havarikommisjon for transport bidra til bedre sikkerhet i vegtrafikken

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeidsmiljøutvalget (AMU)
Advertisements

Indre markedsseminar 5. mai 2010 Seniorrådgiver Margrethe Gams Steine Asserson Varepakken – Nye regler for enklere og tryggere handel med varer.
Krabbekonferansen Forslag til nytt regelverk for fartøy under 15 meter – Status. Joakim Martinsen 12. januar 2012.
Forslag til ny havressurslov Innledning til representantskapsmøtet i Sør-Norges Trålerlag 4. februar 2008 Seniorrådgiver Gunnar Frogner Dahl.
Nedre Romerike Flyklubb Standard Operasjons Prosedyre (SOP)
B/A-bransjen er en høyrisikobransje
Vurdering av risikonivå som verktøy for sykehusledelsen
På jobb – for et trygt Hedmark Hedmark politidistrikt Ansvarlig salg – ansvarlig vertskap Politifullmektig Henning Klauseie Tynset / Koppang februar 2009.
- Avslutningsseminar prosjekt Fallende gjenstander
Risikovurdering Systematisk HMS – arbeid dreier seg om mestring av risiko, for å unngå skader og sykdom Mestring av risiko- redusere eller fjerne.
Norges Bilbransjeforbund ”Samhandling mellom forsikrings- og bilbransjen for samfunnsansvar” Skade- og lakk konferanse Gardermoen 22. mars 2011.
Norsk sykepleierforbund Bodø
Forslag til ny vurderingsforskrift
Revisjon ved Rikshospitalet den 11. – 18. desember 2007.
Den Norske Revisorforenings fagkonferanse – Geilo 1. september 2002 KAN VI STOLE PÅ DE REVIDERTE REGNSKAPENE – OG HVEM BØR TA ANSVARET FOR HVA? Kredittilsynsdirektør.
”Obligasjonssaken” – orientering til formannskapet
Havariinspektør Martin Visnes
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Naming, blaming, shaming
Nye trafikkregler i Norge
Granskningskommisjoner Erfaringer og refleksjoner.
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
Kriminalisering av forberedelseshandlinger og politiets bruk av inngripende etterforskningsmetoder Utvalgssekretær Ingvild Bruce.
IKP – basert på risiko- og sårbarhetsvurderinger i egen virksomhet
Hendelser og havarier Har vi bedret rapportering eller har vi flere hendelser? Steinar Øksenholt Fagsjef Seilflyseksjonen / Norges Luftsportsforbund Seminar.
Hva kan vi lære av et havari med seilfly Seilflykonferansen 2006 Hotel Central, Elverum oktober.
STATUS PR Innherred samkommune
Lärande organisationer – med exempel på olyckor i transportsektorn
Ny handlingsplan for økt tilgjengelighet i Presentasjon - Soria Moria erklæringen - Statsbudsjettet for 2007.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Når ble funksjonen opprettet? Vi skal se litt på funksjonen OPL og ansvarsområder Fagfunksjonen Operativ Leder.
AVIKSHÅNDTERING OG MELDEPLIKT
Barn som pårørende.
Forventninger til samhandlingsreformens betydning for funksjonshemmede Hva er, hvem har behov for koordinerte tjenester?
Livet i havet – vårt felles ansvar Rømmings- kommisjonen.
BEDRIFTSHELSETJENESTEN (1)
Barn som pårørende.
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
Norsk Monitor Synovate Norge.
Gjennomgang av gruppearbeid til bolk A - DRI Dag Wiese Schartum, AFIN.
Sammenhenger, problemstilling og forklaringer Forelesning 6/
Bygg og miljø 1 Ansvar og sikkerhetsmessige konsekvenser av ulykker Hovedmål: Prosjektet skal gi grunnlag for forbedring av sikkerheten mot ulykker og.
Universell utforming Fagsjef Toril Laberg Fagpolitisk konferanse
1 Departementsråd Eva Hildrum, Samferdselsdepartementet SSØ-dagen 29. januar 2009 Evalueringer – opp av kontorskuffen og inn i ledermøtet.
Ot. prp. nr. 58 ( ) om lov om etikk og redelighet i forskning Statssekretær Åge R. Rosnes.
Risiko og sikkerhet i transportsektoren – et transportovergripende forskningsprogram Programstyreleder Finn Harald Amundsen Statens vegvesen, Vegdirektoratet.
1 3 søknader til Forskningsrådet: ”Feilhandlinger, informasjonsbearbeiding og ulykkesrisiko i framføring og overvåking av transportmidler” (TØI) ”Mennesket.
ARBEIDSLIVSKRIMINALITET Hva inneholder den overordnede risikoanalysen for byggherrer og bedrifter i bygg & anleggsbransjen?
Granskning – når og hvordan
Verktøy for tjenestereise
Privatlivets ufred Anne Brita Normann – Gjøvik 12 og 13 mai 2009 Barn som ofre for vold.
Roller i arbeidslivet Arbeidsgiver Arbeidstaker Verneombud Arbeidsmiljøutvalg Bedriftshelsetjeneste ml?tid=207363http://
Egenvurdering av økonomisk stønad og råd og veiledning til unge mellom 17 og 23 år Laholmen 16. juni 2016 Nina Westby Evensen.
Hvem kjører - lærlingen? 1. Hvem kjører – lærlingen? Trafikksikkerhetskonferansen – Hedmark trafikksikkerhetsutvalg Morten Lien - Arbeidstilsynet.

