Opprettholdende faktorområder

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Advertisements

Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Bruk av Jobpics som verktøy i veiledning
Samhandling.
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Kommunikasjon i veiledning
Arbeid med atferdsproblemer Med LP-modellen i verktøykassa
Fra prøving og feiling til
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Pedagogisk analyse.
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
Generelt ved medarbeidersamtaler
Veiledning av elever / lærlinger
Kommunikasjon i veiledning (analysemodelen)
KLASSELEDELSE.
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
- roller og forventinger
Modul 1 Lillegården kompetansesenter
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
EiT-modul 29. november 2006 Fasilitering på smågruppenivå
Om å skrive om litterære tekster
Aktører, roller og relasjoner Noen punkter fra rollespill Bortreiseseminaret mars 2002.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Oppgaver Hva er hovedforskjellen mellom barnehage- og skoletradisjon?
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
PERSONLIG UTVIKLING - COACHING/VEILDNING
PP-tjenesten som partner for inkluderende barnehager og skoler
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Kommunikasjon i systemrettet veiledning
Karriereveiledning i grupper
Kognitivt perspektiv Kirsti Lauvås
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Språk og leseveilederutdaning Turid Weiby 2009
Skolevandring.
Eksamen i pedagogikk og elevkunnskap
Hvordan skape et godt læringsmiljø?
Eksamen Hva har jeg lært?.
KLASSELEDELSE URO, UROLIGE ELEVER, OVERGANGER Hvordan løser vi det? Stig Roar Wigestrand, 2008.
KLASSELEDELSE.
Veiledning og kommunikasjonsteori
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Problemløsning.
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
RePULSE- styr dine impulser Presentasjon PPT
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
Asperger syndrom og ADHD
Helsesøsterkongressen 2017
Litt mer om veiledning Lise Barsøe
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Relasjonskompetanse Bærebjelkene
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Norges Musikkhøgskole
Hvordan jobbe før-under- etter i ressursteam. § 1- 4.
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Opprettholdende faktorområder Atferds- og læringsproblem Læringsstøtte, feedback Relasjonen mellom lærer og elev Relasjonen mellom elever Samarbeid mellom skole og hjem Regler og konsekvenser God struktur i klasseledelse Klasse- og læringsmilø Elevfaktorer Foreldreferdigheter www.sepu.no

Ulike dimensjoner ved et møte Intensjon Aktivitetsrammer Atferd / Språk 2 www.sepu.no

Intensjon Mennesker er intensjonale (Husserl) Alle deltagerne har en intensjon, og det er viktig å avklare felles intensjoner Vet vi hvorfor vi er her? Hva skal dette møtet lede til? Hva skal vi ha gjennomført når vi er ferdig med møtet? Hva ønsker jeg at dette arbeidet skal føre til? www.sepu.no

Ulike aktivitetsrammer Refleksjon Diskusjon Kontroll Undervisning Observasjon Privat samtale Rådgivning Veiledning Valg av aktivitetsramme må vurderes med utgangspunkt i intensjon www.sepu.no

Kommunikasjonsmønstre Kommunikasjonssystemer kan kjennetegnes som forløp med en serie utvekslinger som etter hvert danner mønstre både for kommunikasjonen og relasjonen (Bateson 1972) Symmetrisk kommunikasjon Komplementær kommunikasjon www.sepu.no

Symmetrisk kommunikasjon Bekrefter andres utsagn og oppfatninger Ensidig sterk grad av støtte og lojalitet Frykt for å såre hverandre Stenger for ny informasjon Fremdrift, refleksjon og utvikling er ikke mulig www.sepu.no

Eksempel på symmetrisk kommunikasjon A: Han strever med matematikken, han klarer jo ikke å konsentrere seg B: Ja.. det er akkurat slik i mine timer også A: Ja,... det er jo det som er problemet B: Mhmm.... konsentrasjon det er det det er A: Ja, … vi må få sjekket konsentrasjonen hans www.sepu.no

Komplementær kommunikasjon For å endre kommunikasjonsmønsteret må interaksjonen brytes eller forstyrres For eksempel ved blant annet at noen begynner å gi andre typer responser / spørsmål. Spørsmål kan bryte det sirkulære samspillet og bidra til større grad av komplementær kommunikasjon Komplementær kommunikasjon bidrar til refleksjon og utvikling For å våge dette trenger man tillit og trygghet, noe som blir etablert ved at gruppemedlemmene også viser støtte og anerkjennelse til hverandre gjennom den symmetriske interaksjon. www.sepu.no

Komplementær kommuniksjon Utfordrer hverandre på verbale/nonverbale uttrykk Stiller spørsmål og er kritisk lyttende Etterlyser begrunnelser for utsagn Opptatt av å utvide egen og andres forståelse Er åpen for ny informasjon og kunnskap Fremdrift, refleksjon og utvikling er mulig www.sepu.no

Eksempel på komplementær kommunikasjon For eksempel kunne dialogen ovenfor kommet til uttrykk på følgende måte: A: Han klarer jo ikke å konsentrer seg.... B: Ja.. Det er slik når jeg har samlingsstund også… C: Er det slik i alle situasjoner? A: Tja... det må jeg undersøke..... B: Det kan jo være at det vi holder på med er for vanskelig... D: Han gidder ikke.... C: Kan det være at han ikke klarer det? A: Han følger jo med når det er ting han liker.... C: Vi må sjekke ut hva han mestrer..... www.sepu.no

Fortidsorienterte spørsmål Hvem er involvert? Hva gjorde du i situasjonen? Kan du beskrive konkret hva som skjer? Hva skjedde først – hva skjedde etterpå? Hvordan ville elevene beskrevet denne situasjonen? Hvordan ville andre beskrevet din måte å håndtere dette på? I hvilke situasjoner er det vanskeligst? I hvilke situasjoner fungerer det greit? www.sepu.no

Fremtidsorienterte spørsmål Hvilken situasjon ønsker du å først å endre på? Hva kjennetegner den ideelle situasjonen? Hva gjør du/andre i den ideelle situasjonen? Hva vil være det første skritt? Hvem blir involvert? Hvilke mål vil du sette opp? www.sepu.no

Pacing – Leading – Pacing – Leading Anerkjennende kommunikasjon. Søke andres beskrivelse. Sortere på jeg og du, unngå benektelser. Styre ordskiftet (rundeprinsippet) Sjekke ut felles forståelse Leading: Stille forventninger og krav, etterlyse intensjon. Komplementær kommunikasjon Gi kongruente tilbakemeldinger. Veilede og utfordre, komme med forslag. Redusere kompleksitet. www.sepu.no

Trening på kommunikasjon Tre / fire stykker på hver gruppe Alt 1: Veileder, lærer/førskolelærer, observatører Alt 2: PPT leder, rådgiver, observatører Rollespill en veiledningssamtale Start med at veileder / leder spør hva veisøker er opptatt av å få veiledning Leder / Veileder bruker Symmetrisk / komplementær kommunikasjon Pacing - leading Tidsramme 10 minutter pr samtale Observatører passer tiden, og gir tilbakemelding på hva de har lagt merke til i kommunikasjonen www.sepu.no