7. Xunzi (Hsün-tzu), menneskenaturen og konfusianismen Pensum: Graham 235-267 Ching 72-84 Sommer 63-70.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PowerPoint nr 1 Hva vil det si å være kristen? Av Karina Schjølberg
Advertisements

Sprell levende 4.mai 08.
SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
Impulssenteret Et dynamisk veiledningssenter i Vaskerelven, Bergen.
Fra ord til liv Mars 2011.
“Tenk over dette...” Klikk med mus eller piltaster for neste bilde...
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
”Se, vi går opp til Jerusalem”
Hva er det som driver meg? Greiner på det gode treet.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
Religionskritikk Forbanna religion!!!!!.
Åpenbaringen av Jesus Del 1. Jesu lengsel.
Skaperen, ordneren og danseren
Med sekken full av penger!
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Smittende tro Det kommende året vil vi fokusere på: Hvordan…
Menigheter I Forvandling Brobygging mellom menigheten og vår tids kultur gjennom evangelisasjon – fra begivenhet til prosess.
Johannes 16, Om sorg og glede
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
Skattejakt-samling på torsdag
Kina i forandring – i Yin Yang perspektiv Yin Yang Coaching Cong Zhao 05. mai, 2010.
TROSOPPLÆRINGSPLAN FOR RØNVIK MENIGHET
Hosianna, Davids sønn! Velsignet være han! Velsignet Davids sønn som kommer, i Herrens navn! Hosianna i det høye, hosianna, Davids sønn! Velsignet,
8.mars 09 Barnegudstjeneste Velkommen til
Hvis du dør i natt, tror du at du kommer til Himmelen?
”Jeg er ikke god nok for Gud!”
DÅP - hvem? - hva? - hvorfor?.
Jesus, døperen Johannes og jul
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
Fra ord til liv Fra ord til liv februar 2012 februar 2012.
Rus; to helt forskjellige betydninger;

Oppgave 44 Preposisjoner og uttrykk.
- Hverdagsrehabilitering Del 4 - Hva er det i praksis?
Jes 40,13 Hvem har målt Herrens Ånd, og hvor er mannen som kunne gi Ham råd og tilføre Ham kunnskap? Rom 11,34 For hvem har kjent Herrens sinn? Eller hvem.
Familie relasjoner Far Sønn Sønn Bestefar Søstre Brødre Ektepar Far
STILLE BØNN Takk Gud, Han som er din Far
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
Et møte med Gud og andre troende
Litterære virkemidler
8. Legalismen Pensum: Graham Ching
STØY OG HØRSEL: Noen råd for å bevare god hørsel – hele livet! 1.
2. Konfusius’ reaksjon mot tradisjonen Pensum: - Graham Ching Sommer 3-48.
CAKE session no. 8 Do your worst. Så langt … Forrige CAKE session var et samarbeid med Hands On Safety- kampanjen Vi fikk mange gode innspill, og de sender.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
3. Mozis (Mo-tzus) opprør mot Konfusius Pensum: - Graham Ching Sommer
6. Fra Yangzhu til Zhuangzi (Chuang-tzu) og Laozis (Lao-tzus) Vei
Kroppen som Gud har villet
“Disippel-høring”.
4. ”Egoisten” Yang Zhu (Yang Chu), bonden Shen Nong (Shen Nung), Sofistene og Song Xing (Sung Hsing) Pensum: - Graham
12. Neo-konfusianismen Pensum: Ching Sommer ,
5. Mencius (Mengzi) og konfusianismen Pensum: - Graham Ching Sommer
Religionen og det levde livet Noen fortellinger og tanker om maskulinitet, familieliv og islam i Norge Elise Skarsaune, Reform.
Islam.
Gruppetilbud for unge voksne med generelle lærevansker eller lett utviklingshemming, HAVO Lassa ved SUS Identitet/Selvbilde/seksualitet v/Ole Jan Hustøl.
Tanker, tro og tvil i bibelen….
Herat Mazar Kabul Kandahar Faizabad Bamian Ghazni.
APG 1,8 MEN DERE SKAL FÅ KRAFT NÅR DEN HELLIGE ÅND KOMMER OVER DERE, OG DERE SKAL VÆRE MINE VITNER I JERUSALEM OG HELE JUDEA, I SAMARIA OG LIKE TIL JORDENS.
JORDENS BARN - teologi i og med naturen Vandring i Bibelens tekster med samisk tradisjon som veiviser Tore Johnsen.
På jakt etter julen i Det Gamle Testamentet. 25 Da sa han til dem: Så uforstandige dere er, og så trege i hjertet til å tro alt det som profetene har.
Å dele Jesus.
Den afrikanske Nora Side
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Matt  I samme stund kom disiplene til Jesus og sa: Hvem er den største i himlenes rike? 2 Han kalte da et lite barn til seg og stilte det.
Skapt som mennesker.
“Disippel-høring”.
Johannes 16, Om sorg og glede
Velkommen til Storsamling for hele menighetsfamilien
Utskrift av presentasjonen:

7. Xunzi (Hsün-tzu), menneskenaturen og konfusianismen Pensum: Graham Ching Sommer 63-70

Tradisjonen etter Mengzi var på ingen måte rettlinjet. Det var mange motsetninger ru’er (konfusianere) imellom og det var mange likhetstrekk mellom ru’enes og andre ”skolers” dogmer.