Ansvar og sikkerhetsmessige konsekvenser av ulykker
Organisatoriske barrierer i Statoil
Kvalitet, risiko og avvik
God vakt. Konferanse, Tønsberg 16
Samarbeid og medbestemmelse
Lokale lønnsforhandlinger ved Statens legemiddelverk 2016
Arbeidsmiljøkonferansen 2018 Scandic Seilet
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Næringsforeningen i Stavanger-regionen Agenda 2. mars 2018
Utvidelse av varselordningen fra
Utskrift av presentasjonen:

havarikommisjon for transport bidra til bedre sikkerhet i vegtrafikken Hvordan kan en felles havarikommisjon for transport bidra til bedre sikkerhet i vegtrafikken Sverre Quale Direktør Statens Havarikommisjon for Transport (Nytt navn fra 1/9-05)

INNHOLD Litt historikk om havarikommisjonen Roller og motiver i forbindelse med ulykker Lovendring med nye prinsipper og føringer for uavhengige sikkerhetsundersøkelser av vegtrafikkulykker Felles undersøkelsessystematikk

Havarikommisjonen – historikk 1 Virksomhetsstyring av Havarikommisjonen var lagt til Forsvarsdepartementet fra 1923 og ad hoc kommisjoner ble oppnevnt ved behov etter militær modell Etter 2.verdenskrig ble ad hoc kommisjonene styrt av Luftfartsdirektoratet Påtalemyndigheten hadde representanter i kommisjonen

Havarikommisjonen – historikk 2 Det ble etablert en flyhavarikommisjon (HSL) med fast ansatte medarbeidere fra 1 januar 1989, administrert av SD. Påtalemyndigheten ble nå utelatt. HSL ble egen etat under SD fra 1.juli 1999 Fra 1. juli 2002 undersøker kommisjonen også jernbaneulykker (HSLB) Fra 1. september 2005 undersøker også kommisjonen vegtrafikkulykker (SHT) I løpet av 2006/2007 vil kommisjonen undersøke sjøulykker og dermed bli nasjonal undersøkelses-myndighet for hele transportområdet

Statens Havarikommisjon Menneskelige faktorer for Transport (SHT) Sverre Quale Direktør Menneskelige faktorer Grete Myhre Fagsjef (Seniorrådgiver) Teknologi Kåre Halvorsen Fagsjef (Sjefingeniør) Systemsikkerhet Knut Rygh Administrasjon Kirsten Mulligan Administrasjonssjef Torunn Henriksen Førstekonsulent Anne S. Østensen Konsulent (50%) Nina Nerdrum Konsulent Anne M. Hanssen Førstesekretær Johnny Johansen Rådgiver Bjørn E. Beitnes IT-rådgiver Luftfart Per E. Bakke Seksjonssjef Tor Nørstegård Havariinspektør Edith Irgens Birger A. Bull Karl B. Kapaasen Torfinn Horn Knut Lande Havariinspektør (50%) Tore Hultgreen Jernbane Jon Erik Lindeman Seksjonssjef Hans Bjørnseth Havariinspektør Johan S. Johansen Henning Johansen Thor Haug Havariinspektør (50%) Tor Vasset Vegtrafikk (Operativ fra 1/9-2005) Rolf Mellum Seksjonssjef Per A. Langeland Havariinspektør Ingvild Ytrehus Martin Visnes Sjøfart (Operativ 2006/2007) William Bertheussen Seksjonssjef (fra 1/10) + 3–5 medarbeidere

Ulike tradisjoner på tvers av transportgrenene, men likevel mange fellestrekk Historisk har gransking av ulykker stått sentralt i sikkerhetsstyringen. Det ligger i menneskets natur å lære av sine feil (prøve og feile) snarere enn å forebygge uten å ha gått på noen ”smeller”. Utvikling i retning av å ta tilløpene på større alvor og iverksette forebyggende tiltak inne de fleste bransjer.

