Psykososiale vansker Isp 07

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevdisiplinen skal strammes inn
Advertisements

Alle elever har rett til et lærings- og oppvekstmiljø uten mobbing.
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv aman
Atferdsanalytisk arbeid med atferdsvansker
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Mestring og forebygging av depresjon
Helhetlig kompetanseutvikling Forståelse og muligheter
1 BARNS PERSONLIGE BEVEGELSER CP- konferansen 2007 Wenche Bjorbækmo, stipendiat og Gunn Engelsrud, professor, Seksjon for helsefag, UiO Smakebiter fra.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Rådgivning Jorun Buli Holmberg
System og individperspektiv i spesialpedagogisk arbeid
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Et økende problem i skolen?
Generelle tiltak og forebygging
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Problematferd i skolen – rådgivers rolle
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Elevatferd og læringsmiljø 2000
Utfordringer i familien
Mandat n Faggruppen skal ut fra et forskningsmessig kunnskapsgrunnlag utarbeide veiledninger som skal være til analytisk og praktisk hjelp for lærere,
ADHD Attention Deficit Hyperactive Disorder..
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Mestring og forebygging av depresjon
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
Ulikheter og variasjoner
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
"God bagasje på livets reise."
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
HelART i Ulåsen barnehage
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
Humanistisk Pedagogikk
BARNAS BARNEVERN 2020.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
An-Magritt Hauge (2007): Den felleskulturelle skolen
Aggresjon.
KLASSELEDELSE.
HÅNDTERING av BRÅK og URO
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Mobbing og atferdsproblemer
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
Hva er viktig for elevers læring?
Ungdata-undersøkelsen i Hareid 2013 Svarfordeling FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 42 – 43 Klassetrinn: 8. – 10. klasse Antall: 176 Svarprosent:
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Problematferd og forebygging Befring og Tangen kap 8 Problematferd: Handlinger som skaper vansker for omgivelsene Atferdsvansker, sosiale og emosjonelle.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Relasjonskompetanse på Skeie skole
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Oppstart 1. trinn Velkommen Diverse info om skolen Om elevgruppa
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Hvordan jobbe før-under- etter i ressursteam. § 1- 4.
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
mobbeatferd Former for mobbeatferd
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Psykososiale vansker Isp 07 Hva er psykososiale vansker og hvem har i så fall slike vansker? Påvirkes av: De som sitter med definisjonsmakt Kulturelle faktorer Subkulturelle faktorer Miljø- og situasjonsbestemte faktorer Tidsaspekt Psykososiale vansker Isp 07

Kan eller skal begrepet brukes? Det er mer hensiktsmessig å se atferd kontekstuelt og i et interaksjonsperspektiv enn fokusering på enkeltindividet. Den atferden vi ser hos den som har ”vansker” er ikke så forskjellig fra den atferden vi fra tid til annen ser hos andre. Det er først og fremst atferdens Frekvens Grad av intensitet Varighet Og omfang som skiller Psykososiale vansker Isp 07

Psykososiale vansker Isp 07 Begrepsbruk Øynene som ser nedfeller seg i begrepsbruk: Psykososiale vansker ,atferdsvansker, sosiale vansker, emosjonelle vansker, sosiale og emosjonelle vansker, atferdsavvik, atferdsforstyrrelser, uansvarlig atferd, u(a)sosial atferd, tilpasningsvansker, mistilpasning, utagerende atferd, tilbaketrekking, innadvendt viser alle til at det er det enkelte barn eller omgang som har ”skyld” eller som det er noe galt med. Disiplinproblemer peker mot læreren Psykososiale vansker Isp 07

Psykososiale vansker Isp 07 Begrepsbruk Relasjonsvansker og samspillsproblemer peker på et systemperspektiv der samspillet individ/individ og individ/miljø og individ i samspill med ulike miljø blir fokusert. Sosial lavkompetanse setter fokus på sosiale ferdigheter eller kompetanse – et læringsaspekt Det er ikke uten betydning hvilke begreper vi anvender. Psykososiale vansker Isp 07

Psykososiale vansker Isp 07 Begrepsbruk Atferds- vansker Emosjonelle vansker Sosiale Vansker Psykososiale vansker Isp 07

