Inkluderende opplæring

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva kjennetegner god klasseledelse?
Advertisements

Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Organisering og roller i Lp modellen PPT sine roller
Kjennetegn ved gode forebyggende tiltak
Fra prøving og feiling til
Spesialundervisning under Kunnskapsløftet
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Prinsipper for god pedagogisk praksis
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forventninger og videre arbeid…...
Rapport Nr Ann Margareth Aasen og Kristin Søby ”Vi ser at det funker” En kvalitativ og kvantitativ evaluering av arbeidet med LP-modellen
Noen utfordringer for skolene
Fra prøving og feiling til
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Pedagogisk analyse.
LP-modellen SePU, Lars Arild Myhr
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
PP-tjenestens rolle i utvikling av god pedagogisk praksis
Ulikheter og variasjoner
Presentasjon av LP-modellen
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Systemrettet arbeid i PP tjenesten
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Skolebasert kompetanseheving Klasseledelse
Er det sammenheng mellom spesialundervisning og vanlig undervisning?
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
System og individperspektiv i spesialpedagogisk arbeid
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Meld. St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Velkommen til Fylkesmannens fagsamling 29. og 30. oktober 2013.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Systemrettet arbeid i PP-tjenesten
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
Ulikheter og variasjoner
LP og evidens i undervisningen
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Undervisningssektoren 2015
Læringsmiljø og klasseledelse
PP-tjenesten som partner for inkluderende barnehager og skoler
Hordaland og Sogn & Fjordane PP-tjenesten Lars Arild Myhr - SePU
PP-tjenesten som partner for inkluderende barnehager og skoler
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Kommunikasjon i systemrettet veiledning
Velkommen til et nytt skoleår!
Skolevandring.
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
Haugalandet 2015 – 2017 skolebasert kompetanseutvikling
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Hva har effekt på læring? Thomas Nordahl
Den gode skole Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning.
Pedagogisk praksis og elevers læringsutbytte Thomas Nordahl.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Profesjonelle læringsfellesskap
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Inkluderende opplæring Lars Arild Myhr, SePU.

Innhold Forholdet mellom spesialpedagogikk og allmenn pedagogikk Eksempler fra skoler og kommuner på inkluderende undervisning Evidensbasert forskning Forskning på samarbeidet mellom skole og pp-tjenesten Arbeidsform: Forelesning, summeoppgaver og hysteriske innfall fra salen. www.sepu.no

Bakteppe for mitt foredrag Universitetet i Oslo, psykologi / spesialpedagogikk Rådgiver i PP-tjenesten Nesodden, Hamar / Stange Leder av HIPPT Forskning og utviklingsarbeid på SePU Forskning på læringsmiljø Evaluering av spesialundervisning på kommunenivå Evaluering av spesialundervisning i Kunnskapsløftet Forskning på skoler med gode resultater Utviklingsarbeid i Norge og Danmark www.sepu.no

skape motivasjon og forebygge vansker gjennom gode læringsmiljøer Kunnskapsdepartementet presenterer i St.meld. 18 (2010/2011) tre utdanningspolitiske mål for barn og unge i barnehage og grunnopplæring. I målene for barnehage og skole ses læringsmiljø, tilpasset opplæring og spesialundervisning i sammenheng: skape motivasjon og forebygge vansker gjennom gode læringsmiljøer møte mangfoldet av elevers forutsetninger og evner gjennom tilpasset opplæring realistiske mål, konkrete tiltak og gode rutiner for vurdering i spesialundervisningen (St. meld. 18 (2010/2011)) www.sepu.no

Utdanningsdirektoratet har fulgt opp disse forventningene med en strategi for etter- og videreutdanning for PP-tjenesten. Målet med dette tiltaket er: Målet er å stimulere PP-tenesta til å arbeide meir systemretta gjennom auka kompetanse om rettleiing, endringsleiing, organisasjonskunnskap og organisasjonsutvikling. (Utdanningsdirektoratet, 2013, s. 1) www.sepu.no

Læringsmiljø Undervisning Elevforut-setninger Lærings- utbytte Ytre ramme-faktorer Elevforut-setninger www.sepu.no

