Sosiale medier og kriseinformasjon. «.. en teknologisk nyvinning som har potensial til å endre våre arbeidsvaner. Deltakelse i sosiale nettverk, samarbeid.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

vi presenterer SLIDEPLAYER.NO
Om et øyeblikk kommer du inn i en magisk verden...
Om et øyeblikk kommer Du inn i en magisk verden!
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
HVA ER ?.
Velkommen til en sjekk av alkoholvanene dine!
Velkommen til å slutte å røyke for godt!
Attraktiv for arbeidsmarkedet!
Deltaker på sosialt nettsted Bruker du sosiale medier som for eksempel Facebook, Twitter eller LinkedIn? (Prosent av Internettbrukere) 17 Dagligbankundersøkelsen.
Litt mer om PRIMTALL.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
HVA ER ?.
Foreldremøte om videregående skole
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Aktiv I Oslo.no Nettstedet for folk i Oslo og Akershus.
© Fairtrade 2010 Project Title sits here Fairtrade-ukene 2013 © Fairtrade 2010.
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Vivi Sævik, journalist i PD
Norwegian i sosiale medier Fra kampanjeside på Facebook til omdømmebyggende aktiviteter i flere kanaler.
Salgsteknikker & Sosial media
BEREDSKAPSØVELSE Gjennomføring, erfaringer og konklusjoner fra beredskapsøvelsen i Drammen kommune, Vann og avløp. Ane Prøsch-Oddevald GVD temadag.
1 Web og sosiale medier Kvinne på Topp 22. September 2008 Sørmarka.
KM Antall daglige lyttere Kilde: TNS Gallup PPM Det er aldri målt så mange daglige lyttere på radio som i 2011 etter overgangen til PPM-målingen.
Velferd i Norge: Arbeid, aktivitet og trygghet
Velg sjøveien - medieomtale og annonsering Informasjonssjef Anne Kristin Hjukse Oslo Havn KF.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Gudstjeneste 1.søndag i advent 2008 i Gruben kirken Dra ut, dra ut gjennom portene og rydd en vei for folket! Bygg, ja, bygg en kongsvei og rens den vel.
Kommunens informasjonsstrategi
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
Oslo- og Akershushøgskolenes studentsamskipnad Når krisen er et faktum Beredskap når en organisasjon er i krise.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske bankmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Bruk av telefon/mobil På hvilke av følgende måter bruker du telefonen/mobilen i forhold til banken? (Prosent av befolkningen 15 år +) 11 Dagligbankundersøkelsen.
Kommunikasjon Ordet stammer fra det latinske ordet communicare som betyr å gjøre felles/ gjøre sammen Nettsider = enveiskommunikasjon Sosiale medier =
Månedsbrev fra Blåklokka
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
MedieTrender og Finanskrisen Årsmøtet i Norsk Journalistlag 28. april 2009 Bjarne Kristiansen, TNS Gallup
”Nettvett - digital mobbing”
Om et øyeblikk kommer Du inn i en magisk verden!.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
Gap mellom intensjon og handling?
 Sosiale Medier Sosiale Medier komiteen Rotary Møte 12. Oktober 2011.
Internett Bydel Vestre Aker Media- og informasjonshåndteringsseminar
SOSIALE MEDIA OG WEB Norges bryteforbund Inger Wold.
Sosiale Medier SOSIALE MEDIER ER FREMTIDENS MARKEDSKANAL OG BRUKEN HAR EKSPLODERT DE SISTE ÅRENE VI GJØR DEG SYNLIG I MENGDEN.
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
SINTEF Fiskeri og havbruk AS 1 Hvordan oppnå økt deltakelse på Tromstrygdskolen? Signe Sønvisen og Trine Thorvaldsen SINTEF Fiskeri og havbruk.
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig
Dagligbankundersøkelsen 2014
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Ansvarlig for grafene Bente Pettersen Roar.
:39 Medlemsundersøkelse Norsk Fysioterapeutforbund 1 Svarlogg.
Bø hotell, Anders Stang Lund Senior kommunikasjonsrådgiver
Oslo universitetssykehus består av de tidligere helseforetakene Aker universitetssykehus, Rikshospitalet (inkl. Radiumhospitalet)
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Velkommen til foreldremøte.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Mellom skremsler og beroligelse Kommunikasjon med publikum om sars Gunhild Wøien Avdeling for informasjon og kommunikasjon Folkehelseinstituttet
Om et øyeblikk kommer du inn i en magisk verden...
Tips for bruk av sosiale medier
Gode venner som hjelper andre
Utskrift av presentasjonen:

Sosiale medier og kriseinformasjon

«.. en teknologisk nyvinning som har potensial til å endre våre arbeidsvaner. Deltakelse i sosiale nettverk, samarbeid og utveksling av erfaring og kunnskap mellom fagfolk kan bli hverdagen for morgendagens kunnskapsmedarbeidere» Direktoratet for forvaltning og IKT 2010

Fylkesberedskapssjef Elisabeth Danielsen til NRK 11. sept 2001: Frykter på ingen måte en krigssituasjon, men sier at begivenhetene er en gylden anledning til å sette beredskap på dagsorden. Dersom noe skulle inntreffe vil folk henvende seg til sin kommune, og kommunene prioriterer nå arbeidet med kriseinformasjon. Direktoratet for sivil beredskap vil i løpet av en uke sende ut en oppdatert brosjyre til befolkningen - en brosjyre som forteller hva man gjør om noe dramatisk skulle skje.

Nesten 15 år etter Facebook og Twitter samler så mange mennesker at den blir et attraktivt sted for all slags informasjons- og nyhetsformidling. Linker til nettsteder fra Facebook genererer enormt mange klikk.

Månedlig er det over 1,32 milliarder aktive brukere på Facebook. 1,07 milliarder bruker Facebook Mobil månedlig og 654 millioner daglig. 399 millioner bruker Facebook bare via mobil. Ca. 80 prosent av Facebooks trafikk går via mobil. Det er over 3 millioner nordmenn på Facebook. 62 prosent av befolkningen sjekker Facebook hver dag Det største segmentet på Facebook er brukere i alderen 25 – 34 år etterfulgt av år. Kilde: Facebook Newsroom, Facebook Ads senter Kampanje.comFacebook NewsroomFacebook Ads senter Kampanje.com

«Du kan ikke velge dette vekk. Du må være på aktivt» Kommunikasjonssjef Gotfred Tunge, Stavanger Universitetssykehus Nesten hele vårt publikum er på i det øyeblikket det inntreffer en situasjon. Behovet for oppdaterende informasjon øker. Du prøver å styre informasjon i forhold til ditt utgangspunkt. Likevel vil det være mange der ute som er litt i forkant av det du er, eller har litt bedre informasjon enn du har.

Gjørv-kommisjonen Kl 15:27 P4: Eksplosjon i Oslo Da var mobilsamtaler, SMS, Twitter og andre sosiale medier for lengst i gang. Islamistisk terrornettverk. Hold deg borte fra byen. Ikke bruk mobilen. Oppsving av hatefulle meldinger og ytringer. Mistroiskhet. Trakassering.

Første melding

Sosiale medier på Utøya

Twitter 22.juli- fra kos til kaos Arena for koseprat Infofase når det smeller i Oslo Informasjon og beredskapskanal fra da de første meldingene om skyting på Utøya kommer. Kl #oslove Den første twitreren spekulerer i sammenheng mellom Oslo og Utøya. 23. juli. Sted for deling av sorg og andre sterke følelser. Nyhetsoppdateringene ikke lenger så viktige. «På det tidspunktet er Twitter både en informasjons- og beredskapskanal. Folk kommer med oppfordringer om å gi blod, ikke ringe de som gjemmer seg, og dra ut i båter for å plukke opp de som svømmer. De opplyser om pårørendenumre, og videreformidler budskap fra politiet» Kommunikasjonsrådgiver Bente Kalsnes

Sosiale medier har krympet kloden «Før kunne vi sitte foran Dagsrevyen og si «så grusomt», og i neste øyeblikk skifte kanal. Sosiale medier har derimot krympet kloden, og nærheten til situasjonen oppleves sterkere enn hva vi tradisjonelt har vært vant til.» Petter Bae Brandtzæg, forsker hos Sintef IKT

Huskeknagg Informasjon er 70 prosent av en krise Vær godt forberedt på infosiden, kjenn roller Medieovervåkning er mer enn før Bruk «fredstid» til å bygge p kjennskapet til siden din Sann informasjon til riktig tid. Ikke for mye, ikke for lite