Definisjonsproblemer Det er ingen definisjon som har fått bred tilslutning eller faglig aksept. Dette henger sammen med: Manglende enighet om hva som er ønskverdig atferd. Hva er normalt? Ulike hensikter med å framsette definisjoner Et område med store målingsproblemer Kultur, miljø, tids- og situasjonsbetingede faktorer Ulike teoretiske referanserammer Forholdet mellom psykososiale vansker og andre funksjonshemninger Problemer med stemplingsmekanismer Psykososiale vansker Isp 07

Operasjonelle- eller forskningsdefinisjoner Disse har til hensikt å beskrive eller avgrense et utvalg i et forskningsprosjekt – Disse bør etter formålet ha et høyt presisjonsnivå (mulig å etterprøve) Eks: Elever med sosiale og emosjonelle vansker vil i undersøkelsen derfor omfatte de elevene som det på grunn av hovedvanske sosiale og emosjonelle vansker ble søkt om ekstra ressurser til spesialundervisning for inneværende skoleår. (Melby, K 1995 – hovedoppgave i spesialpedagogikk) Psykososiale vansker Isp 07

Operasjonelle- eller forskningsdefinisjoner Eks. fra Sørlie og Nordahl 1998: Problematferd i skolen: I hvilken grad den enkelte elevs atferd brøt med skolens normer og regler og/eller avvek fra aldersforventet atferd på en slik måte at den klart: A) forstyrret eller hemmet elevens egen utvikling og læring og/eller B) forstyrret eller skapte problemer for andre elever – og/ eller C) forstyrret eller skapte problemer for lærerens undervisning- og/ eller D) for den sosiale samhandlingen mellom elever/lærere i klassen Psykososiale vansker Isp 07

Administrative definisjoner Dette er definisjoner eller presiseringer som tjener en funksjon i praksisfeltet, for eksempel hvem som har rett på tilrettelagt opplæring, ekstra ressurser m.m. Et privatisert område i Norge, hvor det er mye opp til skjønn. Noen (for eksempel Ringerike PPT) har utviklet noe screening materiale, noe som er vanlig brukt i en del andre land, for eksempel USA og England Psykososiale vansker Isp 07

Faglige (autoriative) definisjoner Disse har til hensikt å avgrense et område i et faglig arbeid, en presisering av hva en vil skrive om i ei fagbok, en artikkel m.m.Kan ha som hensikt å synliggjøre forfatterens faglige ståsted: Eks: Atferdsvansker er avvik fra aldersforventet atferd på en slik måte at det forstyrrer eller hemmer barnets egenutvikling og/eller andres liv (Kirk1972) Atferdsproblemer er atferd som er slik at samfunnet eller miljøet ikke kan akseptere den fordi den skaper problemer for miljøet. (Rørvik 1976) Psykososiale vansker Isp 07

Faglige (autoriative) definisjoner The deviant is one to whom that label has successfully been applied: deviant behavior is behavior that people so label. (Becker 1986) Emotional disturbance is not a physical desease located solely within a child, but we prefer to look at a disturbed ecosystem, in which disturbance can be more profitably viewed as a ”failure to match” (Apter 1982) Psykososiale vansker Isp 07

Faglige (autoriative) definisjoner Definisjon på atferdsproblemer i skolen: Atferdsproblemer i skolen er atferd som bryter med skolens regler, normer og forventninger. De hemmer undervisnings- og læringsaktiviteter og derved også elevenes læring og utvikling, og de vanskeliggjør positiv samhandling med andre (Ogden 1998) Atferdsvansker er relativt vedvarende atferd som avviker så sterkt fra en definert norm at den virker ødeleggende for individet selv og omgivelsene eller skaper en klar negativ prosess på interaksjonen mellom individ og miljø (Endrerud 2000) Psykososiale vansker Isp 07

Klassifisering – ulike kjennetegn .En vanlig klassifisering er mellom: Internalisering/ innadvendt og Eksternalisering / utagerende Forsiktig med å sette barn/ungdom i båser. Bildet vil være komplekst og variabelt. Alle trekker med sin personlige historie, og det vil være hensiktsmessig med bred kartlegging. Den som synes trist og ensom er ikke alltid det. Det samme med den aktive og utagerende, ja til og med aggressive Psykososiale vansker Isp 07

