Oppmerksomhet og nærvær (ON)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Eldri Steen Sykepleier, veileder, helsepedagog, Dr. polit
Impulssenteret Et dynamisk veiledningssenter i Vaskerelven, Bergen.
Verdensdagen for psykisk helse 2014: Hverdagstress og psykisk helse
”Når livet setter seg i kroppen…” Livsstyrketrening som en del av Arbeidsrettet rehabilitering Liv Haugli ASVL 5 feb.08.
Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Stressmestring & Mindfulness i skolen
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Ta livet og øyeblikket tilbake
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
-ikke bare for zippylæreren…
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Psykiske utfordringer ved MS
Samspill og Samhandling
HVERDAGSAKTIVITETER & ENERGIØKONOMISERING
Motivasjon.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
STRESSMESTRING Hva er stress Forekomst Behov for aktivitet-hvile
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Mestring og forebygging av depresjon
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Selvfølelse vs selvtillit
Omstilling uten nedbemanning
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Hva er aktivitet og deltakelse?
- roller og forventinger
Oppmerksomt nærvær/ Mindfulness
Sammensatte tekster: Photo Story
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Foredrag holdt av Rassmus Verlo
Mindfulness Oppmerksomt nærvær
GODT HUMØR • Bevegelse og fysisk aktivitet gjør   deg glad og gir mer energi • Å være aktiv sammen med venner gir   trygghet og fellesskap • Nysgjerrighet.
Barns læring, voksnes ansvar!
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Samhandling og kommunikasjon
Mestring og forebygging av depresjon
Mestring og forebygging av depresjon
© Olympiatoppen1 Hvordan benyttet jeg kognitive teknikker i min karriere? Hovedløpsprosjektet 5. november 2011.
12 Reflekterende lesing.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
ABRAHAM MASLOW (BILDE).
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Fysisk aktivitet og pust yoga Et nytt prosjekt i DI Gruppen.
Vettre 2.februar 2011 Guro Øiestad.
v/Marianne Farstad Gjermo
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
Lek og Læring i barnehagen
-  Hvor går grensen mellom helse og uhelse?  Når er det på tide å bli bekymret for seg selv eller andre? -
Drop-In metoden i skolen
Stress og mestring Hysnes Helsefort.
Improvisasjon F2C mandag Hege Hansson.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Bevegelseskvalitet ved revmatisk sykdom
Kurs høsten 2015 Praktiske opplysninger om kurset: Kurset blir ledet av godkjente kursledere. Kurset går over ganger og varer i 2 ½ time. Det er.
Oppmerksomt nærvær i alderspsykiatri Kari Margrethe Kepple, klinisk spesialist i psykiatrisk sykepleie.
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
Mindfulness - en nøkkel til livsmestring og psykisk helse Anne Sælebakke, Anne Grethe Brandtzæg 2015.
KURSDAG 1 1 Målet: Bedre søvn Veien:Kunnskap og innsikt V eiledning Gruppestøtte Avslapningsøvelser Bedre vaner VELKOMMEN TIL KURS.
Lekens egenverdi.
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
MediYoga på Pusterommet - en metode for stressmestring
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Oppfølgingssamling for likepersoner Marit E Unstad
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Om Verdensdagen for psykisk helse
Utskrift av presentasjonen:

Oppmerksomhet og nærvær (ON) Redskaper til å mestre en travel hverdag © Anne Sælebakke - 2011

Bilde mens vi øver © Anne Sælebakke - 2011

Hva er OPPMERKSOMT NÆRVÆR Pause / pusterom med innhold. Innholdet: Trene oppmerksomheten og en aksepterende og vennlig innstilling. Mentalhygiene. Human Being. Å trene ON er å gi plass til en oversett dimensjon i vår tid, knyttet til Å VÆRE. Tilstedeværelse sikrer kvalitet i gjøremål, i kontakt og i opplevelse. Gammel kunnskap i ny drakt. Pausene er blitt borte. Opp til den enkelte. Krevende. Pusterom. Bare være, fri fra forventninger, krav, prestasjoner, kritikk og bedømming. Oppmerksomhet KAN trenes! Har du en slik pause? Mentalhygiene. Ref til tannpuss. Sortere tanker og følelser. STOR påvirkningskraft på indre tilstand; opplevelse, mestring, kvalitet. Ref HUMAN BEING. ON er ikke å lære noe nytt, men å gjenkjenne, trene og styrke naturlige og medfødte ressurser som ALLE har – i å VÆRE her og nå. Noe vi har mistet på veien. Nærvær. Naturlig ressurs med dårlige vilkår i vår tid. Frisatt fra tidligere religiøs tilhørighet. Ref skrive- og regneferdigheter. © Anne Sælebakke - 2011

Hvor er oppmerksomheten i hverdagen? Av BALANSE På Være Gjøre Hvile Aktivitet Indre fokus Ytre fokus Langsom Hurtig Dybde Bredde Nåtid Fortid/framtid Meg selv De andre © Anne Sælebakke - 2011

Kroppen. Pusten. Hjertet. Oppmerksomheten. Kreativiteten. Hvordan trene ON? Trene oss i å forankre oppmerksomheten her og nå. Redskapene/ankerfestene har vi allerede: Kroppen. Pusten. Hjertet. Oppmerksomheten. Kreativiteten. 2. Trene en vennlig og aksepterende innstilling/holdning til oss selv og det som ER her og nå. © Anne Sælebakke - 2011

Gi seg selv en pause med ON: 2. Trene en vennlig og aksepterende innstilling til det som ER NÅ, i meg og rundt meg 1. Trene indre forankring av oppmerksomheten på ulike måter: I kroppen I pusten I hjertet I selve oppmerksomheten I kreative prosesser formelt og uformelt i stillhet og i bevegelse 0. Intensjon © Anne Sælebakke - 2011

Forskning viser: ON reduserer stress, øker evnen til å mestre angst, depresjon og smerte ON er mentalhygiene. Regulere tanker og følelser, sorterer inntrykk. Systematisk trening i ON endrer hjernen Nøkkel til kvalitet i alle typer relasjoner og gjøremål. Styrker selvfølelse og ”selfcompassion”. © Anne Sælebakke - 2011

Et pusterom © Anne Sælebakke - 2011

Indre og ytre muskellag Indre muskellag Funksjon: støtte og holde Innervasjon: Parasymatisk Ytre muskellag Funksjon: bevege Innervasjon: Sympatisk Hva stress gjør med oss © Anne Sælebakke - 2011

Hjertets koherens – direkte innflytelse på hjernen Koherens Kaos Hva stress gjør med oss Ved

Eksempler på modeller og metoder som har ON felles MBSR- Mindfulness Based Stress Reduction MBCT- Mindfulness Based Cognitive Therapy Børns livskundskab ww.bornslivskundskab.dk Drömmen om det goda, www.dreamofthegood.org Yoga og Qigong Ulike meditasjonsretninger Kvalitetsfaktoren er ON © Anne Sælebakke - 2011

Personlig erfaring med å trene ON Tåler bedre økt arbeidsbelastning i perioder, henter meg fortere inn. Lettere å prioritere, ta en ball av gangen. Står bedre i meg selv - i møte med pasienter. Stå i konfliktsituasjoner – uten å miste meg selv. Sorterer bedre negative tanker og følelser. Styrke til å mestre vanskelige livssituasjoner. Bedre kontaktferdigheter, jobb og privat Bedre, konsentrasjonsevne og hukommelse. Bedre selvfølelse og ”Selfcompassion”. © Anne Sælebakke - 2011

ON kan trenes på ulike måter: TID: ca 5-15 minutter Formelt _________ _________ TID: ca 1-5 minutter Uformelt ____ ____ _____ ______ I stillhet I bevegelse Start where you are! Ta det med deg inn i det du allerede gjør En fordel å trene sammen m andre, eks at ON er en del av personalmøte for eksempel CD © Anne Sælebakke - 2011

Eksempler på nærværspraksis: Formell praksis Uformell praksis I stillhet Ankringsøvelser Kroppscanning/avspenning Meditasjon I bevegelse Langsomme bevegelser fritt eller etter et bestemt system: Qigong Yoga Pilates I stillhet Stoppe opp og gjøre kort ankringsøvelse midt i travelhet Ankringsøvelse mens du sitter på et møte, på trikken el.l I bevegelse Gjør det du gjør langsomt og med oppmerksomt nærvær. Eks: Drikke te Reise deg/ sette deg Forflytning

Hva NÅ? Formell praksis. Sette av tid. Når og hvor? Hjelp av CD? Søke mer påfyll? Hjelpe hverandre. Uformell praksis. Stoppe opp midt i travelheten, finne et indre anker: I gjøremål I dusjen På rødt lys Bevege deg langsomt Hvordan komme på det? Ta bedre vare på de pusterom du har, med ON. © Anne Sælebakke - 2011

Kontaktinformasjon Anne Sælebakke, lærer, fysioterapeut og coach Kommunikasjons- og endringsarbeid Undervisning, veiledning og terapi Mobil: 90987412 E-post: anne.saelebakke@gmail.com www.anneselebakke.no © Anne Sælebakke - 2011