Kvalitetsreformen -svaret på dagens utfordringer i høyere utdanning? Av Sonni Olsen Rektor, Høgskolen i Finnmark
Bakgrunn for kvalitetsreformen: Kvalitetsutfordring Ledelsesutfordring
Kvalitetsutfordringer Ønske om bedre resultater og flere kandidater Fortsatt forskningsbasert undervisning Sektoren var for dårlig mht internasjonalisering
Ledelsesutfordringer Ønsket styrking av faglig ledelse Universiteter og høgskoler skulle styres som foretak
Utfordringene sett fra høgskolenes side Hvilke utdanningstilbud er de riktige? Hvordan få studenten til å lykkes? Hvordan sikre tid til forskning og dermed forskningsbasert undervisning?
Utfordringene sett fra høgskolenes side (2) Hvordan balansere ønske om mer internasjonalisering med dilemmaer som økonomisk tap og undervisningsspråk? Kvalitetssystem og ny studiestruktur gir behov for ny ledelsesstruktur
Konsekvenser for studentene Mer regelmessig arbeid gir bedre resultater Flere muligheter for utenlandsopphold Nytt karaktersystem: flaks eller uflaks? Nye spennende utdanninger for framtida Ulike system : noen overganger mellom institusjoner er enklere enn andre
Konsekvenser for ansatte i sektoren Administrative ansatte har fått en annerledes hverdag på grunn av økte rapporteringskrav Vitenskapelig ansatte har fått kjenne økt arbeidspress ved raskt gjennomført reform Skepsis til nye vurderingsformer og redusert bruk av ekstern sensur
Konsekvenser for ansatte i sektoren (2) Mange er positive til økt oppfølging av og kontakt med studentene Bekymring for mindre fagfellekontakt gjennom fellessensur Bekymring for tapt tid til forskning. Dilemma: NOKUT-krav til kompetanse som oppnås ved forskning
Konsekvenser for U&H-institusjonene Økt studiepoengproduksjon: studentene lykkes bedre Tøffere konkurranse: nye trendy studier og RBO skjerper k-instinktet Ingen incentiver til samarbeid og arbeidsdeling
Konsekvenser for U&H-institusjonene (2) Kvalitetsarbeid og utvikling av kvalitetssystem har gjort virksomheten mer oversiktlig Men: bruker vi tida riktig? Systemoppfølging og rapportering gir ikke nødvendigvis bedre kvalitet i utdanningene
Hva er svarene på spørsmålet?
I forhold til studentene. Ja! I forhold til sektorens utfordringer: både og? Har økt kvaliteten på mange felt, men arbeidsformene veldig arbeidskrevende. Hva skjer når ungdomskullene nå øker? Forholdet mellom NOKUT og sektoren kan bli avgjørende