Arbeidsgruppe for sykkel med representanter fra

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Agenda Innledning og status Spørreundersøkelse
Advertisements

Hvordan gjøre veksten bærekraftig?
Bergen en sykkelby med potensiale
Dialogtorg i Kristiansand
Organisering i Trondheim: Sykkelsatsing
Sykling i Norge og Oslo Nordens dårligste tilrettelegging for sykkel
1 Sandefjord Kommune Sykkelbyen Sandefjord Presentasjon Sykkelbysamling Region Vest.
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Hva satser Oslo På Store og små prosjekter
E i g e r s u n d k o m m u n e – motiv: Utsikt mot havet fra Varberg Egersund.
Hva skjer etter sommeren 2014 – og frem mot sommer 2015
Mal for sykkelregnskap Nettverksamling for særskilt utvalgte sykkelbyer på Vestlandet Torstein Bremset Statens vegvesen Vegdirektoratet.
Randi G. Trøan Prosjektleder Statens vegvesen
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Sluttrapportens vedlegg VI Sykkelbyen Levanger Prosjektgruppen i Levanger 2020.
Informasjonsmøte Bussvei 2020
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Handlingsprogram for fylkesveger Gjennomgang av listene Kommuneinnspillene er sendt ut (delt ut tidligere, jf permene) Vi har også laget et notat.
TRAFIKKREGLER Av Christian og Thomas.
Universell utforming i Mandal kommune.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Sykkelundersøkelsen Stavanger kommune Formålet med undersøkelsen er å kartlegge holdning, adferd (handlinger, vaner) og intensjoner i forhold til.
Sykkelbynettverk Sandefjord 7-8 mai mai
Krødsherad kommune TRAFIKKSIKKERHETSPLAN
Regional transportplan Agder
Sykkelbyen Lillestrøm Strømmen
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Sykkelheltenes by Sykkelbynettverket 4. juni 2014 Gjert-Henrik Vedeler.
Nasjonalt sykkelarbeid Foto: Knut Opeide.
Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale
Skilting og oppmerking av sykkelanlegg
Plan- og bygningsloven
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Sykling mot enveiskjøring
Ringgatas forlengelse Åpent møte 20.mars 2014 Informasjon Spørsmål Synspunkter Høringsfrist 28.april 2014.
Sykkeltransport i kommuneplanen Sykkelseminar november 2014.
Nye løsninger – hva skjer og hvordan går man fram?
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Sykkelprosjektet Hvordan kommunikasjon bidrar til å gjøre Oslo til en bedre sykkelby.
Sykkelplanlegging Bypakke Kristiansund Bente Kjøll Øverbø
Kampanjer/Informasjon
Befaring i Skien Hovedrute i Torggata, - mange om plassen, hva bør gjøres? Nettverksamling, Region sør 18. – 19. mars Choice Hotel Bryggeparken, Skien.
Laget av: Kamilla M Sofie Synne
Trafikk regler og sykler
Nasjonal sykkelstrategi Tryggere og mer attraktivt å sykle Økt trafikksikkerhet for syklister Øke andel syklende med 50% i sykkelbyer (SFJ; fra 7% til.
WWW. SYKKELBYENSTORD. NO Presentasjon på sykkelbynettverket i Stavanger 6. –
Aktiv transport. Definisjon av Aktiv transport Aktiv transport omfatter gåing, sykling på reiser som uansett skal gjennomføres i hverdagen, for eksempel.
Sykling på skoleveien – trygt frem og hjem 1. Sykling er bra for alle Trygg Trafikk – Statens vegvesen – Helsedirektoratet – Syklistenes landsforening.
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
Bymiljøpakke, Trondheim Pressekonferanse 12. februar.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
UTVIKLING I TILKNYTNING TIL IC-STASJONEN PRESENTASJON I FORMANNSKAPET UTVIKLING I TILKNYTNING TIL HØNEFOSS IC-STASJON.
UNIVERSAL DESIGN Tromsø, en tilgjengelig by? Tromsø Ressursavdelingen – Plan og prosjektering v/ L.ark. E. A. Haagensen.
Verdiskapingsforum møte 27. april 2016
Statusoppdatering for planleggingsarbeid
Kommunemøter RPBA - om RTP
Byutvikling i et friluftsperspektiv
Presis – Ofte – Behagelig
Presis, ofte og behagelig
Presis, ofte og behagelig
Fv 260 Frogner bru Åpent møte 28. mai
Riksvegutredningen 2015 og NTP
Kommunemøter RPBA - om RTP
Kilde: Ragnar Grøsfjeld
NY SNARØYVEI – UTFORMING (1)
Hålogalandsvegen – en region Planleggingen
Rullering av Regional transportplan
Handlingsprogram
Utskrift av presentasjonen:

Arbeidsgruppe for sykkel med representanter fra Tromsø ønsker å søke om Bymiljøavtale. Det gir statlige midler til infrastruktur. «Transportnett Tromsø» har som ambisjoner å utarbeide et miljøriktig transportsystem hvor det satses på kollektiv, sykkel og gange. Arbeidsgruppe for sykkel med representanter fra Tromsø kommune Statens vegvesen Troms fylkeskommune

KVU- mål for Tromsø i 2030

Ambisiøse mål ?

