Orienteringsmøter november 2010 Sakkyndige vurderingar – nokre viktige element ACR/nov. 2010.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Spesialundervisning - rettigheter og plikter
Advertisements

Inntak og søknad om spesialundervisning
v/Trine Aakermann faglig leder Dysleksi Norge
SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Minoritetsspråklige søkere
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
Årsmøte 2010 Autismeforeningen i Norge Akershus fylkeslag.
Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
Kursdag for foreldre , Inger M. Skar Mouland
Regional samling med veiledning Forvaltningskompetanse
Jurist Lene Duesund Svendsen Seniorrådgiver Helene Kløcker
Dagens tema Opplæringsloven § 5-4 presiseringer
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Individuell vurdering
Lærekandidatordningen
Inntak og søknad om spesialundervisning
Søkere med særskilte tilretteleggingsbehov
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Tilpasset opplæring/ spesialundervisning
Sivilombudsmannen Den sakkyndige vurderingen-innholdet:
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Særskilt inntak skoleåret 2011/2012 Målsettingen er å medvirke til en god prosess mellom grunnskole og videregående opplæring for elever med særskilte.
Velkommen til rådgiversamling ! 6.januar 2012
IKVO Bodø Guri Bøe og Anne-Grethe Skjærseth
Endres i topp-/bunntekst1 Finnmark fylkeskommune - Finnmark fylkeskommune - Dagens strategier – hvilke endringer ser en vil komme? Per Øyvind.
Udir – Retten til et godt psykososialt miljø etter opplæringsloven kapittel 9a Skolen pålegges å behandle henstillinger fra elever eller foreldre.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Godkjenning av fag til fag-/svenneprøve Styremøte NOOS-nettverk
Endring i forskrift til opplæringsloven 30. september 2014
«Tidlig innsats» Spesialundervisning.
Antall 1.februar søkere: 578 Antall tatt inn i individuelt inntak: 416 Antall søkere overført til ordinært inntak: 157 Antall søkere som fikk avslag på.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Forskrift til oppl. §6 og 6A– (rundskriv) (DLG )
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Opplæringsordningen for videregående opplæring, -hovedmodell for hhv studiespesialiserende (studiekompetanse) og yrkesfag (fag-/svennebrev) Opplæringslova.
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Alvorlig skolefravær.
Søke videregående opplæring Søkere med fortrinnsrett etter § 6-17.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg TILPASSET OG INKLUDERENDE.
Opplæringslova.
Erfaringer endret inntaksforskrift - oppfølging Finsås 30. september 2014.
Info-dager 2014 Søking skoleåret Fortrinn og individuell vurdering 1.marssøkere med vedtak om spesialundervisning Bruk av overgangsskjema ved tilretteleggingsbehov.
Spesialpedagogiske utfordringar. TV sin rolle Oppleving av at elev ikkje får tilfredstillande utbytte Oppmelding, utrgreiing VedtakOrganiseringKvardagen.
TILPASSET OPPLÆRING Innledning 2.Hva er tilpasset opplæring? 3.Lov og læreplan 4.Rett til spesialundervisning 5.Pedagogiske dilemmaer.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Spesialundervisning i vgo KPMG-rapport Forvaltningsrevisjon 2012 Overleveringsmøte
Minoritetsspråklige elevers rettigheter Rådgiversamling 2015 Kari Tormodsvik Temre.
februar-søkere med behov for spesialundervisning Utdanningsavdelingen
Loven og prosedyrar ved søking til vidaregåande skole Orienteringsmøta hausten 2010.
Fagseminar Inntaksforskriften Jorunn Dahle1 Informasjonsflyt mellom PP-kontora Gjeld søkarar med fortrinnsrett (1.februar) -Som har fått skoleplass.
Regionsmøte hausten 2013 Samhandling mellom PPT og VGO 1. oktober 2013 Jorunn Dahle, Kari Volden og Hege Skarvøy.
Rådgiversamling i Vrådal nov
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Opplæring i helseinstitusjoner Landssamling på Hamar 15. og 16. september 2010.
Inntak med søknadsfrist 1.februar
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Inntak med søknadsfrist 1.februar
Samarbeidsrutiner mellom videregåendeskoler, SMI-skolen, PP-tjenesten og Utdanningsavdelingen i forbindelse med innsøking til vgs. Rådgiversamling
Fortrinn, individuell behandling og minoritetsspråklige
Vurdering og klage på standpunkt
Utdanningssystemet sitt årshjul
Tilpassa opplæring/Spesialundervisning
Utskrift av presentasjonen:

Orienteringsmøter november 2010 Sakkyndige vurderingar – nokre viktige element ACR/nov. 2010

Endres i topp-/bunntekst2 Nye føringar Rutinar bygd på rundskriv 4 – 2009 “Rett til inntak til videregåande opplæring og utvidet rett til videregående opplæring m.v.” og delar av kapittel 6 i “veilederen om spesialundervisning” (U.dir september 2009).

