Endring i instruks for: Hovedsikkerhetsvakt / lokal sikkerhetsvakt, TJN kap.8, Instruks for sikkert arbeid i og ved JBVs infrastruktur, Ny: Instruks.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bergen Vann Mai 2014.
Advertisements

IK-Bygg på web: Formål IK-Bygg web skal bidra til å avdekke avvik i forhold til helse, miljø og sikkerhet. Det stilles strenge krav til hvilken forfatning.
Stillas - et viktig aksjonstema i HMS-arbeidet
Risikovurdering Systematisk HMS – arbeid dreier seg om mestring av risiko, for å unngå skader og sykdom Mestring av risiko- redusere eller fjerne.
Arbeidstid i kommunale barnehager
Gjennomføring av prosjekter
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
Revisjon ved Rikshospitalet den 11. – 18. desember 2007.
Prosjektorganisering
Oslo kommune Sykehjemsetaten Overgrep på pasient Lena Sand
Komplett avstandstabell. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Noen ganger er det behov for en komplett avstandstabell mellom alle nodene i et nettverk.
Informasjon om endringer i TJN
Nye trafikkregler i Norge
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Punktlighetsprosjekt Alnabru Prosjektmøte 8. november 2007.
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
Arbeidsmiljø ved levetidsforlengelser Praktiske erfaringer
Samarbeidsvtale mellom Jernbaneverket, ROM eiendom, NSB og Drammen kommune Mål: Partene har som felles målsetting å legge til rette for økt kollektivtrafikk.
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
Oppfølging av studenter: Kontroll av registrering og betaling Det er nødvendig å føre kontroll med registrering av studenter hvert semester. Vi har rapportering.
Nasjonalt Introduksjonsregister (NIR) Hva, Hvem, Når (og Hvor)
Storkurs Utdanningsforbundet Halden 10. Nov 2011 Reidun Hansen.
Mattilsynets oppgaver og ansvar
Prosjektplanen Pedagogisk ledelse.
AD SIGNALER Innkast Ad markerer når ballen er ute av spill.
Byggherreforskriften
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Prosjekt- og porteføljestyring i Telenor Nett
Lis Byberg Forelesning 14. oktober 2005
Samhandling leder/verneombud
Erfaringer fra IA arbeidet
SKOLESKYSS Vestviken Kollektivtrafikk AS (VKT) er Vestfold og Telemark fylkeskommuners innkjøps- og saksbehandlingsorgan for kollektivtrafikk og skoleskyss.
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.
Spørsmål til diskusjon Hvordan kan vi påvirke holdningene i alle ledd -Se til England? -Den gode samtalen? -Annet.
Sikkerhet, helse og arbeidsmiljø BIR Nett
Mobilt røntgen
1 Teknisk regelverk Vedlikehold Felles bestemmelser Magne Nordgård, Jernbaneverket Infrastruktur teknikk, Elkraft September 2003.
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Prosjektleder Inger Svendsrud
Ruteplanarbeidet Punktlighetsseminar november 2014 JBV, Trafikk og markedsdivisjonen Jan Harald Dammen.
Punktlighetsseminar 2014 Jorunn Halkjær, seksjon punktlighet, JBV
Utforming av stasjoner
Intern revisjon ved XXXXX avdeling XX
Veiledning prosjektroller
Kommunesammenslåing og arkivspørsmål
Presentasjon av ny funksjonalitet for fører i FIDO
ABS-rapportering 2008 for Regionalnett
Elbanen STS Status 21.mai Status 1)Hovedplanutkastet ferdig 2)Avtale om forskottering av detaljplan ? 3)Konkurransegrunnlag ikke utarbeidet 4)Arbeidet.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Hovedtariffavtalens bestemmelser om arbeidstid modul 2 PBL
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
Rammeverk for risikovurdering og revisjon av IT-systemer
Forprosjekt – nytt skoleadministrativt system Vedlegg 5 - Prosessbeskrivelse Privatistopplæring.
Roller i arbeidslivet Arbeidsgiver Arbeidstaker Verneombud Arbeidsmiljøutvalg Bedriftshelsetjeneste ml?tid=207363http://
Levanger ungdomsskole og FAU inviterer til temamøte for elever og foreldre Tema fra skolen – aktuelt for hvert trinn Pause, salg av kaffe og kaker.
Kapittel 4Lover - Forskrifter - Standarder © Copyright Side 1 av 15 INNHOLD 1 Arbeidsutstyr, Kraner, Trucker og Maskiner 2 Arbeidsområder og krav til personell.
Prosjektplanlegging med prosjektgruppen Prosessveileder Prosjektlederkurs UiO
Egenvurdering av økonomisk stønad og råd og veiledning til unge mellom 17 og 23 år Laholmen 16. juni 2016 Nina Westby Evensen.
Om lysbildeserien Lysbildene er støttemateriell til prosessledere
Pilotering av tilsyn Introduksjonsprogrammet Gro Sevheim, rådgiver
Verktøy for å kartlegge holdninger
Arbeidstilsynet syn på verneombudenes plass og rolle i virksomheten
Analyse Susan Matland.
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Nye personvernregler i Norge EUs personvernforordning - General Data Protection Regulation (GDPR) Maren Magnus Jegersberg Seniorrådgiver IT-direktørens.
Virksomhetstilsyn av seilflyklubber
Utskrift av presentasjonen:

