69 % 5:59 minutters grense: 78 % Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 2
3
Formål Undersøke om manglende infrastrukturkapasitet er en årsak til forsinkelser og lav avgangspunktlighet Gi anbefaling om eventuelle tiltak Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 3
4
Definisjoner Kapasitet Kapasitetsutnyttelse
Antall tog/skift per tidsenhet Kapasitetsutnyttelse Andel av tilgjengelig tid er et sporelement opptatt Ikke analyse av kapasitet mht. håndtering av containere, lagring av containere etc. Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 4
5
Metode Undersøke kapasitetsutnyttelse i utvalgte sporelementer på Alnabru Sammenholde resultat fra kapasitetsanalyse med analyse av forsinkelsesdata Vurdere om kapasitetsforhold er en vesentlig årsak til forsinkelser (mange samvirkende årsaker) Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 5
6
Kapasitetsanalyse Analyse av kapasitetsutnyttelse for Døgnnivå
Vinter Sommer Makstime Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 6
7
Kapasitetsanalyse Generell beskrivelse av aktiviteter
Ikke alle detaljer er med (modell) Beregnede verdier er ment som veiledende om nivået på kapasitetsutnyttelse Det er gjort følsomhetsvurdering ved endrede forutsetninger Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 7
8
Oversiktskart C-spor (lastegater) G-spor R-spor A-spor Verksted Mot Grefsen Bryn Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 8
9
Kritiske sporområder R5 R1 R2 R3 R4 (GII-V) A-spor Verksted C13-C32 C42-C45 R3 GII-GV C1-C5 Aker Grorud Grefsen Brobekk Nyland GI 1 Bryn C8 2N 3 4 5 2S Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 9
10
Trafikk over døgnet Sum ankomster og avganger per ukedag og time på døgnet Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 10
11
Trafikkgrunnlag i beregning
Døgnnivå Makstime Ankomster hele døgnet til Alnabru fra Avganger hele døgnet fra Alnabru til Ankomster i makstime til Alnabru fra Avganger i makstime fra Alnabru til Kornsjø/Loenga 5 0,4 0,0 Ganddal/Drammen 7 1,1 Bergen 0,7 Trondheim/Bodø/Åndalsnes via Grorud 0,5 Trondheim/Bodø/Åndalsnes via Aker 3 0,2 Kongsvinger/Charlottenberg via Grorud Kongsvinger/Charlottenberg via Aker 2 Løslok Loenga/Bryn 4 Løslok Grorud/Lillestrøm 9 Sum belegg ved ankomster/avganger til/fra Alnabru 49 3,5 3,2 Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 11
12
Kapasitetsanalyse Ca. 90 % av alle skiftebevegelser i forbindelse med avgang og ankomst av tog belaster sporområde 3 Gjelder alle tog for alle destinasjoner jf. forutsatt trafikk Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 12
13
Kapasitetsanalyse Belastning av terminal er både ved avgang og før avgang samt ved ankomst og etter ankomst. Kapasitetsutnyttelse beregnet på bakgrunn av tid sporelementer er belagt til: Skiftebevegelser ved avgang Tomme vognstammer til lastegater m. skiftelok Skiftelok ut til R-spor Lok inn til lastegater Tog/skift ut fra lastegater Skiftebevegelser ved ankomst Lastede vognstammer til lastegater Skiftelok (og evt. eget lok) ut til R-spor Skiftelok inn til lastegater Lossede vognstammer ut fra lastegater Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 13
14
Kapasitetsanalyse Kapasitetsutnyttelse beregnet på bakgrunn av tid sporelementer er belagt til Uttak av vogner for feil Deling Uttak Samling Kjøring til og fra verksted Regnet som om alle tog skal til lastegate ved ankomst Også inkludert frakobling og påkobling av vognlastvogner Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 14
15
Kapasitetsanalyse Feil på vogner størst om vinteren
Hjulslag Avising om vinteren Konsekvens av vedlikehold på dagtid er ikke tatt med Den beregnede kapasitetsutnyttelsen vil da kunne være høyere enn vist Antakelig er det primært i periodene uten om rush at dette vil slå ut Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 15
16
Kapasitetsutnyttelse
Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 16
17
Kapasitet i lastegater
Det er sett generelt på kapasitetsutnyttelse av lastegater Utnyttelse er på 60 % til 80 % avhengig av hvor mange lastegater som benyttes Mangel på (sporkapasitet ved) lastegater er neppe en problem Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 17
18
Kapasitetsutnyttelse for dagens situasjon
Akseptabel utnyttelse på døgnnivå Størst utnyttelse mellom G- og C-spor og i kryss mot Alnabanen (nær akseptabel grense) Veldig høy utnyttelse mellom G- og C-spor i makstime Tiltak? Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 18
19
Mulig tiltak Etablere ekstra sporforbindelse mellom G- og C-spor
Avlaster forbindelse mellom G- og C-spor Benytte A-spor til skifting for å avlaste kryss mot Alnabanen (Grefsen) Avlaster kryss mot Alnabanen Redusere feilrate på vogner Reduserer behov for vognuttak og utnyttelse av kryss mot Alnabanen Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 19
20
Kapasitetsutnyttelse
Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 20
21
Kapasitetsutnyttelse
Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 21
22
Betydning av kapasitetsutnyttelse
Er høy kapasitetsutnyttelse en vesentlig årsak til forsinkelser? Se på sammenhenger mellom forsinkelser og antall tog, tid på året, rid på døgnet etc. Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 22
23
Forsinkelsesanalyse Formål
Undersøke sammenhenger som kan belyse effekt av kapasitetsmangel på forsinkelse Belyst sammenhenger mellom avgangsforsinkelser og Tognummer Ankomstpunktlighet Tid på året Tid på døgnet Antall tog per time Belastning i forbindelse med skifting ved ankomst og avgang Operatør Sammenheng mellom forsinkelse og størrelse av tidsintervall mellom tog i felles sporelement Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 23
24
Forsinkelse per tognr. Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 24
25
Punktlighet avg. og ank. Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 25
26
Forsinkelse over året Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 26
27
Forsinkelse over døgnet
Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 27
28
Punktlighet over døgnet
Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 28
29
Deloppsummering Oppsummering mht. tognummer, ankomstforsinkelse, tid på år og tid på døgn: Sesongvariasjoner Mange store forsinkelser Mange negative forsinkelser (avg. før tiden) Delvis ulik utvikling hos operatører over tid Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 29
30
Forsinkelse og belastning
Alle forsinkelser Konfidensintervall (95 %) for stigningstall: [-0,76; -0,13] Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 30
31
Forsinkelse og belastning
Forsinkelser maks 60 min: Ta ut forsinkelser på grunn av ekstraordinære forhold Konfidensintervall (95 %) for stigningstall: [0,04; 0,43] Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 31
32
Deloppsummering Ikke entydig sammenheng mellom belastning av alle tog totalt og forsinkelser Sammenheng er uansett veldig svak Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 32
33
Forsinkelse per operatør og etter belastning
Alle tog Operatør Estimert stigningstall forsinkelse mht. belastning av alle tog Konfidensintervall for stigningstall (95 %-nivå) Korrelasjons-koeffisient R2 Cargolink 1,76 [1,25; 2,26] 0,21 0,045 CargoNet -0,19 [-0,36; -0,01] -0,04 0,0019 Green Cargo -0,23 [-1,04; 0,58] -0,03 0,0007 Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 33
34
Forsinkelse per operatør og etter belastning
Egne tog Operatør Estimert stigningstall forsinkelse mht. belastning av egne tog Konfidensintervall for stigningstall (95 %-nivå) Korrelasjons-koeffisient R2 Cargolink 3,8 [2,7; 4,9] 0,21 0,045 CargoNet -0,3 [-0,64; 0,02] -0,04 0,0015 Green Cargo -3,1 [-8,1; 1,9] -0,06 0,003 Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 34
