Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

FORNY - oppsummering FORNY-forum 6. november 2007 Programkoordinator

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "FORNY - oppsummering FORNY-forum 6. november 2007 Programkoordinator"— Utskrift av presentasjonen:

1 FORNY - oppsummering FORNY-forum 6. november 2007 Programkoordinator
Odd M Reitevold FORNY-forum 6. november 2007

2 Utvalgte resultater fra FORNY - satsingen
Etablert ca 300 bedrifter 225 bedrifter ”lever” pr 177 lisensavtaler Verdiskaping : 728,6 MNOK 2006 alene: 187 MNOK (verdiskaping = driftsresultat + lønn) 2006: 197 kurs/seminarer med nesten deltakere. 1. halvår 2007: kurs/seminarer med deltakere Totalt budsjett for FORNY gjennom hele programperioden: 705,8 MNOK. Verdiskapingen er beregnet til å ha passert offentlig innsats i programmet i juli 2007.

3 … og verdiskapingen har passert offentlig innsats

4 Programkomité for kommersialisering av forskningsresultater FORNY

5 Kommersialisere forskningsbaserte ideer med stort forretningsmessig potensial
Målsetting økt verdiskaping nye arbeidsplasser nye produkter

6 Statsbudsjettet 2008

7 Finansiering 2005 – 2008, inkl. store programmer
MNOK

8 Hvordan skal vi disponere midlene for å skape resultater i tråd med oppdraget for å nå målene?

9 FORNYs virkemidler (2007-tall)
Infrastrukturmidler (28 MNOK) Få fram ideer og oppfinnelser og utvikle positive holdninger til kommersialisering Kommersialiseringsmidler (48 MNOK) Videreutvikle ideene til bedrift eller lisensavtale Verifiseringsmidler (52 MNOK) Teste om teknologien virker i stor skala Kommersialiseringsstipend (7 MNOK) Kjøpe fri forskere for å delta i den kommersielle utviklingen av prosjektet Bonusmidler (7,5 MNOK) Resultatbasert

10 Mulige endringer for 2008 Infrastrukturmidler (-!-!-!)
Kommersialiseringsmidler (+) Verifiseringsmidler (+) Kommersialiseringsstipend Bonusmidler (+?)

11 Nye vurderinger av virkemidler
Sterkere fokus på : Markedsvurderinger Forretningsmodeller Større og mer livskraftige prosjekter før de slippes

12 Kommersialiseringsaktørenes utfordringer
Størrelse – kritisk masse og samtidig nærhet til forskningsmiljøene Skape tillit i interne forskningsmiljøer og gode nettverk eksternt i marked og næringsliv

13 KAenes utfordringer (forts…)
Prioritere forskningsmiljøene som skaper forretningsmessige ideer KAene blir forvaltere av ”mye” IP på vegne av rettighetshaverne Har KAene kompetanse og kapasitet til å håndtere dette tilfredsstillende? Regionale forskningsfond kan tilføre nye midler til regionale aktører

14 NHD vil legge fram en Stortingsmelding om innovasjon i Kommersialisering av forskningsresultater Immaterielle verdier og rettigheter


Laste ned ppt "FORNY - oppsummering FORNY-forum 6. november 2007 Programkoordinator"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google