Endring i instruks for: Hovedsikkerhetsvakt / lokal sikkerhetsvakt, TJN kap.8, Instruks for sikkert arbeid i og ved JBVs infrastruktur, Ny: Instruks for arbeid i spor, etter tog har passert, på strekninger uten fjernstyring. Denne gjennomgangen er en del av den informasjonen som alle som er hovedsikkerhetsvakter og ledere må igjennom.

Bakgrunn - utfordringer Uklarheter i krav som har ført til for store «friheter» for HSV. Uklarheter i tolkning av regelverk som førte til at det var HSV på prosjekter hvor det ikke var nødvendig (arbeid på områder uten tilknytning til trafikkert spor). HSV/LSV har tatt på seg andre arbeidsoppgaver utover oppgavene som HSV (f. eks kontroll av sporet / godkjenne sporet for trafikk) Ikke mulig å disponere sporet for arbeid mens det er tog på blokkstrekningen, gjelder ikke fjernstyrte strekninger. Obs: lignende utfordringer finnes med Leder for El-Sikkerhet!!! Fram til nå så har instruksen for HSV og LSV vært for uklar når det gjelder ansvar for blant annet å definere sikkerhetsnivået på et prosjekt. Det har ført til at HSV i mange tilfeller har gjort denne vurderingen. En slik vurdering er det eier dvs Jernbaneverket som må gjøre. Slik det er nå så har det ført til «owerkill» av sikkerhetsvakter på et prosjekt eller at det har vært en HSV på arbeid på områder hvor det ikke kan gå tog.

Tiltak: Endringer i regelverk Endret instruks for HSV/LSV til å være en ren operativ instruks, som beskriver hva HSV/LSV skal gjøre i forbindelse med etablering, arbeid og avslutning i forbindelse med en av de tre disponeringsformene. HSV skal kun utføre oppgaver knyttet til sikkerhet i forbindelse med togframføring. Planleggingsoppgaver og oppgaver knyttet til HMS utover togframføring er tatt ut. HSV skal kun utøve oppgaver knyttet til trafikksikkerhet for å ivareta sikkerheten til de som arbeider på stedet og sikkerheten overfor tog. Planlegging og HMS oppgaver har eier et ansvar for å utøve. Instruks for HSV, kp 2: Ansvarlige for å planlegge arbeidet må inneha sikkerhetskompetanse innen trafikksikkerhet og el. sikkerhet eller sørge for å innhente slik kompetanse ved planlegging av sikkerhetstiltakene på et prosjekt. Jernbaneverket skal gjennomføre en risikoanalyse for å sette riktig dimensjonering av sikkerheten på prosjektet/ arbeidsstedet, som inkluderer antall HSV, LSV og LFS. Instruks for Sikkert Arbeid, kp. 2.2: Instruks for HSV, kp 2: Hvis planleggingen og en grundig risikoanalyse åpner for det så kan følgende gjennomføres: Hvis et anleggsområde sperres i begge ender slik at det er fysisk umulig for et tog å kjøre innpå anleggsområdet og det ikke skal forekomme kjøring av tog inne på anleggsområdet, så kan det etter en grundig risikoanalyse som viser at det er sikkerhetsmessig forsvarlig å gjennomføre arbeidet uten hovedsikkerhetsvakt tilstede. Slik sperring kan være: skinnelås, legge sviller over sporet eller annen fysisk hindring, ta bort deler av skinnegangen. Ved etablering og avslutning av et anleggsområde skal det være HSV tilstede.

