Norgesuniversitetets prosjektmidler Vigdis, Janne og Eva

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Advertisements

Når kunnskap blir handling
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Nettskolen i Nordland Geir Hareide Hansen, leder 27. Februar 2014 Foto: Crestock.
Fra prøving og feiling til
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Ledelse Personallederens utfordringer Personaladministrative verktøy
Pilotprosjektet så langt
Prosjektarbeid som arbeidsmetode
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
E-handel.
Styring av IT ved NTNU Uninett-konferansen 2013.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Johannes Skaar, Innovasjon Norge
Serviceerklæringer i Oslo kommune
9 prinsipper og 1 regneark:
Kompetansekartlegging
EKommune-strategi - verkt ø ykasse Ellen Karin Larsen, KS.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Hvordan lykkes med et prosjekt?
Oslo kommune Utdanningsetaten. Oslo kommune Utdanningsetaten Delprosjekt 1: Anvendelse og spredning av eksisterende digitale læringsressurser i realfag.
Ungdomstrinn i utvikling
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
E-studier i humaniora og resultater fra Norgesuniversitetet sin IKT Monitor Humaniora og innovasjon. Tromsø, 9. og 10. september 2010
Hvordan skrive en god utredning?
Prosjektplanen Pedagogisk ledelse.
Hva er en artikkel?.
Norgesuniversitetet:
Folkebibliotekene vil: - være omstillingsdyktige - gi bedre tjenester til alle innbyggerne - demokrati -sosial utjevning.
Evaluering av 2- og 3-årige ingeniørutdanninger ( 30. mai 2007: Om evalueringsprosjektet Rådgiver Astrid Børsheim, NOKUT.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Kittil Skogen - Prosjektkontoret i Telenor Nordic
Organisering og arbeidet i kommunene
Standardisering og kvalitetssikring av prosesser i SSB
Hvor kan vi søke midler? Hvordan sette opp en søknad?
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
ETABLERING AV LOKALT SN-FORUM/GRUPPE. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Mål for første møte Bli enig om: Å sammen ta initiativ til lokal SN-forum.
Ekstern skolevurdering. Kjennetegn på en god rapport Glansbildet – tydelig, gjenspeiler valgt tema, observerbart/målbart Dokumentasjon – prosessen, viser.
Prosjektavslutning og sluttrapport
Planer og rapportering Som kommunekoordinator for Den kulturelle skolesekken skal du bl.a. levere planer og rapporter Her er noe informasjon og tips: Frister.
Erfaringssamling Forskningsbasert Kompetansemegling Planlegging av bedriftsbesøk Erfaringer fra TEFT v/Kjell Molven RF - Rogalandsforskning.
Nye nasjonale fagspesifikke planer
NÆRINGS OG KULTURUTVALGET -ARENA FOR INVOLVERING OG MEDVIRKNING TIL NÆRINGSUTVIKLING I NORDREISA. VELKOMMEN Bedriftsworkshop 22. november 2012.
Per Schjølberg-Henriksen Oslo 27. oktober 2004 Forskningsbasert kompetansemegling Erfaringer fra TEFT og IRC Forskningsbasert kompetansemegling Metoder.
Til KHMs aller første forskermøte KHMs Strategi 2020 – delstrategi forskning.
Tilskudd til forebygging av uønskede svangerskap og abort 2015
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Årets norske Leanvirksomhet Lean Forum Norge ønsker å kåre Årets norske Leanvirksomhet. Målet er å sette et fokus på virksomheter som kan være forbilder.
IHR – Studier EVU -ISP Bakgrunn for IHR Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar.
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
Oppsummering av FOU - prosjekt
Internasjonalisering
Verktøy for å kartlegge holdninger
Prosjektbeskrivelse PROSJEKTNAVN Forklaring til presentasjon:
RIS-metoden for prosessforbedring
Prosjektbeskrivelse PROSJEKTNAVN Prosjekteier: …
Frokostmøte 5. mai 2017 Lansering Frilux.
Årets norske Leanvirksomhet
Prosjektbeskrivelse PROSJEKTNAVN Prosjekteier: …
Prosjektbeskrivelse PROSJEKTNAVN Prosjekteier: …
Oppsummering av FOU - prosjekt
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Program for folkehelsearbeid i Trøndelag Planlegge tiltak
Årets norske Leanvirksomhet
Utskrift av presentasjonen:

Norgesuniversitetets prosjektmidler Vigdis, Janne og Eva Søkerseminar Høst 2014 Norgesuniversitetets prosjektmidler Vigdis, Janne og Eva

