Tidsbrukutvalget Lokalt kurs ATV-G Prinsen 03.02.10.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
oppfølging av Tidsbrukutvalgets rapport
Advertisements

Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Forventninger og videre arbeid…...
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Økt kvalitet som siktemål Forslag på veiledning til de 5 nye punktene på arbeidstid – i PBL – A området –
Arbeidstid i kommunale barnehager
Årsmøter i lokallag Lederkurs Bodø Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s2 § 57 ÅRSMØTE LOKALLAG •57.1Årsmøtet er lokallagets høyeste myndighet.
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Forslag til ny vurderingsforskrift
Kurs hovedtillitsvalgte 8. – 9. mars Arbeidstidsordninger i barnehagen Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s2.
Arbeidstid skole Regionale kurs høsten 2012.
Mer tid til elevene 12.Mai 2011 Marianne Aasen leder av KUF-komiteen på Stortinget.
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Kurs Utdanningsforbundet Halden Vann Landsmøte 2012 Kvalitet i utdanning. Hva dreier det seg om? Dagrun Lunsvoll.
Fafo Nettverk for kompetanseutvikling 22. oktober 2004 Forskningsstiftelsen Fafo Anna Hagen.
11. desember 2013 Opplæring for tillitsvalgte – Aktuelt fra klubbene Oppfølging av saker fra klubbmøtereferatene – – Pause
GSI - En liten innføring i grunnskoletallenes magiske verden Rune Bakkejord, nestleder Utdanningsforbundet Tromsø.
ATB kurs 14. oktober Ingeniørenes Hus Ingvild Aga
Storkurs Utdanningsforbundet Halden 10. Nov 2011 Reidun Hansen.
Tariffkurs 22. – 23. mars 2012 Fra overordnet politikk til resultat - veien mot lokale forhandlinger.
Kurs for tillitsvalgte i videregående skole
Regionkursene jan-feb 2010 Tidsbrukutvalget. Tidsbrukutvalget. Mandat Hensikten med utvalgets arbeid er å foreslå tiltak som vil gi bedre utnyttelse av.
Tidsbrukutvalget Kurs/nettverk 25. mars. Kartlegging og dokumentasjon –Dokumentasjon for å ha ryggen fri –Testing ved oppmelding –Kartlegging av min.
Undervisningspersonalet i kommunal og fylkeskommunal grunnopplæring
Arbeidstid for undervisningspersonalet i skolen KURS ATV-VGO , Rica Grand, Tromsø Kurs ATV-VGO 30-aug 2011, Tromsø.
12. april 2013 – Odd Espen Høili Tilsettinger Fredrikstad kommune.
Aktuelt Karmøy, 6. desember 2011 Eva Sirevåg Sæstad.
Lærerprofesjonens etiske plattform
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
Læringsmiljø Bunntekst.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Organisering og arbeidet i kommunene
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
FAU - Lysarkene ligger på MEDLEM AV FAU - HVA NÅ? - Hva gjør FAU? - Hvordan jobber FAU? - Hvorfor har vi FAU? Alle foreldre som.
Foreldrenes og elevenes nettverk i Bergen kulturskole
SFS Nytt pkt. 3.2 og videre prosess
8. desember 2011 Aktuelt fra Utdanningsforbundet Grimstad Aktuelt fra klubbene Årsmøte 2012 Trekking av Medlemsaksjonen Bruk av ufaglærte som.
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Tidsbruk i skule og barnehage Kva bruker vi arbeidstida vår til?
Ny organisasjonsstruktur - implementering Kurs hovedtillitsvalgte 8. – 9. mars 2010.
Bergenskurset 2012, Voss Anders Pedersen, leder av Utvalg for grunnskole Utvalg for grunnskole Verving.
Viktigst seier for Udf Beholde fleksibilitet IKKE ble økt tilstedeværelse ”Ikke ett minutt mer”…. 
Tidsbrukutvalget – mandat -å foreslå tiltak som vil gi bedre utnyttelse av tidsressursene i skolen for at elevene skal få gode læringsvilkår og gode læringsresultater.
Nettverk grunnskole Utdanningsforbundet Bergen November 2011.
Lokal arbeidstidsavtale
Tidsressurspott (Byrdefull ressurs).
Hvorfor fylkesvise samlinger om lokalt arbeid med læreplaner– igjen?
Arbeidstid – Bakgrunn-status-fremtid AT-samling Utdanningsforbundet Bergen juni 2013.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Arbeidstidsavtale SFS 2213
Undersøkelsen vår 2013 Spesialundervisning. Hvem har svart? Barneskoler 22 stk Ungdomskoler 3 stk Kombinertskoler 4 stk  Ca 32 % av skolene i Bergen…..
Regional skulering for ATB Hordaland Oktober/november 2011 Aktuelle saker.
Fra ordførerstol til undervisningsareal – pålagt kvalitetsvurdering blir til forankret kvalitetsutvikling i Malvik kommunes grunnskoler Lasse.
Kurs for ATV 3. Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s2 Landsmøte 2009: ny organisasjonsstruktur. Medfører endringer i : –Kvoteringssystemet –Medlemsinndeling.
Innhold og mulig praktisering til beste for både skolen og ansatte
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Den gode skoleeier I Nes.
Skolebasert kompetanseutvikling
Skolebasert kompetanseutvikling
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Tidsbrukutvalget Lokalt kurs ATV-G Prinsen

Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s2 Tidsbrukutvalget - Mandatet Utvalget nedsatt av KD (Kunnskapsdepartementet) des Oppgave: å vurdere tidsbruken i grunnskolen, trinn. Hensikt: å foreslå tiltak som vil gi bedre utnyttelse av tidsressursene i skolen, for at elevene skal få gode læringsvilkår og gode læringsresultater. Mandatet vektlegger at lærernes tid bør brukes til kjerneoppgavene i skolen: Undervisning, vurdering og planlegging av undervisningen.

Tidsbrukutvalget – Mandatet forts. Utvalget skulle: presentere konkrete forslag til hvilke oppgaver lærerne kan gjøre mindre av, foreslå/anbefale organisering og arbeidsformer på kommunalt nivå og skolenivå, vurdere fordeling av oppgaver mellom ulike yrkesgrupper. Utvalget har vurdert tidsbruken i den offentlige grunnskolen, dvs. utvalget har ikke vurdert tidsbruken i private skoler eller i voksenopplæringen. Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s3

Utvalgets sammensetning Kirsti Kolle Grøndahl, leder, fylkesmann i Buskerud Knut Andersen, direktør, Telenor Lasse Arntsen, kommunalsjef, Malvik kommune Anne Finborud, 1. nestleder, Skolenes landsforbund Eva Lian, direktør for utdanning i KS Knut Even Lindsjørn, leder av Kultur- og utdanningskomitéen i Oslo Linda Jorid Nilsen, adjunkt, Langnes ungdomsskole i Tromsø Venke Krogstad Nome, rektor, Flekkerøy skole i Kristiansand Lars Arne Ryssdal, direktør, Oljeindustriens Landsforening Per Aahlin, nestleder, Utdanningsforbundet Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s4

Datainnsamling, metodebruk Senter for økonomisk forskning (SØF), i samarbeid med SINTEF Teknologi og samfunn; prosjektet ”Kartlegging av tidsbruk og organisering i grunnskolen”, våren SINTEF Teknologi og samfunn; ansvar for kvalitativ studie av tidsbruk og organisering/ SØF ansvar for kvantitativ kartlegging av ressursbruk og tidsbruk, pluss dataanalyse av spørreundersøkelse til lærere, rektorer og kommuner. FAFO, på oppdrag fra Utdanningsforbundet; medlemsundersøkelse, våren OECD;Teaching and Learning International Survey (TALIS), internasjonalt komparativ undersøkelse mht. forholdene for undervisning og læring. Omhandler også lærernes tidsbruk. Utvalget har i tillegg gjennomført sin egen datainnsamling gjennom følgende aktiviteter: elektronisk spørreundersøkelse, QuestBack, om lærernes tidsbruk, rettet mot lærere og skoleledere telefonintervjuer med representanter for sju skoleeiere 13 skolebesøk møte med Utdanningsdirektørenes arbeidsutvalg møte med arbeidsutvalget til Foreldreutvalget for grunnopplæringen (FUG) studieturer til Danmark og England invitasjon til innspill på Kunnskapsdepartementets hjemmesider Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s5

Hovedfunn Hva ønsker lærere å bruke tiden til: undervisningsrelaterte oppgaver faglig oppfølging av elevene faglige møter kompetanseutvikling Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s6

Hovedfunn 2 Hva ønsker lærere å bruke mindre tid til: konfliktløsning, holde ro og orden og starte opp undervisningen fellesmøter på skolen (ikke-faglige) dokumentasjon rundt enkeltelever lokalt læreplanarbeid oppfølging av og kontakt med enkeltelever rapportering til skoleeier og skoleledelse kontakt med foreldre/foresatte og kontakt med enkeltelever utenom undervisningen praktiske oppgaver Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s7

Oppsummering av konklusjoner og tiltak Tidsbrukutvalget mener at lærernes kompetanse og samspillet med elevene er de faktorene som har størst betydning for elevenes motivasjon og læringsutbytte. I tråd med mandatet ser Tidsbrukutvalget det som viktig at forholdene legges til rette slik at lærerne kan bruke mest mulig av tiden på skolens kjerneoppgaver: undervisning, vurdering og planlegging av undervisningen. Økte krav til kvalitet og tilpasset opplæring gjør at det må settes av god tid til disse oppgavene. Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s8

Oppsummering av konklusjoner og tiltak 2 Tidsbrukutvalgets forslag innebærer behov for økt voksentetthet i skolen. Beslutninger som tas på de ulike nivåene, får konsekvenser for den enkelte lærers tidsbruk. Tidsbrukutvalget velger derfor å peke på tiltak som kan gjennomføres på alle nivåer, og som vil ha betydning for at lærerne kan konsentrere seg om skolens kjerneoppgaver. Oppsummeringen har valgt ut ti sentrale områder: Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s9

Sentrale områder 1 God ledelse God ledelse framstår som den viktigste forutsetningen for god tidsbruk i skolen. Det gjelder både skoleledelse og klasseledelse. Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s10

Sentrale områder 2 Tid til kjerneoppgaver Skoleleder må sørge for at arbeidsplanfestet tid blir brukt målrettet og effektivt til skolens kjerneoppgaver. Skoleleder må utvikle god og effektiv møtestruktur og møtekultur i samarbeid med lærerkollegiet. Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s11

Sentrale områder 3 Reformtretthet Tiden er kommet for konsolidering av læreplanverket. Antall nasjonale handlingsplaner og strategier må reduseres. Den tidsmessige konsekvensen for lærerne må utredes før reformer eller strategier/handlingsplaner blir vedtatt. Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s12

Sentrale områder 4 Tydeligere regelverk Lover og forskrifter må gjøres tydeligere og lettere tilgjengelig. Det må utarbeides veiledninger til læreplaner som angir kompetansemål på alle trinn og i alle fag. Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s13

Sentrale områder 5 Mindre dokumentasjon Nasjonale myndigheter må tydeliggjøre nasjonale krav til kartlegging og dokumentasjon. Skoleeier bør være tilbakeholden med lokale krav til kartlegging og dokumentasjon utover forskriftene i opplæringsloven. Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s14

Sentrale områder 6 Andre yrkesgrupper Skoleeier og skoleleder må legge til rette for at relevant kompetanse fra andre yrkesgrupper blir benyttet i skolen. Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s15

Sentrale områder 7 Ansvarlig skoleeier Skoleeier må sørge for nødvendig skolefaglig kompetanse på kommunenivå. Delegering av oppgaver og myndighet til den enkelte skoleleder må følges opp med ressurser og veiledning. Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s16

Sentrale områder 8 Tidlig innsats Skoleeier må sørge for at tiltak for elever med spesielle behov blir satt inn tidlig. Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s17

Sentrale områder 9 Hjem og skole Det må etableres gode rutiner for samarbeid og kommunikasjon mellom hjem og skole. Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s18

Sentrale områder 10 Lærerutdanning og kompetanseutvikling Lærerutdanningen må fange opp utfordringene i praksisfeltet. Nyutdannede lærere må få relevant og systematisk veiledning og oppfølging. Det må utvikles gode systemer for kontinuerlig kompetanseutvikling. Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s19