Samarbeids-instanser To separate verdener? Spesialpedagogikk Generell pedagogikk Utdanning Stortingsmeldinger Lovverk Samarbeids-instanser Undervisning Forsknings-miljøer Ansvar på skolen www.sepu.no

Inkludering, hvem gjelder det? Inclusive education is ‘like an island, considered as a separate territory from mainstream education, with its own discourses, policies and practices’ (Persson / Thomas, 2012: 3) www.sepu.no

Ekspertgruppen anbefaler: Fag, fagdidaktikk og spesialpedagogiske emner bør i langt større grad enn i dag integreres, slik at sammenhengen mellom de ulike temaene blir tydeligere. Hvert enkelt fag får ansvar for at tilpasset opplæring og tidlig innsats blir et gjennomgående tema. www.sepu.no

Reportasje Solvin skole http://www.nrk.no/ho/halverte-spesialundervisningen-1.11754668 www.sepu.no

Stikkord fra reportasjen på Solvin skole Hadde utfordringer sosialt og faglig Først og fremst jobbet med relasjoner Trygge elever presterer bedre To lærere i timen Spesialpedagogen inn i klasserommet Vi tilpasser oppgaver Elevene jobber vel så bra her Flere får nytte av ressursen Alle får tilhørighet www.sepu.no

Stikkord fra reportasjen på Solvin skole Trygge rammer og forutsigbarhet Vi har lik struktur på dagen Lærerne føler ikke de har fått mer å gjøre Vi er blitt en ”vi skole” Skolen har halvert omfanget av spesialundervisning og resultatene har økt Dette er resultat av mange års arbeid Skolen har samarbeidet med pp-tjenesten om systemisk arbeid www.sepu.no

HELÈN ØDEGAARD, REKTOR SOLVIN SKOLE Vi har skapt trygge rammer, struktur og forutsigbarhet på skolen og det har ført til at behovet for spesialundervisning har gått ned. HELÈN ØDEGAARD, REKTOR SOLVIN SKOLE www.sepu.no

Spesialundervisning Politisk målsetting om å redusere omfanget av spesialundervisning ved inngangen til Kunnskapsløftet St.meld. nr. 30 (2003-2004) Kultur for læring Denne målsettingen understøttes av forskning som peker på fellesskapsløsningene i skolen som de mest bærekraftige (Jenssen og Lillejord 2009). Prinsipper for god pedagogisk praksis gjelder for alle elever. www.sepu.no

Evaluering av spesialundervisning i Kunnskapsløftet: Vanskelig å definere hva spesialundervisning er Varierer fra 1 % til 20 % av elevene Lite hensiktsmessig å gjøre en formalavgrensing Gjennomføringen ser i liten grad ut til å være basert på prinsipper for god undervisning: Reaksjonstid Kompetanse Relasjoner elev - lærer Forventninger / Resultatorientering Evaluering / Justering Nordahl & Haustätter (2009)

Hvilke tilkoblinger velger vi når vi står i pedagogiske utfordringer? Eleven strever Jus vitenskap Økonomi utdanning www.sepu.no

Systemisk samarbeid Det faglige samarbeidet knyttet til barn og elever bør vektlegge et systemisk perspektiv. Arbeidsformen for samarbeidet definerer ikke i seg selv om samarbeidet er primært systemisk eller kausalt. Men, rammene for samarbeidet vil ha stor påvirkning på innholdet i samarbeidet. Evalueringer viser at sakkyndighetsarbeid vektlegger individuelle årsaksforklaringer, men viser også eksempler på vektlegging av systemisk perspektiv. Evalueringer viser at ”systemrettet arbeid” i varierende grad vektlegger et systemisk perspektiv. www.sepu.no

Sammenheng mellom kvalitet og utjevning (P. Sahlberg ) www.sepu.no

Essunga - fra en av Sveriges dårligste til en av Sveriges beste skolekommuner (Persson og Persson, 2012) I 2007 var Essunga nr. 287 av 290 kommuner på nasjonale tester og nr. 289 av 290 kommuner på andel elever klarert for gymnasiet. Stor bruk av spesialundervisning og segregering, 25 % av elevene var utenfor den vanlige klassen store deler av uken. En liten landbruk/skogbrukskommune der 15 % av befolkningen har utdanning på høgskolenivå. Målsetting etablert i 2007: I 2010 skal alle elever kunne begynne i gymnasiet og kommunen skal være en av Sveriges beste. I 2010 var Essunga nr. 3 av landets kommuner på nasjonale tester og nr. 1 på andel elever klarert for gymnasiet. Senter for praksisrettet utdanningsforskning

