Utredninger og planfase

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Advertisements

Grenlandsbanen E18 Tvedestrand
COINCO II Oppsummering, forankringsprosess juni – juli 2011
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Kirsten Tegle Bryne Universell utforming i NTP
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
HH Oslo-Stockholm = regional utvikling i Nordens triangel
Felles leverandør- og bransjemøte veg og bane Terje Moe Gustavsen 28. april 2010.
NASJONAL TRANSPORTPLAN
LINK Ringerike 5. juni 2012 Stamvegutvalget. Ringerike og Jevnaker kan håndtere betydelig større vekst – og ønsker det.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Nasjonal Transportplan
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
Litt om Statens vegvesen
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Møte i fylkesberedskapsrådet den , Saltstraumen
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Kommuneplan for Drammen –”Bærekraft skal være et grunnleggende prinsipp når bysamfunnet utvikles. Fortsatt vekst i Drammen møter utfordringer.
ByggArena Byggebørs Haugesund. 12. november 2010
Eksempel 4: Smart transport
Regional transportplan Agder
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Stor-Oslo Nord Felles vilje for felles mål
Framtidens byer Virksomhetsmøte Tone Skau Jonassen.
Framtidens byer Status og Handlingsprogrammet For Framtidens byer Formannskapet Tone Skau Jonassen.
Strategisk utredning om transportinfrastruktur i nordområdene
Nasjonal transportplan Vilnius 9. april 2008.
Nasjonalt sykkelarbeid Foto: Knut Opeide.
Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale
Hørings- prosessen i Vestfold våren 2007 Status. Rammene for høringsprosessen Prosessen skal munne ut i fylkesvise preferanser når det gjelder: –Valg.
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Nasjonal transportplan 2010 – 2019 Modeller for korte og lange reiser i sammen brukergrensesnitt Utfordringer tilknyttet koding og presentasjon av resultater.
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
K10 samarbeid IKT Møte med programkomiteen for ASSS 10. juni 2010.
Styringsutfordringer i Osloregionen Av statssekretær Frank Jenssen 13. mai 2004.
Nasjonal Transportplan (NTP) Faser og prosesser mot NTP 12-årig plan. Rulleres hvert 4. år Grunnlagsdokument for NTP utarbeides av SVV, Jernbaneverket,
Strategi for utbedret og ferjefri E39 innen 2035 Treffpunkt Hafast seniorrådgiver Håvard Austvik.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
KVU-verksted Oppland grense - Melhus Oppdal 22. og 23. november 2010 Kjetil Strand, avdelingsdirektør Strategi, veg og transport Statens vegvesen Region.
Nasjonal transportplan 2010 – Oppfølging i handlingsprogram og budsjett.
Fergefri E39 og NTP Ulsteinvik, 11. mai 2016 Stortingsrepresentant Helge Orten.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
Forvaltnings- og regionreformen Trøndelagsrådet 31. januar 2006
Har reformen ført til større handlingsrom for fylkeskommunen - styrking av demokratiet? september 2010 Kari-Anne Opsal.
Byutredningen - hvem, hva, hvorfor
Grunnlaget for bedret kvalitet på jernbanen gjennom prioriteringer i NTP og HP Bane NORs Punktlighetsseminar 23. november 2017 Stein Batalden Avdelingsdirektør.
Hvordan formes samferdselen i nord
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
Riksvegutredningen 2015 og NTP
NTP prosessen og samarbeid med andre fylker
Tiltak for utvikling av ferjemarkedet på lang sikt
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Nasjonalt transportplan (NTP) Revisjon Hilde Bye
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
DET KAN VÆRE MULIG Å HA HELE STREKNINGEN FERDIG BYGD I 2023
InterCity: Jobben er ennå ikke ferdig
Mulighetsstudie Grenland / Skien
Foto: Jernbanedirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

Utredninger og planfase NTP 2014-2023 Utredninger og planfase Prosjektleder NTP Solveig Hovda Statens vegvesen Region sør

Nasjonal transportplan Nasjonal transportplan 2014 - 2023 Presenterer regjeringens transportpolitikk og nasjonale mål Strategi for utvikling og forvaltning av det nasjonale systemet for veg- jernbane-, luft- og sjøtransport inklusive tiltak Et verktøy for prioritering: av bygging, vedlikehold og drift av statlig infrastruktur innen og mellom alle transportformer av kjøp av transporttjenester av ulike finansieringsformer Samlet presentasjon av nasjonal transportpolitikk inklusive mulig virkemiddelbruk utenfor statlig ansvar Omtale av prosjekter på statlig infrastruktur som er større enn 750 mill kr og som foreslås startet opp i perioden Nasjonal transportplan 2014 - 2023

Nasjonal transportplan 2010 - 2019 Planforslag fra transportetatene Stortingsmelding fra regjeringen Handlingsprogram 2010-2013 (2019) Nasjonal transportplan

Nasjonal transportplan 2014 - 2023 Tidslinje Februar 2010 Retningslinje 1 fra departementene (utredningsfasen) Januar 2011 Etatene og Avinor overleverer rapport fra arbeidet i utredningsfasen. Mars 2011 Retningslinje 2 fra departementene (planfasen). Februar 2012 Planforslag fra etatene og Avinor foreligger, sendes på høring til fylkeskommuner og storbyer. Juni 2012 Høringsfrist. Januar 2013 Framlegging av stortingsmeldingen om NTP 2014-2023. Nasjonal transportplan 2014 - 2023

