Bør stater undertegne menneskerettighetskonvensjoner? Hvilken motivasjon har stater for å undertegne menneskerettighetskonvensjoner? Hvilken virkning har.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Påvirkningsparadokser
Advertisements

Solidaritet i praksis for Zimbabwe. ”Vi oppfordrer alle organisasjonsledd i NTL til å støtte Norsk Folkehjelps prosjekter i Zimbabwe. Dere kan bidra til.
Christiane &Bianca 2013.
Universitetet i Oslo Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi Kina i Afrika: Slutten på verden slik vi kjenner den? Heidi Østbø Haugen Kurs i internasjonal.
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Sammen mot menneskehandel
Barn og unges rett til deltakelse
Makt og Global Styring Ole Jacob Sending NUPI. Globalisering –Globalisering: • Verden blir ”mindre” (tid/rom) • Spredning av ideer og problemer • Ofte.
LOs representantskap i Aust -Agder, 4
15 En urolig verden.
Menneskerettigheter i teori og i praksis
FNs Barnekonvensjon 17. mars 2014.
7 Demokrati.
Innhold  Misjon, visjon, historie og struktur  Biennium mål og service prosjekter  Zonta Internasjonal (ZI) og ZIF (Zonta International Foundation)
Samfunnsøkonomi timer Modul 2 bygger på modul 1
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo Jihad vs. McWorld.
Kan vi stole på politiet? Sande videregående skole,
Ansvar i teori og praksis Fagdag, Grimstad 24. mai 2010 Dag G. Aasland.
Skandinavisk næringsliv og CSR
Genèveskolen Genèveskolen: Målet for kurset er: Økt kunnskap om internasjonalt samarbeide og internasjonalt regelverk, ILO og andre internasjonale.
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
INNFALLSVINKLER Styringsmekanismer Skolens funksjoner
Fusjon HiO/HiAk - utfordringer og erfaringer
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Tjenestedirektivet og velferdsstaten
14 Samarbeid over grenser
En virtuell organisasjon, tuftet på et samarbeid mellom Institutt for samfunnsforskning (ISF) og Rokkansenteret/UiB, finansiert av Kultur – og kirkedepartementet,
Norwegian Institute of International Affairs Norsk Utenrikspolitisk Institutt Kurs i internasjonal politikk Oslo, Fanehallen, 26. november 2010 Dr. Nina.
Oppgavegjennomgang – kursoppgave v/ Ivar Alvik
Ole Kr. Fauchald MR i grenselandet folkerett / nasjonal rett n Røttene i nasjonal rett – samspillet mellom forfatningsrett og folkerett ä Dualisme.
Smittevern i internasjonalt perspektiv Preben Aavitsland Avdeling for infeksjonsovervåking Divisjon for smittevern.
Erik Oddvar Eriksen ARENA Senter for europaforskning, UiO Er post-nasjonalt demokrati mulig?
Velkommen!. Velkommen! Hvorfor trenger Norge et Faglig råd for PP-tjenesten?
Fagforbundets Internasjonale Trepartssamarbeid Arbeidsseminar august 2014 Anne K Grimsrud.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Lokaldemokratisk handlingsrom Strategikonferansen 2010 Inge Johansen, rådgiver, KS Nord-Norge.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO Undervisning 12. oktober 2006 i Internasjonale menneskerettigheter Kurs 3 og 4 Vibeke Blaker Strand.
Justis- og beredskapsdepartementet Norsk mal: Startside Etikk og politikk Dilemma i et politisk/administrativt system Ekspedisjonssjef Øystein Blymke UiO.
Presentasjon 2008 Livskraftige kommuner – modell for samarbeid med andre land Gunnbjørg Nåvik Møte i KS’ internasjonalt nettverk september 2009.
Strategi- og aktivitetsplan
Tilsyn og kontroll Valgfagsforelesning JUR 5700 v/Njål Høstmælingen Senter for menneskerettigheter 7. mars 2006.
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
Tilsyn og kontroll Valgfagsforelesning v/Njål Høstmælingen Senter for menneskerettigheter 13. oktober 2005.
Å redusere unyttig helseforskning i Norge ved å bruke systematiske oversikter – kommentar sett fra erfaring med forskningsetiske vurdering i REKVEST Berit.
Rettsstatens betydning i menneskerettighets-konvensjonene
Retten til arbeide En presentasjon av Plog AS sitt arbeide for å gi de ikke-returnerbare flyktningene skattekortet tilbake.
Kapittel 16. Arbeid for fred og menneskerettigheter Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen:
Organiseringen av FN Generalforsamlingen (ofte kalt Hovedforsamlingen) er kanskje det nærmeste vi kan komme et verdensparlament FN-sekretariatet, som er.
Norsk flyktningpolitikk Sylo Taraku Rådgiver i Tankesmien AGENDA KrF, 10. juni 2016.
Lokal og sentral statsforvaltning Statsforvaltningen består av to hoveddeler: Den sentrale statsforvaltningen (statsadministrasjonen). Her finner vi departementene.
Youth in a changing society AER Summer School Almere, Flevoland, Nederland 22th – 27st August 2011 Reiserapport til Internasjonalt forum
I de fleste samfunn blir godene i dag fordelt på to måter: Fordeling gjennom offentlige budsjetter, der politikeres prioriteringer og vedtak står sentralt.
Menneskerettigheter - kjennetegn Enkeltindividene har dem og statlige myndigheter skal oppfylle dem De er universelle De er normer med høy prioritet De.
 Menneskerettigheter er rettigheter mennesker har i forhold til staten. Det er individers rettigheter og myndighetenes forpliktelser Tanke- og religionsfrihet,
FN - FRED OG SIKKERHET Kan FN skape fred?. INNHOLD Hva er FN? FNs sikkerhetsråd Hva gjør FN med krig og fred?
Den politiske styringskjeden
CEDAW Helga Aune.
Representative inhabitants survey in Norway
Utgreiing av kommunestruktur
INITIATIV FOR ETISK HANDEL
Kapittel 7 Demokrati.
Den internasjonale arenaen
Rettskilder til fots - Innledning
Menneskerettigheter og
FNs organisasjon for utdanning, vitenskap, kultur og kommunikasjon
Personvern Line Coll Stipendiat Senter for rettsinformatikk (SERI), Institutt for privatrett Det juridiske fakultet, UiO 24/02/2019.
Personvern og menneskerettigheter
Rettskilder til fots - Innledning
Utskrift av presentasjonen:

Bør stater undertegne menneskerettighetskonvensjoner? Hvilken motivasjon har stater for å undertegne menneskerettighetskonvensjoner? Hvilken virkning har disse konvensjonene på statene som undertegner dem? Andreas Føllesdal, Universitetet i Oslo

Should States Ratify Human Rights Conventions? Forskningsprosjekt ved Senter for høyere studier forskere fra inn- og utland, 1 måned eller lenger.. Andreas Føllesdal – Political filosofi, Norsk senter for menneskerettigheter Geir Ulfstein – Folkerett, Institutt for offentlig rett og folkerett Juridisk fakultet, Universitetet i Oslo

Hvorfor spør vi dette spørsmålet? “Risikoen for å bli torturert ser ut til å være noe høyere dersom din stat har ratifisert konvensjonen mot tortur” - så: Hva er virkningene, og hvorfor undertegner til og med ‘slemme’ stater? - Mange vestlige stater har store diskusjoner om – og motstand mot – internasjonale domstoler og andre organer, som - - udemokratiske og - - uforsvarlig rettsliggjøring av politiske spørsmål - - så: hvorfor bør ’snille’ stater undertegne, dersom de allerede respekterer menneskerettigheter?

Disposisjon  Oversikt  Noen detaljer om forskningsspørsmålene

1. Motiver Hvorfor ønsker stater å forplikte seg til internasjonale menneskerettighetskonvensjoner? 2. Effekter: Hvordan påvirker menneskerettighetskonvensjoner stater? 3. Vurdering: Er slike begrensninger på suverene demokratier legitime? 4. Bredere temaer

The European Convention on Human Rights (ECHR) Den europeiske menneskerettighetskonvensjon [Hege Skjeie, Mads Andenæs..] The International Covenant on Civil and Political Rights (ICCPR) – om sivile og politiske rettigheter [Liu Huawen, Helen Keller…] The Convention on the Elimination of All Forms of Discrimination against Women (CEDAW) Kvinnediskrimineringskonvensjonen [Henriette Aasen, Hege Skjeie…] ILO Convention No. 169 concerning Indigenous and Tribal Peoples in Independent Countries – Om urfolk [Anne J Semb…] [Geir Ulfstein…] The European Court of Human Rights, Strasbourg Human Rights Committee – makes recommendations on basis of state reports, meets at UN in New York Committee makes recommendations. State parties meet at UN in New York -Other UN Treaty bodies meet in Geneva: Palais Wilson or Palais des Nations ILO’s supervisory system Fire konvensjoner og deres ’ traktatorganer ’