Risikovurdering skal alltid være grunnlag for beslutningene. Tydeliggjort ansvaret til planlegger/prosjektleder/ linjeleder, når det gjelder vurderingen av sikkerheten på et prosjekt, som skal inkluderer om det skal være HSV og antall LSV. Tydeliggjort i Instruks for Sikkert arbeid i og ved JBVs infrastruktur og instruks for HSV/LSV at det er Jernbaneverket som eier som bestemmer dimensjoneringen av sikkerheten som inkluderer HSV/LSV. Vurdere om det skal være HSV tilstede, antall LSV, om HSV/LSV skal kunne delta i annet arbeid, om HSV kan befinne seg et annet sted en der arbeidet pågår, ytterligere fysiske barrierer. Risikovurdering skal alltid være grunnlag for beslutningene. STY 601050: Sikkert Arbeid i og ved Spor STY 600984: Instruks for HSV/LSV JBV ved linjeleder har ansvar for å gjøre de nødvendige risikovurderingene for å dimensjonere rett nivå på sikkerheten på prosjektet/ arbeidsstedet, noe som inkluderer om det skal være HSV tilstede og om det er et stort område som må deles opp i flere arbeidsplasser så skal eier bestemme antall lokale sikkerhetsvakter. Risikovurderingen skal også avklare om HSV kan utføre annet arbeid samtidig som han har rollen som HSV. Det samme gjelder etablering av eventuelle andre fysiske barrierer som kan redusere bruken av HSV.

Mulighet for å jobbe uten HSV på anleggsområde: Hvis risikovurderingen konkluderes med at det er forsvarlig kan arbeidet gjennomføres uten Hovedsikkerhetsvakt til stede. Forutsetninger: Sporet sperres i begge ender slik at det er fysisk umulig for et tog å kjøre inn på området eller sporet og det ikke skal forekomme kjøring av tog inne på området eller sporet. Arbeidet kan da gjennomføres uten hovedsikkerhetsvakt tilstede. Slik sperring kan være: sporsperre, legge sviller over sporet eller ta bort deler av skinnegangen eventuell annen fysisk hindring som hindrer et tog å komme inn på området eller sporet. Ved oppstart og avslutning av disponeringen skal hovedsikkerhetsvakt være tilstede. Risikovurdering skal utføres av Jernbaneverket. Det er en mulighet til å utføre arbeidet uten HSV tilstede, men under oppstart og avslutning skal HSV være tilstede. Dette egner seg for anleggsområder hvor det ikke skal kjøres tog inne på anleggsområdet.

Tiltak: Endringer i regelverk TJN kap. 8 gjennomgått; aktiviteter ifm. Arbeid i og ved spor. HSV/LSV sine oppgaver, mellom oppstart av disponering og avslutning av disponering, er flyttet til dokumentsamlingen Sikkert Arbeid i og ved JBVs infrastruktur, mesteparten til Instruks for HSV/LSV. Aktiviteter som utføres når sporet er sperret og sikret. Det er gjort en gjennomgang av TJN kap. 8, arbeid i spor for å rendyrke TJN til å beskrive aktiviteter knyttet til togframføring. Alt som beskriver aktiviteter knyttet til arbeid i spor mellom oppstart og avslutning er tatt ut av TJN kap. 8 og lagt inn i dokumentsamlingen sikkert arbeid i og ved spor, og spesielt instruks for HSV og LSV.

Arbeid etter at toget har passert Søknad om unntak fra Togfremføringsforskriften §8-2, arbeid i spor, pkt.2 Arbeid etter at toget har passert Følgende strekninger er inkludert: Nordlands-, Røros-, Rauma-, Flåmsbanen-,Solørbanen-,Meråkerbanen (foreløpig Hell-Kopperå)-,Gjøvikbanen. Gjelder fortrinnsvis planlagt arbeid, men ved mindre arbeider som det er vanskelig å planlegge på forhånd kan arbeider avtales med TXP i henhold til bestemmelsene i kap. 8.1.1.1 pkt. 2. Unntaket gjelder for 5 år JBV ønsker et slikt unntak fram til ERTMS-utbyggingen er gjennomført JBV har fått unntak fra Togframførings forskriften §8.2, arbeid i spor , 2 avsnitt slik at vi nå kan få disponering for arbeid i sporet selv om det er tog på blokkstrekningen. Det gjelder kun strekninger uten fjernstyring, og HSV må selv se at toget har passert arbeidsstedet. Det er utarbeidet en instruks som beskriver HSV og TXP sine aktiviteter ved slik disponering. Instruksen må følges ellers vil vi miste dispensasjonen. Etter 5 år må vi søke om fortsatt unntak inntil ERTMS er utbygd. Se neste foil for aktivitetene.

