Oslo kommune Kommuneadvokaten

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Per Harald Pettersen, Helseavdelingen, Fylkesmannen i Nordland
Advertisements

System for utskrivningsklare pasienter
Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Tillit og legitimitet i vanskelige prioriteringsbeslutninger torsdag 7. april 2005.
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
AVLASTNING Melhus
Henvisning Registrering av henvisning Vurdering av henvisning Vurdering av behandlingsfrist ”Helsehjelp” Tilby behandlinstidspunkt ”Individuelle behandlingsfrister”
1 TUD – erfaringer og problemstillinger sett fra kommunehelsetjenestens side Trond Hatling.
Kommunens helsetjenester i samhandlingens tid.
Individuell plan.
Samhandlingsreformen - nytt og endret lovverk
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Kari Reine, mor og jurist Landskonferansen om Down Syndrom 2012
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Hvilke pasienter egner seg for kommunale akutte døgnopphold?
Pasientrettigheter: Selvbestemmelse, medvirkning, informasjon
Lovgrunnlaget for helsetjenestene
Opplæringsplanen for nytt kapittel 4 A i pasientrettighetsloven
Diagnostikk og behandling av rusmiddelavhengige
Ny lovgivning – helse- og omsorgstjenesteloven Signe L
Utviklingssenteret for sykehjem og hjemmetjenester og ABC-satsning
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Tjenestemottakers selvbestemmelsesrett
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
Stjørdal 25. oktober Hvorfor prioritere? Alle kan ikke få hjelp samtidig Det er viktig at de med høyest alvorlighet og som har høyest nytte kommer.
Henvisning til tverrfaglig spesialisert rusbehandling
Rehabilitering og juss
Samhandling Tilbudet til barn og unge Seksjon for habilitering v/ seksjonsleiar Solveig Glærum.
Gratulerer med dagen ”Brukerens hjem – din arbeidsplass”
Regionalt henvisningsmottak for private rehabiliteringsinstitusjoner i Midt-Norge (ReHR) Orientering om: Rehabiliteringsinstitusjonene – status etter et.
Komite for helse og sosial Kommunaldirektør Finn Strand
Evalueringsrapporten Evalueringsrapporten vurderes som god og samsvarer i hovedsak med RHF-ene sine egne oppsummeringer av hva som er oppnådd etter rusreformen.
Barn som pårørende.
Kommunale sykehusplasser?
Retten til tjenester der du bor, ulike boformer og husleieloven.
Barn som pårørende –lovendring
Barn som pårørende.
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Hvem tar avgjørelser på vegne av barn?
Den nasjonale helserettskonferansen 10. og 11. mars 2008
Innledning – om samhandlingsreformen og endringer i helselovgivningen
Kjersti Roalsvig – rådgiver/ jurist Fylkesmannen i Rogaland
Samhandlingsreformen – pårørendes stilling, muligheter og begrensninger 21. April 2012, Helsfyr, Oslo av Alice Kjellevold.
Komite for helse og sosial Kommunaldirektør Finn Strand
HEALTH ECONOMICS BERGEN Legefaglig prioritert rett til behandling Erfaringer fra Norge Oddvar Kaarbøe Universitetet i Bergen Helseøkonomi Bergen.
Bjørgene Omsorg- og utviklingssenter Bjørgene omsorg- og utviklingssenter 8.juni 2011.
Hvordan unngå strid mellom kommune og helseforetak? Betyr det noe for pasientene og samfunnsøkonomien hvem som står ansvarlig? Rikard Nygård Overlege BUP.
Hva slags kompetanse er nødvendig? Anne Bakke studieleder etter- og videreutdanning Høgskolen i Akershus.
Samtykkekompetanse og helsehjelp til pasienter som motsetter seg helsehjelp Internundervisning - geriatri Tirsdag *** Rådgiver/jurist Helle.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
Barnog ungdom som pårørende, 2009 Barn som pårørende Spesialrådgiver/ spesialsykepleier Randi Værholm Kreftforeningen Barnog ungdom som pårørende, 2009.
FACULTY OF LAW, UNIVERSITY OF OSLO Rett til nødvendig helsehjelp fra spesialisthelsetjenesten 30. September Aslak Syse Institutt for offentlig rett.
Eg ser at du e trøtt men eg kan ikkje gå alle skrittå for deg Du må gå de sjøl men eg vil gå de med deg Eg vil gå de med deg.
eder.pdf
Pasient- og brukerrettighetsloven kap. 4A
Helse- og omsorgstjenester
Pasient- og brukerombudet i Buskerud
Tvangshjemler i helse- og omsorgsretten
Rett til nødvendige helse- og omsorgstjenester fra kommunen
Journalføring.
Helsepersonelloven § 4. Forsvarlighet
Regionalt henvisningsmottak for private rehabiliteringsinstitusjoner i Midt-Norge (ReHR) Orientering om: Regionalt henvisningsmottak for private rehabiliteringsinstitusjoner.
Endringer i psykisk helsevernloven 2017
Utredning av ventetidsregistrering i spesialisthelsetjenesten
Rett til spesialisthelsetjenester versjon (kan bli endret noe)
Helse- og omsorgstjenestelovens Kap. 4A
Rollen som fasilitator til gode prioriteringer
Koordinerende enhet (KE) i UNN
Utskrift av presentasjonen:

Oslo kommune Kommuneadvokaten Forholdet mellom kommunens ansvar for å yte helse- og omsorgstjenester og spesialisthelsetjenestens ansvar for psykisk helsevern

Emnet Oppsplitting på flere forvaltningsnivåer medfører vanskelige avgrensinger av det offentliges ansvar og pasientenes rettigheter Særlige utfordringer for personer med psykiske lidelser Hvilket forvaltningsnivå har (alvorlig) sinnslidende rettskrav på helse- og omsorgstjenester fra?

Problemstillingen i praksis Borgarting lagmannsretts dom av 18. mars 2013 (LB-2011-204302 ) langvarig psykisk lidelse (paranoid psykose, schizofreni med mulige maniske komponenter og dyssosial personlighetsforsyrrelse). mange langvarige opphold i psykiatriske sykehus – bruk av tvang Tidvis vurdert som farlig for omgivelsene

Noen bakenforliggende årsaker Særegent sykdomsbilde og hjelpebehov Utakt mellom politiske mål og lovgivningen? Nedbygging av langtidsplasser i psykiatrien Forskjellene i forvaltningsnivåenes virkemidler ”Budsjettkamp” innen det offentlige

Betydningen av ny lovgivning om helsetjenester Pasient- og brukerrettigheter uendret Samhandlingsreformen innebærer en viss forskyving av ansvarsfordelingen for Finansieringsordninger deler av helsetjenesten Ingen generell ansvarsreform Ansvaret for psykiatrien videreført

Velferdsrettens rettighetsbegrep Uensartet rettighetsbegrep Rettskrav Fordeling av begrensede goder Ikke nødvendigvis samsvar mellom det offentliges plikter, tjenestetilbud og den enkeltes individuelle rettigheter / rettskrav Fritt skjønn, forsvarlig minstestandard og Rt. 1990 s. 874 (Fusa)

Oversikt over ansvarsfordelingen ”plikt-siden” Førstelinjen Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Andrelinjen / spesialisthelsetjenesten Spesialisthelsetjenesteloven Lov om psykisk helsevern Helsepersonell har ansvar uavhengig av nivå, jf. helseperonelloven §§ 4 og 7

Oversikt over ansvarsfordelingen ”rettighet-siden” Lov om pasient- og brukerrettigheter ”rett til nødvendig helse- og omsorgstjenester fra kommunen”, jf. §2-1a ”rett til nødvendig helsehjelp fra spesialisthelsetjenesten. Retten gjelder bare dersom pasienten kan ha forventet nytte av helsehjelpen, og kostnadene står i rimelig forhold til tiltakets effekt.” jf. §2-1b.

Oversikt over ansvarsfordelingen ”rettighet-siden” (forts) Tidsfrist for oppfyllelse av retten til nødvendig spesialisthelsehjelp, jf. §2-1b, fjerde ledd ”Dersom det regionale helseforetaket ikke har sørget for at en pasient med rett til nødvendig helsehjelp fra spesialisthelsetjenesten får den nødvendige helsehjelpen innen tidspunkt fastsatt i medhold av annet ledd, har pasienten rett til nødvendig helsehjelp uten opphold, om nødvendig fra privat tjenesteyter eller tjenesteyter utenfor riket.”

