Forlagshuset Vigmostad & Bjørke

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Velkommen Til ALEPH brukermøte Hotell og 11. mars 2011.
Advertisements

Barnas Stasjon – et nettverkstiltak
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Status selvvalg i NorgesGruppens kjeder
Support, nye funksjoner og tjenester fra Uni Pluss
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Samarbeid med Fishspot. En temasatsning i to prosjekter. 1.Fishspot Forprosjekt- ”Helhetlig og langsiktig plan for fisketurisme i Hedmark”.
Venner som hjelper andre
Elevene på folkehøgskole Noen tall som viser hvem elevene våre er.
Gjenbruk av offentlig informasjon 16 januar 2009 Vindern, Oslo Michael Borge Daglig leder tellUs.
SALG AV EL-FORRETNINGEN Statoil selger El-forretningen til LOS AS (Agder Energi) Classification:Status:
Sparebankforeningens årsmøte 2008 Pressekonferanse 8.oktober Adm. direktør Arne Hyttnes.
#ksindeks Header: Relation 1 Internal/Identier/File name
•MXI, Xocai, sunne sjokoladeprodukter •Eier og grunnlegger. Diabetes 2, før og etter sjokoladen…. •Bivirkning: komme i balanse.
Andel av befolkningen som kjøper bøker. 1 Leseundersøkelsen Gjennomført av Ipsos MMI på vegne av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen 81%
Copyright Mercell AS 1 Oslo,13. April 2007 Bergen,13. April 2007 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Betaling i alle kanaler: kundecase Elkjøp Nordic
Bioteknologinemda
Stiftelsen Elektronikkbransjen. • Store husholdningsapparater øker mest, med hhv 11 prosent vekst i volum og 14 prosent i verdi. • Innbygging utgjør.
Lambertseter Svømmeklubb og Svømmehall
Dyreparken på 300 sekunder.
Forskerfabrikken Fra ”lys” idé til sosial entreprenør
Velkommen til Biblioteksentralen AL og Bibliotekenes Hus Besøk fra bibliotekarutdanningen ved Høgskolen i Oslo, fredag 1.april 2005.
Undervisning i personlig økonomi Ungdomsskole
Forslag til ny vurderingsforskrift
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Bergen Sydvesten Rotaryklubb
ANALYSE AV DET REGIONALE POTENSIALE FOR
NRØA møte Oslo november 2008 Mona Majgaard / Theo Schewe Kandidatundersøkelser NRØA.
Fra papir til digitalt pensum
Clear Water 42 Holding ASA Presentasjon
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Presentasjon av Høgskolen i Østfold
Copyright Mercell AS 1 Oslo,24. Oktober 2006 Bergen,25. Oktober 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Matendo Kreativ Ungdom (MKU)
Liv Guneriussen 19. september 2012
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag til formannskapet Økonomiplan En presentasjon av Foreløpig forslag.
Struktur Dalanerådet Dalane studiesenter (prosjekt + ref.gr.) Etc. Næringssjefen i Dalane.
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Studietilbudet til Høgskolen i Østfold
1 Veien videre for Høgskolen i Østfold Hans Blom Rektor HiØ.
Møte med bydelseldrerådene Onsdag 30.oktober 2013
24. mars 2009Stokmarkneswww.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Lærende nettverk og nasjonale.
Leikvang Hallprosjekt
Kjell Stamnes Konsernsjef Glamox ASA
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
REMA Distribusjon Norge AS Distribunal Narvik Hjalmar Larssen Daglig Leder .
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Uni Micro AS Uni Micro AS Etablert i 1986 Hovedkontor i Modalen kommune Avdelingskontor i Haugesund, Bergen og Oslo Over 50 ansatte.
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Copyright Mercell AS 1 Oslo,30. August 2006 Bergen,31. August 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
100 lure ord å lære.
Samarbeide for å overleve? Mulighetene er der…og MÅ tas 5 September 2014 Grafisk bransjeforenings landsmøte 2014.
1 VEIEN TIL IA-SUKSESS. IA-prisen 2013 Unner ingen å få prisen Fraværet har gått opp siden Sovepute? 2.
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
Grafiske tjenester - fra ide til resultat. DesignWeb Trykk Om Bodoni Etablert i 1914 – drevet uavbrutt i grafisk bransje i hundre år 55 ansatte (inkludert.
Neste års PETS og Distriktskonferanse:
2+2= 5 Felles markedsføring av sjøtransport Anne Kristin Hjukse, informasjonssjef Oslo Havn.
Regional transportplan Agder Agder Kollektivtrafikk AS Siv Wiken
Nye forretningsprosesser Pensum: Olsen, kap
1 Kommersialisering av FoU-resultater – FORNY - Informasjon fra programsekretariatet FORNY – Forum, Bergen Ola Børke, Programkoordinator.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – møte med FAU-ledere Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett.
Finanskrisen og varehandel LOs frokostmøte 23. januar 2012.
Gruppeprosjekt journalistikk Våren Todelt oppgave Journalistisk prosjektJournalistisk prosjekt MetoderapportMetoderapport.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
MEDIETALL Magasinenes opplagstall MAGASINENES OPPLAGSTALL 2014 Totalopplaget går tilbake 5,3 prosent på sammenlignbare titler – en mindre nedgang.
Kompetanse for kvalitet Videreutdanning mill kr 37 nye tilbud høsten 2010, samlet 91 videreutdanningstilbud med omfang 30 studiepoeng Fire nye.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Hvordan sette inn bakgrunnsbilde: 1.Høyreklikk på lysbildet og velg «Formater bakgrunn» 2.Velg «Fyll» > «Bilde eller tekstur» 3.Trykk «Sett inn fra Fil…»
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther (2015) Gyldendal Akademisk Praktisk økonomi- styring og kontroll © Gyldendal Akademisk.
Utskrift av presentasjonen:

Forlagshuset Vigmostad & Bjørke i oppkjøpsmodus?

Kapittel 1 Det er viktig å kjede seg nok! Virkelighetsflukt Teknologi Mac Laserprinter Telekort

Kapittel 1 forts. Det er viktig å kjede seg nok! Tre små hefter, totalt opplag på 3000 Markedsføring Gult papir Bokhandlerne strittet i mot Vi markedsførte tungt mot skolene; Elevråd, tillitselev og lærere.   Distribusjon

Kapittel 2 Fra tilfeldig ide til systematisk satsing Heftene ble oppgradert i format og layout Betalte for omslagsdesignere Utarbeidet logo Neste vår hadde vi 12 hefter eller små bøker Omsetningen passerte for første gang 1 million. Villakjøp De første ansatte

Kapittel 3 Fagbokforlaget blir til og får søstre Fra hefter til lærebøker? Vi hadde klare tanker om Språk Pedagogikk Grafisk utforming Kanossagang i høyblokken på NHH Bedre royalty Større fokus på forfatteren Nye kontraktsformer Først økonomi, siden sykepleie, lærerutdanning… Fra akademia til skolebøker

Kapittel 4 Den polske forbindelsen Trykking i utlandet? Hovedutfordringene var: Tidsbruk Transport Oppfølging av produksjonene Språkbarriere Det polske byråkratiet Tolleri tullera Kulturforskjeller Teknologigap … de første ansatte? Kriteriene var: En person som kunne polsk, engelsk og norsk. Flere av universiteter i landet hadde avdelinger i skandinavistikk. En by som har flyforbindelse med Bergen, helst SAS Ikke for lang reisetid til regionen der trykkeriet lå. Vi så jo for oss at det kunne bli andre trykkerier i samme region. Da var svaret gitt: Gdansk

Kapittel 4 forts. Den polske forbindelsen VB Polska sp. zoo Nye ombrekkere. Så kom designere Og så tekniske tegnere It-support Regnskap Sentralbord Status: Eget hus med 45 ansatte  

Kapittel 5 Egen distribusjon For små til at noen ville ha oss som kunde Taperulle, tapetkniv og godt humør I dag tredje største bokdistributør i Norge etter SD og FS i Oslo Har ca 4 millioner bøker på lager til en hver tid Sender årlig ut ca 1 million bøker

