Formidling av forskning til brukere: Nettportalen «Sunn Skepsis» Erfaringskonferanse om kunnskapsbasert praksis 12. februar 2013 Astrid Austvoll-Dahlgren,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av lokale pasienterfaringsmålinger i Helse Vest.
Advertisements

Hvordan sikre nødvendig kontroll med legemiddelutgiftene dersom bruken av individuell refusjon reduseres? FFO-seminar 24. mai 2007 “Hvor står vi – hvor.
Personvernspørsmål ved innføringen av biometri i norske pass
seniorrådgiver Jin Marte Øvreeide
PhD on Track – testmetodikk når målgruppen involveres Andrea Gasparini, Universitetsbiblioteket i Oslo Ingrid Cutler, Universitetsbiblioteket i Bergen.
SOSIALT ARBEID FRA PRAKTISK ARBEID TIL UNIVERSITETSDISIPLIN?
NINJAKOLL EN MÅTE Å INFORMERE PÅ SOM VIRKER.
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Kritiske røster Ensidig fokus på forskningsbasert kunnskap
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Helsebiblioteket.no Nyttig på nett for hele befolkningen Det 73. norske bibliotekmøte Stavanger, mars 2012 Hege Underdal, konst. redaksjonssjef,
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Sykehuset Innlandets satsingsområde
Den internasjonale sykepleierdagen- NSF Vestfold v/fagdirektør Anita Schumacher Sykehuset i Vestfold HF.
Lillebeth Larun, Sosial- og helsedirektoratet
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Universitetet i Tromsø Hva jeg gjerne vil gjøre noe på i framtida Eller: Helseinformasjon og pasienters beslutninger Torstein Låg Presentasjon.
Kunnskapsbasert praksis (KBP) litt om trinnene…….
Jan Ove Rein, Katrine Aronsen NTNU Medisinsk bibliotek Juni 2013
University of Tromsø – Faculty of Medicine uit.no NAFKAM Når pasienten beveger seg ut i det alternative, hva da…? Vinjar Fønnebø Professor NAFKAM, Universitetet.
- rolle- retning og påvirkning Kari E. Bugge Fagsjef
NKIs erfaring med Læringspartnere
Velkommen til Medisinsk bibliotek
... og bedre skal det bli, og slik gjør vi det!
Å arbeide kunnskapsbasert i Alderspsykiatrien
Hva slags kunnskap trenger vi
Helsebiblioteket.no ”...og bedre skal det bli!” 9. oktober 2006, Grete Strand.
Medisin og helsefag 3. forelesning: Kunnskapsbasert praksis
Undervisning Irene W. Langengen Forskningsbibliotekar
Hva gjør en forskningsbibliotekar
Sari Ormstad, Forskningsbibliotekar Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten Systematiske litteratursøk for metodevurderinger.
Brownson 2003 Centre for evidence-based medicine 1999.
Muskelsykdommer = sjeldne sykdommer
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS
Hukommelsesteamets arbeid i Haugesund Kommune
Interesseorganisasjoner som inkluderer hele befolkningen Avdeling minoritetshelse og rehabilitering Rådgiver Gro S. Lopez.
Helsebiblioteket.no – gratis kunnskapsressurser for helsepersonell
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Dekanmøtet Trondheim 2006 Toralf Hasvold Dekan Medisinske fakultet ved Universitetet i Tromsø.
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten John-Arne Røttingen og Gro Jamtvedt Status for Kunnskapssenteret og Helsebiblioteket Dekanmøtet i medisin.
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Kritisk vurdering av en oversiktsartikkel
Randomiserte kontrollerte studier
Samarbeid med familien
Å redusere unyttig helseforskning i Norge ved å bruke systematiske oversikter – kommentar sett fra erfaring med forskningsetiske vurdering i REKVEST Berit.
Hva er en kunnskapsbasert fagprosedyre? Brynjar Fure, Forskningsleder dr med, nevrolog og geriater, Seksjon for spesialisthelsetjenesten, Kunnskapssenteret.
Helsebiblioteket.no. Visjon: Heve kvaliteten på helsetjenestene ved å tilby helsepersonell fri tilgang til nyttig og pålitelig kunnskap.
Innføring i Kunnskapsbasert praksis og litt om studieoppgave 2 Klasse C og D 13.november 2013 Anett Kolstad og Kari Dahl.
Nyttig på nett for helsepersonell. Helsebiblioteket.no: Hvem, hva, hvor?  Et offentlig nettsted med informasjon beregnet på helsepersonell  Redaksjonelt.
Forebygging av fall Læringsnettverk, Drammen, 13. oktober 2015 Hilde H. Holte, seniorforsker.
Felles nettløsning for spesialisthelsetjenesten – én helseportal Jostein Listou, kommunikasjonsrådgiver Helse Midt-Norge RHF.
Forventninger til samarbeidet mellom Kunnskapssenter for utdanning og Nasjonalt forum for utdanningsforskning Monica Melby-Lervåg, Prof./Forskningsdekan.
Visjon for en bedre primærhelsetjenste Hege- Kristin Aune Jørgensen, Kommuneoverlege i Beiarn,
Samvalg i målavklaringsprosessen under rehabiliteringen Sykehuset Innlandet HF, Divisjon Habilitering og rehabilitering Fagråd 2011.
Sluttvurdering av student i apotek Tips til utfylling av vurderings-skjema Camilla Foss, ansvarlig for apotek-praksis ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
Emnebibliotek psykisk helse -en kort presentasjon Øystein Eiring.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Retningslinjer for klinisk praksis
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
Pasient- og brukerombudet i Buskerud
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Irene W. Langengen
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Seksjon for primærhelsetjenesten
Tematiske inngangsveier
Enkel brukerveiledning
LMI-strategi
Utskrift av presentasjonen:

Formidling av forskning til brukere: Nettportalen «Sunn Skepsis» Erfaringskonferanse om kunnskapsbasert praksis 12. februar 2013 Astrid Austvoll-Dahlgren, Forsker Nasjonalt Kunnskapssenter for helsetjenesten

En bedre folkehelse

Nye roller, rettigheter og krav Fra paternalisme til deltakelse Partnerskapsmodellen er fremtredende –Delt informasjon –Delt ansvar –Beslutningen tas i fellesskap Forskning er for alle!

