Forlagshuset Vigmostad & Bjørke i oppkjøpsmodus?
Kapittel 1 Det er viktig å kjede seg nok! Virkelighetsflukt Teknologi Mac Laserprinter Telekort
Kapittel 1 forts. Det er viktig å kjede seg nok! Tre små hefter, totalt opplag på 3000 Markedsføring Gult papir Bokhandlerne strittet i mot Vi markedsførte tungt mot skolene; Elevråd, tillitselev og lærere. Distribusjon
Kapittel 2 Fra tilfeldig ide til systematisk satsing Heftene ble oppgradert i format og layout Betalte for omslagsdesignere Utarbeidet logo Neste vår hadde vi 12 hefter eller små bøker Omsetningen passerte for første gang 1 million. Villakjøp De første ansatte
Kapittel 3 Fagbokforlaget blir til og får søstre Fra hefter til lærebøker? Vi hadde klare tanker om Språk Pedagogikk Grafisk utforming Kanossagang i høyblokken på NHH Bedre royalty Større fokus på forfatteren Nye kontraktsformer Først økonomi, siden sykepleie, lærerutdanning… Fra akademia til skolebøker
Kapittel 4 Den polske forbindelsen Trykking i utlandet? Hovedutfordringene var: Tidsbruk Transport Oppfølging av produksjonene Språkbarriere Det polske byråkratiet Tolleri tullera Kulturforskjeller Teknologigap … de første ansatte? Kriteriene var: En person som kunne polsk, engelsk og norsk. Flere av universiteter i landet hadde avdelinger i skandinavistikk. En by som har flyforbindelse med Bergen, helst SAS Ikke for lang reisetid til regionen der trykkeriet lå. Vi så jo for oss at det kunne bli andre trykkerier i samme region. Da var svaret gitt: Gdansk
Kapittel 4 forts. Den polske forbindelsen VB Polska sp. zoo Nye ombrekkere. Så kom designere Og så tekniske tegnere It-support Regnskap Sentralbord Status: Eget hus med 45 ansatte
Kapittel 5 Egen distribusjon For små til at noen ville ha oss som kunde Taperulle, tapetkniv og godt humør I dag tredje største bokdistributør i Norge etter SD og FS i Oslo Har ca 4 millioner bøker på lager til en hver tid Sender årlig ut ca 1 million bøker
Kapittel 6 Haugen bok i Volda Bokhandlergründerne trer tilbake Kraftige strukturendringer på eiersiden Forlagene startet oppkjøpsraidene og bygget kjeder: Ark (Gyldendal) Norli – Libris (Aschehoug) Tanum (CappelenDamm) Anbud på skolebok og spesialisering på akademisk Allmennlitteraturen under press
Kapittel 6 forts. Haugen bok i Volda Haugen bok til salgs Startet i 1929 46 % i 2010 Resten i 2012 Hvorfor eie bokhandel? Stor tro på en nettbokhandel som ikke er avhengig av sin geografiske beliggenhet. Og det konseptet vil bare bli bedre og bedre ettersom de digitale bøkene vinner frem HB var ualminnelig godt driftet, og den er ikke Haugen avhengig. Den gir gode overskudd Strategisk nav i forhold til hvordan vi tenker markedsadgang
Kapittel 6 forts. Haugen bok i Volda De første endringene Omlegging av e-handelsløsning og nettside Styrket markedsføring googleoptimalisering og øvrig nettannonsering HB tar over Fagbokforlagets internetthandel Deltar i anbud om leveranser av skolebøker til kommuner og fylkeskommuner for første gang Bis kundebarometer: 1 plass blant private bedrifter Lagerførende nettbokhandel
Kapittel 7 Akademika - bokhandel og forlag Stadig dårligere resultat for Akademika Samlet tap 2010-2012 på 80 mill En hel bransje skjelver Hvem tar utfordringen? Forlagshuset overtar i mars 2014 Status: Omsetning på 320 millioner 25 butikker Forlag Grafisk produksjon, blant annet 200 doktoravhandlinger i året
Kapittel 7 forts. Akademika - bokhandel og forlag Kraftig omstrukturering Forlaget legges inn i Fagbokforlaget akademisk Administrasjonen slankes Butikkene styrkes med bedre vareutvalg Akademika.no driftes av Haugen bok
Kapittel 8 Studia bokhandel Kunne Studia klare seg alene? Avhengig av en importallianse Forlagshuset overtar i mai Status Ca 70 millioner 4 butikker etter åpning av ny butikk på nye høyskolen på Kronstad Omprofilert til Akademika Bergen
Kapittel 9 Oppkjøp gjort av Vigmostad & Bjørke Selskap/virksomhet Type Andel 2014 Akademisk Kvarter Virksomhet Studia AS Aksjer 100 % Akademika AS Dalefag AS 2012 Piratforlaget AS 60 % Pedicel AS 50 % Haugenbok.no AS 54 % Tun Forlag Samlaget Utdanning St. Olavs gt 12 AS 2011 40 % Infotain AS 46 % John Grieg Forlag AS 2010 Caspar Forlag AS 48 % 2009 Cantando Forlag AS 2008 Grieg Multimedia AS Migranorsk AS 2007 Westwind Fag og Kultur AS 49 % 51 % 2005 Eide Forlag 2004 John Grieg Ravn forlag 2000 Økonomiforlaget AS 1998 Alma Mater AS
Oppsummering Forlagshuset Vigmostad & Bjørke Fagbokforlaget Akademisk Høyskole- og universitetslitteratur Fagbokforlaget Undervisning Barne- og ungdomsskole Videregående skole Voksenopplæring Vigmostad & Bjørke Allmennforlag. Eide forlag (stiftet 1880) Det nye salmebokforlaget Cantando Musikkforlag Kirkelig kor- og orgelmusikk
Oppsummering forts. Forlagshuset Vigmostad & Bjørke Bokhandel Haugenbok.no Akademika-kjeden 32 selveide butikker Grafisk/digital produksjon: John Grieg (etablert i 1721) Grafisk produksjon og trykkeformidling for andre. VB (Vigmostad & Bjørke) Polska, sp. Z.o.o. Grafisk produksjon for egne forlag. VB India Programmering og digitale plattformer
Oppsummering Forlagshuset Vigmostad & Bjørke De harde fakta: Ca. 260 ansatte Budsjett på 775 mill. i omsetning for 2014 Utgir ca. 400 titler per år 1 000 000 solgte bøker i fjor fra forlagene Økonomisk resultat: alltid i pluss Fortsatt eid av 100 % av Arno og Arnstein