Foredrag for FO Hordaland

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

IK-Bygg på web: Formål IK-Bygg web skal bidra til å avdekke avvik i forhold til helse, miljø og sikkerhet. Det stilles strenge krav til hvilken forfatning.
Erfaringer fra internrevisjon
FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
AKUTTSAKER FOR FYLKESNEMNDA
Et helhetlig barnevern i Oslo
Hva gjør Arbeids- og velferdsdirektoratet?
Sladrehank skal selv ha bank – eller?
Ettervern og samarbeid
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Helsetilsynet / Fylkesmannen i Sør- Trøndelag
Organisering av flyktningarbeidet
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
NY LOV OM HELSEPERSONELL
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Vergemålsreformen Fylkesmannen overtar som lokal vergemålsmyndighet fra 1.juli 2013 v/ seksjonssjef Janne Woie Informasjon til hjelpeverger og verger i.
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Tilsynsmyndighetens rolle
Eli Løkken, Helsetilsynet i Nordland Merete Steen, Statens helsetilsyn
Gratulerer med dagen ”Brukerens hjem – din arbeidsplass”
Hvorfor vernerunder Kurs i vernearbeid/vernerunder 23. januar 2013
KomRev Trøndelag IKS juli 141 Ansvar for intern kontroll Kommuneloven § 23 pkt. 2, 2. setning: Administrasjonssjefen skal sørge for at administrasjonen.
Barn og unge Barn og unge er en sentral målgruppe i forhold til arbeidet med sosial og økonomisk inkludering, noe som også gjenspeiler seg i bl.a. formålsparagrafen.
Stortingets ombudsmann for forvaltningen
Ansvarlig søkers rolle
Utsatte barn: Kommunenes tilrettelegging for samarbeid Funn fra landsomfattende tilsyn i 2008 Regional konferanse i Stavanger 2. desember 2009 Avdelingsdirektør.
FOKUS: SØK Byggesaksseminar
Håndtering av avviksmeldinger
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Innlegg på KS konferanse om barnevern 16. juni 2009 Tilsyn med kommunale helse-, sosial- og barneverntjenesters arbeid med barn som trenger hjelp fra mer.
Myndiggjorte medarbeidere – mer aktiv omsorg
Nytt fra NAV på boligfeltet Hege Løchen, KS storbyforum
Barnevernets målsetting og oppgaver
Barneverntjenestens Ytre Helgeland avd Alstahaug Situasjon pr
Innledning – om samhandlingsreformen og endringer i helselovgivningen
Om barne- og familievernet
FELLESORGANISASJONEN FO Hordaland 30. oktober 2014 BARN I NAV Ved Ellen Galaasen Medlem av arbeidsutvalget og leder av seksjonen for barnevernpedagoger.
Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Folkehelsetilsynet i Oslo og Akershus 2014 Møte for ledende helsesøstre og kommunejordmødre i Akershus
Resultat av konsernrevisjon Sykehuset Østfold
Kommunerevisjonens rapport - oppdrag fra Kontrollkomiteen 2014 Samhandlingsrutiner ved overgangsfaser.
FOR nr 1127: Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften)
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
Tilsyn med kommunale helse- og omsorgstjenester til voksne personer med psykiske lidelser og samtidig langvarig rusmiddelmisbruk. Seniorrådgiver Arild.
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Koordinatorforum 5 juni 2012 NYTT fra : Helsetilsynet i fylket OPPHØRER EN klageinstans : Fylkesmannen –For kommunale helse- og oms.tjenester.
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering, KRS FYLKESMANNENS UTVIDEDE UTDANNINGSMØTE TEMA: LOKALT ARBEID MED LÆREPLANER OG VURDERING.
IK Bygg, et verktøy for kommunene
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
”Fjellfolk-kommunen” 1 NAV Hattfjelldal Kommunale og statlige tjenester. NAV-visjon; VI GIR MENNESKER MULIGHETER ! Rett ytelse til rett person til rett.
Arbeidsmiljøet for ansatte
Veiledningsprosjektet Anne Eilen Temte rådgiver Helse- og sosialavdelingen Fylkesmannen i Østfold.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 2 Rammeverk for helse- og omsorgstjenester i kommunen 1Del 2.
Barnefamilier- Individuell kartlegging og vurdering.
Egenvurdering av økonomisk stønad og råd og veiledning til unge mellom 17 og 23 år Laholmen 16. juni 2016 Nina Westby Evensen.
Land barneverntjeneste
Kvalitet, risiko og avvik
Nye lover fra 1. juli 2016 og Forskrift fra 1. januar 2017
Pilotering av tilsyn Introduksjonsprogrammet Gro Sevheim, rådgiver
«Rop-tilsynet» i Haugesund kommune
God vakt. Konferanse, Tønsberg 16
KVALIFISERT TIL KVALIFISERING?
Ved fylkeslege Petter Schou
Arbeidstilsynet syn på verneombudenes plass og rolle i virksomheten
Forskrift om Internkontroll
KBL Boligkonferanse, Sarpsborg 29
Utskrift av presentasjonen:

Foredrag for FO Hordaland Glemmer kommunene barn og unge i møte med økonomisk vanskeligstilte familier? Landsomfattende tilsyn i 2012 med sosiale tjenester i Nav – behandling av søknader om økonomisk stønad fra personer med forsørgeransvar for barn Torsdag 30. oktober 2014 Foredrag for FO Hordaland

Fra oppsummeringsrapporten: ”Funnene fra landsomfattende tilsyn 2012 med sosiale tjenester i Nav og kommunens behandling av søknader om økonomisk stønad til personer med forsørgeransvar for barn er urovekkende. Fylkesmennene har påpekt lovbrudd i 59 av 67 kommuner i dette tilsynet. Disse kommunene har ikke sikret at barnas livssituasjon og behov blir aktivt og systematisk undersøkt. Statens helsetilsyn er derfor ikke trygg for at barns livssituasjon og behov blir godt nok ivaretatt i kommunenes behandling av søknader om økonomisk stønad. ” Torsdag 30. oktober 2014 Foredrag for FO Hordaland

Foredrag for FO Hordaland God morgen alle sammen ! Jeg heter Sverre Nesheim, er sosionom og seniorrådgiver i Statens helsetilsyn Jeg var med på å forberede, gjennomføre og oppsummere dette tilsynet. Torsdag 30. oktober 2014 Foredrag for FO Hordaland

Foredrag for FO Hordaland Jeg skal snakke Om tilsyn Om planlegging, gjennomføring og oppsummering av landsomfattende tilsyn i 2012 Om noe av det som har skjedd etter tilsynet? Torsdag 30. oktober 2014 Foredrag for FO Hordaland

Foredrag for FO Hordaland Om tilsyn Torsdag 30. oktober 2014 Foredrag for FO Hordaland

Foredrag for FO Hordaland Statlig tilsyn er ett av flere virkemidler for å følge opp intensjonene i lovverket. Statlige virkemidler Lover og forskrifter Finansiering Organisering Utdanning Råd/veiledning Torsdag 30. oktober 2014 Foredrag for FO Hordaland

Foredrag for FO Hordaland Statlig tilsyn skal medvirke til at: befolkningens behov for tjenester blir ivaretatt tjenestene blir drevet på en faglig forsvarlig måte svikt i tjenesteytingen forebygges ressursene i tjenestene blir brukt på en forsvarlig og effektiv måte Sosiale tjenester i Nav, barnevern-, helse- og omsorgstjenester i Norge er regulert i et sett av lover og forskrifter som forplikter alle som yter tjenester. Lovverket har krav om hvilke tjenester som skal være på plass, hva som er forsvarlige tjenester, om saksbehandling, befolkningens rettigheter osv. Tjenesteyterne – både private og offentlige – har ansvar for å overholde disse kravene. Som en sikkerhet fører myndighetene tilsyn med at dette skjer, og med at alle som yter tjenester selv kontrollerer at virksomheten er i tråd med kravene (internkontroll). Torsdag 30. oktober 2014 Foredrag for FO Hordaland

Foredrag for FO Hordaland Torsdag 30. oktober 2014 Foredrag for FO Hordaland

Foredrag for FO Hordaland Torsdag 30. oktober 2014 Foredrag for FO Hordaland

Foredrag for FO Hordaland Tilsyn ved hendelser Når fylkesmannen mottar informasjon om hendelser, situasjoner eller forhold som innebærer mulig svikt i sosiale tjenester i Nav, vurderer fylkesmannen om det er grunnlag for videre undersøkelse og oppfølging. Informasjonen kan komme fra mennesker som har søkt eller som mottar sosiale tjenester eller -stønader, representant for disse, helse- og sosialombud, politi, annet hjelpeapparat, media eller andre. Tilsynsmyndigheten har ikke, som på helseområdet, adgang til å reagere med administrative reaksjoner overfor enkeltpersonell som jobber i barneverntjenester og sosiale tjenester i Nav. (autorisasjon FO + Statens helsetilsyn) Torsdag 30. oktober 2014 Foredrag for FO Hordaland

Foredrag for FO Hordaland Planlagt tilsyn Gjennomføres oftest som systemrevisjon (men også andre metoder) Ser på styring og ledelse Varsles i god tid Dokumentgranskning, intervjuer og verifisering i klientjournaler Foreløpig rapport Endelig rapport Virksomheten må lage og gjennomføre plan for retting av feil Fylkesmannen følger opp til feil er rettet Torsdag 30. oktober 2014 Foredrag for FO Hordaland

Foredrag for FO Hordaland Valg av tilsynsområder For å utøve et mest mulig effektivt tilsyn, prioriteres områder (virksomheter og tjenester) med høy risiko for svikt, og der konsekvensene av svikt kan være alvorlige. Dette kan være områder der det er mange klager, der det er rapportert mange feil eller uhell, eller der annen informasjon tilsier at lovgivningen brytes. Statistikk og rapporteringer fra tjenestene og resultater fra egne eller andres kartlegginger er viktige elementer i risikoinformasjonen som legges til grunn. Tilsyn med tjenester for særlig utsatte eller sårbare grupper blir prioritert. Torsdag 30. oktober 2014 Foredrag for FO Hordaland

Foredrag for FO Hordaland Tilsynet skal: Observere Bedømme Konkludere Reagere , med tilstrekkelig styrke Torsdag 30. oktober 2014 Foredrag for FO Hordaland

Foredrag for FO Hordaland Statens helsetilsyn skriver veileder for tilsynet, gjerne sammen med representanter fra fylkesmannsembetene. Bakgrunn for valg av tilsynstema Det rettslige grunnlaget Revisjonskriterier Gjennomføringen, metode mm Torsdag 30. oktober 2014 Foredrag for FO Hordaland

Foredrag for FO Hordaland Fylkesmennene velger ut tilsynsobjekter, gjennomfører tilsynet og skriver rapport. Fylkesmennene følger opp lovbrudd i den enkelte virksomhet og resultatene fra tilsynet i eget fylke (egen rutine Torsdag 30. oktober 2014 Foredrag for FO Hordaland

Foredrag for FO Hordaland Statens helsetilsyn publiserer alle tilsynsrapporter på www.helsetilsynet.no , skriver oppsummeringsrapport som sendes fylker og virksomheter og formidler tilsynsresultat til departement og direktorat. Ale landsomfattende tilsyn får omtale i Statens helsetilsyns hovedpublikasjon, TILSYNSMELDINGEN. Kanskje er den viktigste rapporten den fra den enkelte kommune Torsdag 30. oktober 2014 Foredrag for FO Hordaland

Foredrag for FO Hordaland Om planlegging, gjennomføring og oppsummering av landsomfattende tilsyn i 2012 Torsdag 30. oktober 2014 Foredrag for FO Hordaland

Foredrag for FO Hordaland Torsdag 30. oktober 2014 Foredrag for FO Hordaland

Foredrag for FO Hordaland Torsdag 30. oktober 2014 Foredrag for FO Hordaland

Fra oppsummeringsrapporten: ”Funnene fra landsomfattende tilsyn 2012 med sosiale tjenester i Nav og kommunens behandling av søknader om økonomisk stønad til personer med forsørgeransvar for barn er urovekkende. Fylkesmennene har påpekt lovbrudd i 59 av 67 kommuner i dette tilsynet. Disse kommunene har ikke sikret at barnas livssituasjon og behov blir aktivt og systematisk undersøkt. Statens helsetilsyn er derfor ikke trygg for at barns livssituasjon og behov blir godt nok ivaretatt i kommunenes behandling av søknader om økonomisk stønad. ” Torsdag 30. oktober 2014 Foredrag for FO Hordaland

Foredrag for FO Hordaland Statens helsetilsyn har hatt det overordnede faglige tilsynet med sosialtjenesteloven siden 2003 Fylkesmennene fikk tilsynsansvar ved innføring av ny lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen i 2010 Tre landsomfattende tilsyn: 2010 – Kommunens forvaltning av økonomisk stønad 2012 – Kommunens forvaltning av økonomisk stønad til personer med forsørgeransvar for barn 2013 – 14 Kvalifiseringsprogrammet 2015 – 16 Nav-kontorenes ansvar for å tilby og yte forsvarlige sosiale tjenester til personer mellom 17 og 23 år Torsdag 30. oktober 2014 Foredrag for FO Hordaland

Foredrag for FO Hordaland Flere grunner til å rette oppmerksomhet mot barn i 2012 Erfaringene fra 2010 tilsynet. Se Tilsynsmelding 2011 Lovbrudd i 45 av 50 kommuner. OBS Dette er ikke et uttrykk for tilstanden i landet, men i de kommunene tilsynet besøkte. Forskning på fattigdom viser at det blir stadig flere fattige familier Torsdag 30. oktober 2014 Foredrag for FO Hordaland

Foredrag for FO Hordaland Tilsynet i 2008 med kommunale helse-, sosial- og barneverntjenester til utsatte barn viste at der det var etablert NAV kontor var fokus så konsentrert om arbeid at selv erfarne sosialarbeidere ikke hadde vurdert barnas behov. Gjennomgang av fylkesmennenes klagebehandling viste at barna i liten grad var tilstede i klagesakene Barnas situasjon mer vektlagt i nytt regelverk I Hovedrundskriv 35 til Lov om sosiale tjenester i NAV Torsdag 30. oktober 2014 Foredrag for FO Hordaland

Foredrag for FO Hordaland Hva så tilsynet etter Om kommunen sikrer, ved tilstrekkelige styringstiltak, at det foretas forsvarlig kartlegging ved behandling av søknad om økonomisk stønad fra personer med forsørgeransvar Revisjonskriterier følge IK forskriften Om kommunen sikrer at det foretas forsvarlige vurderinger ved behandling av søknader om økonomisk stønad fra personer med forsørgeransvar Revisjonskriterier følger IK forskriften Torsdag 30. oktober 2014 Foredrag for FO Hordaland

Hva finner vi på tilsynsbesøk – og hvorfor må det føres tilsyn? Generelt: mange flinke ansatte som ØNSKER å gjøre en god jobb for sine brukere (og noen får det bra til!!) Verktøykassa mangler dessverre for ofte Mangelfull kompetanse Svak ledelse Uklare ansvarsforhold Usystematisk og tilfeldig praksis Stor risiko for svikt i tjenesten Koomunens ansvar: Planlegge, organisere og gjennomføre tiltak som sikrer tilstrekkelig kompetanse Strukturere ledlesen, ha klare delegasjonsrutiner - som er kjent og brukes – og at ledelsen må kunne fagområdene Ansvar for gode rutiner og korrekt praksis Vite hvor det kan være fare for svikt og følge med på saker/klagesaker Torsdag 30. oktober 2014 Foredrag for FO Hordaland

Foredrag for FO Hordaland I dette tilsynet Fylkesmennene pekte på lovbrudd i 59 av 67 kommuner ( i 3 av 4 i Hordaland) Forbehold. Ikke en tilstandsrapport Rapport fra tilsynet i den enkelte kommune er viktigst Tilfeldig og lite systematiske kartleggingsprosesser I de fleste av de tilsette kommunene var opplysninger om barna begrenset til hvor mange barn søker hadde og barnas alder. Det manglet opplysninger om barnas behov for klær og sko og utstyr, om de hadde datautstyr til skolearbeid, om de hadde mulighet til å delta i ulike fritidsaktiviteter og om boforholdene var trygge og gode. Torsdag 30. oktober 2014 Foredrag for FO Hordaland

Foredrag for FO Hordaland I dette tilsynet Med så store mangler i de tilsette kommunenes styring av kartleggingsprosessen, er det grunn til å konkludere med at de individuelle vurderingene ikke er i tråd med krav i lovgivningen. Vurderingene var standardiserte og sjablonmessige De færreste kunne sannsynliggjøre at de gjorde konkrete individuelle vurderinger Mange jobbet ikke systematisk med kompetansebygging Flertallet hadde ikke fokus på risiko for svikt og bare de færreste hadde et system for håndtering av avvik Osv, osv Torsdag 30. oktober 2014 Foredrag for FO Hordaland

