Utdanning + FOU = Sant Mattias Øhra. Utdanning + FOU = Sant Rapport fra arbeidsgruppe nedsatt av UHR juli 2010 Dilemma: Forsker karriere versus undervisningskarriere.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Advertisements

Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Fra ide til problemstilling
Tone B. Rosenberg, Høgskolen i Akershus
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
”Hvis vi får tid!” Naturfaglig allmenndanning som lærerens utfordring Stein Dankert Kolstø Institutt for praktisk pedagogikk Universitetet i Bergen.
Biblioteket som støtte for forskning og utdanning Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Organisasjoner og systemer
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Teori og Praksis Hvordan kobler vi pedagogikk, fagdidaktikk og fag med erfaringer fra og virkeligheten i skolen?
Forskningsseminar : Forskning og utdanning Får vi det vi trenger – og trenger vi det vi får? Åpning ved President Marianne Harg.
Steinar Gjerde -lærer ved Fagskolen i Gjøvik
Hva er god undervisning? Doris Jorde, Viserektor.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
”Forskningsbaserte studieprogram: fakta, fiksjon og/eller floskel?” Dag L. Aksnes.
Kliniker og forsker – utfordringer i psykologrollen An-Magritt Aanonsen President Norsk Psykologforening.
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Høgskolen i Oslo Profesjonsutdanningenes utvikling i UH-sektoren UHR-seminar Sissel Østberg Rektor HiO.
Pedagogisk leder Ny stilling under prorektor, enhet for faglig tilsyn og kvalitet
1 Forskning møter praksis i skolen Praksisrettet FoU i Rogaland Tema: Forskning i grunnopplæringen Dialogseminar 4. desember 2009.
HiAk - RFF Intensjonsavtalen mellom RFF og HiAk har materialisert flere handlinger. Det skal arbeides med flere prosjekter innenfor: PPU – planlegge oppstart.
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
Institusjoner Nasjonale universiteter (40 i 2009) Delstatsuniversiteter (234 i 2009) Deemed to be universities (128 i 2009) Institutes of national importance.
Stipendiatens vei mot doktorgrad og klinisk spesialitet
Elever som forskere i naturfag – ElevForsk
Elisabeth Backe-Hansen NOVA
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Møte i referansegruppa Sverre Rustad
The Power of Feedback En gjennomgang av John Hattie & Helen Timperley artikkel. Mattias Øhra.
Klasseledelse og tilbakemeldingskultur
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
Profesjonsutdanningenes utvikling i UH-sektoren sett fra universitetene Innlegg på UHRs jubileumsseminar 10. november 2008 Per Ramberg Leder for Program.
Kunnskapsbasert endring Kort om Høgskolen i Nord-Trøndelag Mål/oppgave fokus vs. Struktur Felles ansvar – ulike roller… Relevant kompetanse.
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT ). Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den.
1 Ole Arve Misund Foto: Nils Petter Dale Nasjonalt dekanmøte, medisinske fag Velkommen!
Grete Haaland og Hilde Hiim, Oktober 2010 KIP-AF "Kunnskapsutvikling og implementering av nye læreplaner i yrkesfag gjennom aksjonsforskning”
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
Effektiv undervisning
Bedre gjennomføring av det 13-årige opplæringsløpet
Utdanningskomiteen og LMU 28. mars 2017
Relevant questions for the Reference Group
NFR februar 2012 Rektor Torunn Lauvdal, UiA
Dekanskolen- utfordringer til sektoren i dag
Paneldebatt.
Etter vgs - ka(rriere) da? Info om høyere utdanning
Arbeid med Handlingsplan for undervisning ved UiS
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT )
Pedagogisk merittering
Forskning på digitalisering og læring innen helsefag
Kunnskapsgrunnlag (kap. 4 og 5.5)
Emneevaluering og referansegrupper – forbedringer, supplement, alternativer Guttorm Sindre.
Miljø for Masteroppgaven?
Utskrift av presentasjonen:

Utdanning + FOU = Sant Mattias Øhra

Utdanning + FOU = Sant Rapport fra arbeidsgruppe nedsatt av UHR juli 2010 Dilemma: Forsker karriere versus undervisningskarriere (ja takk begge deler?) – Undervisning og forskning blir konkurrerende – Ikke nødvendigvis slik at stort forskningsvolum = høy utdanningskvalitet – HATTIE, JOHN, and MARSH, HERBERT W "The Relationship Between Research and Teaching: A Meta-Analysis." Review of Educational Research 66:507–542. – Investigating the myth of the relationship between teaching and research in higher education: A review of empirical research. An Verburgh Æ Jan Elen Æ Sari Lindblom-Yla¨nne. Stud Philos Educ (2007) 26:449–465. Springer Mattias Øhra2

Skiller mellom tre kategorier av fag/utdanninger: Disiplinfag: – Hva vi utdanner til og hva som er relevant for arbeidslivet – Forskningsintroduksjon er ressurskrevende (forskningstiden oppleves allerede som truet) – Synligjøre relevans for studenter Profesjonsfag – Kunnskap og kompetansebehov i spesifikke yrkesfelt – Løse praktiske oppgaver – Vitenskp. Kunnskapsgrunnlag – Teori&praksis? Kunstfag – Utvikle sterkere miljøer for kunstnerisk utv.arb. – Flere kunstneriske FOU prosjekter.Mattias Øhra 3

Fire former for forskningsbasert undervisning 1.Lærersentrert undervisning der innholdet er forskningsbasert. 2.Lærersentrert undervisning som fokuserer på forskningsprosess og vitenskapelig tenkemåte. 3.Undervisning der studenten aktivt deltar i en diskusjon av et forskningsbasert innhold. 4.Undervisning der studenten inngår i “undersøkende” læreprosesser. Mattias Øhra4

5 Modellen kan være et nyttig verktøy for å diskutere og avklare hvorvidt og på hvilken måte utdanningen er FoU-basert. Healey og Jenkins (2009) anbefaler at alle studieopplegg bør inneholde en god miks av elementer fra alle de fire kategorier, hvor det også anvendes en blanding av ulike undervisningsmetode/læringsteknikker.

Sentralt: Forskerne må mer inn i undervisningen (i alle utd.kategorier) Fare for at et økende forskningsfokus vil kunne føre til en uheldig akademisering av profesjonsutdanninger (profesjonsbasert FOU) Kunstnere / kunstfeltet må trekkes mer inn i kunstutdanningene Mattias Øhra6

Matrise for disiplinfag s31 Mattias Øhra7

Tiltak s36 Nasjonale Institusjonelle Individuelle Gode eksempler Mattias Øhra8

De studerende bruger for meget tid i auditorierne, og det forringer læringen. Derfor slår uddannelsesforskere til lyd for at slippe de studerende løs, så de kan prøve teorierne af i virkeligheden og forske fra første dag på studiet (Richter, L., Information, 6. juni 2010). Mattias Øhra9 forskeren Yrkesutøveren Kunstneren Så blir de stående, disse tre: Men størst blant dem er????