Fylkesmannen i Rogaland Helse- og sosialavdelinga www.fylkesmannen.no/rogaland Barnevernet - Kommunens stolthet? Hvordan er situasjonen i Rogaland? Pål.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
Advertisements

Tilskuddsordninger Hedmark fylkeskommune. Generelle kulturmidler  Praktiske opplysninger - Søknadskriteriene, skjema, retningslinjer - Frister  Bakgrunn.
Et helhetlig barnevern i Oslo
Sladrehank skal selv ha bank – eller?
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Norske barns rettigheter i et internasjonalt perspektiv – Hvor står vi? Professor Kirsten Sandberg Institutt for offentlig rett.
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
St.meld.nr 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening
Haugaland og Karmøy Distriktspsykiatriske Senter (DPS)
Ny folkehelselov – styrer staten helseaktiviteten i kommunene?
SITUASJONEN FOR BARNEVERNET I FROSTATING
Informasjonsplikt og uttalerett
Oppsummering av intervju desember 2011 Presentasjon for formannskapet Status barnevern og oppfølging av Oxford-rapporten v/Tore Isaksen 7. februar 2012.
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Joachim Bjerkvik
1 Kommuneproposisjonen Kommunal- og regionaldepartementet 2 Revidert nasjonalbudsjett 2010 Lønnsveksten nedjustert til 3¼ pst. Økte energipriser.
Det du gjør, gjør det helt Bedre samordning for utsatte barn og unge (NOU 2009:22) Geir Kjell Andersland Hafjell, 17. mars 2010.
Barneverntjenesten ISK
Bakgrunnen er brev fra HOD av :
Barn som pårørende.
Forventninger til samhandlingsreformens betydning for funksjonshemmede Hva er, hvem har behov for koordinerte tjenester?
Erfaringer fra modellkommuneforsøket
Barn og unge Barn og unge er en sentral målgruppe i forhold til arbeidet med sosial og økonomisk inkludering, noe som også gjenspeiler seg i bl.a. formålsparagrafen.
Boligsosialt arbeid Formålet med det boligsosiale arbeidet er å motvirke og bekjempe bostedsløshet ”På vei til egen bolig” er regjeringens strategi for.
Barn som pårørende –lovendring
Barn som pårørende – satsning og lovendring Bergen 3.desember Siri Gjesdahl.
Utsatte barn: Kommunenes tilrettelegging for samarbeid Funn fra landsomfattende tilsyn i 2008 Regional konferanse i Stavanger 2. desember 2009 Avdelingsdirektør.
Hvor går barnevernet? Landsmøte norsk barnevernlederorganisasjon (NOBO) Gardermoen, april 2012 Anne Jensen, KS Anne Jensen, KS KS Omstilling og.
Organisasjonskart barneverntjenesten
Barnevern – store satsinger, udekkede behov Helge Eide, KS Agder høstkonferanse
Situasjonen i barnevernet i Agder fylkene Barneverntjenestene i Vest-Agder hadde samlet ved utgangen av 2008, 122,8 stillinger De mottok 1475 nye meldinger.
Levanger kommunestyre "Hvorfor har Levanger et stort omfang av barneverntjenester?" - Sigrid Hynne Gjennomgang av barneverntjenesten i Levanger.
Bamble Kommune, STHF, og NAV 2009 – 2010 Satt i drift Fokus på det som virker.
Innlegg på KS konferanse om barnevern 16. juni 2009 Tilsyn med kommunale helse-, sosial- og barneverntjenesters arbeid med barn som trenger hjelp fra mer.
Barnevernets målsetting og oppgaver
Barneverntjenestens Ytre Helgeland avd Alstahaug Situasjon pr
Kjersti Roalsvig – rådgiver/ jurist Fylkesmannen i Rogaland
Samhandlingsreformen -betydning for ergoterapi?
Om barne- og familievernet
Situasjonen i barnevernet i Nord-Trøndelag
Regjeringens stasing på barnevern – hva foreventes av kommunene Kjell Erik Øie Statssekretær.
Barnevernet sett fra Regjeringens side Kjell Erik Øie Statssekretær
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
Barnevernet i Norge – et oversiktsbilde Nina Hjertø Ingebrigtsen, Anne Jensen og Mette Smedstad KS Myndighetskontakt.
Prosjektperiode august 2008-august 2011 Prosjektleder: Mette Smedstad, KS Bedre samordning av tjenester for utsatte barn og unge Utviklingsarbeid i regi.
Tilsyn med kommunale helse- og omsorgstjenester til voksne personer med psykiske lidelser og samtidig langvarig rusmiddelmisbruk. Seniorrådgiver Arild.
Alvorlig skolefravær.
Barnevernet i Norge – et oversiktsbilde
Hvordan er situasjonen i barnevernet i Sør-Trøndelag ?
Oslo kommune Helse- og velferdsetaten Kristin Sofie Waldum Helsesøsterkongress Effektiviseringsnettverk helsestasjons- og skolehelsetjenesten.
Barnevernet i Norge - fakta og utfordringer Nina Hjertø Ingebrigtsen, KS tlf: / Anne Jensen, KS
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Hensyn og verdier bak utformingen av statlig tilsyn med kommunesektoren: Rettssikkerhet for enkeltmennesket Bærekraftig.
Skoleeiermøte i Troms Skolens behov og forventninger Ved Oddbjørn Njøs.
Fylkesmannen i Oslo og Akershus Hvordan er situasjonen i barnevernet i Akershus, Gro Haugen og Inger E. Tofthagen, KS-seminar - Barnevernet - Kommunens.
Barnevernet sett fra Regjeringens side Innlegg på kommunekonferansen til Nordland Fylke Kjell Erik Øie Statssekretær
Tverrfaglig samarbeid er ditt ansvar! Flink med folk i første rekke Fagnettverkssamling Royal Garden Trondheim, 19.juni 2009 Ann Sissel Misund Nedberg,
Samhandling – Nyskaping – Optimisme - Raushet 1 KS effektiviseringsnettverk 20 + Gardermoen 12. januar 2011 Kristiansund kommune Rådmann Just Ingebrigtsen.
VERGEMÅL OG REPRESENTANTORDNING HOVEDTREKK I NYTT REGELVERK
Bamble Kommune, STHF, og NAV 2009 – 2010 Satt i drift Fokus på det som virker.
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Barnevernet i Norge - fakta og utfordringer Nina Hjertø Ingebrigtsen, KS tlf: / Anne Jensen, KS
Korleis kan kommunereforma styrkja kulturlivet i Rogaland? Astrid Apalset Vassbø avd.leiar kultur.
Barneverntjenesten Komite for oppvekst12. Januar 2016.
Fylkeslege Helga Arianson 1 Utfordringer i samarbeid og erfaringer fra tilsyn Solstrand 28. oktober 2009 Fylkeslege Helga Arianson.
Egenvurdering av økonomisk stønad og råd og veiledning til unge mellom 17 og 23 år Laholmen 16. juni 2016 Nina Westby Evensen.
Land barneverntjeneste
Samarbeid skole og barneverntjenesten
HVA SKJER PÅ BARNEVERNSOMRÅDET
HELSE- OG SOSIALETATEN
Utskrift av presentasjonen:

Fylkesmannen i Rogaland Helse- og sosialavdelinga Barnevernet - Kommunens stolthet? Hvordan er situasjonen i Rogaland? Pål Iden Avdelingsdirektør Helse- og sosialavdelingen Fylkesmannen i Rogaland

Fylkesmannen i Rogaland Helse- og sosialavdelinga Kommunalt barnevern en ”vekstnæring” Økning i meldinger Økning i tiltak Økning i omsorgsoverdragelser Økning i barn og unge med kompleks problematikk Økning i krav til barnevernstjenesten Økning i krav til samhandling

Fylkesmannen i Rogaland Helse- og sosialavdelinga Fylkesmannens tilsyn med samarbeid mellom barnevern- helse og sosialtjenestene i kommunene Funn Regler knyttet til taushetsplikt, opplysningsplikt samtykke etc. er ikke tilstrekkelig kjent blant ansatte i de tre tjenestene Helse- og sosialtjenesten melder ikke, eller melder sent, når det er grunn til bekymring for at barn lider alvorlig overlast Kommunene har ikke rutiner for å følge med på meldinger til barnevernet fra andre offentlige etater Tjenester til voksne med psykiske lidelser og sosialtjenester har ikke rutiner for å vurdere om barn av voksne brukere har behov for hjelp

Fylkesmannen i Rogaland Helse- og sosialavdelinga Funn, forts (også styringsutfordringer) ”… sikrer ikke tilstrekkelig samordning av tjenester til utsatte barn og unge” ”…. styrer og kontrollerer ikke helsetjenesten, sosialtjenesten og barneverntjenesten slik at tjenestene til utsatte barn blir koordinert og rett hjelp blir gitt til rett tid” ”…har ikke systemer som sikrer tilstrekkelig samarbeid mellom helsetjenesten, sosialtjenesten og barneverntjenesten”

Fylkesmannen i Rogaland Helse- og sosialavdelinga Hva finner Fylkesmannen ellers Mange dedikerte barnevernsansatte gjør en kjempeinnsats over tid Men Enkelte kommuner sliter med betydelige fristoverskridelser Enkelte kommuner henlegger svært mange meldinger Stor belastning pr barnevernsansatt Stor gjennomtrekk i lederstillinger og saksbehandlerstillinger Kompetanse- og rekrutteringsutfordringer

Fylkesmannen i Rogaland Helse- og sosialavdelinga Nasjonale myndigheters erkjennelse : Kommunalt barnevern må styrkes Behov både for økt kapasitet og kompetanse Økt rammeoverføring i 2009 førte bare delvis til styrking av barnevernstjenesten Øremerking besluttet i Nasjonalbudsjettet for Rogaland Kommunene er ulikt stilt og tilskuddsmidler ønskes styrt mot kommuner med størst behov Fordeling ut fra tjenestedata og levekårsdata.