Foredrag for FO Hordaland I dette tilsynet ”Det er samlet sett en betydelig risiko for at hjelpen til søkere med forsørgeransvar for barn blir utilstrekkelig. Statens helsetilsyn ser med bekymring på dette og er ikke trygg for at barns og unges behov blir sett, vurdert og tatt hensyn til i de tilsette kommunenes behandling av søknader om økonomisk stønad. Kommunene må sørge for å få på plass de styrings- og kontrolltiltakene som er nødvendig for at tjenesteutøvelsen blir forsvarlig.” Fra oppsummeringsrapporten Torsdag 30. oktober 2014 Foredrag for FO Hordaland

Foredrag for FO Hordaland Fra en tilsynsrapport 5. Funn Avvik: Lillevik kommune sikrer ikke at det foretas forsvarlig kartlegging slik at individuelle behov blir tilstekkelig ivaretatt i alle saker ved søknader fra personer med forsørgeransvar. Avvik fra følgende myndighetskrav: Lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen §§ 18, 19, 4, 41 og 5 Forvaltningsloven § 17 Internkontrollforskriften § 4. Avviket bygger på følgende: Kommunen har ikke skriftlige rutiner for kartlegging eller kartleggingsverktøy som sikrer at barns behov blir ivaretatt Kommunens søknadsskjema inneholder ikke opplysninger om barn ut over antall barn og alder på barna Kommunen kartlegger ikke barns behov og utgifter knyttet til barn med mindre det er søkt spesielt om slike utgifter Kommunen har ikke sørget for at ansatte er gjort kjent med og har fått tilstrekkelig opplæring i gjeldende rundskriv Kommunen har et avvikssystem, men de ansatte har ikke fått opplæring i bruk av systemet og det blir ikke benyttet på dette området Kommunen har ikke rutiner for rapportering til ledelsen ut over økonomi, og ledelsen etterspør i liten grad informasjon på området Hva må kommunen gjøre for å lukke avviket? Torsdag 30. oktober 2014 Foredrag for FO Hordaland

Foredrag for FO Hordaland Om noe av det som har skjedd etter tilsynet? Torsdag 30. oktober 2014 Foredrag for FO Hordaland

Foredrag for FO Hordaland Allerede i juni 2012 oppsummerte det daværende Arbeidsdepartementet de 24 første rapportene fra tilsynet. Ministeren gav uttrykk for sin bekymring og sendte 2. juli brev til alle landets kommuner og ba dem skjerpe seg. Torsdag 30. oktober 2014 Foredrag for FO Hordaland

Foredrag for FO Hordaland Torsdag 30. oktober 2014 Foredrag for FO Hordaland

Foredrag for FO Hordaland Etter tilsyn har 59 kommuner, de hvor det ble påvist lovbrudd, laget planer for å rette feil og lukke avvik som ble påpekt under tilsynet. Oppsummeringsrapporten fra tilsynet er distribuert til alle landets NAV-kontor og til en lang rekke andre adresser Fylkesmennene har satt resultatene fra dette tilsynet på dagsorden i møter med ansatte og ledere på Nav-kontorene og i møter med kommunene Torsdag 30. oktober 2014 Foredrag for FO Hordaland

Foredrag for FO Hordaland Torsdag 30. oktober 2014 Foredrag for FO Hordaland

Foredrag for FO Hordaland Hva sier RR Rapporten RR har analysert alle rapportene fra tilsynet Intervjuet ansatte i 5 kommuner, Intervju med 4 fylkesmannsembeter Intervju med BLD, ASD, IMDI og AVdir Torsdag 30. oktober 2014 Foredrag for FO Hordaland

Foredrag for FO Hordaland Torsdag 30. oktober 2014 Foredrag for FO Hordaland

Foredrag for FO Hordaland Torsdag 30. oktober 2014 Foredrag for FO Hordaland

Foredrag for FO Hordaland Torsdag 30. oktober 2014 Foredrag for FO Hordaland

Foredrag for FO Hordaland Torsdag 30. oktober 2014 Foredrag for FO Hordaland

Les tilsynsrapporter på www.helsetilsynet.no Takk for oppmerksomheten. Torsdag 30. oktober 2014 Foredrag for FO Hordaland