Tiltak som HSV og TXP har ansvar for ved opprettelse av disponering for arbeid etter tog har passert. Tiltak HSV (Hovedsikkerhetsvakt) skal påse at det gjennomføres en sikker jobb analyse før oppstart av arbeidet. HSV skal ringe TXP( Togekspeditør) og forhører seg om toggangen. HSV skal sikre at alle holder avstand til sporet og venter til tog har passert. HSV skal se med selvsyn at tog passerer arbeidsstedet. HSV skal ringe TXP på stasjon som toget kjørte fra, og melde fra at toget har passert arbeidsstedet. HSV skal be om disponering for arbeid mellom stasjon og km .xx. HSV skal sikre at alle holder avstand til sporet. TXP på stasjon toget kjørte fra skal ringe TXP på stasjon toget ankommer, og melde om behov for disponering mellom utgangsstasjon og km xx. TXP på stasjon toget kjørte fra og TXP på stasjon toget ankommer skal sperre strekningen med togmelding på togradio og notere sperringen i togmeldingsboka TXP på stasjon toget ankommer skal ringe HSV og gi tillatelse til disponering for arbeid mellom stasjon toget kjørte fra og km. xx. TXP på stasjon toget ankommer skal varsle togleder om at det er gitt tillatelse til arbeid mellom stasjon toget kjørte fra- og km. xx. HSV skal sette opp signal stopp 1A/1B minimum 800 meter til hver side for grense til arbeidsstedet. HSV skal sikre at det ved bruk av “flaggmann” skal det være telefonisk kontakt mellom HSV og “flaggmann”. HSV skal ringe TXP ankomststasjon for å avslutte disponeringen. HSV skal avslutte arbeidet i henhold til TJN kap.8. TXP på stasjonen toget ankommer skal ikke utveksle ankomstmelding for toget før HSV melder strekningen klar for tog. Utveksling av ankomstmelding for toget og opphevelse av sperring av strekningen skal utføres samtidig. Aktiviteter som må følges ved disponering for arbeid på strekninger uten fjernstyring etter at tog har passert. Dette er ikke satt i gang ennå. Informasjon ut til alle HSV, TXP må gjennomføres. Trer i kraft rundt årsskiftet. Vil gjelde i fra 02.12.2014,.

Ansvaret for kontroll av HSV er overført til Transport fra 01.09.14 Dette gjelder: Instrukser, granskning, opplæring, registrering, kartlegging. Styringsstaben, sikkerhet og miljø er retningsgivende Transport har det opperative ansvaret.

Instruks for bruk av verneutstyr ved arbeid i og ved JBVs Infrastruktur. Viktigste endringene: Redningsetatene har unntak fra å bruke vernetøy med våre synbarhetskrav ved utrykning til jernbanen. Krav til bekledning for HSV er flyttet fra instruks for HSV og LSV til denne instruks. Det er lagt inn definisjoner på: besøk, befaring, arbeid anleggsområde og anleggsområde jernbane. Shorts skal i utgangspunktet ikke brukes. Holdbarhet på hjelmer. Fargekoder hjelmer

SK/SHA/HMS/RAMS-rådgivere Informasjon og læring HSV/LSV: må kunne endringene i regelverk obs: interne OG eksterne Ledere (linjeledere, prosjektledere, planleggere, sportilgangskoordinatorer o.a.) skal ha kunnskap om endringer i regelverket har ansvar for vurdering og beslutning om bruk av HSV og antall LSV kan hente støtte for å ivareta ansvaret SK/SHA/HMS/RAMS-rådgivere skal kunne støtte ledere med vurdering og beslutning om bruk av HSV/LSV Togledere og TXP Øvrige bør ha kjennskap til endringer i regelverk Informasjon og opplæring må gjennomføres før innføringen 01.01.2015 Oversikt over hvem som må få informasjon om dette innen midten av desember.

Trafikk og Marked har tatt i bruk Wiky som plattform for sitt styringssystem. Infrastruktur har fått invitasjon til å være med, slik at dokumentsamlingen sikkert arbeid i og ved JBVs infrastruktur legges nå inn på Wikydoc. Forhåpentligvis klart i løpet av kort tid. I første omgang vil det kun være tilgjengelig for oss i JBV, men neste trinn er å legge det ut på nettet slik at det er tilgjengelig for eksterne leverandører. Det må gjøres en risikovurdering først og det må antageligvis være passord beskyttet. Wicy fungerer veldig enkelt og er enkelt å vedlikeholde. Det er mye enklere enn dagens styringssystem.

Tiltak: Tilgjengelighet til regelverk Vicky. Plattform for å legge regelverket. Legges utenfor intranettet.