Klassifisering – ulike kjennetegn Quay & Peterson i Atkinson 1997: 6 grupper: 1. Conduct disorder –atferdsforstyrrelse: Søker oppmerksomhet, kjekker seg, ødelegger ting, plager andre, temper tantrums 2. Sosialisert aggresjon – socialized aggression: Stjeler sammen med andre, er lojal mot ungdomskriminelle venner, skulker skolen sammen med andre, åpent viser mangel på respekt for moralske verdier og normer, har ”dårlige” venner, tiltrekkes av gjenger Psykososiale vansker Isp 07

Klassifisering – ulike kjennetegn Quay & Peterson 3. Oppmerksomhetsproblemer- umoden. (attention problems- immature): Har et kort oppmerksomhetsspenn og dårlig konsentrasjon, lar seg lett avlede og distrahere. Svarer uten å tenke seg om, er doven, beveger seg seint og virker døsig. 4. Innadvendt (anxiety – withdrawal): Sjenert, blir lett forlegen, overfølsom, lette å såre, angstfull, deprimert, og trist Psykososiale vansker Isp 07

Klassifisering – ulike kjennetegn Quay & Peterson: 5. Psykotisk atferd (psychotic behavior): Gir uttrykk for forvirrede ideer, snakker repeterende, viser bisarr atferd 6. Motorisk eksess (motoric excess): Rastløs, vanskelig (umulig) for å sitte rolig, umulig å slappe av , snakker i et kjør. Den enkelte kan godt vise atferd fra flere av disse kategoriene. Kjenner vi igjen noen? Psykososiale vansker Isp 07

Klassifisering – ulike kjennetegn Mari – Anne Sørlie og Thomas Nordahl: Skole og samspillsvansker (Rapport nr. 12a.1998) Ved faktoranalyse kom de fram til 4 grupper: 1. Undervisnings – og læringshemmende atferd 2. Utagerende atferd 3. Anti- sosial eller klart normbrytende atferd 4 Sosial isolasjon Psykososiale vansker Isp 07

Undervisnings- og læringshemmende atferd : ”sløveren” Generelt lite interesse for skolen Tar lite ansvar, for seg selv, eget skolearbeid og andre elever Viser lite hensyn overfor lærer Virker til tider sløve og undervisningen når ikke frem Sjelden store konflikter, men den akkumulerte effekten av alle avbrytelser, gjentatte instruksjoner, sommel og forseintkomming, manglende konsentrasjon og motivasjon kan virke utmattende både på lærer og medelever Smitteeffekt. ”Skal du være kul, må du være sløv” Psykososiale vansker Isp 07

Antisosial atferd – eller klart normbrytende Stjeler ting som tilhører skolen eller medelever Med vilje ødelegger eller skader ting Kommet på skolen påvirket Hatt med kniv eller slagvåpen Truer og plager, grov mobbing Et bilde som pressen gjerne fokuserer på Angrepet lærere ”Værstingproblem” Dårlig prognose om ikke tiltak settes inn. Psykososiale vansker Isp 07

Psykososiale vansker Isp 07 Sosial isolasjon Virker generelt engstelig Blir lett forlegen Virker trist eller deprimert på skolen Blir usynlige både overfor seg selv og andre Engstelige for å være i en gruppe med elever på skolen Isolerer seg Lav selvoppfatning Er ofte trøtt uopplagt eller passiv i timene Virker ensomme på skolen Psykososiale vansker Isp 07

Utagerende atferd: ”Bråkeren” Svarer tilbake på irettesettelse Blir fort (lett) sint Slåss med andre elever Krangler i friminuttene Mobber Liten toleranse for kritikk og irettesettelse Gjør mye for å virke tøff Manglende respekt for autoriteter Kan virke truende, men holder seg i skinnet Ofte – og større konflikter Sterke reaksjoner dersom selvfølelsen eller fasaden trues Ofte mye energi, men ikke rettet mot fag Psykososiale vansker Isp 07

Psykososiale vansker Isp 07 Sosial kompetanse Samarbeid:. Dele med andre, hjelpe andre, mottakelig for hjelp og støtte, kunne delta i gruppearbeid Ansvarlighet: Ta ansvar for sin atferd, egen læring og framtid, for hverandre, organisere hverdagen, holde avtaler Empati: Innlevelse, forståelse, medfølelse, vennskap og gjensidig respekt Selvkontroll: Bringe handlinger og følelser inn under kognitiv kontroll. Velge tid og sted for når en gir uttrykk for følelse, utsette behovstilfredsstillelse Selvhevdelse:Gi uttrykk for egne behov, våge å si fra når det er nødvendig, gjøre seg mer synlig Psykososiale vansker Isp 07