Tiltak på ulike nivå – Nasjonale myndigheter Tiltak for nasjonale myndigheter. I alt 24 konkrete tiltak, bl.a: Være tilbakeholden med store endringer i læreplanverket Utarbeide veiledninger som angir kompetansemål på alle trinn og i alle fag Tydeliggjøre nasjonale krav til kartlegging og dokumentasjon Bevilge midler til det varige systemet for videreutdanning Bevilge midler til utdanning av veiledere for nyutdannede Vurdere om Opplæringslovens bestemmelse § 13-1 om skolefaglig kompetanse er tydelig nok Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s20

Tiltak på ulike nivå - Skoleeiere Tiltak for skoleeier. I alt 29 tiltak, bl.a: Styrke voksentettheten i grunnskolen Gi skoleledere veiledning i lov og forskrifter Være tilbakeholden med lokale krav til kartlegging og dokumentasjon ut over det som kreves i forskrift til Op.l. Sørge for felles praktisering av vurderingsforskriften Sørge for at skolene har tilstrekkelig ressurser til å følge opp kravene i Op.l. Sørge for at skolelederne har forsvarlig lederressurs og nødvendig kompetanse Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s21

Tiltak på ulike nivå - Skoleledere Tiltak for skoleleder. I alt 25 tiltak, bl.a: Utvikle god og effektiv møtestruktur – og kultur i samarbeid med lærerkollegiet Sørge for god kompetanse om lov og forskrifter Prioritere ressurser til kompetanseutvikling og sørge for vikarordninger Sette av tid til læreplanarbeid Utvikle et felles opplegg for dokumentasjon og oppfølging av resultater i samarbeid med lærerne Praktisere gode medbestemmelsesordninger Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s22

Tiltak på ulike nivå - Lærere Tiltak for lærer. I alt 15 tiltak, bl.a: Bidra til god møtekultur Arbeide systematisk med å dele erfaringer Ha god samhandling med elever og foresatte Prioritere tid til kompetanseutvikling Bidra til felles praktisering av vurderingsforskriften Delta aktivt i fora der lærere har medbestemmelse Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s23

Konsekvenser Effektivisering Ved at lærernes tid i større grad rettes inn mot skolens kjerneoppgaver Bl.a. redusere omfanget av rapportering og dokumentasjon Forenkle og tydeliggjøre regelverket Økonomiske konsekvenser Tre tiltak vil kreve vesentlige offentlige bevilgninger: Etter – og videreutdanning, økt voksentetthet og økt bruk av andre yrkesgrupper. Utvalget legger til grunn at kommunenes økonomiske rammer fra staten tilpasses tiltakene. Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s24

Vedtak i Fylkesstyret Rapporten tas opp på kurs med LL/HTV Tillitsvalgte på skolene tar rapporten opp på klubbmøte Tillitsvalgte på skolene tar rapporten opp med rektor UPU, ULA og utvalg Ledere gjennomgår rapporten Hovedtillitsvalgt tar opp rapporten med skoleeier. Politisk og administrativt Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s25

Oppfølging Oppfølging i lokallaget av HTV og ATV. Bruk av medbestemmelse/drøftingsmøter. HVORDAN FØLGE OPP RAPPORTEN I EGET LOKALLAG? MÅL: Ny sentral kollektiv arbeidstidsavtale (Tidsbrukrapporten, Arbeidstilsynets rapport) Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s26

Fremtidig Arbeidstidsavtale KS tilbud i forhandlingsrundene Prolongert avtale 2 år Prosessen frem til 2012 – hvem sitt ansvar? Bruke rapporten jevnlig, også etter at foreslåtte tiltak evt. er iverksatt – ”ferskvare” Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s27

På klubbnivå - diskutere Forslag: Møtekultur på enhet – tidsbruk, innhold, organisering Kompetansedeling/Erfaringsutveksling – kultur for å dele? Vurdering Lederavtalen Annet? Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s28

Vertikal erfaringsutveksling Drøfting i klubb Frist for tilbakemelding til lokallaget – i uke ? HT tilbakemelding til kommunaldirektøren Lokallaget melder oppover i organisasjonen Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s29