Formelle krav og sjangerkonvensjoner

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Rett på sak.
H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Å skrive en sakpreget tekst
Forskningsrapporten: Sjekkliste før innlevering (empirisk rapport)
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Å SKRIVE AKADEMISK Å skrive, tenke, lese akademisk
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Å fortelle en akademisk historie
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Om å skrive om litterære tekster
Anette Kure Bibliotekar  Det dere gjør her ved Høgskolen er en forberedelse til og en øvelse i forskningsarbeid.  All forskning og alt akademisk.
Hvordan skrive en god utredning?
Bokpresentasjon Bergen
Hva er en artikkel?.
Om eksamen Eget rom på Fronter det oppgaven ”hentes” og leveres Dere får e-post med eksamensnummer, i tillegg litt mer.
Prosjekt og forskningsrapport
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
EXFAC03-MVIT forelesning 1: introduksjon
REFERANSETEKNIKK Forelesning for: Spesialpedagogikk tirsdag tirsdag Anette Kure.
Opplegg for 1. økt Negativt ladede spørsmål, variabel respons Noe skriftlig tilbakemelding i teksten fra gruppelederne Utdeling av oppgaven Individuell.
7. Typography, Readability & Legibility Lesbarhet.
Å skrive akademisk Formelle krav.
Oppsummering PSY 1000 Våren 2005
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Noen råd til essayskrivingen. formalia 1)Essayet skal ha hode, kropp og hale 2)Kort og informativ tittel 3)Alle sitater skal ha referanser til forfatter,
EXFAC03-MVIT Introduksjon til emnet Emnets websider:
Pedagogikk 102 Våren 2009 Arbeidskrav og vurdering.
Mevit3005 Opptreden i mediene Forelesing 1:Introduksjon Espen Ytreberg.
Kvalifiseringsoppgave – HIS2351 (Høsten 2006) Honnørliste.
Fagartikkel – et eget prosjekt Noen påminnelser. Det jeg lurer på … … fører meg til problemstillingen Er det ingen ting jeg lurer på, undrer meg over,
1.sept 2006 Exfac03-MVIT: Kommunikasjon og mediering.
Nynorsk fagskriving Orden i teksta.
Individuell fagtekst fra praksis.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Seminarundervisning STV2250 – Internasjonal miljø - og ressurspolitikk.
| Å argumentere kildekritikk og nettvett. Bruk av kilder i skriftlig arbeid.
En verden i endring Tentamensoppgaver vår 2017
Kilde-/litteraturliste
Leseprosjekt VG1.
Hamar katedralskole Biblioteket
Info. til Geofag 1 om oppgaveskriving, prosjektoppgave
Les læringsutbyttene i Kommunikasjon og samhandling
Om arbeidet med bacheloroppgave, DRI3001
MEVIT03-MVIT forelesning 6
MEVIT03-MVIT Thompson: Media and Modernity
Prosjekt og forskningsrapport
Introduksjon til emnet Kommunikasjon og mediering (EXFAC03-MVIT)
Seminarundervisning EXFAC03
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Teksttype «I den reviderte læreplanen i engelsk finnes ikke lenger begrepet sjanger. I stedet brukes det videre begrepet «type tekst». […] Til eksamen.
Å skrive akademisk Formelle krav og sjangerkonvensjoner
FASIT UKENYTT.
Panorama Vg3 Kapittel 9 Før eksamen © James Oliver/Getty Images.
Fellesveiledning Jur5030 Postdoktor Markus Jerkø.
Skrive 30 poengs masteroppgave i forvaltningsinformatikk
Sitering, referering og plagiering
Utskrift av presentasjonen:

Formelle krav og sjangerkonvensjoner Å skrive akademisk Formelle krav og sjangerkonvensjoner

Oppgaveskriving er Å lese oppgaven nøye Å disponere stoffet Å beherske en sjanger Å oppgi sine kilder Å huske formelle krav

Å tolke oppgaveteksten Presentasjonen er basert på Liv Hauskens hefte om akademisk skriving, kan kjøpes i resepsjonen. Husk å lese nøye Les oppgaveteksten nøye, og å huske på at den er en tekst som skal fortolkes. Det er viktig å finne ut hva det spørres etter, og hvilke ord som er viktige stikkord. Ord som ”forklar”, ”resymér”, “drøft” eller “sammenlign” gir klare beskjeder om hva man faktisk gjøre. Hvor stor del av oppgaven skal de enkelte delene være? På vei mot disposisjon Når man har identifisert hva det faktisk spørres etter må man gjøre noen valg. Hva skal med, hva skal ikke? Hvorfor? Finne frem i pensum. Leit etter dei viktige orda

Sjangerkrav til akademisk oppgave Å skrive akademisk betyr ikke å skrive vanskelig Korte setninger. Ett argument eller poeng per avsnitt. Helst overskrifter (fra disposisjonen?) Innleiinga inneheld oppgåveteksten, avgrensing og begrunning Disposisjon: Innleiing (fortelle kva du skal gjere) underpunkt Forklaring/redegjørelse Drøfting Oppsummering (vise at du har gjort det) Kva er drøfting? (Ikkje “eg synest”, prøve å vere objektiv) Kva betyr forklar?