Ønsker folk å delta? Ja! –Alder –Utdannelse Deltakelse er også viktig for: –Respektere pasientens autonomi – gode helsetjenester og pasientsikkerhet Skjermbildefotografering 1948

Mona forteller

Tiltak for å bedre folks tilgang til pålitelig helseinformasjon Forskere og fagfolk formidler Automatiske søkemotorer eller filter Kvalitetsstempel gitt av (u)avhengige aktørerer f.eks HONcode Opplæring/ bevisstgjøring i form av kurs, sjekklister og andre ressurser for kritisk vurdering

Helserelatert kompetanse (health literacy): Mål for helsefremmende arbeid Helserelatert kompetanse av Zarcadoolas 2006: Funksjonell kompetanse Forskningskompetanse Samfunnskompetanse (f.eks media, helsesystem og helseforvaltning, pasientrettigheter) Kulturell kompetanse (f.eks forståelse for roller og terminologi)

Hva betyr dette i praksis? I konsultasjonen: –Å kunne forstå pakningsvedlegget –Riktig legemiddelbruk –Å følge opp behandlingen På egen hånd: –Hvordan vi velger å leve livet vårt –Å kunne navigere i informasjonsflommen –Innsikt i helsesystemet –Innsikt i helsepolitiske beslutninger

En skreddersydd intervensjon Web-portal Spørreskjema av pasienter Fokus grupper av helsepersonell og pasienter Kvalitativ brukertesting med pasienter X 2 Randomisert kontrollert studie- virker det? Litteratursøk

Hva hindrer? Å kunne forstå helseinformasjon –Kausalitet og uttrykk for effekt –Sannsynlighet/ risiko –Gjelder det meg? Å vite hva man kan stole på og hvor man kan finne pålitelig helseinformasjon –Hvor skal man gå? –Hvordan vet man at noe er pålitelig? Å få tilstrekkelig informasjon i konsultasjon med helsepersonell –Ukjent med rettigheter –Blir ikke involvert –Vet ikke hva man skal spørre om

Utvikling av portalen Valg av innhold: tre strategier –Hva er praktisk gjennomførbart? –Valg av verktøy som er kunnskapsbasert Presentasjon av innhold: –Partnerskapsmodellen og grunntanker innen kunnskapsbasert praksis har formet språk og vinkling, men også valg av verktøy –Strukturert som en verktøykasse –Bruk av eksempler fra virkeligheten for å gi innsikt i forskningsmetode

Et systematisk søk av litteraturen etter verktøy Medline, Embase, Cochrane methods register + Google Inklusjonskriterier for verktøy og ressurser: –Generiske –Kvalitetssikret/ oppfylle krav innen sin kategori –Rettet mot lekfolk –Sikre en informert beslutning i samsvar med preferanser, ikke komme med anbefalinger –Gratis tilgjengelig

Sjekkliste helsenyheten Verktøyet vi valgte å inkludere er DISCERN. En internasjonal standard for pasieninfromasjon om behandling utviklet basert på metodologisk forskning I samarbeid med pasienter, helsepersonelll, forskere og andre. Bruker kvalitetskriterier, ikke anbefalinger eller ekspertuttalelser Vurderer påliteligheten! Den er ikke rettet mot en spesiell diagnose eller behandling og kan brukes på alle typer helseinformasjon Validert, gratis og på norsk!

Sjekkliste konsultasjonen Generisk- alle typer konsultasjoner Følger den internasjonale standarden for decision aids (IPDASI criteria) Omfatter helsetilstanden, behandling eller undersøkelsesalternativ og hjelper brukeren å tydeliggjøre sine egne preferanser Gratis

De inkluderte databasene Informasjonen basert på empirisk data (ikke for eksempel ekspert uttalelser) Reflektere en informasjonspyramide og inkludere ikke bare ulike studiedesign men også nivå av abstraksjon (primær studier, systematiske oversikter, oppsummeringer) Kilder til oppsummert kunnskap med eksplisitte kriterier for hvordan denne oppsummeringen er utført

Noen designprinsipper Formålet: å forbedre helserelatert kompetanse –”Less is more” –Ikke et kurs men en samling verktøy –Ulike typer formidlingsteknikker –Omfatter både ”skolemedisin” og ”komplementær medisin” –Rettet mot både pasienter og friske –Til bruk på egenhånd eller i samarbeid med helsepersonell –I tillegg til, ikke istedenfor helsepersonell –Transparens (godkjent av HONcode)

Hva skiller et slikt tiltak fra opplæring rettet mot helsepersonell? Veldig lite! Relevante faktorer; lengde utdannelse, type utdannelse, alder, kjønn, internettbruk Språk KBP frivillig ikke et krav Relevans eksempler: –Hvorfor diskuterer forskere i media? –Hvorfor varierer forskningsresultater? –Skolemedisin eller alternativ medisin? –Det virker for meg!

I dag Prosessevaluering og effektevaluering Lavkostnadstiltak Fritt tilgjengelig Lenkes til fra andre nettsider: –Pasientorganisasjoner –Helsebiblioteket.no –Helsetilsynet

I tillegg til å lage systematiske oversikter, forsker vi også på gode måter å formidle forskning på

Takk!