Utdrag frå runskriv 4 – 2009 og veilederen  Sakkyndige vurderinger utarbeidet til inntak kan ikke legges til grunn for enkeltvedtak om spesialundervisning etter § 5-1.  Sakkyndige vurderinger fra grunnskolen kan ikke legges til grunn for et tilbud om spesialundervisning i videregående opplæring. ( Dette vil også kunne gjelde der PP-tjenseten er felles for grunnskolen og vgo)  Sakkyndige vurderinger fra grunnskolen kan bare legges til grunn for et midlertidig vedtak om spesialundervisning i vgo. Dette vedtaket kan bare gjelde inntil eleven er utredet (!) av PPT for vgo og det kan fattes nytt enkeltvedtak.  Det skal utarbeides ny sakkyndig vurdering i vgo som skal vurderer elevens behov knyttet til vgo og det utdanningsprogrammet eleven er tatt inn til.  P: Det er ikke viktig hvilken PPT som utarbeider den sakkyndige vurderingen (kommunal/fylkeskommunal), men det er fyk sitt ansvar å se til at det er gjort og at innholdskravene er oppfylt. Veilederen ser det som hensiktsmessig ar det er kommunens PPT som gjør denne sakkyndige vurderingen Endres i topp-/bunntekst3

Tettare samarbeid i innsøkingsfasen  Tettare og meir formalisert samarbeid mellom PPT for grunnskolen og PPT for vidaregåande opplæring knytt til sakkyndige vurderingar ved overgang til vidaregåande opplæring. Gjelder spesielt tilrådingsdelen i den sakkyndige vurderingen.  Tilrådingsdelen i den sakkunnige vurderinga skal utformast i eit samarbeid mellom sakshandsamar for grunnskolen (som kjenner søkjaren) og sakshandsamar for vidaregåande opplæring (som kjenner skolane og det vidaregåande opplæringsløpet).  Det er utarbeidd ein rutine for den gjennomgåande tenesta og ein for «delt teneste» Endres i topp-/bunntekst4

Kvalitetssikring etter skolestart Etter skolestart skal skolen og PPT for vidaregåande opplæring gå igjennom alle søknadane om rett til spesialundervisning og sjå på om det er behov for ny tilråding/vedlegg til tilråding frå PPT vgo. PPT må saman med skolen kvalitetssikre den sakkunnige vurderinga, skolen tek endeleg avgjer om det er behovet for ny tilråding. Vurderingane på dette tidspunktet skal ma vere knytt til programfaget eleven er tatt inn til, gruppestorleik og samansetting av behov i gruppa, eventuell organisering i storgruppe i fellesfaga eller andre element som påverkar tilrådinga i den sakkunnige vurderinga. Dette er element som ein ikkje har fullgod kunnskap om ved søknadsfristen 1. februar Endres i topp-/bunntekst5

Den sakkyndige vurderinga – nokre prinsipp «Den sakkyndige vurderingen skal være i samsvar med minstekravene i § 5-3 annet ledd. Dette innebærer blant annet at den skal være så utførlig at skoleeier/skolen ikke er i tvil om hva PP-tjenesten egentlig tilrår, for eksempel i forhold til omfang, når enkeltvedtak om spesialundervisning skal gjøres.» (Veilederen. Udir 2010) Endres i topp-/bunntekst6

Sakkunnig vurdering – nytt kodeverk – tilrådingsdelen Tydeleg nok informasjon til skolen «Dersom det er tale om gruppeundervisning, kan det også være aktuelt å uttale seg om gruppens størrelse ut fra elevens behov. En eventuell gruppe må ikke være større enn at alle elevene i gruppen får et forsvarlig tilbud. Det må i denne sammenheng også tas hensyn til gruppens sammensetning. Eleven skal ha en opplæring ut fra sine evner og forutsetninger, herunder at opplæringen skal virke inkluderende og bidra til at eleven kan ta aktivt del i et sosialt, faglig og kulturelt fellesskap. Dette innebærer en avveiing mellom differensiering og integrering. Det er viktig at PP- tjenesten foretar denne avveiingen.» (Veilederen, udir 2009) Endres i topp-/bunntekst7

Ingen innsøking til små grupper - nye krav til planlegging av opplæringstilbodet og til PPT sine vurderingar Endres i topp-/bunntekst8 Elevar med avvik frå ordinær læreplanen i alle fag/spesialundervisning i alle fag – PPT må vere tydlege:  Med utgangspunkt i eleven sine sterke sider og behov - god beskriving av læreføresetnadar samanholdt med læreplan for omsøkte programområde i Kunnskapsløftet. Med dette som utgangspunkt:  Behov for hovudtilhøyre i mindre gruppe  I kva for opplæringssituasjonar kan eleven ha utbyte av deltaking i den (ei) ordinære gruppe (m.a. ivaretaking av inkluderingsomgrepet og det faglege, sosiale og kulturelle fellesskapet)?

Forts  PPT kan setje ei ramme for gruppestorleik i mindre gruppe, men denne må vere fleksibel slik at skolen kan vurdere elevsamansettinga når dei ser den totale søkjarmassen og dei opplæringsbehova denne elevgruppa har. Dessutan  Kva skal innhaldet i opplæringa vere?  Beskriving av sluttkompetanse  Beskriving av måloppnåing for skoleåret som er så presis at skolen har nytte av det i utarbeiding av enkeltvedtak og IOP Endres i topp-/bunntekst9

Og skolen.. ….skal syte for at den sakkunnige vurderinga er godt kjent (tilgjengeleg) for dei som har behov for den i planleggingsfasen og når den individuelle opplæringsplanen skal utformast Endres i topp-/bunntekst10

Lykke til! Endres i topp-/bunntekst11