Tverretatlig organisering Nasjonal transportplan 2014 - 2023 Samferdsels- departementet/ Fiskeri- og kystdepartementet Tverretatlig styringsgruppe Samordnings- gruppen Programstyre Referanse- gruppe Sekretariat Transport- analyser Samfunns- økonomisk metode Perspektiv- analyse 2040 Langsiktige kapasitets- utfordringer i Oslo-området Strategisk utredning for nordområdene Øvrige tverretatlige utredninger Kontaktforum Nasjonal transportplan 2014 - 2023

Nasjonal transportplan Samhandling NTP 2014-2023 Fylkeskommunal representasjon i styringsgruppen Regionale kontaktutvalg (regional stat og fylkeskommunene) Kontaktforum (etatenes styringsgruppe, alle 19 fylkeskommunene og de største byene) Referansegruppe (som i NTP 2010 – 2019) Fylkeskommunal deltagelse i transport i by og regional utvikling Politiske møter mellom departement og fylkeskommuner Politiske møter mellom departementene og næringslivet Nasjonal transportplan

Utredningsfasen – 1. februar Rapport og underlagsrapporter på nettet www.ntp.dep.no Hovedutfordringer og mulige løsninger. Rapporten bygger på 14 temautredninger, men står på egne ben. Prioriteringer og tiltak kommer i etatenes og Avinors planforslag som overleveres i februar 2012. Stamnettsutredninger fremlagt i 7. april 2011 – behov i 30-årsperspektiv, oppgradering, investering

Globalisering - fortsatt vekst i internasjonal handel og transport Sterk trafikkvekst Globalisering - fortsatt vekst i internasjonal handel og transport EU anslår 80% vekst i global handel og 55% vekst i det interne markedet innen 2040 Økonomisk vekst – forbruket øker Kjøpekraften per person øker med 66% innen 2040 Sterk befolkingsvekst SSB anslår at befolkningen øker med 1,2 mill til 6,1 mill i 2040. Nesten alt i byregionene Stavangerregionen øker fra 300 000 i 2010 til 425 000 i 2040. Befolkningen ventes å øke med 25 % fra 4,9 mill. innbyggere i 2010 til 6,1 mill. innbyggere i 2040 Av veksten på 1,2 mill. kommer 1,04 mill. i de største byregionene Osloområdet vokser med 450 000 til 1,65 mill. IC- området Halden, Grenland, Lillehammer vokser med 210 000 Stavanger-Sandnes-, Bergens-, Trondheims- og Kristiansandsområdet vokser med 380 000 fra 1,08 mill. til 1,46 mill. innbyggere Denne prognosen ligger om lag 10 prosent høyere enn prognosen i Nasjonal transportplan 2010-2019. RVU 2009 - gjennomsnittlig antall daglige reiser på 3,27. Befolkningen over 67 år øker nesten 100%

Hva er stamnettutredningen En oversikt over hvilke tiltak som skal til for at riksvegnettet skal få en god standard på lang sikt Stamnettutredningen er IKKE et forslag til prioritering Tiltakene er gruppert i 3 grupper: Hva bør gjøres nå Hva kan vente litt Hva kan vente lenge Et grunnlag for en offentlig debatt som kan gi viktige innspill til etatenes arbeid med ”Forslag til Nasjonal transportplan 2014-2023”

Epost-adresse for innspill: firmapost@vegvesen.no

Planfasen av NTP Region sør Basert på R2 og føringer fra Vegdir. Investeringsprogram store prosjekter store programområdetiltak skredsikringstiltak Forslag til finansiering Virkningsberegninger Drift, vedlikehold, TK, tiltak for å redusere forfall

Hva sier Retningslinje 2 (R2) ? R2 er departementets forberedelse til St.meld i 2013. NTP skal bli ”mer strategisk, mindre detaljert”. Mer fokus på måloppnåelse og synliggjøre strategiske valg for utvikling av infratstrukturen og for samvirke mellom transportformer Blant annet heves nivået for prosjektvis omtale fra 200 til 750 mill kr. Gir info om plantekniske økonomiske rammer, bindinger, viktige strategier, analyser og beregninger. Gjennom NTP tydeliggjøre forventninger til fylkeskommunene

R2: Strategier og virkningsberegninger Anbefalt strategi med utgangspunkt i målstrukturen Alternativ strategi ut fra optimal samfunnsøkonomisk lønnsomhet Virkningsberegninger for Anbefalt strategi En endret ramme på hhv +/- 20 % En økt ramme på + 45 % Lønnsomhetsstrategi

R2: Krav til plangrunnlag KS1 skal være gjennomført for at et stort prosjekt skal komme til vurdering i første fireårsperiode. Prosjekt som foreslås prioritert i første fireårsperiode må inngå i godkjent kommune(del)plan, For prioritering i siste seksårsperiode må det som hovedregel være gjennomført KVU og tilhørende KS1. ”Etatene skal som hovedregel kun foreslå prosjekt der det er gj.ført KVU/KS1. I den grad det er nødvendig å gjennomføre KVU/KS1 i meldingsfasen skal dette i utgangspunktet være avsluttet før NTP legges fram for Stortinget.”

R2: Byområdene Egen omtale av de fire storbyområdene. Omtalene kan utvides med erfaringer fra arbeidet med bypakker, f.eks innenfor belønningsordningen/Framtidens byer” der det er spesielt interessant eksempler knyttet til målsettinger, virkemiddelbruk, organisering, samarbeid og resultater. Fra Region sør skal Drammen, Grenland og Kristiansand få egen omtale.

Prioriteringer, store prosjekter Bindinger (oppstart NTP 2010-2013) Føringer (oppstart NTP 2014-2019) Prioriterte prosjekter fra rutevise utredninger Prioriterte prosjekter fra KVU`er

Høring etter fremleggelse av etatenes planforslag