Svein Brurås Høgskulen i Volda. Målsetting for JOU101: Studentane skal: Tileigne seg ei grunnleggande forståing av journalistyrket, og innsikt i stoff-

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Etikk i basisutdanningen ved universitetene Rapport fra en undersøkelse gjennomført for Tekna Etisk råd september 2005.
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
HVA NÅ, LILLE LAND? NOEN SPØRSMÅL FRA EN OMNIBUSUNDERSØKELSE Gjennomført av Synovate på oppdrag fra LOStat/Fafo, uke 45 1.
Den digitale dimensjonen i Samfunnsfag i grunnskolen Nå kommer vi og tar deg!
Abildsø skole - Eksamen 2014.
Informasjonssjef Christian Fossen
Rett på sak.
SMED8005 Communication of Science/Forskningsformidling 02. juni 2009
Kampanjen for journalistikken Høstmøtet, Norsk redaktørforening Prosjektleder Arnt Sommerlund.
Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus.
Industrilederskolen® Praktisk innføring i ledelse av Moderne produksjon gjennom LEAN God verdistrøm gir god trivsel!
Skoleavis Journalistikk i skolen
Etiske utfordringer Redaksjonelt drivhus - renuion Svolvær, 2.-4.april 2008 Arne Jensen, Norsk Redaktørforening.
#hvorhardudetfra - Kampanjen for journalistikken Kort om kampanjen Av Prosjektleder Arnt Sommerlund.
CV Curriculum Vitae.
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
B IBLIOTEKSKURS 2 INFORMASJONSSØK KILDEKRITIKK. ATEKST Du finner ATEKST i Fronter eller på bibliotekets forside. Kun datamaskiner på skolen har tilgang.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
L IKE BRA. V ERSJON 2.0 Fredriksstad Blads pilotprosjekt Erling Omvik og Roy F. Andersen, NRs høstmøte,
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Svein Brurås Høgskulen i Volda. På jakt etter redaksjonens interne tenkemåte… Aftenposten (innenriks, papir) Dagbladet (nyhetsavd, nett og papir) Dagsrevyen.
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Foreldremøte 7.trinns foreldre, vår 2014 Rektor Merete Eskelund
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Har du en bok som passer til meg, eller
Systemforvaltning Faglærere: Bjørn Klefstad og Knut Arne Strand
IBE110 Informasjonsteknologi Praktisk informasjon. Professor Kai A. Olsen, Høgskolen i Molde og Universitetet i Bergen.
INF111 Innføring i nformasjonsteknologi Praktisk informasjon. Professor Kai A. Olsen, Høgskolen i Molde og Universitetet i Bergen.
Gode historier til media - tilretteleggernes rolle AB-konferanse Drammen 2007 Informasjonssjef Per Christian Langset.
Markedsføring og pressearbeid Modul 4 Praktisk pressearbeid Få saken på trykk! 1 Studentliv - Kurs i Markedsføring og pressearbeid- Modul 4.
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Hvordan hjelper vi barna våre med matematikk?
Noen «nyheter» NAV Nordland/Jack Inge. NAV, Side 2 Arbeidsmarkedet i Nordland  Fortsatt stort behov for kvalifisert arbeidskraft ( jfr
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Foreldremøte 7.trinns foreldre, vår 2013 Rektor Merete Eskelund
M ANGFOLD OG LIKEVERD B ARNS IDENTITET Elin Øydna, Tine Håvak, Elisabet Larsen & Lina Wik Amundrød.
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
Li skole INFORMASJONSMØTE 10.Trinn VELKOMMEN!
Internett Bydel Vestre Aker Media- og informasjonshåndteringsseminar
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Foreldremøte 10. trinn 24. april 2013.
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
Tall og fakta: Unge mediebrukere
Eksamensordninger Ordinær eksamen Ny eksamen. Ordinær eksamen 1.Vurdering underveis i studiet. Hele, eller en vesentlig del av, prøvingen skjer underveis.
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Politisk streik den 28.januar Forsvar arbeidsmiljøloven!!
Jakten på offentlige opplysninger i og utenfor postjournalene Vegard Førland Venli Journal-ist, Kommunal Rapport.
Gruppeprosjekt journalistikk Våren Todelt oppgave Journalistisk prosjektJournalistisk prosjekt MetoderapportMetoderapport.
2005 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN I PRAKSIS En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder.
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
Åpning av videreutdanningen ”Barnevern i et minoritetsperspektiv ” for alle høgskolene, Oslo Kjell Erik Øie Statssekretær
UKEPLAN FOR 3. KLASSE UKE mars 2015
Revidert biblioteklov - nye muligheter!
Pedagogikk 102 Våren 2009 Arbeidskrav og vurdering.
MAS 1500 Vest-Europeisk historie
Leksjon 02 IKT i tilrettelegging av pedagogisk materiale 2.
YrkesetikkYrkesetikk Førstelektor Knut-Rune Olsen Undervisning A1ab høst 2008.
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
1 Bruk av mobilt medieinnhold 3Q 2006 Knut-Arne Futsæter og Katja Møglestue TNS Gallup
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Å skrive masteroppgave
Seminarundervisning EXFAC03
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Utskrift av presentasjonen:

Svein Brurås Høgskulen i Volda

Målsetting for JOU101: Studentane skal: Tileigne seg ei grunnleggande forståing av journalistyrket, og innsikt i stoff- og nyheitsvurdering Lære seg nyheitspresentasjon og –språk på eit grunnleggande nivå, og kome raskt i gang med øvingsoppgåver Få innsikt i viktige sider ved kjeldearbeid i nyheits- journalistikken, med særleg vekt på skriftlege kjelder og innsynsrett Kjenne til og beherske det presseetiske regelverket.

Journalistikkens logiske arbeidsprosess: IdèUndersøkelsePresentasjon

Målsetting for JOU101: Studentane skal: Tileigne seg ei grunnleggande forståing av journalistyrket, og innsikt i stoff- og nyheitsvurdering Lære seg nyheitspresentasjon og –språk på eit grunnleggande nivå, og kome raskt i gang med øvingsoppgåver Få innsikt i viktige sider ved kjeldearbeid i nyheits- journalistikken, med særleg vekt på skriftlege kjelder og innsynsrett Kjenne til og beherske det presseetiske regelverket.

Pensum Brurås, S. (2014): Etikk for journalister (4.utg.). Bergen: Fagbokforlaget. (NB: Kap. 5 og 9 er ikke pensum dette semesteret.) (260 s.) Brurås, S. (red.) (2012): Nyhetsvurderinger. På innsiden i fem redaksjoner. Oslo: IJ-forlaget Cappelen Damm. (254 s.) Handgaard, Brunjulf; Anne Hege Simonsen og Steen Steensen (2013): Journalistikk: En innføring. Oslo: Gyldendal Akademisk. (280 s.) Øy, Nils E. (2013): Medierett for journalister. Oslo: Cappelen Damm IJ- forlaget. (435 s.) Hjelpemidler: Kofoed, Ståle de Lange (2014): Praktisk håndbok i digital historiefortelling. Oslo: IJ-forlaget Cappelen Damm Akademisk. (Finnes både i trykt versjon og som e-bok.) Nyttig lenke til Vær Varsom-plakaten og andre presseetiske dokumenter:

Innleveringsoppgaver J1: Nyhetstekst med grafikk Legges ut tirsdag Innlevering torsdag Gjennomgang mandag J2: Intervju/referat (fra Forskningsdagene) Legges ut mandag Innlevering torsdag Gjennomgang fredag J3 Reportasje Legges ut mandag Innlevering tirsdag Gjennomgang onsdag J4 Kildeplan Legges ut tirsdag Innlevering tirsdag Gjennomgang torsdag J5 Journaljakt (gruppeoppgave) Legges ut tirsdag Innlevering torsdag Gjennomgang onsdag

Eksamen Mappeeksamen. Av de fem obligatoriske innleveringsoppgavene - som alle må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen - skal to leveres i mappen. En uke før fristen for eksamensinnlevering får studentene vite hvilke to oppgaver som skal leveres til eksamen. Det er anledning til å bearbeide tidligere innleverte oppgaver. Dersom det tidligere er satt en max-lengde på besvarelsen må denne overholdes. I tillegg og som et tredje bidrag til mappen skal det leveres et refleksjonsnotat der studenten vurderer et praktisk journalistisk arbeid i lys av relevant pensumstoff. Mappen vil få en samlet bokstavkarakter på en skala fra A til F, der E er siste ståkarakter.

Journalister vs informatører - Vi har jo egentlig samme mål, samme jobb, nemlig å få ut korrekt informasjon. - Nei. Vi har svært ulike og til dels motstridende roller. Informatøren om journalistene: - Dere jakter alltid på pussige vinklinger, aller helst negative, og dere prøver hele tide å lage konflikter. Vi derimot, vi prøver å få fram riktig, viktig og positiv informasjon. Journalisten om informatørene: - Men dere er jo kjøpt og betalt! Ansatt for å stille oppdragsgiver i best mulig lys! Vi derimot er uavhengige og kritiske. Men at vi vil ha fengende historier, det er jo riktig.