Xunzi låner argumenter fra andre - Korrigering av navn (sofistene) - Fremheving av de dyktige (mohistene) - Sparing i utgifter (mohistene) - Omtanke for alle (mohistene) - Samfunnet må styret med lover og straffer (legalistene)

Xunzis legalistiske disipler: Han Fei 韩非 Li Si 李斯

Arven etter Xunzi -Tidlig konfusianisme -Kosmologi under Han

Xunzi (ca fvt) Xunzi 荀子 Xun Qing 荀卿

Boka Xunzi

Himmel - religiøs? Himmel tian 天 Energi/kraft qi 气 Veien dao 道 Mønster li 理

Kosmologiens betydning For Mengzi fikk mennesket sin natur og sine idealer gitt fra Himmelen. For Xunzi er menneskets en del av den kosmologiske sammenheng, men har sin egen ”vilje” og lager sitt eget ”mønster”.

Menneskets essens qing 情 representerer våre preferanser som like/hate, glede/sorg osv. Essensen er det i mennesket som er autentisk, altså våre følelser.

Mønster av relasjoner li 理 Himmelen styrer naturens mønster Menneskets mønster utgår fra mennesket selv

Den edle mann junzi 君子 er den som former menneskets mønster for handlinger (men dette mønster finnes latent)

Fem relasjoner wulun 五伦 - hersker-minister - far-sønn - mann-kone - eldre bror-yngre bror - venner imellom

Menneskets natur ”Naturen er ond” Xing’e 性恶

Xunzi, Zhengming: Å like eller ikke like, å føle glede ved noe eller sinne mot noe, tristhet og oppstemthet, som alt kommer fra vår natur, kalles for det autentiske i oss (qing 情 ). Når det autentiske i oss er slik, så gjør hjertet valg på dets vegne og dette kalles å tenke. Vår natur er den tendens vi har i oss fra Himmelen, det autentiske i oss er stoffet i vår natur, våre behov er responsen fra det autentiske i oss.

Xunzi, Xing’e Menneskets natur er ond. Det gode i mennesket er påtatt (wei 伪 ). Nå er det slik at mennesket fra fødselen har en forkjærlighet for profitt (li 利 ) i seg. Det følger denne. Derfor er det slik at strid og tilrivelse av fordeler fødes, og høflighet og tilbakeholdenhet går tapt. Fra fødselen har det sjalusi og hat i seg. Det følger dette. Derfor er det slik at skader og tap fødes, og lojalitet (zhong 忠 ) og troverdighet (xin 信 ) går tapt. Fra fødselen har det lyster i øyet og øret, samt en forkjærlighet for kvinnelig skjønnhet og musikk i seg. Det følger dette. Derfor er det slik at overtredelser og kaos fødes, og ritene (li 礼 ) og rettskaffenhet (yi 义 ), kultivering (wen 文 ) og mønstre (li 理 ) går tapt. Derfor er det at hvis man fortaper seg i den menneskelige natur, hvis man følger det autentiske (qing 情 ) i mennesket, vil man nødvendigvis begynne å strides og tilkjempe seg fordeler, bevege seg ut på den vei hvor ens tilmålte plass overtredes og hvor mønstre ødelegges, og ende opp på den kriminelle vei.

Xunzi, Xing’e (forts.) Derfor må det skje en forvandling med lærere og rette standarder (fa 法 ), en rettledning med ritene og rettskaffenhet. Deretter kan man begynne med høflighet og tilbakeholdenhet, man kan komme i overenstemmelse med det kultiverte og mønstrene, og man kan vende tilbake til det som er ordnet (zhi 治 ). Sett ut fra dette, blir det klart at menneskets natur er ond og at det gode er påtatt.

Gode modeller fa 法

Rettskaffenhet og ritualer yi 义 og li 礼 oppfunnet av vise menn tilhører ikke menneskets natur

Mennesket søker å bli godt fordi dets natur er ond på samme måte som det som mangler noe søker å fylles slik kan mennesket omvandle sin natur gjennom trening og praksis

Mulighet og evne ke 可 neng 能 har mennesket i seg for å praktisere Rettskaffenhet og Ritualer

Er Xunzi uenig med Mengzi?

Tomhet, stillhet og åndelig klarsyn xu 虚 jing 静 shen 神

Tenkning gjennom korrelasjoner yin og yang 阴阳 Fem faser wuxing 五行

Ritene li 礼

Foreldrekjærlighet xiao 孝 (eller: foreldreærbødighet)

Musikk yue 乐

Navnsetting ming 名

En hvit hest ER en hest