Fylkesmannen i Rogaland Helse- og sosialavdelinga Nøkkeldata for fordeling av øremerkede tilskudd Belastning i barnevernet (40 pst)Levekårsutfordringer (60 pst) a.Antall meldinger, undersøkelser og barn i tiltak per stilling (40 pst) b.Prosentandel uten tiltaksplan og omsorgsplan (20 pst) c.Prosentandel fristoversittelser i undersøkelsessaker (20 pst) d.Andel uten tilsynsfører (10 pst) e.Andel henleggelse av undersøkelsessaker (10 pst) a.Andel barn 0-15 år med enslig forsørgere (35,9 pst) b.Andel fattige (19,26 pst) c.Andel innbyggere 0-22 år (44,85 pst)

Fylkesmannen i Rogaland Helse- og sosialavdelinga Fordelingstabell for Rogaland RogalandAvvik fra gjennomsnitt i fylket- Prosentandel Lund41 % Strand38 % Tysvær31 % Eigersund23 % Sauda20 % Bokn12 % Haugesund12 % Hå12 % Klepp8 % Gjesdal6 % Sola6 % Time5 % Stavanger3 % Finnøy-4 % Vindafjord-4 % Forsand-6 % Karmøy-12 % Suldal-12 % Hjelmeland-15 % Sandnes-15 % Sokndal-16 % Randaberg-17 % Rennesøy-17 % Bjerkreim-22 % Kvitsøy-38 % Utsira-39 %

Fylkesmannen i Rogaland Helse- og sosialavdelinga Styrking av kommunalt barnevern 2011 Målsettingen er å styrke barneverntjenester i de mest utsatte kommunene Midlene bevilges over BLDs budsjett og fordeles til fylkene Midlene skal fordeles av fylkesmannen etter søknad fra kommunene Midlene skal i hovedsak brukes til nye stillinger Kommuner med tilstrekkelig antall ansatte i barnevernet kan søke om midler til andre tiltak som styrker barnevernet

Fylkesmannen i Rogaland Helse- og sosialavdelinga

Fylkesmannen i Rogaland Helse- og sosialavdelinga Rammevilkår for kommunene for å kunne søke om stillinger Søknad fra kommunen til fylkesmannen skal være politisk behandlet og forankret Plan for bærekraft utover satsingsperioden må følge søknaden Plan for å styrke tjenesten gjennom egen innsats skal telle positivt

Fylkesmannen i Rogaland Helse- og sosialavdelinga Fordeling til kommunene Ved vurdering av søknader om stillinger i kommunene skal det tas utgangspunkt i  Belastning i barnevernet - 40 %  Levekårsutfordringer (jf. delkostnadsnøkkelen for barnevern) – 60 % Politisk vedtatt interkommunalt samarbeid skal telle positivt for små kommuner BLD utvikler et verktøy til hjelp for fylkesmennene i søknadsbehandlingen Fylkesmannen skal i tillegg med utgangspunkt i risikovurdering og tilsynskunnskap bruke skjønn ved vurdering av søknadene

Fylkesmannen i Rogaland Helse- og sosialavdelinga Oppsummert – stillinger til kommunene Antall meldinger, undersøkelser og barn i tiltak per stilling (40 %) Prosentandel uten tiltaksplan og omsorgsplan (20 %) Prosentandel fristoversittelser i undersøkelsessaker (20 %) Andel med tilsynsfører (10 %) Andel henleggelser av undersøkelser (10 %) Belastning i kommunen 40 % Andel barn 0-15 år med enslig forsørger (35,9 %) Andel fattige (19,26 %) Andel innbyggere 0-22 år (44,85 %) Levekår i kommunen 60 % Fylkes- mannens skjønns- vurdering:  Risiko- vurdering  Tilsyns- erfaringer  Annen kunnskap Fylkes- mannens skjønns- vurdering:  Risiko- vurdering  Tilsyns- erfaringer  Annen kunnskap Tildeling til kommunen

Fylkesmannen i Rogaland Helse- og sosialavdelinga Andre tiltak som kan tildeles tilskudd Veiledning av nyutdannende på arbeidsplassen Veilederpraksis/-kompetanse Opplæring i bruk av kartleggings-/utredningsverktøy i barnevernet Samarbeids- og samordningskompetanse Effektiviseringsnettverkene i regi av KS Evalueringsmetodikk (hvordan evaluere hjelpetiltak) Opplæring i lov og regelforståelse

Fylkesmannen i Rogaland Helse- og sosialavdelinga Søknadsprosessen Rundskriv om satsingen med tilhørende søknadsskjema er sendt kommunene  Kompetansetiltakene inngår i en helhetlig plan for kompetanseheving (vedlagt søknaden)  Plan for forankring og bærekraft i og utover satsingsperioden må følge søknaden  Behovet for tiltaket må begrunnes  Innholdet i tiltaket/tiltakene er gjort klart rede for Søknadsfrist for kommunene 31. desember 2010 Belastningsfullmakt tidlig i januar 2011