Overordnede føringer Pedagogiske begrunnelser Overføringsverdien eCampus Vi vil gå igjennom de ulike punktene i søknadsskjemaet, også budsjett  Trafikkskilt.no

Beskrivelsen av prosjektet Bakgrunn og hensikt, hvorfor? Hva vi dere oppnå? www.hans-hadeland.org

Mål og forventede resultater, hva skal lages? Fleksibel utdanning? Digitale læringsressurser? Samarbeid med arbeidslivet? Innovasjon, pilotprosjekt? Heving av digital kompetanse? Organisatoriske tilrettelegginger? Samarbeid institusjoner imellom? Spør ikke konkret, eller krysses av men søkerens ansvar

Tiltaksplan, hva og hvordan? Prosjektorganisering og ledelse Pmtips.net Colourbox

Hvis studietilbud/MOOC? Studiepoeng (ikke påkrevd)? Målgrupper? Liknende tilbud? Behov og etterspørsel?

Hvis digitale læringsressurser? Åpne/fritt tilgjengelige? Hvordan skal de evt. deles og lagres? Begrunn hvorfor ressursene evt. ikke kan deles

Valg av verktøy, gode begrunnelser Bruk av eCampusverktøy Hvilke? Begrunn valg og bruk av teknologi og verktøy, faglig og pedagogisk

Samarbeid i prosjektet For det første: ER det samarbeid? Internt Andre læresteder Arbeidslivet

Samarbeid Hvorfor, hva, hvordan og hvem? Hensikten med samarbeidet…hvorfor? Hva samarbeider dere om (hvilke oppgaver)? Hvordan organiseres samarbeidet (hvem gjør hva)? Hvem samarbeider dere med (navn)? Husk avtaler 

Evaluering Det finnes mange gode grunner til at et prosjekt ikke lykkes fullt ut, eller til og med mislykkes. Det finnes derimot ingen gode grunner til et dårlig evalueringsarbeid.

Evaluering – Hva og hvordan? Hva vil dere finne ut mer om? Knyttet til prosjektets mål og formål Tema som omfattes av føringene Kunnskap og erfaringer som er nyttige for andre Hvordan skal dere gjøre dette? Prosjektintern evaluering som hovedregel Utvikling og evaluering hånd-i-hånd Observasjon, møter, intervju, logg, spørreskjema?

Evaluering – hvorfor? Læring, dokumentasjon, forbedring, forandring, utvikling og overføring… Illustrasjon hentet fra www.skrible.net Tegnet av Torhild Eide Torgersen

Formidling Utvikling Evaluering Formidling

Formidling Hvor og hvordan? Formidling til andre Spredning av erfaringer og kunnskap Foredrag, paper, artikler, rapporter, websider, blogg, wiki osv.

Forankring Forankring i organisasjonen Strategier, handlingsplaner, satsingsområder Faglige ressurser/egeninnsats Ledelse/organisering Institusjonens ledelse skal vite om og støtte prosjektet Igjen…unngå enmannsprosjekter 

Tidsplan og framdrift Hva skal gjøres, (hvem skal gjøre det) og når? Utarbeid en så detaljert milepælsplan/tidsplan som mulig Vær realistisk 

BUDSJETT vigdis.amundsen@norgesuniversitetet.no

Budsjettet bør/skal… • Gjenspeile prosjektets aktiviteter • Gi mulighet for NUV til å vurdere kost/nytte • Være detaljert, fullstendig og realistisk

• Vis nøkternhet – ikke overbudsjetter Budsjett forts.…….. • Vis nøkternhet – ikke overbudsjetter • Bruk reelle timesatser – inkl. sosiale utgifter, men ikke overhead til institusjonen eller kostander til EVU-avd. eller lignende.

Budsjett forts.…….. • Eventuell overhead/dekningsbidrag føres i rubrikk nederst i skjemaet. • Husk kostnader til evaluering rapportering formidling

FINANSIERINGSPLAN Fullstendig og realistisk Min. 1/3 egenfinansiering av prosjektet Evt. overhead/dekningsbidrag som en mindre del av egeninnsatsen

Søk hjelp hos økonomiavdelingen ved egen institusjon

Prosjektet skal rapportere forbruk etter samme mal som budsjettet. …for husk Prosjektet skal rapportere forbruk etter samme mal som budsjettet.

Hva er en god søknad? Ingen ”blåkopi” Konkret – kom ned på handlingsnivå Grundig og gjennomarbeidet Beskrive og begrunne Utfylt på alle punkter Stå på ”egne bein”