«Lese og løse oppgaver»

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Om å skrive masteroppgave i forvaltningsinformatikk
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
EVurdering Et webbasert system for elektronisk vurdering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av elektronisk system for vurdering av forskningssøknader.
Er standarder en betingelse for godt evalueringsarbeid? Foredrag på EVA-seminar 8 Hurdalsjøen 5-6 september 2002 Hans Torvatn, SINTEF Teknologiledelse.
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Veiledning av elever / lærlinger
Inn i læringens landskap.... Elever skal lære på skolen, men elever må også lære å lære.
Selvfølelse vs selvtillit
Del 2: Personlig økonomi.
Den ideelle kommunesammenslåing
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Personlig planlegging
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Ad. oppsummering av FINF4001
Veiledet lesing Mørkved skole
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Eksamenstips.
Hvordan skrive en god utredning?
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Arbeid med bistand Rapportering.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
1 ”Blandet drops” IKT og utfordringer for barnehagemyndighet i kommunen.
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Hverdagen for Ruth og Sissel.
RLE – UKE 45/46 MÅL trekke en rød tråd gjennom det vi har lært så langt i høst reflektere over likheter og ulikheter innenfor religioner/livssyn.
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
Om å skrive masteroppgave MEVIT4000, vår Skriveutfordringer ifb. med masteroppgave Mengdetrening: tidligere erfaring er viktig Storstrukturens betydning.
Ekstern skolevurdering. Kjennetegn på en god rapport Glansbildet – tydelig, gjenspeiler valgt tema, observerbart/målbart Dokumentasjon – prosessen, viser.
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Presentasjonsteknikk Innsendingsoppgaver og prosjektarbeid
Resultater NNUQ IMDi, 6. september Innledning.
Noen kommentarer til Kostrat evalueringen EVA-8 Hurdalsjøen 5-6 september 2002 Hans Torvatn, SINTEF Teknologiledelse.
Å skrive akademisk Formelle krav.
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Noen råd til essayskrivingen. formalia 1)Essayet skal ha hode, kropp og hale 2)Kort og informativ tittel 3)Alle sitater skal ha referanser til forfatter,
Skrive masteroppgave (1): Valg av emne, vinkling og problemstilling
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
Forskningsopplegg og metoder
Øving 2 – Markedsplanen I
Individuell fagtekst fra praksis.
LESEARBEID Elevene kan bruke disse kortene i selvstendig lesearbeid på skolen. Kortene er delt opp i før, under og etterarbeid. Lærer kan også bruke kortene.
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Lesing og lesestrategier
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Vårens vakreste eventyr? Eksamen våren Hvor mange eksamener? VG3 SSP = 4 eksamener Hovedregel 3 skriftlige og en muntlig eller muntlig-praktisk,
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
Vårens vakreste eventyr? Eksamen våren Hvor mange eksamener? VG3 TAN= 1 eksamen VG2 BUA/HES= 1 tverrfaglig eksamen + kan trekkes ut til en eksamen.
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Kunst og håndverk 10. trinn
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Vurderingspraksis i lærerutdanningen ved UiO
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Det nasjonale karaktersystemet
Utforskende undervisning A – Forarbeid
LESEUTVIKLINGSSKJEMA ET KVALITETSSYSTEM FOR LÆRER OG ELEV
Utskrift av presentasjonen:

«Lese og løse oppgaver» Om å lese og skrive innsendingsoppgaver, vurdere og gi tilbakemelding, - og sette karakter Innspill v/Øystein M. Lingaas Nettlærer 1. Lese oppgaver 2. Skrive oppgaver 3. a) Vurdere oppgaver. b) Gi tilbakemelding 4. Prosjektbeskrivelse 5. Andre aktuelle tema…?

Lese oppgaver Les oppgaveteksten nøye. Ubesvart oppgave gir trekk i karakter! Stykk den opp i «under-momenter» dersom den inviterer til det Strukturer innsendingsoppgaven i forhold til oppgaveteksten Drøft oppgaveteksten dersom du finner det hensiktsmessig Still deg spørsmålene: Hva er de ute etter her? Har jeg noen eksempler fra praksis på hva de er ute etter? Står det noe i kursheftet om hva de er ute etter? Eksempler fra Oppgave 1. Grupper og kommunikasjon Ta for deg en gruppe du er eller har vært medlem av. Hvordan utviklet gruppen seg? Beskriv de ulike fasene (i utviklingsprosessen). Hva var din rolle? Hva fungerte bra i gruppen og hva kunne eventuelt ha vært gjort annerledes? Begrunn! Oppstykking i under-momenter for denne oppgaven: Ta for deg en gruppe du er eller har vært medlem av. - Hvordan utviklet gruppen seg? Beskriv de ulike fasene (i utviklingsprosessen) - Hva var din rolle? - Hva fungerte bra i gruppen og, - hva kunne eventuelt ha vært gjort annerledes? Beskriv ulike utfordringer man kan støte på med hensyn til å gi og motta positive og negative tilbakemeldinger. Hvor mange under-momenter ser du her? 2? 4?

