Kvalitetsreformen -svaret på dagens utfordringer i høyere utdanning? Av Sonni Olsen Rektor, Høgskolen i Finnmark.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
En unik mulighet Refleksjoner om kunnskaps-Norge i en dynamisk tid Ole Petter Ottersen Styreleder i UHR 1.
Advertisements

NRT-sak 18/08 Oppfølging av NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen.
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Kvalitetssikring av høyere utdanning i Norge – Historikk, Praksis og Effekter Bjørn Stensaker.
Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
HVA ER GOD UNDERVISNING –PÅ HØGSKOLENIVÅ?
Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Fylkesutvalgene Telemark, Aust-Agder og Vest-Agder 24. januar 2013.
Eierskap og styring i høyere utdanning
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Inga Bostad / Viserektor Arbeid med kvalitet i undervisning og utdanning ved UiO Seminar: Evaluering av kvalitet i undervisning og utdanning, 23. april.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Høgskolen i Oslo Studiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap – i lys av bolognaprosessen og kvalitetsreformen Liv Gjestrum Høgskolen i Oslo Avdeling.
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Tilstandsrapport: Hvem er brukerne og hva trenger de? Bidrar uio.no til å oppnå UiOs strategiske mål?
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Page 1 Realfagsutdanning mot 2010 Hva bør et realfaglig fakultet ta hensyn til? Per O. Aamodt NIFU STEP.
Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder.
Page 1 Utviklingstrekk i høyere utdanning Bjørn Stensaker.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Resultatbasert omfordeling (RBO)
Redskap på veien eller mål på kvalitet? - Et studentperspektiv på karakterer i høyere utdanning Av Susanne Skjørberg, fag- og forskningspolitisk ansvarlig.
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Høgskolen i Oslo Profesjonsutdanningenes utvikling i UH-sektoren UHR-seminar Sissel Østberg Rektor HiO.
Det norske institusjonslandskapet og ordningen med institusjonsakkreditering – perspektiver fra et nyskapingsuniversitet Rektor Aslaug Mikkelsen
Finansieringssystemet
Strategisk planarbeid og rapportering i private høyskoler
Statsbudsjettet 2010 Avdelingsdirektør Joar Nybo 19. oktober 2009.
KVALITET I HØYERE UTDANNING
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Kvalitetssystemet ved NVH Introduksjon til NVHs kvalitetssystem for nye veterinærstudenter.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: 16. mars 2007.
NVHs kvalitetssystem Master NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Hvordan løse rekrutteringsproblemene i sektoren? Og hvordan få studentene til å bli?
EVALUERING AV KVALITETSREFORMEN HOVEDPUNKTER Fagpolitiske foreninger Fung.generalsekretær Sigrid Lem.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Å studere etter Kvalitetsreformen Per Olaf Aamodt.
Utfordringer og muligheter ved utdanning i distriktet
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Ny lov om universiteter og høyskoler Ot.prp. nr. 79 ( )
Handlingsromutvalget Hvorfor opprettet Virkelighetsforståelse og offentlig debatt Hvorfor er 23 milliarder oppfattet som utilstrekkelig?
Signaler fra Kunnskapsdeparte mentet  Universiteter og høgskoler må utvikle en faglig og strategisk profil  Regjeringen vil slå sammen en rekke institusjoner.
IHR – Studier EVU -ISP Bakgrunn for IHR Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar.
Internasjonalisering: Kan vi hevde oss? NIH som case Sigmund Loland Norges idrettshøgskole.
Forberedelse til NOKUTs 2. runde med evaluering av kvalitetssystemet Møter med avdelingene
Kandidatundersøkelsen 2013 og Studiebarometeret Merethe Westberg Cummings, Karrieresenteret.
Kvalitetsreformen: et nytt kunnskapsregime i norsk høyere utdanning? Svein Michelsen og Per O. Aamodt Oslo, 22. september 2006.
IPED sommeravslutning vår 2015 Rikets tilstand og utfordringer.
Organisering for utdanningskvalitet: Problemer og fremtidige utfordringer Bjørn Stensaker.
Her kan du skrive enhet/tilhørighet. Sett blank hvis dette ikke er aktuelt. Innhold i dette feltet styres her: Meny -> Sett inn (Mac=Vis) -> Topptekst.
Nye forskrifter - på vei mot en kvalitetsmelding
Et kompetansenettverk for studenters suksess i høyere utdanning
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Oppdatering om status av initiativet: Felles Master program SFE-TIK
Statssekretær Jens Revold
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
Balansert omstilling for utvikling
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Kvalitet i fleksible studier
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Utskrift av presentasjonen:

Kvalitetsreformen -svaret på dagens utfordringer i høyere utdanning? Av Sonni Olsen Rektor, Høgskolen i Finnmark

Bakgrunn for kvalitetsreformen: Kvalitetsutfordring Ledelsesutfordring

Kvalitetsutfordringer Ønske om bedre resultater og flere kandidater Fortsatt forskningsbasert undervisning Sektoren var for dårlig mht internasjonalisering

Ledelsesutfordringer Ønsket styrking av faglig ledelse Universiteter og høgskoler skulle styres som foretak

Utfordringene sett fra høgskolenes side Hvilke utdanningstilbud er de riktige? Hvordan få studenten til å lykkes? Hvordan sikre tid til forskning og dermed forskningsbasert undervisning?

Utfordringene sett fra høgskolenes side (2) Hvordan balansere ønske om mer internasjonalisering med dilemmaer som økonomisk tap og undervisningsspråk? Kvalitetssystem og ny studiestruktur gir behov for ny ledelsesstruktur

Konsekvenser for studentene Mer regelmessig arbeid gir bedre resultater Flere muligheter for utenlandsopphold Nytt karaktersystem: flaks eller uflaks? Nye spennende utdanninger for framtida Ulike system : noen overganger mellom institusjoner er enklere enn andre

Konsekvenser for ansatte i sektoren Administrative ansatte har fått en annerledes hverdag på grunn av økte rapporteringskrav Vitenskapelig ansatte har fått kjenne økt arbeidspress ved raskt gjennomført reform Skepsis til nye vurderingsformer og redusert bruk av ekstern sensur

Konsekvenser for ansatte i sektoren (2) Mange er positive til økt oppfølging av og kontakt med studentene Bekymring for mindre fagfellekontakt gjennom fellessensur Bekymring for tapt tid til forskning. Dilemma: NOKUT-krav til kompetanse som oppnås ved forskning

Konsekvenser for U&H-institusjonene Økt studiepoengproduksjon: studentene lykkes bedre Tøffere konkurranse: nye trendy studier og RBO skjerper k-instinktet Ingen incentiver til samarbeid og arbeidsdeling

Konsekvenser for U&H-institusjonene (2) Kvalitetsarbeid og utvikling av kvalitetssystem har gjort virksomheten mer oversiktlig Men: bruker vi tida riktig? Systemoppfølging og rapportering gir ikke nødvendigvis bedre kvalitet i utdanningene

Hva er svarene på spørsmålet?

I forhold til studentene. Ja! I forhold til sektorens utfordringer: både og? Har økt kvaliteten på mange felt, men arbeidsformene veldig arbeidskrevende. Hva skjer når ungdomskullene nå øker? Forholdet mellom NOKUT og sektoren kan bli avgjørende