Startkonferense, Videnskaps-Akademiet, Oslo, august 2009 A. Spenninger mellom demokrati og internasjonal ‘prøvingsrett’ av menneskerettigheter: syn fra norske myndigheter og frivillige organisasjoner, fra Europarådet… B. Presentasjoner med sentrale forskningsutfordringer:  Bør Kina ratifisere konvensjonen om sivile og politiske rettigheter?  Sør-Afrikas erfaringer med sosiale og økonomiske rettigheter  Hvordan integrere Islam og menneskerettigheter, perspektiver fra Indonesia  - Hvordan bør Nepal ta inn menneskerettigheter i sin nye føderale grunnlov?  Hva skjer dersom EU skal ratifisere den Europeiske menneskerettighetskonvensjon?

Avslutningskonferanse juni 2010: Universitetet i Bergen: forskningsfunn??

Noen detaljer Staters motivasjon

Professor Liu Huawen: Bør Kina ratifisere ICCPR?

China ’ s National Human Rights Action Plan (13 April 2009) ‘China has signed the ICCPR, and will continue legislative, judicial and administrative reforms to make domestic laws better linked with this Covenant, and prepare the ground for approval of the ICCPR’.

1. Motiver: Hvorfor ønsker stater å begrense sitt selvstyre på denne måten?  For å låse fast reformer  For å kompensere for tap av nasjonal kontroll overført til overnasjonale organer  For å unngå internasjonal skam  For å unngå humanitær intervensjon  For å sikre et godt omdømme som en aktverdig stat innenfor egen referansegruppe..  Forpliktelse til ‘rettferdighet’, ‘legitimitet’, ‘menneskeverd’ eller andre ideer som uttrykker ‘nasjonal interesse’ i en viktig forstand  ‘Læring’ mellom stater med liknende problemer  ‘Sosialisering’ til det syn at respekt for menneskerettigheter er nødvendig for stater som skal fungere i det internasjonale samfunn…

2. Virkninger: hvordan påvirker menneskerettighetskonvensjoner stater? Er virkningene av ratifisering det statene forventet? Hva er mekanismene som gjør at menneskerettighetsidealer påvirker staters politikk? Hvordan endres nasjonal rett? Beth Simmons: Menneskerettighetskonvensjoner har virkning på politikk verken i de veldig snille, eller de veldig slemme statene, men i ’mellomstater’ med rettsvern etc. Der bidrar menneskerettigheter til å - Mobilisere sivilsamfunn – for eksempel kvinnegrupper når myndighetene har undertegnet CEDAW - Styrke rettsvernet, fordi advokater kan henvise til internasjonale konvensjoner for å verne og fremme klientenes interesser - Endrer politikernes dagsorden

3. Vurdering: Er slike begrensninger p å demokratiske staters selvstyre forsvarlig – normativt legitimt? A) Presiser! Hva slags inflytelse eller kontroll over demokratisk ansvarlige lovgivere og regjeringer, av hvilke internasjonale aktører, er forsvarlige for å beskytte hvilke menneskerettigheter? B) Særlig: Med hvilken rett kan demokratiske lovgivere, dommere og departementer bli satt til side på grunn av påståtte menneskerettighetsbrudd? – med grunnlag I omstridte menneskerettighetskonvensjonstekster? C) Hvorfor bør internasjonale traktatorganer, med utlendinger ofte uten demokratisk mandat, ha slik myndighet?

Det kan være avhengig av  Innhold: De konkrete menneskerettighetene som står på spill  Prosess: Hvordan konvensjonsorganene er sammensatt og arbeider, og hvordan de påvirker nasjonale lovgivere og regjeringer – hva er risiki, hva er styrker?  Hvordan skal vi forstå demokratiske staters internasjonale menneskerettighetsforpliktelser?  Hvilke grunner har vi for å verdsette nasjonale demokratier – gir de også grunn til å verdsette internasjonale traktatorganer som skal beskytte menneskerettigheter?

Større temaer:  Hva forteller dette oss om mulighetene for effektiv og bærekraftig global styring og regimebygging generelt – om klima, handel, … - hva kan vi stille av krav mht demokratisk, legitim styring med slike organer? - Hvor viktig er straff? Hvor viktig er overvåking? …  Hvordan skal vi forstå ‘legitimitet’, ‘selvstyre’, ‘suverenitet’ i en mer globalisert verden, der statene har mindre selvstyre enn før, men må spille sammen med andre stater for å fremme innbyggernes interesser?