Sykkelbyen Tromsø er noe annet… Sykkelbyen Tromsø har mange mindre prosjekter i gang som: - Sykkelkampanjer: Media, sentrum, familiedager etc - Sykkelparkeringer på skoler, sentrum - Lappe hull i veien, Asfaltering av g/s veg - Skilting mot envegskjøring - Enkelte strekningsutbedringer; Hovedruta over øya - Støtteordninger til sykkelprosjekter som Tromsømarka, Pumptrack mm Arbeidet med sykkelstrategien er tatt ut av Sykkelbyen Tromsø

Oppgaven er: Revidering av sykkelplan fra 2007: Hovednett vedtatt, men ikke gjennomført

Arbeidsgruppas mandat: Fremlegge forslag til gode sykkelløsninger for byområdet som skal inn i kommuneplanens arealdel - Foreslå hovednett for sykkel for Tromsø - Høg kvalitet! Sammenhengende, direkte, sikker og mulig 25-30 Km/t - Sykkelrutene får nr. og skal skiltes - Foreslå strekningsvise løsninger: Sykkelvei med fortau? Sykkelfelt? Blandet trafikk? «Øverste hylle». Gruppa trenger ikke tenke på økonomi  Tidshorisont: ca. 10 år? Alt dette kommer på kart med strekningsvise bestemmelser Lokale sykkelruter kommer i tillegg. Ikke en del av dette arbeidet

Arbeidsgruppas mandat: Også fremme visjoner om mulige fremtidige løsninger som: - Tromsøbrua: Stenges for biltrafikk? Eller sykkelløsninger på begge sider av brua? - Sentrum: Nytt trafikkmønster? Enveiskjøringer? - Avlastningstunell til Langnestunellen: For syklister? - Egen policy for el-sykling? Støtteordninger? - Varmekabler i sykkelfelt? - «Sykkelslange» fra Tromsøbrua? - Nye «kontinentale» løsninger for rundkjøringer? - Ny Kvaløyforbindelse: Sykkel- og kollektivbru til Kvaløya?

Forslag til Hovedruter. Ikke ferdig men ikke stor forskjell fra 2007…

For hovedrutene skal vi foreslå (strekningsvise) løsninger: Fortau skal ikke planlegges som en del av sykkelruter! Gågater bør heller ikke planlegges som en del av sykkelruter. Syklende og forgjengere har ulike behov! Sykkelveg med fortau foreslås i stedet for gang- og sykkelveg. Ved å sette ned hastigheten, kan blandet trafikk være løsningen ved lav trafikk. Sykkelfelt kan være god løsning i sentrumsnære områder.

Utfordringer for sykkelsatsingen i Tromsø: Topografi; bratt og svingete

Hoved trasé over øya…

Hoved trasé til Kroken: Behov for ny løsning vedd Tromsdalselva

Stakkevollveien: Må ha sykkelløsning, en del av finansieringen Stakkevollveien: Må ha sykkelløsning, en del av finansieringen. Eget prosjekt. Hva blir løsningen?

Trasé nordover fra sentrum? Bratt, usikker til Tromsøbrua?

Forslag kryssing bruhode Tromsøya. «Midlertidig…»

Tromsø har vinter. Vintervedlikehold en stor utfordring Tromsø har vinter! Vintervedlikehold en stor utfordring. Varmekabler lokker syklistene på fortau.

Mellomveien: Busstrasé og sykkelvei i dag

Andre utfordringer: «Gamle permer i hyllene…» G/S tenkingen Eks på diskusjon etter innspill til gruppa: - «Mye trafikk ved skolen i Tromsdalen, derfor bør sykkelveien gå utenom skolen…» Vi mener fordi det er mye trafikk ved skolen skal hovedruta for sykkel gå til og forbi skolen. En sammenhengende, effektiv og sikker sykkelvei er målet. Derfor kan elevene sykle til skolen, foreldrene trenger ikke kjøre dem dit. Viktig med trafikkregulerende tiltak ved skolen!

Tromsø om noen år?

Forslag til sykkelløsninger ikke ferdige…Både trasé valg og valg av utforming vil bli utfordret når dette sys samen med innspill fra de andre gruppene som ser på gange- og på kollektiv løsningene for Tromsø.