Rapportskriving.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Advertisements

Kunsten og skrive Del II Skriving og argumentasjon
EndNote Referanser i faglige arbeider Kristiansand Arthur N. Olsen.
Rett på sak.
Hvordan intervjue en forsker?
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Å skrive for Internett Språktips.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
8 Skumlesing.
Å skrive for Internett Ingunn Selvik 5. Mars 2007.
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Å skrive en sakpreget tekst
Litteraturlister og oppgaveskriving
Forskningsrapporten: Sjekkliste før innlevering (empirisk rapport)
- Bak enhver tekst er det arbeid
Hvordan gjøre en god eksamen?
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Duo- en liten innføring
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Hva vi skal se på Prosjekt og prosjektfaser Oppgaveskriving
Hvordan skrive en effektiv kravspesifikasjon gsfc. nasa
Om å skrive om litterære tekster
Anette Kure Bibliotekar  Det dere gjør her ved Høgskolen er en forberedelse til og en øvelse i forskningsarbeid.  All forskning og alt akademisk.
Hvordan skrive en god utredning?
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Muntlige presentasjoner
God kommunikasjon på nettet
Prosjekt og forskningsrapport
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Normprosjektet: utvikling av skriveoppgaver og strategier for vurdering: våren 2012 Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo.
Skriftlig kommunikasjon
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
10 regler for å skrive for web
Resonnerende tekst.
REFERANSETEKNIKK Forelesning for: Spesialpedagogikk tirsdag tirsdag Anette Kure.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Å skrive akademisk Formelle krav.
1 EiT 2006/ Eksperter i Team Medisinsk Teknologi og Samfunnet Rapportskriving Prosjektrapport.
Evaluering av informasjon på Internett Kildebruk og kritikk Universitetsbibliotekar Hilde Westbye Det juridiske fakultetsbibliotek Universitetet i Oslo.
Norsk Mål for timen: Arbeidsoppgaver:
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
FRM 2021 – våren 2007 Prosjektoppgaver i samfunnsfarmasi Veiledere: Helle Håkonsen Rolf Johansen.
Fagartikkel – et eget prosjekt Noen påminnelser. Det jeg lurer på … … fører meg til problemstillingen Er det ingen ting jeg lurer på, undrer meg over,
Politisk påvirkning.
RAPPORT saklig og informativ
Lesing og lesestrategier
Tekster og etikk Om posisjoneringer og ansvarsfulle lesninger Litteratur: Taguchi, H.L. (2004) In på bara benet: En introduktion til feministisk poststrukturalism.
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Å bruke og vurdere kilder  T: hvor troverdig er kilden?  O: Hvor objektiv er kilden?  N: Hvor nøyaktig er kilden?  E: Hvordan egner kilden seg til.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
| Å argumentere å skrive argumenterende tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saken. Se en film, let på Internett, les i aviser, fagbøker.
Kilde-/litteraturliste
Hamar katedralskole Biblioteket
Verktøy for å kartlegge holdninger
Prosjektoppgaven.
Rammer for presentasjon av FoU -arbeid
Metodekurs – Forvaltningsrett I
Å skrive noveller.
Prosjekt og forskningsrapport
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Skriv bedre tekster av Dagfinn Hauge- Media serv
Tittel Bakgrunn Målet med postern Bruk bilete Budskap i feit skrift
Lyst til å lage poster? - tips og veiledning
Forfattere (liten skrift) Introduksjon
Utskrift av presentasjonen:

Rapportskriving

Innhold Innledning Generelle råd De ulike delene av rapporten Kildebruk

Hvorfor er det viktig? ”Nyutdannede ingeniører trenger bedre kommunikasjons-/språkkunnskaper – særlig i skriftlig norsk…” (Funn fra NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen) Hentet fra referat fra NOKUTs delkonferanse 2 om ingeniørutdanningen, ett av 6 hovedpunkt fra dybdeintervju (1.5-2.5 timer) med 16 bedriftsledere.

Hvorfor er det viktig? ”Norske ingeniører har i sin alminnelighet vondt for å uttrykke seg . I altfor mange tilfeller må vil lære dem å skrive norsk når de begynner her. Så må vi lære dem å skrive engelsk helt fra grunnen av. Det er ofte vanskelig å uttrykke en komplisert sak på en enkel måte. Følgen blir at vi skriver for komplisert” (Kristen Rekdal, avdelingsleder for telekommunikasjon i Kvatro A/S, i intervju med Teknisk ukeblad 1993) Kristen Rekdal, avdelingsleder for telekommunikasjon i Kvatro A/S

Hvorfor er det viktig? ”Det forundrer meg at vi ikke er i stand til å lære dem det(å skrive) bedre. Som en del av studiet krever vi at de skriver mange rapporter. Ett av problemene er at man aldri blir helt enig om hvordan malen til en teknisk rapport skal se ut” (Odd Lauritzen, daværende studiedirektør ved NTH(NTNU) i intervju med teknisk ukeblad 1993)

Hvorfor er det viktig? Alle kan lære å skrive. Alt som kan sies, kan sies klart.(Rognsaa 2004:11) ”I hate to write, but I love to have written”

Prinsipp for rapportskriving Det viktigste først: I hele rapporten I hvert avsnitt Framheve det viktigste (Rognsaa 2003: 56)

Midtdel Innledning Avslutning ”Alt har en begynnelse, en midte og en avslutning” Aristoteles

Skriv leservennlig Ved hjelp av fremtidsrettede elektroniske løsninger - med integrasjon av optimale arbeidsprosesser i effektive IT- verktøy - oppnår våre kunder gevinster i form av redusert ressursbruk og forbedret kvalitet.(Sykehuspartner.no) Instruksjonen er en invitasjon til videre fordypning og utforskning av ny informasjon…(Villa Vitalis)

Skriv leservennlig Sett punktum når du kan. Ved hjelp av fremtidsrettede elektroniske løsninger - med integrasjon av optimale arbeidsprosesser i effektive IT-verktøy - oppnår våre kunder gevinster… Skriv leservennlig Sett punktum når du kan. Sett komma hvor du vil… nesten. Skriv enkelt. Kom fort til poenget: Unngå ”fortunge” setninger. Unngå substantiveringer. Skriv konkret. Les høyt for deg selv. Maks 20-25 ord i en setning 3. Bruk ord leseren forstår 4. Foreta en beregning/ beregne (eksempel fra feldenkraiser) 5. Eksempel fra sykehuspartner 6. spade/ arbeidsredskap 6. Idrettslaget er en trivselsfremmende faktor i relasjon til nærmiljøet/ Idrettslaget skaper trivsel i bygda. Instruksjonen er en invitasjon til videre fordypning og utforskning av ny informasjon…

overskrifter Veivisere Gir oversikt Bør: Gi konkret informasjon “Dele opp” teksten Lede leserens oppmerksomhet Vekke nysgjerrighet owl.english.perdue.edu

Visuell Design Kan være avgjørende for hvor godt budskapet ditt når fram Tekst Luft Bilder Tabeller og figurer owl.english.perdue.edu

Visuell Design Grafikk: Har en kommunikativ hensikt Forklares “Fig. 1 viser…” Eventuelt kildehenvisning owl.english.perdue.edu

Imrod (engelsk: imrad) Introduksjon Metode Resultat Og Diskusjon

Forside/ omslag Tittelblad Sammendrag Forord Innholdsfortegnelse Innledning Problemstilling Metode og materiale Teori Grunnlagsfakta Diskusjon Konklusjon Litteraturliste Sammendrag på tittelblad

Forside Blikkfang Tittel Bilde Skolens emblem Ditt navn

tittelside http://fag.grm.hia.no/dat300/Maler/Prosjektforside_data.htm

Sammendrag/ resymé På tittelbladet Konsentrert sammenfatning av rapporten– nøkkelinfo fra hver del Bare det viktigste: under 300 ord! Problemstilling og formål Metode Resultat og konklusjon owl.english.perdue.edu

forord Takk Ikke del av selve rapporten Gjerne personlig Underskrives

Innholdsfortegnelse Lag den først Bruk formatering På en egen side. Arkitekter og oljemalere Emneutkast og rekkefølgeutkast

Innledning Interessevekker Presentasjon av tema Samfunnsmessig og utdanningsmessig sammenheng (Rognsaa 2003)

interessevekkere Beskrivelse/ eksempel Vise til kjent problem Slående/ provoserende formulering Aktuell sak Overraskende statistikk eller historisk opplysning Utfordre en vedtatt sannhet

Problemstilling PS! Det viktigste i oppgaven Forteller leseren hva som er fokus. Stiller et spørsmål som rapporten skal besvare.

Metode Anerkjent Etterprøvbar

Metode Forteller hvordan dere gikk fram for å: Fortid Samle inn og velge ut data Analysere materialet Fortid Aktiv eller passiv? “Utbredelsen av Vista ble kartlagt” Det er undersøkelsen, ikke deres aktivitet, som er i fokus copied from owl.english.perdue.edu

Teori Planlegg hva du vil ha med Forholde deg til problemstillingen ”Kill your darlings” Begrense tekniske detaljer Ikke la kildene styre oppbyggingen av teoridelen Tekniske detaljer kan komme i vedlegg

grunnlagsfakta Presentere innsamlede opplysninger og resultat Så nøytralt som mulig Tekst, bilder, tabeller og figurer Teksten framhever det viktigste Teksten framhever f.eks forventa/ overraskende funn Sammenhenger og tendenser owl.english.perdue.edu

DISkusjon Tar utgangspunkt i grunnlagsfakta Vurdere Kommentere Forklare Sammenlikne Assess=vurdere owl.english.perdue.edu

Konklusjon Kort oppsummering Hjelper å få fram poenget Hjelper leseren å huske det hun har lest

Hvordan unngå plagiat Plagiat kan få alvorlige konsekvenser Troverdig og seriøs Viktig å vise hva påstandene dine bygger på Gi kreditt til andre forskere

kildebruk Vise til kilder i teksten Korte sitat merkes med ”anførselstegn” Lengre sitat: innrykk, åpen linje over og under Alle kilder i litteraturlista Det holder ikke å vise til kilder kun i ei litteraturliste til slutt Ikke anførselstegn ved lengre sitat

kildebruk Vancouver: http://www.ntnu.no/viko/mod7/ref_lopende_txt/vancouver.php Harvard: http://www.ntnu.no/viko/mod7/ref_lopende_txt/harvard.ph Andre stiler: APA, Chicago, MLA Nettressurser: http://owl.english.purdue.edu http://www.apastyle.org/ http://www.hf.uio.no/sitat/stiler.html http://www.ntnu.no/viko/ copied from owl.english.perdue.edu

kilder Karlsen, Terje. 2005. Kommunikasjon. Målstyrt samarbeid og informasjon. Oslo: Gyldendal Owl online writing lab: Writing in engineering. URL: http://owl.english.purdue.edu/owl/resource/647/01/ (lesedato: 2008.03.26) Rognsaa, Aage. 2004. Kunsten å skrive godt. Oslo: Universitetsforlaget Rognsaa, Aage. 2003. Prosjektoppgaven. Oslo: Universitetsforlaget. Torvatn, Ann-Mari. Kommunikasjon for ingeniører. Trondheim: Tapir Akademisk forlag Universitetet i Agder, multimedia. Hovedprosjekt for bachelorutdanning i datafag. URL: http://fag.grm.hia.no/dat300/Maler/Prosjektforside_data.htm (lesedato: 2008.03.26) Universitetet i Oslo. Hvordan benytte stiler. URL: http://www.hf.uio.no/sitat/stiler.html (lesedato: 01.04.08) VIKO – veien til informasjonskompetanse/NTNU. Skrive prosjekt- eller semesteroppgave. URL: http://www.ntnu.no/viko/mod7/index.php (lesedato: 01.04.08) Villa Vitalis. 2008.Hva er Feldenkraismetoden? [informasjonsskriv] Kristiansand