Www.hyttevaldres.no 2012. Tre satsningsområder – Næringslivets potensiale Bygge og selge flere hytter Å få hyttefolket til å bruke hyttene sine mer –

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kapittel 7 Vekst og modellfunksjoner Bård Knudsen.
Advertisements

Samarbeid med Fishspot. En temasatsning i to prosjekter. 1.Fishspot Forprosjekt- ”Helhetlig og langsiktig plan for fisketurisme i Hedmark”.
Ny AFP NHO – Forsikringskonferansen / Stein Stugu
Snowball Rjukan 26. oktober 2010 Ove Gjesdal og Stein B Olsen.
Forslag til tre forbedringstiltak for
Salg av toalettpapir og tørkeruller
EIENDOMSSEMINAR FIRST HOTEL MARIN
•MXI, Xocai, sunne sjokoladeprodukter •Eier og grunnlegger. Diabetes 2, før og etter sjokoladen…. •Bivirkning: komme i balanse.
Norsk idrett – et speilbilde av samfunnet
Slipp oss til - ungdom inn i landbruket - Presentasjon for (din kommune/temamøte)
Grunnfondsseminar Oslo, 21. september Gode og stabile rammebetingelser •Sterk økonomisk vekst •Høy befolkningsvekst –Stavanger-regionen Norges tredje.
Husleie nivå  Husleien opp med ca 100% på 10 år.  Inntektene har hatt en lavere utvikling.  Det begynner å bli ”normalt” med over 40% bo.
Even Mengshoel Evenstad Skog- og trenæringen er en av bærebjelkene i næringslivet i Innlandet. Verdiskapingsanalysen utført av Norsk institutt.
Først vil jeg takke for at Arbeidstilsynet er invitert hit til å holde innlegg om hvordan vi jobber med på å sette fokus på helsefremmende arbeidsplasser.
Reiseliv – Først mot fremtiden Fjellturismekonferansen 2012 BENTE BJERKNES.
1 RESULTATRAPPORT 30. april 2010 Kull I-III, alle avsluttede MB utdanninger.
Jakt, fiske og friluftsliv som næring
Finanskrisen Arbeidsledighet i reiselivsnæringen Innvirkninger på Krødsherad kommune Ordfører Olav Skinnes, Krødsherad kommune.
FJELLREGIONEN SOM REISELIVSARENA
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Furutangen Aktivitetssenter AS
Personaløkonomi budsjettparadokset Harald Romstad Forelesning
Hva betyr Festspillene for Harstad?
v/adm.direktør Stig Morten Nilsen
Valdres Destinasjon AS
Hva kan vi få til? Anne-Lise Bakken nestleder i ASVL Stjørdal 28. november 2011.
Valgkamp Byggenæringen Norges største distriktsnæring.
Om skole og næringslivssamarbeid
Samfunnsregnskap, 2008 IT-næringen i Bodø. Illustrasjon av samspillet Rammevilkår og tilrettelegging Arbeidsplasser og skatt- og avgiftsinntekter Fellesskapet.
Östfold, utmaningar och möjligheter … men resten blir på norsk Kjell Arne Græsdal Daglig leder.
Bioenergiprogrammet 2009/ Biogass Ørlandet 11.mai 2009.
HKØ AS OG / ELLER Motorsenter.
Kornproduksjon – landbrukspolitisk og markedsmessig balansering
1 Veien videre for Høgskolen i Østfold Hans Blom Rektor HiØ.
Østlandsforskning - eastern norway research institute - lillehammer - norway Fritidsboligenes betydning for lokaløkonomien Birgitta Ericsson Fylkesdelplan.
Premisser for framtidig landbruk i Oppland Honne 8.mai 2013 Merethe Lerfald Bjørnar Sæther.
Internasjonalt perspektiv Oslo, Audun Lågøyr Næringspolitisk direktør Byggenæringens Landsforening.
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
NORGE – VERDENS LIKESTE LAND? Velferdskonferansen, 21.mai 2012.
”3000 småbedrifter i Norge med ansatte tar ikke feil” v/Tom Bolstad, adm.dir.
Dialogkonferanse billettkontroll, samt vektertjenester for nattilbudet
Forsvarssektorens egen eiendomsekspert FORSVARSBYGG PROSJEKTER PÅ VESTLANDET
Vestlandske bygg- og anleggsdag 2010 Torsdag 4. november 2010 Kjell Senneset, Prognosesenteret Full fart inn i fremtiden!? Går det sånn….. Eller sånn…..???
I Festivalseminar 29. 0kt 2010 Hva betyr festivalene for Helgeland Ordfører Geir Waage Leder i indre Helgeland Regionråd.
Innovasjon Norge Bioenergiprogrammet 2011
Distrikt DTTS Rotaryåret Prioriterte arbeidsoppgaver i kommende rotaryår: Aktive klubber Medlemsutvikling Støtte Rotary Foundation.
Bioenergiprogrammet 2009/ Biogass Øyvind Halvorsen Bellona
Prosjekt Kveldsorientering i Oslo Oslo Bedriftsidrettskrets og Akershus og Oslo o-krets i samarbeid med klubbene (Også Romerike Bedriftsidrettskrets)
Utviklingsavdelinga KU i praksis - slik gjorde vi det Vurdering og sortering av innspill i arbeidet med arealdelen for Ål kommune Berit Heitmann.
Kapittel 2: Investeringsanalyse
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Vis hvordan dere har tenkt. Dette er viktigere enn selve faktaene… Forside.
Hytte i Valdres – Et verdiskapningsprogram. Initiert av VNH (forprosjekt) Bestilt av VNK – Valdresrådet Finansiert av KMD.
Strategisk næringsplan - Høringsforslag PSN
Oslo og Akershus Skiskytterkrets Opphold for 100 personer september 2010.
ByR Lillehammer Kulturhuset Banken Innspill fra Midt-Gudbrandsdal.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Workshop Gevinstrealisering av PACS/RIS Ingerid Gunnerød Rådgiver Helse Midt-Norge.
Kva må til for at kommunen din skal bli attraktiv? Knut Vareide Landstinget for LNK, Sand 28 april 2011 BosettingBedrift Utvikling Besøk.
Veienhit–ogvidere? Sverige Norden
FRILUFTSLIV FRA Naturopplevelser for livet.
Stjørdal Næringsforum Finansiering av næringsforeninger Dina Elverum Aune.
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
Majavatn Camping & Opplevelser introduserer Fritidstunet! En helårs basert virksomhet, nytenkende og nyskapende, Som produkt og forretningsmodell. 1.
Spørreundersøkelse om Haugesund Lufthavn, Karmøy blant næringslivet i Haugesundregionen August 2015.
”Veien videre for reiselivet i Verdensarvområdet”
Tall og fakta om reiselivsnæringen
Gjennomføring - metode
Ole Hjartøy – Regiondirektør – NHO Nordland
Utskrift av presentasjonen:

2012

Tre satsningsområder – Næringslivets potensiale Bygge og selge flere hytter Å få hyttefolket til å bruke hyttene sine mer – Hva skal til…… ? – Hytteeieren som ressurs Involvering i lokale bedrifter med styreverv, kapital eller mentoroppgaver Gründerskap Knoppskyting fra virksomheter andre steder i landet. Nettverk for Valdres og Valdresbedrifter Valdresambassadører – Hytteeieren som innbygger Et tveegget sverd…hvem kommer – og hva er konsekvensene… Målsetting; Valdres skal gjennom en 5 årsperiode øke verdiskapningen av fritidshusressursene med 25% Valdres skal være Norges beste hyttedistrikt, kjent for høy servicegrad, god infrastruktur og god tilrettelegging. Valdres skal være foretrukket region blant de som søker hytter i innlandet.

Hytter i Valdres - utvikling

Hvem er de? - Dagens hytteeier Over 50% bosatt i Oslo, Akershus (og Østfold) Over 85% av hytteeiere er over 50 år De har høyere utdanning og over middels inntekt 96% anbefaler andre å kjøpe hytte i Valdres De beholder hytta lenger enn andre hytteeiere i Norge (lite salg) De har hytte her fordi de: Liker naturen Bruker naturen Liker ektheten og liten urbanisering

Hvor kommer ringvirkningene?

Er de lønnsomme for Valdres-samfunnet? Bruker hyttene i snitt 43 dager i året, 3 personer pr. hytte, forbruk i snitt 300 kr/døgn – gir 660 mill i omsetning Varehandelen – De står for 30-40% av all handel (ca 400 mill omsetning) – Dette gir oss over 100 arbeidsplasser og et tilbud vi aldri ville hatt Bygg og Anlegg – De står for over 100 årsverk, og et mangfold av liv i småbedrifter (tilleggsnæringer osv) – I snitt 5% bygger om/på/endrer årlig, dvs 850 prosjekter årlig – Ligger ca 3000 hyttetomter ferdig regulert i Valdre s Pris ferdig bygget hytte m. tomt, infrastruktur – ca 3 mill, verdi 3’ x 3 mill = 9 mrd i verdi Reiselivsnæringen – Bidrar til servicetilbudet i løyper, servering, overnatting, arrangementer osv …

Prioriterte aktiviteter Utvikling lavstandard – høystandard hytter Nettportal/Informasjonskanal tilpasset hyttepopulasjonen (valdres.no) Hytteeiernes dag – årlig (Samordnet hyttepolitikk)

Bruksdøgn pr fritidshus etter teknisk standard og veitilgjengelighet...

Avisa Valdres Hytte-eier Kommuner Næring Handel