Roller og motiver i forbindelse med en ulykke Havarikommisjonen ”Ren” (uavhengig og helhetlig) sikkerhets- undersøkelse Direktorat/ Tilsynsmyndighet Umiddelbare reaksjoner/pålegg Ansvarlige virksomheter Intern gransking og/eller umiddelbare reaksjoner Media Sensasjon, salg og utpeke ”syndebukk” og/eller ”helt” Overlevende og pårørende/etterlatte Årsak, ansvar/skyld og straff Påtalemyndighet/politi Strafferettslig ansvar/skyld Forsikringsselskaper Erstatningsoppgjør

Utdrag fra vegtrafikklovens kapittel VII vedrørende offentlige undersøkelser m.v. § 44. Undersøkelsesmyndigheten Undersøkelsesmyndigheten skal klarlegge hendelsesforløp og årsaksfaktorer med formål å forbedre trafikksikkerheten. Undersøkelsesmyndigheten skal ikke ta stilling til sivilrettslig eller strafferettslig skyld og ansvar. § 47. Forklaringsplikt til undersøkelsesmyndigheten m.v. § 48. Taushetsplikt § 49. Forbud mot bevis i straffesak § 50. Forbud mot sanksjoner fra arbeidsgiver § 51. Undersøkelsesrapporter mv. Undersøkelsesmyndighetens utkast til rapport er ikke offentlig. Bygger på sammen grunnprinsipper for alle transportgrenene

Systematisk og metodisk undersøkelsesarbeid Saksgang - samspill Motta varsel Plan- legge for- under- søkelse Gjennom- føre under- søkelse på havaristed Avslutte forunder- søkelse Gjennomføre hoved- undersøkelse Gjennom- føre høring Avslutte sak

Gjennomføre hovedundersøkelse Systematisk og metodisk undersøkelsesarbeid Gjennomføre hovedundersøkelse Analyse- metodikk: STEP-analyse Barriere- /årsaksanalyse Beskrive hendelses- forløp Identifisere sikkerhets- problemer Kartlegge og beskrive årsakskjeder/”root causes” (Identifisere årsaksfaktorer) Konkludere årsaksfaktorer Utforme sikkerhets- tilrådinger som antas å gi størst sikkerhetsgevinst Prosess: Rapport- inndeling: Faktiske opplysninger Kommisjonens analyse/vurderinger Konklusjon Sikkerhets- tilrådinger

Økt fokus på menneskelige faktorer / organisatoriske forhold: Oppgaver/ omgivelser Individet Barrierer Organisasjons- kultur Kommunika- sjon Lederskaps- struktur Uforenlige målsettinger Eierskap og ansvarsdeling Latente feil: Moral Tretthet Utstyr/Tekn. Prosedyrer Opplæring Aktive feil: Glipp Forglemmelser Overtredelser Misforståelser

                                                           Havarier All transport, enten den foregår til lands, vanns eller i luften, er risikofylt. Veier kan være galt dosert eller glatte, på jernbanen kan det være feil på signalanlegg eller skinnegang, på sjøen kan det være mangelfull merking av grunner og skjær, fly kan ha tekniske feil. Og i tillegg kommer det som med en sekkebetegnelse kalles "menneskelige faktorer", alle de feil både førere av biler, tog, skip og fly kan gjøre. Sammenhengen mellom disse faktorene er ikke godt nok kjent, derfor kan også trafikksikkerhetsarbeidet være både tilfeldig og lite målrettet - i enkelte saker. Regjeringens forslag om å opprette en felles havarikommisjon for luftfart, jernbane, veitrafikk og sjøtrafikk er betimelig. "Rocknes"-havariet viste at den gamle sjøforklaringen ikke er et godt nok instrument for å avklare årsakssammenhenger bak ulykker. Erfaringene fra Havarikommisjonen, som i dag bare gransker ulykker eller nestenulykker på jernbane og i flytrafikken, er svært gode. Alle parter har plikt til å uttale seg, samtidig som de kan gjøre det i fortrolighet. Dette har bidratt til det vellykkede arbeidet med å få ned ulykkene i disse sektorene. Rundt 300 mennesker mister livet på norske veier hvert år, flere tusen blir mer eller mindre alvorlig skadet. Forskning har gitt en generell forståelse av samspillet mellom mennesker, biler og veistandard. Likevel vil en granskningskommisjon kunne påvise et årsaksforhold i en ulykke mer direkte. Ved å sette inn konkrete tiltak, vil det være lettere å unngå gjentagelse. Det samme gjelder til sjøs. En ny havarikommisjon vil øke trafikksikkerheten.