Informasjon og omdømme Kort innlegg på PETS 17. april 2010.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Innflytterkvinners fortellinger om ”De viktige kvinnfolkan”
Advertisements

Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Medievaneundersøkelse for Mediastud, 2001 Undersøkelsen er gjennomført i form av 301 personlige intervu med studenter på NTNU og HiST i perioden 2. mai.
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
Holdning til norske folkehøgskoler blant norske ledere Informasjonskontoret for Folkehøgskolen.
Vi får Norge til å gro! Fornying av Norges Bondelag – på hugget Uttalelse fra Nordland.
Å VÆRE KIRKENS ANSIKT UTAD
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
OMDØMME Avdeling for ingeniør- og økonomifag
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
1. Holdninger til NATO Oktober 2008 Ansvarlig konsulent Opinion: Erling JB Eriksen.
Norsk Ledelsesbarometer 2013 Presentasjon Ledernekonferansen Lederne Stein Stugu 14/
Kjennskap til – og oppfatning av Lom juni Om undersøkelsen Undersøkelsen henvender seg mot et representativt utvalg av befolkningen i hele Norge.
Resultatene av Spørreundersøkelsen i Langesund Rotaryklubb.
ROTARYS OMDØMME PÅL ROSENVINGE DISTRIKTSLEDER 2310 PUBLIC RELATIONS.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Hovedfunn – Offentlighetslovens konsekvenser for rekruttering til kommunale lederstillinger 3. november 2010.
Pressekonferanse 6. mars 2009 Holdning til psykisk helsevern og tvangsbehandling Landsomfattende undersøkelse 5. – 16. februar 2009.
Hvor mange dager i løpet av de siste 7 dager, gikk du minst 10 minutter i strekk for å komme deg fra et sted til et annet? Dette inkluderer gange på jobb.
PDGI Sverre Bjønnes PETS, 14. mars Mangfold: Medlemskap og medlemskapsutvikling Hva ligger det i dette da? Mangfold?
Klikk for å redigere tittelstil i malen Klikk for å redigere tekststiler i malen –Andre nivå Tredje nivå –Fjerde nivå »Femte nivå 1 Klikk for å redigere.
Undersøkelse om Top Temps markedsposisjon 2008 Gjennomført for: Top Temp Gjennomført av: Synovate Februar 2008.
ROTARYS OMDØMME MØTER MEDIA
Kommuneundersøkelse høst 2010 for Distriktssenteret - Kompetansesenter for distriktsutvikling.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
PROFILUNDERSØKELSE APRIL Datainnsamling: Telefonintervju Utvalg: Tilfeldig, representativt utvalg på 500 personer 15 år+ ble intervjuet i Møre&Romsdal,
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Holdning til aldersgrensesetting © TNS Oktober 2013 Holdning.
KLUBB- OG MEDLEMSUTVIKLING KLUBB- OG MEDLEMSUTVIKLING Per-Arne Davidson.
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Resultater NNUQ IMDi, 6. september Innledning.
Tanker og utfordringer D Mitt Rotary Medlem fra 2001 President i Huseby -Flatås 2007 – 2008 District Trainer i Distrikt 2280 i
Medlemsutvikling på klubbplan er en av våre viktigste oppgaver fremover! Kommunikasjon er en nødvendighet i dagens strabasiøse dagligliv! Omdømmet gjenspeiler.
Arbeid i valgkomite og nominasjonskomite på fylkesplan i Sp
© Synovate Omdømmemåling 2011 Gjennomført for Redningsselskapet Kystbefolkningen (AdHoc) Uke 1, 2011 Project #:84058.
Menn og redningsvest Gjennomført juni 2010 InFact AS.
Undersøkelse om bruk av proteinshaker og proteinpulver blant barn og unge Gjennomført november 2015.
Meldal kommune Profilundersøkelse - bedrifter 2009.
Meldal kommune Profilundersøkelse - egen befolkning 2009.
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
Norsk Finansbarometer 2016 © TNS Norsk Finansbarometer 2016.
Redningsvest Gjennomført 19. august 2010 InFact AS.
Befolkningsundersøkelse gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2015.
Rapport FUG - om foreldres møte med skolen september 2014 © 2014 Ipsos. All rights reserved. Contains Ipsos' Confidential and Proprietary information.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Norsk Finansbarometer 2016
Om Norsk Finansbarometer 2014
Ytringsfrihet for offentlig ansatte i Oslo og Akershus
Er forbrukerne prisbevisste når de kjøper bensin og diesel?
Kongsvinger - Kommunesammenslåing.
Grue - Kommunesammenslåing.
Eidskog - Kommunesammenslåing.
Sør-Odal - Kommunesammenslåing.
Åsnes - Kommunesammenslåing.
Norsk frivillighet og organisasjonsliv: hvor, hva, hvem, hvorfor, hvordan… Hvorfor er utviklingstrekkene i norsk frivillighet og organisasjonsliv tema.
En undersøkelse blant norske studenter Juni 2018
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
Kari Løken, distriktstrener og leder av kommunikasjonskomiteen i D2305
Utskrift av presentasjonen:

Informasjon og omdømme Kort innlegg på PETS 17. april 2010

Informasjon eller kommunikasjon Hva er forskjellen? Har det noen betydning? Flytte oss fra et nivå til et nytt?

