Work-shop 1: Hvordan organisere teknologioverføringen i universitetene: Oppsummering: Innledningsforedrag ved: –Jon Sandelin, Stanford University (TLO) –Louise van den Bos, Erasmus University of Rotterdam, visepresident ASTP (europeisk org. for tek. trans. aktører) (Foredragene legges ut på nettet sammen med denne oppsummeringen)
Terminologi: TTO = technology transfer office (god norsk betegnelse foreligger ikke pt.) TLO = technology licensing office er den del av TTO som driver med lisensiering.
Aspekter å fastlegge ved opprettelse av TTO: –oppgave/formål (mission) må først defineres klart og kommuniseres (eks.: er målet å bringe ut forskningsresultater til nytte for samfunnet, eller å maksimere profitt, osv.) –organisasjonsform: separat juridisk enhet, bl.a. for å beskytte universitetet ifm evt. søksmål (ganske vanlig med heleiet datterselskap (a/s))
Aspekter å fastlegge ved opprettelse av TTO: forts –organisering: hvem skal TTO rapportere til (forankring i universitetsledelsen viktig), hvor skal TTO lokaliseres, finansieringsmodell –policies: incentivsystem, eierskap til IPR, konflikthåndtering/-forhindring, habilitetsregler, forvaltning av portefølje –tjenestetilbud: hvor langt i prosessene skal TTO selv bidra, hvilke tjenester bør kjøpes/outsources, rolle ifm oppstartsselskap –forskerens rolle for hele prosessen bør klarlegges tidlig i hver case
Aspekter å fastlegge ved opprettelse av TTO: forts –bemanning: erfarne forretningsutviklere med akademisk utdannelse, og med stort nettverk (bransje/teknologi spesialisert) med evne til å skape tillit blant forskerne og med universitetsledelsen. Tilstrekkelig kompetanse til å kunne kommunisere tilfredsstillende med profesjonell partnere (eks. patentorg.) –idévurdering: bruk av nettverk eller egne fagspesifikke komitéer? –autorisasjon: hvilken autorisasjonsrett skal TTO ha på vegne av universitetet?
Aspekter å fastlegge ved opprettelse av TTO: forts –læring: utnytt kollegiale nettverk (til andre TTOer) ifm idevurdering og for egen organisasjonsutvikling –nettverk: etabler/tilslutt nettverk av TTO-personell (eks. ASTP, AUTM) –dimensjonering: ganske vanlig med inntil oppfinnelser årlig pr. TTO-ansatt –markedsføringsstrategi: hvordan skaffe interessenter til oppfinnelsene (vide/generelle eller målrettede tiltak?) –oppfølging av ideer/patenter/lisenser: nødvendig med IT-støtte (noen std. systemer foreligger)
Aspekter å fastlegge ved opprettelse av TTO: forts –Tips om kritiske suksessfaktorer er gjengitt i Sandelin’s presentasjon