Oversikt over ansvarsfordelingen ”rettighet-siden” (forts) Retten til helsehjelp fra andre linjen nærmere regulert i Prioriteringsforskriften (2000-12-01-1208) Innholdet i rettigheten § 2 Brudd på tidsfrist § 6 Klagerett § 7

Oversikt over ansvarsfordelingen ”rettighet-siden” (forts) Prioriteringsforskriften §2: ”Med ikke ubetydelig nedsatt livskvalitet menes at pasientens livskvalitet uten behandling merkbart reduseres som følge av smerte eller lidelse, problemer i forbindelse med vitale livsfunksjoner som for eksempel næringsinntak, eller nedsatt fysisk eller psykisk funksjonsnivå. Med forventet nytte av helsehjelpen menes at det foreligger god dokumentasjon for at aktiv medisinsk eller tverrfaglig spesialisert behandling kan bedre pasientens livslengde eller livskvalitet med en viss varighet, at tilstanden kan forverres uten behandling eller at behandlingsmuligheter forspilles ved utsettelse av behandlingen.”

Det psykiske helsevernet Lov om psykisk helsevern §1-2 ”Med psykisk helsevern menes spesialisthelsetjenestens 1 undersøkelse og behandling av mennesker på grunn av psykisk lidelse, samt den pleie og omsorg dette krever.” Frivillig psykisk helsevern, jf. phvl. kap 2 Tvungent psykisk helsevern / fravær av samtykke etter pasient- og brukerrettighetsloven kap 4

Kommunens ansvar for bo-tilbud til personer med psykisk lidelse I utgangspunktet ikke rettskrav på egen bolig, sml. hol §3-7 Plass i kommunal institusjon etter §3-2 nr. 6 bokstav c sjelden hensiktsmessig, jf. definisjonen av kommunal institusjon i forskrift av 16. desember 2011 nr. 1254

Forskrift om kommunal helse- og omsorgsinstitusjon §1 Som institusjon etter helse- og omsorgstjenesteloven § 3-2 første ledd nr. 6 bokstav c regnes: a) Institusjon med heldøgns helse- og omsorgstjenester for barn og unge under 18 år som bor utenfor foreldrehjemmet som følge av behov for tjenester (barnebolig), herunder avlastningsboliger b) Institusjon med heldøgns helse- og omsorgstjenester for rusmiddelavhengige c) Aldershjem d) Sykehjem e) Døgnplasser som kommunen oppretter for å sørge for tilbud om døgnopphold for øyeblikkelig hjelp.

Hjemmebaserte tjenester til personer med psykisk lidelse helsetjenester i hjemmet, jf. § 3-2 nr. 6 a personlig assistanse, jf. § 3-2 nr. 6 b Særlig om private boformer med tilhørende omsorgstjenester Neppe rettskrav på slik bolig Fremveksten av samlokaliserte private institusjonslignende boliger og siktemålet om desentraliserte tjenester

Spesialisthelsetjeneste til psykisk lidende utenfor institusjon ”Normalsituasjonen” Poliklinisk behandling (terapi, samtaler osv) Medisinering Sjelden problemer med ansvarsfordeling i slike tilfeller Forutsetter frivillighet

Behov for tvang overfor personer med psykisk lidelse Helse- og omsorgstjenester fra kommunen forutsetter frivillighet – ingen tvangshjemler Eks. på tvang: phvl. kap 4 Heller ikke spesialisthelsetjenesten kan anvende tvang i særlig grad utenfor psykiatrisk institusjon Psykiatrien kan anvende tvangsmidler også under frivillig institusjonsopphold

Vilkår for tvungent psykisk helsevern, jf. phvl. §3-3 Hovedvilkår: Alvorlig sinnslidelse Rt. 2001 s. 1481 (Psykisk helsevern II) Minst ett tilleggsvilkår Behandlingskriteriet forbedringsalternativ eller forverringsalternativ Rt. 2001 s. 752 (Psykisk helsevern I) Farekriteriet (reell og kvalifisert fare) Skjønnsmessig helhetsvurdering

Hvordan løse uenighet om overføring av pasienter? Regelverket om individuell plan Samhandlingsorganer og samarbeidsavtaler Kommunelegens kompetanse til innleggelse for observasjon, jf. phvl. § 3-6 Kommunelegens klageadgang, jf. phvl. §3-2 og §3-3 Ansvaret for øyeblikkelig psykiatrisk hjelp.

Oppsummering