35
Deloppsummering Signifikant forskjell på operatører mht. retning av forsinkelse og belastning (antall tog/time) Ikke signifikant, men sannsynlig, forskjell på operatører mht. belastning av egne tog og forsinkelser (ulike fortegn på avhengighet) Dette tyder på at det ikke er kapasitetsutnyttelsen som er dominerende Sammenheng er uansett signifikans veldig svak, dvs. at kapasitetsutnyttelse ikke er viktig Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 35
36
Intervaller mellom tog
Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 36
37
Intervaller mellom tog
Togpar i konfliktpunkter (samme sporelement) Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 37
38
Intervaller mellom tog
Tidsintervall mellom togpar Konfidensintervall (95 %) for stigningstall: [-0,07; 0,07] Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 38
39
Intervaller mellom tog
Tidsintervall mellom togpar, begrenset Konfidensintervall (95 %) for stigningstall: [-9,3; 8,0] Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 39
40
Deloppsummering Ikke sammenheng mellom intervallstørrelse mellom tog i togpar med felles element i togveier Antatt årsak: Store forsinkelser vil ikke overføres (andre tog trenger ikke å vente og går i rute) Mindre forsinkelser kan håndteres gjennom å la forsinket tog bli ytterligere forsinket Bare de minste forsinkelsene i kombinasjon med små intervaller vil gi en effekt og denne kombinasjonen opptrer ikke ofte Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 40
41
Konklusjon Kapasitetsutnyttelsen på døgnnivå er ikke kritisk
Kapasitetsutnyttelsen i makstimen for dagens situasjon er for høy i forbindelsen mellom G-spor og C-spor, både for sommer og vinter Kapasitetsforhold i sporområdene på terminalen er ikke viktige som forklaring for avgangsforsinkelser. Kapasitetsmangel i infrastrukturen kan ha betydning for konkrete forsinkelser og i avvikssituasjoner. Betydningen er størst om vinteren og minst om sommeren. Effekt av gjennomført vedlikehold på dagtid, og eventuell høyere belastning enn beregnet, vil styrke denne konklusjonen De viktigste forklaringene til forsinkelser må i all hovedsak finnes i forhold som f.eks. organisering av skift, organisering av logistikken generelt, driftsmessige ressurser som personal og antall skiftelok, vær og føre, feilrater på vogner og lok etc. Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 41
42
Anbefaling Tiltak på følgende områder trolig kunne forbedre avgangspunktligheten (betydning er ikke kvantifisert og listen er ikke prioritert etter viktighet): Koordinering og styring av sporbruk ved skifting inkl. styring av hvilken ende av R-spor som brukes til skift ut og inn i R-spor slik at nordenden mot A-spor benyttes mer for å avlaste kryss i sør mot Alnabanen Feilrate på vogner bedre vedlikehold av vogner Feilidentifikasjon bedre rutiner for å oppdage feil på vogner Ekstra sporforbindelse mellom G-spor og C-spor (reetablere sporforbindelse) sikre uavhengige skifteveier og økt kapasitet ved spissbelastning unngå begrensninger ved framtidig i utvikling Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 42
43
Videre arbeid Se på betydning av
Omfang av skiftemateriell og mannskap i mest belastende perioder Organisering av tog og skift Oversikt over sporbruk Driftsstabilitet av lok (feilrate på lok) Buffer mellom siste tidspunkt for lasting av vognstammer og avgangstid (bedre lastekapasitet og/eller mottakskapasitet) Bruk av lastegater (analysere om bruken av lastegater er en flaskehals) Logistikken med lasting og lossing av containere, ankomst og avgang av lastebiler, lagring av semihengere og containere, krankapasitet etc. Konflikter mellom bevegelse av lastebiler og tog/skift i planoverganger på terminalen. Kapasitetsanalyse Alnabru Kenneth Nielsen, Jernbaneverket Punktlighetsseminar 43
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.