Konkurranse BRANSJEPERSPEKTIVET Trygve G. Blix - 07 Moss AS.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Company Pulse i samarbeid med HR Norge og Innovasjon Norge.
Advertisements

Vi skal innfri eller overgå våre kunders forventninger
We are all in the same boat together We are all in the same boat together! We have a policy to lessen the differnces between our white collar and.
Næringsfiske Utfordringer og muligheter Av Hans Olav Bråtå, Østlandsforskning Foredrag på for medlemmer i Hanen Helgelandsmoen,
Torstein Ertsgaard Daglig leder Stjørdal 3D verksted as
Nærings seminar Bakgrunn •Bransje og interesse •Fag kunnskap er viktig •Bransjen manglet fleksibilitet og omstillingsevne…denne og •Prod / Salg.
Velkommen til Fortel.
Problem Solution Key Metrics Unfair advantage Problem for bruker: • Ting er for dyrt(for meg) • Jager tilbud • Får ikke info om når produkt er på tilbud.
Business Intelligence og Big Data i FINN.no
Det er ikke lenger størrelsen det kommer an på!
Produktkalkulasjon Læringsmål i kapitlet:
 Hva kan forklare innovasjonsresultatene fra statistisk sentralbyrå (SSB) for Risør/Gjerstad? Tina og Inger Beate.
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Temamøte SVV 12.mai 2005 Funksjonskontrakter – drift og vedlikehold  Trond Johannesen  Adm. direktør MEF.
Kapittel 14: Styring av arbeidskapital
Monopolistisk konkurranse og oligopol
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
Produktpakking Børre Berglund 5. Mai 2010.
DI Fødevarer årsdag 7. november 2012 Jan Ove Rivenes Orkla Brands Nordic Fødevarebranchen FREMTIDENS VINDERHOLD Multinasjonal spiller på dansk bane - hvordan.
Generika og legemiddelutvikling
Krabbekonferansen 2012.
INTERNASJONALE SUPERMARKEDSKJEDER SOM KUNDER
Prosjektanalyser Anskaffelse av eiendeler til “varig eie” eller bruk av selskapet i en periode på min. 3 år, f.eks til erstatning av eksisterende utstyr.
Lønnsomhetsanalyser Mål: Resultatmaksimering på lang sikt
En utbyggers perspektiv
Regnskapsfører og Sparringpartner / rådgiver
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Region øst. Region sør Region vest Region midt.
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
Defo – Distriktenes energiforening, Knut Lockert1 Tariffseminar En rekapitulering.
NTS-KONSERNET Resultatpresentasjon pr 3. kvartal november 2011 kl 0800.
Nils Eirik Stamland, INEOS Norge AS
Kantinen - Torsdag 03. Mai 2007 ”Introdusere” Blend til studentene.
Bergen, 27. Juni 2006 Oslo, 28. Juni 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Kapittel 11 Fra idé til bedrift 19/
Forelesning i mikroøkonomi.
Forelesning i mikroøkonomi.
Befolkningsundersøkelse juni 2014 For Skatteetaten.
Samarbeide for å overleve? Mulighetene er der…og MÅ tas 5 September 2014 Grafisk bransjeforenings landsmøte 2014.
vil deltagerne lære blant annet:
Grafiske tjenester - fra ide til resultat. DesignWeb Trykk Om Bodoni Etablert i 1914 – drevet uavbrutt i grafisk bransje i hundre år 55 ansatte (inkludert.
Konkurranse og samarbeid
Internasjonale aktører redefinerer markedet Torstein Olsen direktør PT 13. november januar 2015 endrer PT navn til Nasjonal kommunikasjonsmyndighet.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Organisatorisk innovasjon
Næringslivets økonomibarometer Resultater for NHO Vestfold- 4. kvartal 2014.
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Hønefoss Ringerike Rotary klubb
Visit Trondheim (Trondheim Aktivum) Tilreisende –Turister –Forretningsreisende –Weekend-shoppere Idrettsklubber CITY CARD.
Økonomiske teorier om patetnrett 1 Innledning 1.1 Hovedproblemstillinger: Hvordan virker patentrett? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
NHO grafisk HISTORIEN OM DIGITAL ETIKETT AS. BAKGRUNN STARTEN IDE OG PLAN GJENNOMFØRING DIGITAL ETIKETT AS / VEKSTEN MED MEIR Kjetil Hovland.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Stjørdal Næringsforum Finansiering av næringsforeninger Dina Elverum Aune.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Kapittel 2 – Tilbud og etterspørsel. I kapittel 2 skal du lære: Hvilke forhold som bestemmer etterspørselen etter en vare Hvilke forhold som bestemmer.
Monopol og markedsmakt
Etablererkontoret Hva kan Etablererkontoret gjøre for deg?
Markedsføring.
Fjordlaks AS - konsernet
Kapittel 5 Monopol, monopolistisk konkurranse og prisdiskriminering
Merverdiavgift – Praksis og erfaring
Kapittel 6: Inntektsdannelsen
Kapittel 6 Tilbudskurven 1.
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Bedriftspresentasjon.
Etterspørsel Etterspørselen etter en vare er avhengig både av prisen på varen og av prisen på andre varer Som regel synker etterspørselen når prisen øker.
Utskrift av presentasjonen:

Konkurranse BRANSJEPERSPEKTIVET Trygve G. Blix - 07 Moss AS

PRIS!

Hva er konkurranse? Tilbudskonkurranse: Betegner hvordan produsentene konkurrerer om å erverve og utnytte innsatsfaktorer i sin produksjon, og om å få avsatt sine ferdige varer eller tjenester gjennom salg til konsumenter. Gjennom pris-mekanismen vil det oppstå konkurranse om innsatsfaktorer (produksjonsmuligheter) og om kunder (salgsmuligheter), og tilbyderne vil forsøke å seire i denne konkurransen gjennom å framstå som mer attraktiv vurdert etter kvalitet, design, pris eller leveringsbetingelser.

Norsk grafisk bransje? Når flere aktører blir tilbydere og konkurransen i markedet øker, vil kampen om kundenes preferanse drive dem til å overgå hverandres tilbud gjennom å investere i tiltak som gir kvalitetsutvikling, prisreduksjon eller leveringsforbedring. Men dersom det er for mange tilbydere i markedet, vil ikke den enkelte tilbyder ha utsikter til å kunne få finansiert de investeringene som skal til for å gjøre forbedringer eller innovasjon.

”Drive dem til å overgå hverandres tilbud” Interessant påstand

Mai 2006, Felles Grafisk Forum: Hittil i år har norske trykkerier bestilt ikke mindre enn 64 nye arkoffsett trykkverk fra MAN Roland Norge AS. Trykkmaskiner selges i fleng! Luth Gruppen samme år: Grafiske bedrifter har bedret sine resultater de seneste årene, og det er mye å gjøre hos svært mange trykkerier. Optimismen er tilstede igjen, og det er mengder av eldre produksjonsutstyr som er modent for fornyelse, skrives i en pressemelding. Selskapet melder videre at salget av Heidelberg trykkmaskiner har tatt seg opp, og skal levere en rekke forskjellige konfigurasjoner utover våren og høsten

Grafisk Bransjeforening september 2014: 139 medlemsbedrifter (248) 75 med under 10 ansatte (133) hvorav 28 med 4 eller mindre (54) 56 mellom 10 og 50 ansatte (97) 8 mellom 50 og 100 ansatte (14) 2 med over 100 ansatte (4) 131 bedrifter med under 50 ansatte (230)

109 bedrifter borte, på 9 år! 12 bedrifter i snitt pr. år.

Hva har skjedd? ”Drevet til å overgå hverandres tilbud” Kjøpt opp Fusjonert Nedlagt Import Marked Konkurs Google

Cambara, Brasil TAKK FOR MEG