Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertLene Børresen Endret for 6 år siden
1
FORNY - oppsummering FORNY-forum 6. november 2007 Programkoordinator
Odd M Reitevold FORNY-forum 6. november 2007
2
Utvalgte resultater fra FORNY - satsingen
Etablert ca 300 bedrifter 225 bedrifter ”lever” pr 177 lisensavtaler Verdiskaping : 728,6 MNOK 2006 alene: 187 MNOK (verdiskaping = driftsresultat + lønn) 2006: 197 kurs/seminarer med nesten deltakere. 1. halvår 2007: kurs/seminarer med deltakere Totalt budsjett for FORNY gjennom hele programperioden: 705,8 MNOK. Verdiskapingen er beregnet til å ha passert offentlig innsats i programmet i juli 2007.
3
… og verdiskapingen har passert offentlig innsats
4
Programkomité for kommersialisering av forskningsresultater FORNY
5
Kommersialisere forskningsbaserte ideer med stort forretningsmessig potensial
Målsetting økt verdiskaping nye arbeidsplasser nye produkter
6
Statsbudsjettet 2008
7
Finansiering 2005 – 2008, inkl. store programmer
MNOK
8
Hvordan skal vi disponere midlene for å skape resultater i tråd med oppdraget for å nå målene?
9
FORNYs virkemidler (2007-tall)
Infrastrukturmidler (28 MNOK) Få fram ideer og oppfinnelser og utvikle positive holdninger til kommersialisering Kommersialiseringsmidler (48 MNOK) Videreutvikle ideene til bedrift eller lisensavtale Verifiseringsmidler (52 MNOK) Teste om teknologien virker i stor skala Kommersialiseringsstipend (7 MNOK) Kjøpe fri forskere for å delta i den kommersielle utviklingen av prosjektet Bonusmidler (7,5 MNOK) Resultatbasert
10
Mulige endringer for 2008 Infrastrukturmidler (-!-!-!)
Kommersialiseringsmidler (+) Verifiseringsmidler (+) Kommersialiseringsstipend Bonusmidler (+?)
11
Nye vurderinger av virkemidler
Sterkere fokus på : Markedsvurderinger Forretningsmodeller Større og mer livskraftige prosjekter før de slippes
12
Kommersialiseringsaktørenes utfordringer
Størrelse – kritisk masse og samtidig nærhet til forskningsmiljøene Skape tillit i interne forskningsmiljøer og gode nettverk eksternt i marked og næringsliv
13
KAenes utfordringer (forts…)
Prioritere forskningsmiljøene som skaper forretningsmessige ideer KAene blir forvaltere av ”mye” IP på vegne av rettighetshaverne Har KAene kompetanse og kapasitet til å håndtere dette tilfredsstillende? Regionale forskningsfond kan tilføre nye midler til regionale aktører
14
NHD vil legge fram en Stortingsmelding om innovasjon i Kommersialisering av forskningsresultater Immaterielle verdier og rettigheter
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.