Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Når kunnskap blir handling
Advertisements

Entreprenører vil forme fremtidens utdanning Vibeke Hammer Madsen, HSH
Nettskolen i Nordland Geir Hareide Hansen, leder 27. Februar 2014 Foto: Crestock.
Ue.no Gründercamp 2013 XX vgs. XX bedrift Ungt Entreprenørskap XX (fylke) FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Norwegian Ministry of Labour and Government Administration Omstilling og inkluderende arbeidsliv Eirik Lae Solberg statssekretær Sørmarka
Ue.no Energi for framtida Gründercamp for videregående skole FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Et program for ungdomsskolen
Organisasjoner for en grønnere fremtid !
12 Jeg er gründer.
Skap framtidens Ungdommens Hus på Stjørdal.. ue.no.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
Fordeling av roller og ansvar
Norge - verdens mest innovative nasjon Fiksjon eller virkelighet? av Dr. philos. Eli Moen.
Strategiarbeid i praksis
Innovasjon Norge Presentasjon Etablererkurs Fosen
Ue.no Enterprise without Borders Videregående opplæring FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
ELEVBEDRIFT … starte, drive og avvikle en liten bedrift, med skolens lærere og andre samarbeidspartnere som veiledere.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Bachelor i Entreprenørskap - for de som er interessert i bedriftsetableringer INTRODUKSJON PROGRAMSTART Jon Erik Svendsen Fagansvarlig, Bachelor.
Ungt entreprenørskap Hedmark
Entreprenørskap og bedriftsutvikling (EB)
Nyskaping gir vekst Forutsetninger for mer nyskaping: Det må lønne seg å jobbe Enklere å starte egen bedrift Kunnskaper og innsikt Hva gjøres: Lavere skatt.
Paradokser og utfordringer: Svakere brukergrupper og krav om raskere løp til en jobb – er det mulig?
Rekruttering av tillitsvalgte i landbruket sine organisasjoner Samarbeidsrådet, Sola, Terje Vareberg.
Rakkestad ungdomsskole Entreprenørskap Hva er så bra med faget? Entreprenørskap skaper en praktisk hverdag for elevene som de kan styre og legge.
UB som pedagogisk metode -ideèr og planer. Ideèr og planer ”Se mulighetene og gjør noe med dem”
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
Våre viktigste valgkampsaker Fylkestingsprogrammet Ved Odd Arild og Tone.
Hvordan tette gapet mellom skole og næringsliv? Kristine Engan Ræder, UE Trøndelag.
Velkommen til kurs i ”Ungdomsbedrift som metode”
Innledning ved BioHus konferansen
Entreprenørskap som en del av prosjekt til fordypning
Velkommen til motivasjonsdag UB Ungt Entreprenørskap Troms Hugo Pettersen Espen Kirkvik.
VÅRT LOKALSAMFUNN En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker, næringsliv og offentlige tjenester i et lokalsamfunn.
Brukernavn: ue Passord: ue
vil deltagerne lære blant annet:
Økonomifag Fra programområdet samfunnsfag, økonomi og språk - studiespesialisering.
1 Praksis i ingeniørutdanningen, NRT okt 2007 NITOs syn på praksis Bjørn Olsen, fagsjef Pål Espen Bondestad, leder NITO Studentene.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Høgskolen i Nord-Trøndelag - en næringsrettet høgskole.
kan læres, ...er ikke medfødt...
Tjenesteyting som næringsutvikling Statssekretær Helle Hammer Nærings- og handelsdepartementet PULS prosjektledersamling 29. april 2003.
Ue.no GRÜNDERIDOL I AUST-AGDER Drottningborg vgs kl FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Høgskolen i Oslo Entreprenørskap/ studentbedrift Ellen Sethov Avdeling for estetiske fag Høgskolen i Oslo.
Kunnskapsbasert endring Kort om Høgskolen i Nord-Trøndelag Mål/oppgave fokus vs. Struktur Felles ansvar – ulike roller… Relevant kompetanse.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
And Together. Free your energies Tormod Fjeldberg/Nina Borgersen 11 th February 2011 ”Jentekveld” ved VGS.
Mer om studentbedrift forretningsplan
STYRKE næringsnær læring
Noen erfaringer fra NTNU ?
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Røros videregående Elin Viken Ungt Entreprenørskap Hedmark.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Virksomhetsutvik ling gründerlab kompetanseformi dling.
Ue.no Morgendagens verdiskapere Rådgiversamling Elin Bryn Thorsen Fagansvarlig grunnskolen Ungt Entreprenørskap Telemark FRAMTID - SAMSPILL.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
4 faser for å utvikle en forretningside/forretningsmodell
Etablererkontoret Hva kan Etablererkontoret gjøre for deg?
Ungdomsbedrift på Mære
Velkommen til Nasjonalt lærerseminar 2017
Framtid - Samspill - Skaperglede
Fra kunnskap til handling
Velkommen til Academic Day!
Regnskap er mer enn du tror
Utskrift av presentasjonen:

ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE

ue.no Agenda Entreprenørskap i utdanning Hva er Studentbedrift? Hvorfor drive Studentbedrift? Arrangementer og muligheter gjennom SB-året FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE

ue.no Entreprenørskap i utdanning (EiU) (Handlingsplan – Entreprenørskap i utdanningen)Handlingsplan – Entreprenørskap i utdanningen) FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE Tradisjonelt tre måter å forstå EiU på: Utdanning om entreprenørskap Utdanning gjennom entreprenørskap Utdanning for entreprenørskap

ue.no ENTREPRENØRSKAP I UTDANNING DREIER SEG OM Ideer Kompetanse Pågangsmot Handlingsevne Samarbeid Nettverk FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE

ue.no UEs programmer 3 grupper programmer Idé verksteder Arbeids og næringsliv Bedriftsprogrammer Kriterier UE programmer: Kreative prosesser Erfaringslæring Tverrfaglighet Samarbeid utdanning / arbeids– og næringsliv Verdiskaping – sosialt, kulturelt, økonomisk FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE

ue.no HVA ER STUDENTBEDRIFT? Et pedagogisk program som gir studenter kunnskap om bedriftsetablering Tilknyttet veileder ved studiestedet og mentorer fra næringslivet Egen juridisk enhet i Brønnøysundregistrene FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE

ue.no STUDENTBEDRIFT STIMULERER Studentmedvirkning og aktiv læring Tverrfaglighet Kreative prosesser Samarbeid utdanning arbeids- og næringsliv Verdiskaping; sosial, kulturell, økonomisk FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE

ue.no STUDENTBEDRIFT ER en metode for læring der studenter samarbeider og får praktisk erfaring med å drive sin egen bedrift. – bedriftsetablering – utvikle forretningsidé – produktutvikling – markedsanalyse og markedsføring – økonomi – ledelse – styrekompetanse – bygge profesjonelle nettverk FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE

ue.no RAMMER – Varighet ett år – Navn med SB – Min to max 15 medlemmer – Forenklet selskapsform med registrering i Brønnøysund – Andelskapital (200kr pr andel) – Styret består av blant andre bedriftens medlemmer – Mentor fra relevant næringsliv – Veileder fra utdanningsinstitusjonen – Regnskap etter samme prinsipper som ordinære bedrifter FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE

ue.no LÆRINGSPROSESS 1. Planlegging og oppstart (informasjon, motivering, finne medarbeidere, kreative prosesser, forretningsidé, roller) 2. Etablering (mentor, nettverk, stiftelsesmøte, registrering, andelskapital, marked, forretningsplan 3. Drift (internmøter, veiledning, styremøter, produksjon, markedsføring, salg, regnskap) 4. Avvikling (revisor, årsrapport, generalforsamling, utbetaling av overskudd, evaluering) FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE

ue.no Studentbedrift FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE

ue.no HVORFOR STUDENTBEDRIFT? Teori i praksis Få flere valgmuligheter etter endt studie Praktisere fagene Få relasjoner i næringslivet – kunder, leverandører, mentorer Teste ut egen etablering i trygge rammer Bli en større ressurs i yrkeslivet generelt (intraprenørskap) Få en kompetanse om- og i forretningsdrift… FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE

ue.no NÆRINGSLIVET ØNSKER DET FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE ”Studentbedrift gir utfordringer og ansvar til de som søker det, mulighet for å vise risikoforståelse og villighet, og synliggjør et ønske og en evne til å skape verdier. Det er slike folk Ferd ser etter.” Johan H. Andresen, eier og styreleder i Ferd

ue.no DET OFFENTLIGE TRENGER DET FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE Enorm vekst i behov for helse og sosiale tjenester – jobbe smartere Velferdsstaten forutsetter verdiskapning - verdiskapning forutsetter vekst- vekst forutsetter entreprenørskap Læring, kunnskap, kreativitet, risikovilje, hardt arbeid kan gi nyskapning

ue.no REGJERINGEN KREVER DET Regjeringens målsetting: "NORGE SKAL BLI LEDENDE INTERNASJONALT INNENFOR ENTREPRENØRSKAP I UTDANNING." FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE

ue.no FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE "I dag vet vi at alt det som er lett å lære og lett å måle, også er det som raskest mister relevans. Det som etterspørres, er samarbeidsevner og konfliktløsing. Arbeidsgivere vil ha folk som er kreative og risikovillige. Det understreker viktigheten av nye måter å tenke på." Andreas Schleicher, PISA-sjef og OECD-topp Fremtidens kompetansebehov

FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE

ue.no ARRANGEMENTER OG MULIGHETER Fylkesmesse NM SB KAN EM SB UE informerer om flere konkurranser og muligheter for å bygge nettverk via ue.no og facebook facebook

ue.no FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE

SAMARBEID SKOLE—NÆRINGSLIV

ue.no FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE