Folkevalgt rollen som sentral utvikler

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
Advertisements

Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Det kommunale og det statlige barnevern
NÆRINGSVENNLIGE ASKVOLL SEMINAR FOR POLITIKERE 22.APRIL 2013.
7 Demokrati.
8 Det politiske systemet i Norge
Styring av utdanning – fra global forståelse til ”New Local Governance” Faglige og politiske utviklingsverksted for aktive skoleeiere.
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
Viktige lover og regler
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
Andre kveld i Folkevalgtopplæringen 2012
Etikk og brukermedvirkning
Statlige føringer og behov for sterkere kommunesamarbeid Innlegg på KS/FM-konferanse Brekstad 11. juni 2009 fylkesmann Kåre Gjønnes.
Arbeidsgiverrollen - politisk og administrativt
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Første kveld folkevalgtopplæring 2012 Bydelspolitikere.
Vergemålsreformen Fylkesmannen overtar som lokal vergemålsmyndighet fra 1.juli 2013 v/ seksjonssjef Janne Woie Informasjon til hjelpeverger og verger i.
Planstrategi som nytt verktøy
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Eierskap og Eierstyring.
Samhandlingsreformen i et kommunalt perspektiv
Hva skal prosjektet levere? Til hvem? Ved Prosjektleder Berit Johne.
KS Folkevalgtprogram Thomas Scheen, rådgiver KS.
Signe Louise Berthelsen
Hamar kommunes eierskap i selskaper og foretak Folkevalgtopplæring 23
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
ROLLEN SOM FOLKEVALGT.
Side 1 Situasjonsanalyse 9K Jørund K Nilsen Laholmen 13. mars 2003 Situasjonsanalyse 9K.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Introduksjon til DRI3010 Systemutvikling, offentlig styring og demokrati Dag Wiese Schartum.
Lokalpolitisk handlingsrom Strategikonferansen februar 2010 Gunda Johansen, Hovedstyret KS.
Kreativ planlegging for en kreativ region?. Evalueringen av Felles fylkesplan Startet rundt årsskiftet 2004/2005 Har fulgt planprosessen fram til høsten.
Introduksjon til DRI3010 Rettslig styring av IKT i offentlig forvaltning Dag Wiese Schartum.
Hvordan ta måling i bruk? Målinger og fakta som virkemidler Gudrun H. Grindaker Kommunebarometerkonferansen juni 2015.
Velkommen til Sørum kommune! Ordfører Marianne Grimstad Hansen 26. august 2016.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Forholdet mellom stat og org. I Norge er det lang tradisjon for at de som blir berørt også skal bli hørt før myndighetene gjør viktige vedtak. De store.
NAV og vår yrkesetikk. YRKESETISK GRUNNLAGSDOKUMENT Vedtatt på kongressen i 2002 Yrkesetiske prinsipper.
1 Innledning på plankonferansen Utbygging av IC-triangelet innen sammen om bedre og mer effektive planprosesser.
1 Stjørdal 8. september Seniorrådgiver Inga Gjerdalen Statlig styring av kommunesektoren.
Mandal kommune Utkast til nye etiske regler For ansatte og folkevalgte i Mandal kommune Vilhelm Lunde Holme –økonomi.
Etikk i kommunen KS Folkevalgtprogram Sigdal kommunestyre 16. –
Politisk ledelse og rollen som folkevalgt FNs internasjonale migrasjonsdag Dag-Henrik Sandbakken, fagsjef KS.
Samfunnsviternes etiske retningslinjer. Hva er etikk? Etikk er begrunnelser for våre valg og handlinger. ”Man kan skille mellom etikk og moral. Moralen.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Framtidens kommuner og regioner
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Kommunal styring og planlegging av Helse- og omsorgtjenesten
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 22. februar og 4. mars 2016.
Jevnaker kommune, May-Britt Nordli
Dosent Ingun Sletnes Juss i kommunen 16. januar
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Etikk i kommunesektoren 21. februar 2017
Etikk i kommunesektoren 7. mars 2018
Etikk i kommunesektoren 23. februar 2016
Utskrift av presentasjonen:

Folkevalgt rollen som sentral utvikler Samfunnsutvikling Folkevalgt rollen som sentral utvikler

Samfunnsutvikling Folkevalgte har ansvar for utvikling av eget lokalsamfunn. Kommuner kan tilby helhetlige løsninger. Det er en unik verdi i seg selv. Enkeltløsninger kan andre også levere. Framtiden sikres gjennom å tenke helhet. Presentasjon | 2003

Kommunens roller Myndighets Tjeneste utøvelse produksjon Samfunns Presentasjon | 2003 Vekt på rettigheter og kvalitet i saks- behandlingen. Rollemodell: Stat/rettsvesen/byråkrati Effektivisering/ fokusering Rollemodell: Næringsliv Myndighets utøvelse Tjeneste produksjon Samfunns utvikling Utvikle lokalsamfunn med livskvalitet. Innovativt næringsliv Godt miljø – Lokal agenda 21. Rollemodell: Sivilt samfunn

Trender Brukerfokus Rettighetslover Markedet overtar tjenesteproduksjon Demokrati koster for mye ? Fra ”tro på det folkelige skjønn” til ”tro på ekspertisen” Partnerskap mellom offentlig/privat/tredje sektor Presentasjon | 2003 EU/EØS/WTO/menneskerettighetsloven Markedet tilbyr tjenester innenfor forvaltning og tjenesteproduksjon KS Omstilling og konkurranse

Politikkområder i samfunnsutviklingen Sosial utvikling Tjenester til befolkningen, Helse, utdanning, omsorg Kulturell utvikling Etniske og religiøse forhold Levesett og bo preferanser Presentasjon | 2003 Regional utvikling Økonomisk utvikling Næringsliv og sysselsetting Bosetting, kommunikasjoner Miljømessig utvikling Landskap, kystsone, naturvern Utbyggingsmønster, arealbruk

Samfunnsutvikling Borgerne Deltakelse Representanter De folkevalgte Presentasjon | 2003 Representanter De folkevalgte Kommunesamfunnet Samfunnsutvikling Brukere Tjenesteproduksjon KS Omstilling og konkurranse

Samfunnsutvikling - utfordringer Presentasjon | 2003 Hvilke lokale trender påvirker utviklingen i Dyrøy kommune de neste fire år? Hvordan kan kommunestyret benytte mulighetene/ overvinne utfordringene som disse trendene medfører dersom de slår inn for fullt?

”En lærende kommune” Samfunnsutvikling Hva forstår du med utrykket Presentasjon | 2003 Hva forstår du med utrykket ”En lærende kommune”

Mulige samarbeidspartnere Fylkesmannen Statlige etater FOU KS, NHO, LO, SND Bransje/næringsforeninger, Same og fylkestinget Regionale samarbeid – nasjonalt/ internasjonalt organisasjoner Presentasjon | 2003

Partnerskap Presentasjon | 2003 Partnerskap er en organisasjonsform for aktører knyttet til en bestemt sak, saksfelt eller område. Partnerskap gjør det mulig for partene i fellesskap å styre i samsvar med prinsipp som de selv utvikler. Partnerskap kan beskrives som ”organisering av felles innsats for å nå mål og gjennomføre tiltak som en aktør ikke kan gjøre alene, og derfor betinger samarbeid med andre.

For å tydeliggjøre partnerskap kan man si Partnerskap er : formalisert samarbeid mellom uavhengige organisasjoner Organisasjons overskridende resultatorientert basert på samtale og forhandlinger Partnerskap gjelder : strategisk viktige oppgaver for en avgrenset tid Partnerskap krever åpen tilgang på informasjon og informasjonsutveksling. Presentasjon | 2003

Partnerskap For at partnerskap ikke skal bli en situasjon som er avhengig av enkeltpersoner må det utvikles kjøreregler, ansvarsrutiner rollefordeling mellom partnerne. Dette krever en betydelig innsats, og man må samarbeide tett med partnere for å sette mål for hva man ønsker å oppnå med en partnerskapsavtale Presentasjon | 2003

Regionalpolitikkens nye muligheter Presentasjon | 2003 Regional utvikling er Politikk og politikken handler om samfunnsbygging Arbeidsmetoden er Partnerskap Arbeidsredskapet er Planlegging P P P

Handlingsrommet Plan Prioritering Evaluering SAMFUNNSUTVIKLER Kontroll B O R G E N Æ I S L V Plan Presentasjon | 2003 Prioritering Evaluering SAMFUNNSUTVIKLER Kontroll OMBUD STYRING i k. organ PLANPERIODE – TID FOR SANSING OG SYNSING – KREATIVITET – KONTAKT MED BORGERE OG NÆRINGSLIV – PRESSGRUPPER OG INTERESSEGRUPPER -OMBUDSROLLEN PRIORITERING: BUDSJETT DEFINERE TJENESTEPRODUKTET – STANDARDER – FASTSETTE KVALITATIVE GRENSER –STYRING OG KONTROLLER I STYRINGSROLLEN LIGGER OGSÅ MYNDIGHETSUTØVING – I BUDSJETTSAMMENHENG – OPPFYLLE NASJONALE KRAV OG STANDARDER EVALUERING: REGNSKAP OG ÅRSMELDING - KONTROLL Resultat Tjenesteproduksjon Saksforbereder Administrasjon - utreder KS Omstilling og konkurranse

Planlegging Presentasjon | 2003 Hvordan kan du være en aktiv deltaker i prosessen rundt planarbeid Hvordan kan kommunestyret styre planprosessen?

Problemstillinger Hva slags kommune ønsker vi oss og hvordan skape en arena for god og utviklende dialog? Hvordan dra nytte av erfaring fra det private næringsliv i arbeidet med samfunnsutvikling? Hvordan utvikle samarbeid med innbyggerne i kommunen? Presentasjon | 2003

problemstillinger Er kultur viktig for samfunnsutvikling? Hvordan utnytte kulturen som en viktig del av samfunnsutviklingsarbeidet? Hvorfor er det viktig å problematisere rundt opposisjon og posisjon – sett i sammenheng med samfunnsutvikling i kommunen? Hvordan vinkle politiske saker inn i spenningsfeltet mellom kommune og fylke?    Presentasjon | 2003

Etikk og holdninger Etiske områder og etiske dilemma Holdninger Presentasjon | 2003 Etiske områder og etiske dilemma Holdninger Oppførsel Sosial atmosfære Møteorden Forhold til flertallsvedtak Media

Etiske fallgruver Myndighetsmisbruk Taushetsplikt Inhabilitet Presentasjon | 2003 Myndighetsmisbruk Inhabilitet Korrupsjon Handlefrihetens grenser Gaver og fristelser i tjenesten Vervskombinasjoner Private bistillinger og verv Taushetsplikt Ledelsesetikk Personaletikk Lojalitetskonflikter Ytringsfrihet Grundighet og effektivitet Etikk dreier seg om holdninger som er skapt over tid Også om holdninger til lover – tolke innskrenkende eller utvidende Det rette gir seg ikke i et fasitsvar, men må vurderes ut fra helheten i den faktiske situasjonen. KS Omstilling og konkurranse

Habilitet – folkevalgt og ansatt Koml. § 40 (3) bokstav b Presentasjon | 2003 …ansatte som i denne egenskap har medvirket ved tilretteleggelsen av grunnlaget for en avgjørelse, eller ved tidligere avgjørelser i samme sak, skal alltid anses som inhabile når saken behandles i folkevalgt organ. UNNTAK: ved behandling av årsbudsjett, økonomiplan, kommuneplan…gjelder ikke første punktum

Habilitet – folkevalgt og ansatt Den ansatte skal ikke overprøve sin egen og eventuelt overordnedes saksforberedelse (og undertiden vedtak) Prinsippet om i størst mulig grad å forebygge situasjoner hvor en og samme person kan ha avgjørende innflytelse på flere ledd i beslutningsprosessen (NOU 1990: 13 s 188) Presentasjon | 2003 Koml § 40 (3) bokstav b 2 begrunnelser for bestemmelsen i første punktum

Etikk og holdninger Lover Reglement Uskrevne regler Kommuneloven Forvaltningsloven Offentlighetsloven Sær lover Reglement Reglement for kommunestyret Etiske retningslinjer Uskrevne regler Presentasjon | 2003

Regler for fremme av gjensidig tillit Presentasjon | 2003 1Diskusjon 2 Dialog 3 Kjennskap 4 Kunnskap 5 Respekt 6 Åpenhet 7 8 9 Honnørord – hva betyr de i praksis – hva er innholdet i ordene for deg. KS Omstilling og konkurranse

Etikk og holdninger Etiske områder Presentasjon | 2003 Etiske områder De områder hvor lover, reglement og andre nedskrevne regler ikke strekker til når vi skal foreta valg eller gjennomføre vedtak Etiske dilemma Når to motstridende holdninger inngår i samme sak

Etikk / holdninger Presentasjon | 2003 Skal bidra til å skape en etisk og moralsk bevissthet og varhet hos den enkelte folkevalgte.

Du har med deg inn i politikerrollen: Moral Etikk Livssyn Folkeskikk Etikk og holdninger Du har med deg inn i politikerrollen: Moral Etikk Livssyn Folkeskikk Lover som regulerer borgernes handlinger Presentasjon | 2003 Du møter: Styrings lover Forskrifter Reglement