Afakta - leserundersøkelse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

© Synovate Leserundersøkelse for Museumsnytt •Utarbeidet for: ABM media •Utarbeidet av: Bente Håvimb •April 2011.
Nullpunktsmåling gjennomført for ’Hold Norge Rent’
Litt mer om PRIMTALL.
Andel av befolkningen som leser bøker. 1 90% % 2014 **Q1** Utvalg: 100 % Leseundersøkelsen Gjennomført av Ipsos MMI på vegne av Forleggerforeningen.
Annonsetest Hytteliv nr Hytteliv • lesere –57 % menn - 43 % kvinner • i opplag •11 utgaver i året •Lesetid: 59 minutter* •Bladet.
Andel av befolkningen som kjøper bøker. 1 Leseundersøkelsen Gjennomført av Ipsos MMI på vegne av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen 81%
Aktiv I Oslo.no Nettstedet for folk i Oslo og Akershus.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN De aller første mediehusanalysene for magasiner og ukeblader.
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Norsk Gallup Institutt AS Gallup InterTrack Januar 2000 Skrevet av: Tore Wæthing, Norsk Gallup Institutt AS INTER TRACK  Internett informasjon 
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske skadeforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Skadeforsikring.
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2013 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Norsk Finansbarometer 2013 © TNS Norsk Finansbarometer 2013 Det norske bankmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport.
Ungdom i norske aviser Mediebedriftenes landsforening Unge lesere, Gardermoen 21. november 2006 Nils Petter Strømmen, medieanalytiker Reidar Dischler,
Merkevareundersøkelse Stavanger-regionen
Utarbeidet av Synovate MMI v/ Kathrine Steen Andersen Februar 2008 Rapport for Postbanken Parforhold og økonomi 2008.
Kapittel 14 Simulering.
Kjennskap til – og oppfatning av Lom juni Om undersøkelsen Undersøkelsen henvender seg mot et representativt utvalg av befolkningen i hele Norge.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
© Synovate Gjennomført av Synovate 21.august 2008 Catibus uke 33 Norsk Fysioterapeutforbund.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske bankmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Klikk for å redigere tittelstil i malen Klikk for å redigere tekststiler i malen –Andre nivå Tredje nivå –Fjerde nivå »Femte nivå 1 Klikk for å redigere.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Kommuneundersøkelse høst 2010 for Distriktssenteret - Kompetansesenter for distriktsutvikling.
Brukerundersøkelse Klikk Helse (antall respondenter: 439) Gjennomført i perioden 17. septmeber til 29. oktober 2008 Av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi +3,0 % Totalmarked første halvår.
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
Innhold Prosjektinformasjon 2 Sammendrag 4
”Jeg reiser smart”-kampanjen 16. september – 30. oktober 2010.
Befolkningsundersøkelse juni 2014 For Skatteetaten.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN 65% leser papiraviser daglig Avislesing 2013 TNS Gallup.
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
Resultater NNUQ IMDi, 6. september Innledning.
Sentio Research Norge EØS Representativ undersøkelse 1000 respondenter Tatt opp oktober 2012 Oppdragsgivere:
Dagligbankundersøkelsen 2014
Medietall 2014 Lesing av blader og magasiner Lesing av papiraviser
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
AFAKTA - LESERUNDERSØKELSE NORDLYS MAI | MERK: › Snittverdier er alltid et snitt av de aviser som til enhver tid befinner seg.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
1 Bruk av mobilt medieinnhold 3Q 2006 Knut-Arne Futsæter og Katja Møglestue TNS Gallup
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2015 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
Innbyggerundersøkelse Kommunereformen Undersøkelse gjennomført i Stord kommune Opinion AS Mars 2016.
Redningsvest Gjennomført 19. august 2010 InFact AS.
Statistikk Dette er Norge Å kunne tolke statistiske data er en.
Kommuneundersøkelsen vår 2015 For NHO juni INNSIKT SOM BRINGER DEG VIDERE Bakgrunn OppdragsgiverNHO KontaktpersonPer Øyvind Langeland HensiktFormålet.
Innbyggerundersøkelse Kommunereformen Undersøkelse gjennomført i Hægebostad kommune Opinion AS Juni 2016.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Innbyggerundersøkelse Kommunereformen
Avislesing 2016: Fra papir til digitalt
Avislesing 2016/2017: Papir tilbake – mobil fram
Avislesing 2017: Flere leser aviser på mobil enn på papir
En undersøkelse blant norske studenter Juni 2018
Avislesing 2018: Tilbakegang for papiravisene fortsetter
Utskrift av presentasjonen:

Afakta - leserundersøkelse nordlys Mai 2014

Merk: Snittverdier er alltid et snitt av de aviser som til enhver tid befinner seg i basen for det aktuelle året, og vil derfor være gjenstand for stadig endring. Sammenligningen/benchmark (snitt-verdi) mot andre aviser er gjort med tall fra øvrige dagsavisers primærområder, og kun de som har gjennomført Afakta i 2013. Det er målt i følgende kommuner: Tromsø, Balsfjord, Karlsøy, Lyngen, Storfjord, Lenvik, Målselev, Bardu, Nordreisa, Skjervøy, Kvænangen, Kåfjord. Ekstern trafikk for nett/mob utenfor dette området reflekteres ikke i disse tallene. Minner om at basetallene som står i tabellene er vektede tall. Faktisk antall intervju/respondenter kan være både større (for yngre lesergrupper) og mindre (for eldre lesergrupper som normalt er overrepresentert). Ulike baser brukes for ulike fremstillinger: Totalunivers/hele befolkningen: Samtlige respondenter. N=1000 for 2014 Nettavisunivers: Andelen i befolkningen som sier de har tilgang til internett og leser ulike nettaviser. N=813 for 2014 Mobiluniverset: Andelen i befolkningen som sier de leser nyheter på mobilen. N=549 for 2014. I tillegg er det angitt når en fremstilling gjelder det totale nedslagsfeltet/totalområdet (alle kommuner samlet) eller enkelt-kommuner, for eksempel bare Tromsø. Andre utvalg og basestørrelser er gjort rede for underveis. Afakta

oppsummert Bedre representasjon i befolkningen, og når jevnere ut enn tidligere til alle aldersgrupper og livsfaser. Posisjonen som viktigste kilde er stabil totalområdet sett under ett. Omtrent halvparten i totalområdet, og 6 av 10 i Tromsø, velger Nordlys som sin viktigste kilde. Andre vesentlige kilder for folk er iTromsø (både nett og papir). I Lenvik/Målselv/Bardu blir både Nye Troms og Troms Folkeblad mindre viktig for folk. Disse posisjonene er det Nordlys som tar. I Nordreisa/Skjørvøy/Kvænangen/Kåfjord styrker også Framtid i Nord sin posisjon. Nordlys er stabil. NRK har ingen sterk posisjon som primær nyhetskanal noe sted i det målte nedslagsfeltet.  Lesing: Nordlys rekrutterer nå nye lesere. Totalt når avisen nær åtte av ti i nedslagsfeltet – hver dag. Økt fra 72 til 78 prosent. Også økning blant ungdom og unge voksne! For papir: Helt stabil papiravislesing, både blant abo og ikke-abo. Det er en forskyvning i lesetidspunkt av papir hos abonnentene. Noen færre leser om morgenen – disse er flyttet til litt seinere på dagen (sein formiddag). Motsatt for ikke-abonnentene; Noen flere leser på morgenen/tidlig ettermiddag, og noen færre leser sein ettermiddag. Afakta

oppsummert Nett: Litt økning, øker jevnt både blant abonnenter og  ikke-abonnenter. Nordlys har nå vokst seg større enn VG på nett i hele området (ikke bare Tromsø), men har fremdeles ikke helt det samme forspranget på VG som for eksempel AN har i Bodø/Salten. Mobil: Øker veldig, og øker både blant abo og ikke-abo. Andelen som leser mobil har doblet seg hvert år de siste tre årene. Hver fjerde person over 15 år leser Nordlys på mobil daglig. Samme posisjon i sitt totalområde som AN har i sitt, men AN har noen flere unge voksne lesere på mobil.  Høy dobbeltlesing. Omtrent halvparten av leserne leser daglig på mer enn en plattform. Mobil leses sjeldent alene – nesten alltid i kombinasjon med annen kanal. Total tilfredshet og lojalitet er omtrent som ved forrige måling. Ingen signifikante endringer.  Afakta