Hva har skjedd i Essunga? Lærere og elever beskriver at de tenker på samme måte om læring, læringsstrategier og betydningen av skole Det har vært et forskningsbasert arbeid der lærere har lest og diskutert pedagogikk – kollektiv kompetanseutvikling Inkluderende tilnærming og reduksjon av spesialundervisning Felles struktur på alle timer og timer avlyses aldri Høye og tydelige forventninger til alle elever Optimering av læreres kompetanse i arbeidslag/team Kollektive faglige samtaler i klasserommet under autoritativ ledelse. Senter for praksisrettet utdanningsforskning

Metaanalyser av elevenes læringsutbytte (Hattie, J Metaanalyser av elevenes læringsutbytte (Hattie, J. (2009): Visible learning) Hattie (2009) bygger på og oppsummerer 800 metaanalyser basert på 52 000 studier med 83 mill. elever Alle resultater er uttrykt i effektstørrelser knyttet til elevens læring 0.00 – 0,19 ingen effekt 0.20 – 0.39 liten effekt 0,40 – 0,59 middels effekt > 0,60 stor effekt Velg ikke strategier og tiltak med en effektstørrelse som er mindre enn 0,40 Thomas Nordahl

Drøfting- kryss av for disse strategienes effekt på læring Tiltak/strategi Stor 1 Middels 2 Liten 3 Ingen 4 1 Ansvar for egen læring 2 Samarbeidslæring 3 Individualisert undervisning 4 Metakognitive strategier 5 Organisatorisk nivådiff. 6 Formativ vurdering 7 Foreldres utdanningsnivå 8 Undersøkende læring Senter for praksisrettet utdanningsforskning

3 Individualisert undervisning 4 Metakognitive strategier Tiltak/strategi Stor Middels Liten Ingen 1 Ansvar for egen læring X 2 Samarbeidslæring 3 Individualisert undervisning 4 Metakognitive strategier 5 Organisatorisk nivådiff. 6 Formativ vurdering 7 Foreldres utdanningsnivå 8 Undersøkende læring Senter for praksisrettet utdanningsforskning

Lærerkompetanser med stor effekt på læring (Hattie 2009, Hattie 2012) Område Effekt-størrelse Formativ evaluering (feedback) med vekt på læringsstrategier og læringsprosesser 0.90 Klare standarder for god undervisning - microteaching 0,88 Faglig diskusjon/ interaksjon i klasserommet, lærerens evne til å lytte. 0,82 Lærerens ledelse, tydelighet og struktur i undervisningen 0,75 En positiv og støttende relasjon mellom elev og lærer 0.72 Thomas Nordahl

Noen tiltak med lav eller ingen effekt på læring (Hattie 2009) Område Effekt-størrelse Effekt-vurdering Rangering av 138 variabler Redusert klassestørrelse 0,21 Liten effekt 106 Nivådifferensiering 0,12 Ingen effekt 121 Aldersblanding 0.04 131 Selvregulert læring 132 Baseskoler/Åpne skoler 0.01 133 www.sepu.no

Elevenes engasjement og utbytte Effective Teacher-Student Interactions in Secondary School Classrooms (Joseph Allen et.al., 2013) Elevenes engasjement og utbytte Klasse-ledelse Emosjonell støtte Lærings-støtte www.sepu.no

Sammenhengen mellom sentrale faktorer i læreres praksis (stianalyse) Relasjonen mellom lærer og elev   .54 .59 Struktur og tydelighet .60 Feedback i undervisningen

Et godt læringsmiljø med et inspirerende klasseklima og en anerkjennende og strukturert læringsledelse er understøttende for læring hos alle elever (Mitchell, 2014).