Kapittel 6 Haugen bok i Volda   Bokhandlergründerne trer tilbake Kraftige strukturendringer på eiersiden Forlagene startet oppkjøpsraidene og bygget kjeder: Ark (Gyldendal) Norli – Libris (Aschehoug) Tanum (CappelenDamm) Anbud på skolebok og spesialisering på akademisk Allmennlitteraturen under press

Kapittel 6 forts. Haugen bok i Volda   Haugen bok til salgs Startet i 1929 46 % i 2010 Resten i 2012 Hvorfor eie bokhandel? Stor tro på en nettbokhandel som ikke er avhengig av sin geografiske beliggenhet. Og det konseptet vil bare bli bedre og bedre ettersom de digitale bøkene vinner frem HB var ualminnelig godt driftet, og den er ikke Haugen avhengig. Den gir gode overskudd Strategisk nav i forhold til hvordan vi tenker markedsadgang

Kapittel 6 forts. Haugen bok i Volda De første endringene Omlegging av e-handelsløsning og nettside Styrket markedsføring googleoptimalisering og øvrig nettannonsering HB tar over Fagbokforlagets internetthandel Deltar i anbud om leveranser av skolebøker til kommuner og fylkeskommuner for første gang Bis kundebarometer: 1 plass blant private bedrifter Lagerførende nettbokhandel

Kapittel 7 Akademika - bokhandel og forlag Stadig dårligere resultat for Akademika Samlet tap 2010-2012 på 80 mill En hel bransje skjelver Hvem tar utfordringen? Forlagshuset overtar i mars 2014 Status: Omsetning på 320 millioner 25 butikker Forlag Grafisk produksjon, blant annet 200 doktoravhandlinger i året

Kapittel 7 forts. Akademika - bokhandel og forlag Kraftig omstrukturering Forlaget legges inn i Fagbokforlaget akademisk Administrasjonen slankes Butikkene styrkes med bedre vareutvalg Akademika.no driftes av Haugen bok

Kapittel 8 Studia bokhandel Kunne Studia klare seg alene? Avhengig av en importallianse Forlagshuset overtar i mai Status Ca 70 millioner 4 butikker etter åpning av ny butikk på nye høyskolen på Kronstad Omprofilert til Akademika Bergen

Kapittel 9 Oppkjøp gjort av Vigmostad & Bjørke Selskap/virksomhet Type Andel 2014 Akademisk Kvarter Virksomhet Studia AS Aksjer 100 % Akademika AS Dalefag AS 2012 Piratforlaget AS 60 % Pedicel AS 50 % Haugenbok.no AS 54 % Tun Forlag Samlaget Utdanning St. Olavs gt 12 AS 2011 40 % Infotain AS 46 % John Grieg Forlag AS 2010 Caspar Forlag AS 48 % 2009 Cantando Forlag AS 2008 Grieg Multimedia AS Migranorsk AS 2007 Westwind Fag og Kultur AS 49 % 51 % 2005 Eide Forlag 2004 John Grieg Ravn forlag 2000 Økonomiforlaget AS 1998 Alma Mater AS

Oppsummering Forlagshuset Vigmostad & Bjørke Fagbokforlaget Akademisk Høyskole- og universitetslitteratur Fagbokforlaget Undervisning Barne- og ungdomsskole Videregående skole Voksenopplæring Vigmostad & Bjørke Allmennforlag. Eide forlag (stiftet 1880) Det nye salmebokforlaget Cantando Musikkforlag Kirkelig kor- og orgelmusikk

Oppsummering forts. Forlagshuset Vigmostad & Bjørke Bokhandel Haugenbok.no Akademika-kjeden 32 selveide butikker Grafisk/digital produksjon: John Grieg (etablert i 1721) Grafisk produksjon og trykkeformidling for andre. VB (Vigmostad & Bjørke) Polska, sp. Z.o.o. Grafisk produksjon for egne forlag. VB India Programmering og digitale plattformer  

Oppsummering Forlagshuset Vigmostad & Bjørke De harde fakta: Ca. 260 ansatte Budsjett på 775 mill. i omsetning for 2014 Utgir ca. 400 titler per år 1 000 000 solgte bøker i fjor fra forlagene Økonomisk resultat: alltid i pluss Fortsatt eid av 100 % av Arno og Arnstein