Psykososiale vansker Isp 07 Sosial kompetanse Sosial kompetente barn og ungdom antas å være: I liten grad problematiske Lykkes bedre i skolen Kan skaffe seg venner og samhandle med voksne også lærere Har lært mye av det de trenger for å unngå å komme opp i problemer på kort eller lang sikt Hvordan lære dette i skolen? Strukturert undervisning eller integrert i skolehverdagen? (Steg for steg – kreps?) Psykososiale vansker Isp 07

Psykososiale vansker Isp 07 Omfang Terje Ogden sammenfatter funn fra Norge og andre land slik: Problematisk kjernegruppe på 1-2% kanskje inntil 5% på ungdomstrinnet Ei gruppe som har atferdsvansker i en slik grad at de utløser bekymring og reaksjoner: ca. 10% Atferdsproblemer i mer varierende grad: ytterligere 20% (Ogden 98:10-11) Psykososiale vansker Isp 07

Litt om årsaker folkelige Folkelige oppfatninger: (studentundersøkelse) 1. Familieforhold (kommer en fra en slik familie er det ikke annet å vente) 2. Enkelte unger er slik. (De er umulige og lærer aldri dersom de ikke blir satt skikkeølig på plass, men samfunn, foreldre og skole er lemfeldige) 3. Innflytelse fra dårlige venner 4 Samfunnet har skylda (svært få) Psykososiale vansker Isp 07

Årsakshypoteser faglige 1. Vesentlige individuelle faktorer (biologiske og psykologiske – ADHD/Thorette –psykodynamisk) 2. Læringsaspektet. (sosial læringsteori) 3. Uheldig påvirkning fra familie og nærmiljø (miljøbetinget) 4. Interaksjonsaspektet (økologisk og humanistisk) 5. Samfunnsforklarte årsaker (sosiologiske) Ingen av disse forklaringsmodellene er utfyllende. Årsaken til utvikling av sosiale og emosjonelle vansker er individuelle, sammensatte og kompliserte Psykososiale vansker Isp 07

Psykososiale vansker Isp 07 Tiltak på skolenivå Noen funn fra Ogden(1998): Elevatferd og læringsmiljø: Lærere som ikke hadde klare prosedyrer hadde større problembelastning med elevene enn lærere ved skoler der det er klare prosedyrer ved regelbrudd Det er viktig med klare, tydelige regler Reglene må ha en konsekvens Den 1/3 av lærerne som jobbet ved skoler som jobber ved skoler som har pedagogiske opplegg for å lære elevene sosiale ferdigheter rapporterte signifikant færre atferdsproblemer enn andre Psykososiale vansker Isp 07

Skolens handlingsplan Rektor har hovedansvar Rektor må ha personalet med seg Lærerne bør være mest mulig enig om hva som er situasjonen og om hva som må gjøres Planen som lages bør i stor grad være forpliktende, men også plass til handlingsrom for den enkelte Psykososiale vansker Isp 07

Skolens handlingsplan- Innhold Et faglig og sosialt støttesystem for elever, lærere og foreldre. Kriseberedskap og rutiner for å melde og løse problemer Hvordan organisere for å skape et godt læringsmiljø. Fysisk og psykisk Tiltak som en planlegger og iverksetter i den enkelte klasse Regler og konsekvenser – positive og negative Mobbeforebyggende tiltak Sosial kompetanseheving for elevene Psykososiale vansker Isp 07

Stemplingsteori - _H. Becker 63 Outsider Atferd i forhold til normene Normalitetsmålernes oppfatning og reaksjon Følger regler Følger ikke regler Betraktes som avviker Falskt anklaget ”Ekte” avviker Betraktes ikke som avviker Konformist Skjult avviker Psykososiale vansker Isp 07

Stemplingsteori - _H. Becker 63 Outsider Atferd i forhold til normene Normalitetsmålernes oppfatning og reaksjon Følger regler Følger ikke regler Betraktes som avviker Falskt anklaget ”Ekte” avviker Betraktes ikke som avviker Konformist Skjult avviker Psykososiale vansker Isp 07