«What really works in special and inclusive education» David Mitchell 2014 Cooperative learning (mixed skills grouping) Peer Tutoring Training social skills Parent Involvement Cognitive Strategy Instruction / Reciprocal Teaching Memory Strategies Review and Practice Formative Assessment and Feedback School-wide Positive Behaviour Response to intervention This list is not a ranking, all strategies are evaluated as efficient Senter for praksisrettet utdanningsforskning

SePU, Lars Arild Myhr

Effektive intervensjoner for elever som sliter i skolen (Marzano 2011) Alle elever skal ha effektiv undervisning hver dag Proaktive strategier skal dominere Møte elevenes faktiske problemer Tydelige forventninger til elevene Regelmessig evaluering elevens læringsutbytte Hjelpen og støtten må justeres Strategiene må være systematiske Strategiene og undervisningen skal iverksettes innenfor en kultur med høye forventninger og der det er lov til å feile www.sepu.no

… arbeide mer systemrettet… Dette kurset legger sosial systemteori til grunn for forståelse av systemrettet arbeid Bronfenbrenner, sosialøkologisk forståelse Problemer forårsakes og opprettholdes av uheldige transaksjoner i og mellom sosiale systemer som familien, skolen, jevnaldringsgruppen og nærmiljøet Problemløsning skjer gjennom restrukturering av barnets økologi Luhmann, lukkede sosiale systemer De sosiale systemene etableres form av kommunikasjon. Denne kommunikasjonen foregår kun i det sosiale systemet og er i prinsippet lukket for omgivelsene. Det er mønstrene og kommunikasjonen i det sosiale systemet som er av særlig interesse. www.sepu.no

Opprettholdende faktorer og systemanalyse problem Utfordring/ Opprett- holdende faktor

Bakgrunnsinformasjon Utfordringer med: begrepsforståelse i alle fag lesing og skriving i norsk og engelsk forståelse av tall og matematikk organisering av arbeid liten selvtillit og sosial trygghet, viser usikkerhet i forhold til forventninger fra lærere og medelever hun trekker fort fram det negative med seg selv og sier selv at hun er dum Vi ser at hun har blitt veldig «pakket inn» og har vist liten utvikling i forhold til de sosiale utfordringene Eleven er populær blant medelever tar ansvar for leksearbeid, omtenksom, snill, fysisk aktiv, markerer seg positivt i kroppsøving, åpen, ærlig, orden i skolesakene, ikke fravær, omsorgsfull og kreativ. www.sepu.no

Hvilken situasjon ønsker vi å endre på Hun sier selv: «Hvorfor er jeg så dum?» Hun begynner å gråte og tror hun må ut på gruppe fordi hun er dum. Målsetting: Hun skal bli mer bevisst på det hun mestrer. Vi ønsker å snu den negative holdningen og få henne til å akseptere seg selv for den unike personen hun er. Få tro på seg selv og få tro på at hun kan regulere og påvirke sin egen læring. www.sepu.no

Informasjonsinnhenting Observasjoner av undervisning Gode observasjoner av samspillet mellom elevene og samspillet mellom elever og lærer Gode beskrivelser av hvilke strategier som blir brukt i klasserommet www.sepu.no

Hva skal det arbeides med Aktør: Negativ sjøloppfatning Kontekst: Ulike krav og forventninger til læring, hjemme og på skolen. Manglende åpenhet i forhold til elevers ulike læringsbehov i klassa. www.sepu.no

Tiltaksområder Sette viktige og realistiske mål sammen med eleven. Trene på gode strategier for oppgaveløsning. Synliggjøre sammenhengen mellom innsats og måloppnåelse. Lærer må ha tro på egen evne til å kunne motivere eleven til å mestre. Lærerne må samarbeide og vise en kollektiv kultur til forventninger om læring. Forstå elevens egen måte å tenke på i sitt eget læringsarbeid. Møte eleven med realistiske forventninger til mestring. Realisere forventninger -> innsikt i egen utvikling -> læring. Hyppige samtaler mellom lærer elev med fokus på mestring www.sepu.no

Evaluering Lærergruppa har arbeidet ca 10 uker Fått veiledning to ganger Eleven viser betydelige endringer i hvordan hun omtaler seg selv Eleven er involvert i læring sammen med andre elever Eleven bruker mer tid på læringsaktiviteter Tilhørighet i klassen To økter i uka ut av klassen med kjente lærere www.sepu.no

Hilsen fra John Hattie - Know thy impact! www.sepu.no

www.sepu.no www.sepu.no