Omdømme Omdømme defineres i denne sammenheng gjerne som "summen av forventninger omgivelsene har til organisasjonens ” produkter”, service og aktiviteter i forhold til forretningsmessige og sosiale prestasjoner”. Omdømme oppstår altså i skjæringspunktet mellom forventninger og opplevelser som skapes av organisasjonens løfte og levering. Det er altså ikke bare hva som leveres (opplevelsen) som avgjør omdømmet, men kanskje snarere hva som leveres i forhold til hva som ble lovet (forventningene).

Hvem er dette? Grunnla i 1913 det som skulle bli verdens største konsulentselskap, Men hva skjedde i 2002?

Noen som husker dette? au August 2006, aldri har en bedrift tapt så mye omdømme på ett år Hvordan er situasjonen i dag?

Generelt påvirkes omdømmet av: Hvem vi er – vår identitet, Hva vi sier -kommunikasjon Hva vi gjør - adferd.

Det er derfor vanskelig å reklamere seg til et godt omdømme. «Hvis folk jobbet litt mindre med omdømmet og litt mer med det de skulle jobbe med, så ville de fått et bedre omdømme» sier førstelelektor ved Markedshøyskolen, Karl Fredrik Tangen.

Hvordan arbeide målrettet med omdømmet? Skal det styres, må det måles. Hvordan er det med virkeligheten, er oppfatning og virkelighet i balanse? Forandring for å endre virkelighet Kommunikasjon for å endre oppfatning

Hvordan kommuniserer omdømmevinnerne? Synlig Annerledes Åpen Ekte

Topp 10 på omdømme i verden 1. Apple 2. Google 3. Berkshire Hathaway 4. Johnson & Johnson 5. Amazon.com 6. Procter & Gamble 7. Toyota Motor 8. Goldman Sachs Group 9. Wal-Mart Stores 10. Coca-Cola

Norske omdømmevinnere IKEA Flytoget Norsk Luftambulanse Norwegian NRK Hydro Statoil Tine Aker

Godt lederskap gir høy score Bjørn Kjos Kjell Inge Røkke Olav Thon Petter Stordalen Per Erik Burud Ny i sport: Therese Johaug

Nøkkelområder Vi kan ikke styre det vi ikke måler Det må være balanse mellom oppfatning og virkelighet

PROFILUNDERSØKELSE APRIL 2010

Datainnsamling: Telefonintervju Utvalg: Tilfeldig, representativt utvalg på 500 personer 15 år+ ble intervjuet i Møre & Romsdal, Sør-Trøndelag og Nord-Trøndelag. Utvalget er vektet i forhold til offisiell statistikk for kjønn og alder i disse tre fylkene. Tidspunkt: Uke 14 i april 2010 Oppdragsgiver: Undersøkelsen er gjennomført på vegne av Rotarys Distriktskomité 2280 v/Terje Iversen. Ansvarlig for undersøkelsen: Jarle Gulbrandsen, Norfakta Markedsanalyse AS Metode:

KJENNSKAP TIL ROTARY Kjenner du til eller har du noen gang hørt om organisasjonen Rotary? - %-andel som kjenner til Rotary - Base: 500 Den lave kjennskapen i yngste aldersgruppe er det mest vesentlige utslaget på dette spørsmålet. Det er også en klar sammenheng mellom økt utdanningsnivå og kjennskap til Rotary.

KUNNSKAP OM HVA ROTARY ARBEIDER MED Hvor godt vil du si at du kjenner til hva Rotary arbeider med? - % - Base: 356 (Kjenner Rotary) Det er svært liten kunnskap om hva Rotary arbeider med. Kunnskapen er spesielt liten i de to yngste aldersgruppene.

INNTRYKK AV ROTARY Hvilket inntrykk har du av Rotary? - % - Base: 356 (Kjenner Rotary) Inntrykket av Rotary er preget av den lave kjennskapen og kunnskapen om organisasjonen. Svært mange legger seg på midtkategorien eller er svakt positiv.

ROTARYS PROFIL Det ble stilt 6 utsagn, svaralt. fra helt uenig til helt enig - %-andel helt eller delvis enig - Base: 356 (Kjenner Rotary) Det som første rekke karakteriserer Rotary er at organisasjonen bidrar til lokale aktiviteter og at Rotary minner om en slags frimureri. Medlemskap i Rotary er også til dels betraktet som status. Det er ikke en oppfatning at Rotary driver med politisk aktivitet og det er heller ikke en oppfatning om at det er enkelt å melde seg inn i Rotary.

ROTARYS PROFIL Det ble stilt 6 utsagn, svaralt. fra helt uenig til helt enig - %-andel helt eller delvis enig - Base: 356 (Kjenner Rotary) De som har medlemmer av Rotary i sin omgangskrets har ikke så veldig avvikende holdning til Rotary, men de har større bevissthet om at Rotary driver med ulike humanitære prosjekter i u-land. De har også en klarere bevissthet om at det er status å være medlem i Rotary.