Journalistikkens logiske arbeidsprosess: IdèUndersøkelsePresentasjon

Fakta om journalistene (1) ÅrAntall Medlemstall hentet fra NJs medlemsstatistikk. (Sist oppdatert Kilde: journalisten.no)

Joacim Lund kommenterer: Hans-Wilhelm Steinfeld er på vei ut av journalistikken. På sitt eget ydmyke vis runder han av med å gi finger’n til samtlige av landets gjenværende journalister og antyde at når han forsvinner ut døren på Marienlyst, forsvinner den seriøse journalistikken samtidig. – De er altfor store i munnen (sic!), og de er historieløse. Det som het samfunnskritisk journalistikk, har i dag forfalt til en pekefinger- og sladrehank-journalistikk som primært kolporterer bygdesladder, sier han. (…) Når styrkeforholdet mellom journalistikken og kommunikasjonsbransjen forskyver seg, blir det stadig vanskeligere å skaffe nøytral informasjon. Da er det lett å se for seg at en presset journalist kan komme til å bukke dypt når han tar imot en velskrevet, redigert virkelighet fra en tidligere kollega som har byttet side. (…) Hadde Steinfeld fulgt med, ville han sett at rammevilkårene er dårligere, men at generasjonen som er på vei inn i journalistikken nå er minst like profesjonell som den som er på vei ut. Og langt mindre i kjeften!

Fakta om journalistene (2) Endret styrkeforhold: Aktive journalister i 2009: Aktive journalister i 2013: Medlemmer i Norsk komm.forening 2009: Medlemmer i Norsk komm.forening 2013: % av medlemmene i Norsk kommunikasjonsforening har journalistutdanning. 40 % av staben hos Burson Marsteller har vært journalister * Kilde: Aftenposten

Fakta om journalistene (3) Ca. 40 prosent arbeider i Oslo. 43,4% kvinner (2012) Sterkere kjønnsdeling på nett Nettjournalister sitter foran pc-en Journalister flest er unge Fortsatt få med innvandrerbakgrunn

Fakta om journalistene (4): Politiske sympatier Rødt4 % SV11 % Ap30 % Sp3 % Venstre15 % KrF3 % Høyre24 % FrP3 % MGD6 % Andre0 % * Tall hentet fra ”Medieundersøkelsen 2013", gjennomført av Respons Analyse for Nordiske Mediedager * Antall spurte: 479 journalister, utvalgt fra NJs medlemsregister.

Noen trekk ved journalistrollen Rolle: Regler og forventninger til adferd og opptreden for medlemmer av en gruppe. Det finnes flere journalistroller. De har fellestrekk… Uavhengig. Sannhetssøkende. Skal levere engasjerende fortellinger. Effektivitet og produksjonspress. Forpliktet på det presseetiske regelverket. … men også ulikheter Krigsreporteren i Midt-Østen / Feel-good-programlederen i Reiseradioen / Gravejournalisten i Brennpunkt / Matskribenten i Hjemmet / Videoreporteren på badestranda / Frontredigeren i Nettavisen / Den politiske kommentatoren Fotballreporteren.

Journalistrollen: Kunstner, håndverker eller industriarbeider? ”Journalistikk er verken ren frihet eller ren tvang. Jorunalistikk er kreativitet i en industrilignende setting. Yrkesrollen er myteomspunnet og mangslungen. Journalisten er beskrevet over hele skalaen fra kunstner og håndverker til industriarbeider. Journalisten unndrar seg klassifisering. (Martin Eide, i ”Nyhetens interesse” )

Journalistikkens funksjon og samfunnsoppgave Informasjonsfunksjonen Kommentarfunksjonen Overvåkningsfunksjonen Gruppekommunikasjonsfunksjonen Veilede forbrukerne Gi kulturell opplysning Underholde

Men også: «Den gode historie»

Uavhengig – men prisgitt vilkårene Journalisten PublikumEiereAnnonsørerKilderRedaktørKollegerKonkurrenter

Hva er journalistikk? «Journalistikk er aktuell og sannferdig formidling av fakta og synspunkter, lettfattelig presentert av en uavhengig redaksjon eller journalist.» (sb) «Journalistikk er en moderne institusjon som innhenter, bearbeider og formidler informasjon som gjør krav på å være sann, og som kan være demokratisk relevant. (Martin Eide)

Journalistikken endres Finanskrise: Har vi råd til kvalitetsjournalistikk? Hvordan finansiere nett-journalistikk? Alle kan publisere Publikum kan etterprøve journalistikken, har selv adgang til kildene «Vi er alle journalister» - ?? Brukermedvirkning, brukergenerert innhold

Journalistikk i endring Journalisten i det kommersielle markedet Journalisten i de sosiale mediene Journalisten i multidatasamfunnet Journalisten i mangfoldsamfunnet