Sjangerkrav til akademisk oppgave Egne meninger Det er egne vurderinger som er det primære, men de vurderingene må begrunnes, og helst ha støtte i pensumsbidrag. Det er lov å argumentere for et syn, men skriv med noe distanse, ikke fell kategoriske normative dommer ”Determinisme er livsfarlig. Marshall McLuhan er maktas løpegutt”. Vs ”Men det finnes problematiske sider ved determinismen. Som Raymond Williams har påpekt har for eksempel mediumteoretikere vanskelig for å drive akademisk maktkritikk. Dette fordi de ignorerer medienes innhold (Ytreberg 2005:24-25).” Målet er ikke å avgjøre hvilken teori som er best, eller hvilken du liker best, men diskutere svake og sterke sider. Innleiinga inneheld oppgåveteksten, avgrensing og begrunning Disposisjon: Innleiing (fortelle kva du skal gjere) underpunkt Forklaring/redegjørelse Drøfting Oppsummering (vise at du har gjort det) Kva er drøfting? (Ikkje “eg synest”, prøve å vere objektiv) Kva betyr forklar?

Referanseteknikk Når man refererer/siterer andres verker skal dette gjøres på en konsekvent måte. Måte 1: Referanse 2 steder: I teksten. Eks: ”Konkret sitat” (Thompson 1994: sidetall), generell diskusjon over flere sider i Thompson hvor man henter ut poenger fra flere sider (Thompson 1994:12-23) I referanselista bakerst. Ordnes alfabetisk etter forfatters etternavn. Eks: Thompson, John B (1995) The Media and Modernity, Cambridge: Polity Press.

Referanseteknikk Måte 2: I fotnoter eller sluttnoter Alle referanser settes ned i fotnoter. Se Kommunikasjon i mediealderen, Espen Ytreberg. Blablablabla…”Mediene gjorde kommunikasjon mulig”, konkluderer John Durham Peters. 14 blablablalba --------- 14: John Durham Peters: Speaking Into the Air: History of the Idea of Communication. Chicago 1999, s. 6.

Formelle krav til oppgaven Oppgaven skal ha et omfang på 2-5 sider. Linjeavstand: 1.5 (standard margsetting) Skriftstørrelse: 12 punkt Font: Times New Roman, Palatino, Garamond eller lignende Spør om kor mange som har skrive oppgåve på Universitetsnivå før Bookman, Garamand er ordinære fonter, TNR er presset

Kvalifiseringsoppgavens forside Oppgavens tittel, dvs i dette tilfelle den fullstendige oppgaveteksten. Navn – øverst på siden, midtstilt. Fagets navn, fagnivået og navn på kurset, semester og år. I tillegg skriver dere e-postadressen deres under navnet slik at vi kan få gitt beskjed til dere om oppgaven er godkjent. Eksempel: Navn: Marshall McLuhan marshall.mcluhan@media.uio.no Oppgave A: ”Forklar grunntrekkene i ett av de følgende perspektivene på kommunikasjon, slik de er forklart i hhv. kapittel to, tre, og fire, i boka "Medie- og kommunikasjonsteori": forvandlingstenkning, påvirkningstenkning, samværstenkning. Nevn noen sterke og noen problematiske sider ved det perspektivet du har valgt, på basis av en sammenligning med ett av de øvrige perspektivene.” EXFAC03-MVIT, Kommunikasjon og mediering høst 2006

Innlevering av oppgaven Når og hvor? I en eske merket exfac H06 på toppen av de ansattes posthyller på plan fire, innen 6/10, klokken 12.00. Oppgaven leveres i 2 eksemplarer m/ referanseliste. Altså bare 3 og ei halv veke til! Begynn i dag med å bestemme deg for oppgåve Endeleg klokkeslett blir kunngjort på nettet når det nærmar seg. Eigenerklæring: At du har skrive oppgåva sjølv, oppgitt alle kjelder, og at du ikkje har juksa. Pensumendring: Berre når du har lagt opp pensum før (det er ulovleg, rekna som juks