2. Skrive oppgaver Praksis Oppgave: Spørsmål Svar Teori Beskrivelse Begrunnelse Svar Teori Beskrivelse Begrunnelse Spørsmålet skal gis et Svar basert på Beskrivelse og Begrunnelse hentet fra Praksis og Teori

Vurderingskriterier 1: Ja. Hva. Hvorfor. Praksis/Teori. 3.a) Vurdere oppgaver Vurderingskriterier 1: Ja. Hva. Hvorfor. Praksis/Teori. Besvare Ja. Nei. Noe bra, noe ikke… E* Beskrive Hva-Beskrivelse av det besvarte D Begrunne Hvorfor – Årsaken til det beskrevne C Reflektere Hva sier teorien om det beskrevne B Konkludere Hva blir svaret på spørsmålet A Vurderingskriterier 2: Vurderingsevne. Selvstendighet Ikke bestått Under faglig minimum F Tilstrekkelig Tilfredsstiller faglig minimum E Nokså godt Under gjennomsnitt, mangler D God Gjennomsnittlig, tilfredsstillende C Meget god Over gjennomsnitt, m. tilfredst. B Fremragende Utmerker seg klart, svært tilfredst. A *) Karakterer er her satt inn kun som illustrasjon for karaktersetting for hvert vurderingskriterium

3.b) Gi tilbakemelding Bekreftende/Vurderende: OK, bra eksempel, teori Begrunnende/Veiledende: Hvorfor. Forbedringspot. Underveis i teksten vs. Tilbakemelding på karakter Ingen fast fremgangsmåte Innhold avhenger av nivå på besvarelsen Varierer fra nettlærer til nettlærer De fleste nettlærere har noe av hver dimensjon over: Både Bekreftende/Vurderende og Begrunnende/Veiledende, - både underveis og som Tilbakemelding på karakter. Kan variere for den enkelte oppgave/besvarelse

Eksempel på prosjektbeskrivelse 4. Prosjektbeskrivelse (2 «maler») Eksempel på prosjektbeskrivelse Bakgrunn Problemet? Behovet? Hos hvem? Bedr. mål/strategi? Effektmål Nytte av prosjektet for bedriften? (Målekriterier?) Resultatmål Hva skal konkret foreligge? (Kriterier/Målekriterier?) Faser/Oppgaver Angrepsmåte; hvordan gå frem? Faser? Oppgaver? Fremdrift Milepæler? Delresultater? Ferdig? (Fremdriftsplan?) Organisering Prosjektleder? Styringsgruppe? Arbeidsgruppe? (Forankring? Rapportere til?) Budsjett Hva koster det totalt? Deloppgavene? Arbeid? Utlegg? (Periodisert budsjett?) Prosjektbeskrivelse Omtale av tema: Hva skal du arbeide med? (Tilknytning til «ledelse») Prosjektbeskrivelse: a) Problemstilling. Antakelse (Behov. Hypotese) b) Mål for prosjektet (Målekriterier+ KPIèr?) c) Fremgangsmåte (ref. «Faser/Oppgaver») d) Tidsplan, milepæler (ref. «Fremdrift») e) Organisering (ref. «Organisering») f) Kostnadsestimat, inkl timer (ref. «Budsjett»)

Ta kontakt via «Summen» – nettstudier er en samarbeidssak! 5. Andre aktuelle tema…? Bruk av henvisninger: Gir ikke trekk i karakter, MEN: Er til fordel for deltaker: - Presisering av hva du mener - «Bruk egne ord» vs. faglighet - Effektivt: Skrive alt vs. velge ut - Viser at du har lest i kursheftet Responstid: Norm er 1 uke. Aksept av begrunnede avvik Innsendingsfrist: Innen fristen. Aksept av begrunnede avvik «Summen»: Ikke helt stabil. Vedlegg vs. Tekstfelt: Bruk tekstfeltet for å besvare oppgavene! Andre spørsmål/problemer: Vi kan ikke svare på dem eller få gjort noe med dem uten å vite om dem! Ta kontakt via «Summen» – nettstudier er en samarbeidssak! Lykke til!!!