Lesing av avisen på papir, nett og mobil Daglig og ukentlig lesing i hele nedslagsfeltet sett under ett Viser andel av totaluniverset (hele befolkningen) i prosent. N=1000 Afakta

Leserindekser pr plattform Indekserte tall: Lest i går (dvs på en gjennomsnittsdag) NB: Lav base Diagrammet viser hvordan ulike grupper er over- eller under- representert ift befolknings- gjennomsnittet i det målte området. Gjennomsnittsverdien er indeksert til 100. En indeks på f eks 110 betyr at den gruppen har en overrepresentasjon på 10% i forhold til totalbefolkningen. Afakta

spredning i befolkningen, alle kanaler Indekserte tall: Alle kanaler sett under ett har Nordlys nå en bedre representasjon i befolkningen enn ved tidligere målinger. Alder 2010 2012 2013 Befolkn 15+ 46,7 46,1 45,3 Abonnent* 51,8 52,4 54,0 53,2 Lest papir i går 51,9 50,0 51,0 50,8 Leser kun papir 53,8 53,6 56,1 57,1 Leser papir+nett 45,7 48,8 Ikke leser 43,1 43,5 44,6 42,7 * Dette representerer snittalder for de personer vi snakker med i husstanden der husstanden har abonnement. Stigende alder på Mfakta-abonnenten er et uttrykk for at abonnentsmassen blir eldre, men vi har mer presis aldersoversikt i abo-registeret/InfoSoft, der vi ser at snittalder for abonnentene er enda høyere enn det vi måler her. Afakta

nordlys viktigst for halvparten Omtrent uendret posisjon. Store forskjeller mellom livsfaser i fht plattformorientering. Jeg skal lese opp noen nyhetskanaler, og be deg fortelle hvilken av disse du oppfatter som din viktigste kilde til lokale nyheter? Base: Alle, n=1000 Afakta

Tromsø: Nordlys viktigst for 6 av 10 Jeg skal lese opp noen nyhetskanaler, og be deg fortelle hvilken av disse du oppfatter som din viktigste kilde til lokale nyheter? Base: Tromsø, n=385 Afakta

Posisjon: Primær kilde Utvikling: Posisjon: Primær kilde Stabil situasjon Viser andel av totaluniverset (hele befolkningen) i prosent. N=1000 Afakta

Posisjon: Primær kilde, alder Status 2014: Posisjon: Primær kilde, alder Viser andel av totaluniverset (hele befolkningen) i prosent. N=1000 Afakta

Posisjon: Primær kilde, Tromsø Utvikling: Posisjon: Primær kilde, Tromsø Tromsø: Litt tilbake for Nordlys som primær kilde. Viser andel av befolkningen i Tromsø i prosent. Afakta 12

Posisjon: Primær kilde, Balsfjord + Utvikling: Posisjon: Primær kilde, Balsfjord + Balsfjord/Karlsøy/Lyngen/Storfjord: Vekst for Nordlys på nett, tilbake på papir. Fremgang for NRK Troms. Tilbakegang for Nye Troms og Framtid i Nord. Viser andel av befolkningen i Balsfjord/Karlsøy/Lyngen/Storfjord i prosent. Afakta

Posisjon: Primær kilde, lenvik + Utvikling: Posisjon: Primær kilde, lenvik + Lenvik/Målselv/Bardu: Vekst for Nordlys på nett, stabil på papir. Tilbakegang for både Nye Troms og Troms Folkeblad. Viser andel av befolkningen i Lenvik/Målselv/Bardu i prosent. Afakta

Posisjon: Primær kilde, Nordreisa + Utvikling: Posisjon: Primær kilde, Nordreisa + Nordreisa/Skjærvøy/Kvænangen/Kåfjord: Stabil posisjon for Nordlys (ned papir, opp dig). Tilbakegang for NRK Troms. Styrket posisjon for Framtid i Nord. Viser andel av befolkningen i Nordreisa/Skjærvøy/Kvænangen/Kåfjord i prosent. Afakta

nordlys rekrutterer nye lesere I løpet av en tilfeldig dag når Nordlys hele 78 % av befolkningen. Flest i aldergruppen 40-49 år har lest Nordlys siste døgn (82 %), færrest i gruppen 15-19 år (70 %) Base: Alle, n=1000 Afakta

Lesing papir: 54 prosent 54 % over 15 år leser en tilfeldig utgave av Nordlys – akkumulert pr uke dekker avisen 3 av 4 innbyggere – daglig lesing svakt frem fra 2013 Når leste du papirutgaven av Nordlys sist gang? Base: Alle, n=1000 Afakta

Daglig og ukentlig lesing, papir Utvikling, totalområdet: Daglig og ukentlig lesing, papir Stabil situasjon for print i totalområdet. Viser andel av totaluniverset (hele befolkningen) i prosent. N=1000 Afakta

Daglig og ukentlig lesing, papir Utvikling, Tromsø: Daglig og ukentlig lesing, papir Stabil situasjon for print i Tromsø. Viser andel av befolkningen i Tromsø i prosent. Afakta

Daglig lesing nett: 47 prosent 47 % av hele befolkningen har lest nordlys.no ila siste døgn, opp fra 42 % i 2013. Når besøkte eller leste du nordlys.no sist? Når besøkte eller leste du følgende nettaviser sist? (andel som leste siste utgave) 2013 51 % 56 % 35 % 36 % 15 % 6 % 9 % Base: Alle (n=1000) Base: Har Internett og leser nettaviser (n=813) Afakta

God vekst på nett Utvikling (totalområdet): 47% av befolkningen i Nordlys sitt nedslagsfelt leser avisen daglig på nett. Viser andel av totaluniverset (hele befolkningen) i prosent. N=1000 Afakta

Nordlys øker mest - forbi VG Nordlys øker mest og går forbi VG på nett, nå også i totalområdet (ikke bare Tromsø) Viser andel av befolkningen i totalområdet i prosent. Afakta *Før 2013: «nrk.no»

Vg størst blant unge voksne Nordlys størst i nesten alle områder. Størst når vi ser totalområdet under ett, og klart større i Tromsø. Når besøkte eller leste du følgende nettaviser sist? (andel som leste i løpet av siste døgn) Færrest i aldergruppen 65 år+ har lest nordlys.no siste døgn. Flere menn enn kvinner leser nesten alle nettavisene. Daglig lesere av nordlys.no størst i aldersgruppen 30-39. Base: Har Internett og leser nettaviser (n=813) Afakta

nordlys.no: størst vekst blant de yngste Viser andel av totaluniverset (hele befolkningen) i prosent. N=1000 Afakta

vg.no: Størst økning blant unge voksne Viser andel av totaluniverset (hele befolkningen) i prosent. N=1000 Afakta

Daglig lesing Mobil: 26 prosent Opp ti prosentpoeng fra i fjor. Ca halvparten av befolkningen benytter nå mobil til lesing av nyheter. 13% av disse har fortsatt aldri lest Nordlys på mobil. Når besøkte eller leste du følgende aviser ved hjelp av mobiltelefon sist? Alle 7 % 19 % 14 % 4 % 3 % 7 % 1 % Befolkn (n=1000) Mobilavisuniverset (n=496) Viser andel av totaluniverset (hele befolkningen) i prosent til venstre, og mobilavisuniverset til høyre. Afakta

Kraftig vekst for mobil Utvikling (totalområdet): Kraftig vekst for mobil 26 % av befolkningen i Nordlys sitt nedslagsfelt leser avisen daglig på mobil. Viser andel av totaluniverset (hele befolkningen) i prosent. N=1000 Afakta

Mobil: På størrelse med VG i totalområdet Utvikling (totalområdet): Mobil: På størrelse med VG i totalområdet Forbi vg på mobil i Tromsø. Også større i de eldste aldersgrupper. Blant ungdom og unge voksne er VG større på mobil. Mobilavisuniverset (n=496) Viser andeler av mobilavisuniverset (N=549) i prosent. Afakta

Nordlys mobil: størst vekst blant unge voksne Viser andel av totaluniverset (hele befolkningen) i prosent. N=1000 Afakta

VG mobil: Størst vekst blant unge voksne Viser andel av totaluniverset (hele befolkningen) i prosent. N=1000 Afakta

Nett og mobil, fordelt på alder Utvikling (totalområdet): Nett og mobil, fordelt på alder Digital vekst i nesten alle grupper, unntatt 40-49 på nett, og 15-19 og 65+ på mobil (ikke signifikante endringer). ALDER ABO-STATUS TOTAL 15-19 20-29 30-39 40-49 50-64 65+ ABO IKKE ABO 2013 Nett: Daglig lesing 42 40 50 57 52 39 15 43 2014 47 53 54 61 45 22 49 ALDER ABO-STATUS TOTAL 15-19 20-29 30-39 40-49 50-64 65+ ABO IKKE ABO 2013 Mob: Daglig lesing 18 27 25 34 21 8 3 13 20 2014 26 39 50 32 14 6 23 28 Viser andel av totaluniverset (hele befolkningen) i prosent. N=1000 Afakta

Forholdet til vg, nett og mobil Situasjon totalområdet, daglig lesing: Forholdet til vg, nett og mobil 47% av befolkningen i Nordlys sitt nedslagsfelt leser nordlys.no daglig, og 26% mobil. 44% leser vg-nett daglig, og 26% vg-mob. Viser andel av totaluniverset (hele befolkningen) i prosent. N=817 Afakta

Nordlys når daglig 8 av 10. 9 av 10 ila en uke. I løpet av en tilfeldig dag når Nordlys 77 % av befolkningen uavhengig av kanal (ikke-lesere: 23 %), mens avisen i løpet av en uke når ut til 90 % av befolkningen (ikke-lesere: 10 %). Store andeler dobbeltlesere. Grafen viser hvordan dekning på dags- og akkumulert ukenivå, dvs ’lest i går’ og ’lest i løpet av siste 7 dager Viser andel i befolkningen i prosent. N=1000. Afakta

Flere dobbeltlesere Utvikling: Lesing på en gjennomsnittsdag: Nye lesere kommer til, og andelen dobbeltlesere øker. Mobilen lesers sjeldent alene, men nesten alltid i kombinasjon med annen kanal. Viser andel i befolkningen i prosent. N=1000. Afakta

Befolkning vs lesere 33 prosent av lesermassen leser kun papiravis på en gjennomsnittsdag. Halvparten leser kombinasjon. Befolkning Viser andeler i prosent. Afakta

2014: Daglig lesing nordlys Viser andel i totalbefolkningen i prosent. Merk at digital lesing for en abonnent og en ikke-abonnent er ganske lik. Det som skiller er lesing av papiravisen. Viser andel av totaluniverset (hele befolkningen) i prosent. N=1000 Afakta

Daglig lesing uavhengig av plattform Utvikling (totalområdet): Daglig lesing uavhengig av plattform Nordlys øker blant alle aldersgrupper. TOTAL 15-19 20-29 30-39 40-49 50-64 65+ 2012 Uansett plattform: Daglig lesing 75 50 67 83 80 78 2013 72 53 66 79 77 70 2014 82 Viser andel av totaluniverset (hele befolkningen) i prosent. N=1000 Afakta

Tilfredshet med stoffområder Ingen vesentlige endringer i lesernes tilfredshet, totalområdet sett under ett. Hvor fornøyd er du med følgende temaer i Nordlys? Base: Lest avisen på minst én plattform ila siste uke (n=899) Afakta

Tromsø: Tilfredshet med stoffområder Lavere tilfredshet med livsløpsstoffet. Andel Hvor fornøyd er du med følgende temaer i Nordlys? (- 5 prosentpoeng) Base: Lest avisen på minst én plattform ila siste uke (n=560) Punktlinje i diagrammet representerer snitt for Amedias dagsaviser. Afakta

Enighet til påstander om avisen Ingen vesentlige endringer i lesernes holdninger, totalområdet sett under ett. Hvor enig er du i hver av følgende påstander om Nordlys? Base: Lest avisen på minst én plattform ila siste uke (n=899) Afakta

tromsø: Enighet til påstander om avisen Forbedring på mange områder. Hvor enig er du i hver av følgende påstander om Laagendalsposten? 2013 (+4) (+4) (+4) (+4) Base: Lest avisen på minst én plattform ila siste uke (n=560) Punktlinje i diagrammet representerer snitt for Amedias dagsaviser. Afakta

Andel svært fornøyde lesere omtrent uendret fra 2013 7 av 10 lesere ville savne avisen om den ble borte Hvor fornøyd eller misfornøyd er du totalt sett med Nordlys? I hvilken grad ville du savne Nordlys dersom den plutselig opphørte å eksistere, dvs at den sluttet helt å komme ut både som papiravis og nettavis? Base: Lest avisen på minst én plattform ila siste uke (n=899) Afakta

Prosjektbeskrivelse Oppdragsgiver Amedia / Nordlys Kontaktperson Anne Jacobsen Hensikt Kartlegge kjennskap til og lesning av avisen, lesevaner, oppfatning av redaksjonelt innhold og avisens profil Metode Kvantitativ metode, tlf intervju. Målgruppe m/k 15 år + Utvalgsområde/univers Representativt for befolkningen i det undersøkte området (avisens nedslagsfelt) Antall intervju Det er intervjuet i alt 1000 personer, hvorav 400 i Tromsø kommune. Gjennomføring April 2014 Underleverandør Feltarbeidet er gjennomført av Norstat AS Ansv konsulent Opinion Ola Gaute Aas Askheim, olag@opinion.no, tlf 922 34 056 Afakta

Utvalg Det er i tillegg til standard nedbrytninger gjennomført en analyse på tvers av fire ulike livsfaser: ”Single/double income, no kids” (SINK/DINK), def.: alene- og samboende under 40 u/barn ”Families with kids” (FAWK), def.: fam med 1+ hjemmeboende barn u/15 år ”Empty nesters”, def.: alene- samboende 40-64 u hjemmeboende barn ”Seniors”, def: 65 år + For en rekke varer og tjenester har livssituasjon / livsfase stor forklaringskraft fordi konsum endres i takt med tid til rådighet, stor variasjon i ulike behov, og ikke minst økonomisk handlekraft: Yngre yrkesaktive uten barn har høyt personlig forbruk – ofte utenfor hjemmet. Familier med barn har ofte mindre både tid og penger til privat forbruk, men har behov for å orientere seg i forhold til barnas gjøren og laden. Når barna flytter hjemmefra øker igjen kjøpekraften, samtidig som gjeldsforpliktelsene som regel er betydelig mindre sammenlignet med tidligere. Fordi livsfasene er mindre bundet til alder enn tidligere gir en slik analyse ofte et skarpere bilde av ulik adferd. Kommune Utvalg Tromsø 400 Område 2 (Balsfjord, Karlsøy, Lyngen, Storfjord) 200 Område 3 (Lenvik, Målselv, Bardu) Område 4 (Nordreisa, Skjervøy, Kvænangen, Kåfjord Sum 1 000 Vekting og vekteprosedyre Antall intervjuer pr område i utvalgstabellen stemmer overens med det faktiske antall intervju som er gjennomført i de ulike områdene.  Når basetallet (antall respondenter) i tabellen avviker, skyldes dette at svarene i tabellen er vektet ift innbyggertallet, og det kan dermed se ut som om det er intervjuet flere eller færre enn krysstabellene viser. Utvalget deles opp i kvoter for å sikre tilstrekkelig representasjon i de ulike aldersgruppene.  Det vil oppstå avvik mellom utvalgets sammensetning og befolknings-sammensetningen.  For å oppnå et korrekt bilde for hver enkelt kommune, evt område bestående av flere kommuner sett under ett, er svarene innenfor hver enkelt kommune vektet  på kjønn og aldersgruppene 15-39 år, 40-59 år, 60 år+.  Resultatene for den enkelte kommune er videre vektet iht innbyggertallet for kommunen slik at resultatet for totalområdet gir et korrekt bilde av situasjonen sett under ett. Afakta

Feilmarginstabell Alle undersøkelser er beheftet med feilmarginer. Feilmarginene knytter seg i hovedsak til statistisk usikkerhet. Dette er utvalgsskjevheter, som medfører at utvalget ikke er identisk med universet eller mål-gruppen. Ulikheter kan knytte seg til bestemte kjennetegn eller adferd. Feilmarginene ved ulike utvalgsstørrelser og prosentresultat ved 95% signifikansnivå er vist i tabellen til høyre. Ved f.eks. en base på 200 (n=200) kan vi med 95% sannsynlighet si at det riktige resultatet ligger innenfor ± 3,1 og ± 7,1 prosent-poeng, avhengig av prosentresultatets størrelse. Usikkerheten er størst ved et prosentresultat på 50% og minst ved prosentresultater på 5%/95%. Afakta