Including skills Orientation to Norwegian Association for People with Developmental Disabilities and Norwegian Association for the Disabled Evaluation.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
DEOR – hva? “process of disseminating and exploiting the results of projects with a view to optimising their value, strengthening their impact, transferring.
Advertisements

Inkludering i skole og fritid – en utfordring
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
Inkludering i skole og fritid – en utfordring
Tron E. Ingebrigtsen (BSc, BEc)
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Pilotarbeid, NHO/KS Nasjonalt program for leverandørutvikling
Prosjektstyring In 140 Sommerville kap 4.
NTNU Program for lærerutdanning Etterutdanning region nord Forsøk med fremmedspråk på barnetrinnet Etterutda nning.
KOMPETENTE MEDARBEIDERE NØKKELEN TIL SUKSESS
Future Vision Plan (fremtidsplan) Oppdatering for ikke pilot distrikter.
NVHs kvalitetssystem Oslo: 2. mai NVHs sentrale prinsipper for kvalitetssystemet •Kvalitetssystemet skal inngå som integrert del av NVHs ledelses-,
Prosjektskisse Status så langt…. November 2011
Oslo kommune Utdanningsetaten Lofsrud skole Bendicte Uv og Petter Feiring Gudbrandsen.
Jernbaneverkets satsing på prosjektbasert læring
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Temadag Læring i prosjektpraksis Simulering som metode.
Joachim Bjerkvik
Tilpasset opplæring i en lærende skole
FORMATIV VURDERING.
Prosjektstyring In 140 Sommerville kap 4.
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
ARBEIDSRETTET REHABILITERING METODEUTVIKLING
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
The Torvald Klaveness Group
Management TeamAnalyse. 2 Hvorfor (1) Bedriftskultur Kilde: Hay Group/Chief Executive Dec 2006.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Hva kan moderne software-prosjekter kan lære av en gammel jagerflyger?
Hva er rekruttering? Å fylle ledige stillinger i bedriften
Studentenes medvirkning i kvalitetssikringsarbeidet. Stine Hjerpbakk (PS) og Emilie Bjerke Melbye (StL) NOKUT-konferansen Oslo 2010.
Organisasjonslæring i pedagogiske institusjoner – en systemteoretisk tilnærming
Didaktiske analysekategorier
 Arbeidsforskningsinstituttet AS, 2006  The Work Research Institute  Forfatter/Author Kan ikke utviklingshemmede ha en vanlig jobb? Øystein.
Av Toril Sørheim Nilsen (UNN, UiTø)
DEMOKRATIPROSJEKT. Prosjektmål Å gjøre kvinner og ungdom sterkere så de blir i stand til å oppnå større inflytelse på den demokratiske avgjørelses-prosessen.
Nordisk statistikerkonferanse København 13. august 2010 Jan Byfuglien
Bruk av makt og overtalelse for å få tilgang på informasjon i intervjusituasjoner Premiering av informanter. Tabu eller normalitet? Bergen Radisson.
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
Vurdering for læring i Kunnskapsløftet en Europeisk dimensjon Inger Langseth Program for Lærerutdanning 1.
Presentasjon For Informasjonsforum Oslo kommune.
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
Oppfølging i bolig- nye grep i bydel Stovner
Rådgiverkoordinatorforum i Bodø 27.januar 2015
innovasjon i Infrastruktur
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
Workshop, Dokka – 9. nov
Cecilie Thun og Katrine Fangen
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
Utvikling av rettslige beslutningssystemer, oversikt over emnet og presentasjon av ”Fra lovtekst til programkode” Utvikling av rettslige beslutningssystemer,
1 Thor Hægh 2011Slide 1 The Rotary Foundation’s Future Vision Plan ET FUNDAMENT FOR FREMTIDEN UTTESTING VED 100 DISTRIKTER.
En metode med to egenskaper og kontekster Dyktig Ærlig + + ÷ ÷ ? ? Vi trenger data, men hvordan samler vi dem? Unfreeze: Info Change: Aktivitet Refreeze:
1 ”Kreative Trøndelag – her alt e mulig uansett” Recently awakened to the knowledge economy… Trøndelagsrådet 28 mars 2007.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
i introduksjonsordningen Pernille Baardson seniorrådgiver IMDi Sør
Moscito2 Guro, Tone, Mari og Elna. Om prosjektet Tilstedeværelsesinformasjon i organisasjoner Tilstedeværelsesinformasjon i organisasjoner - systemer.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Dialogkonferanse 3.juni 2014 Pasientmedvirkning – et vikende prinsipp? Førsteamanuensis Ann Karin Helgesen Høgskolen i Østfold.
Important to remember - Some grammar. The Noen steder har norsk bestemt artikkel mens engelsk ikke har the: – Abstrakte ord med generell betydning (love,
Kunnskapsbygging og strategi for evaluering Ida Lindkvist og Anette Wilhelmsen Evalueringsavdelingen 07. June 2017.
Effektiv undervisning
Radio listening in Norway
nHS og Universitetspilotene - prosjektledersamling 15. mars 2007
Inkluderingskompetanse og bruk av arbeidsplassen for unge med behov for ekstra oppfølging Fagseminar 23 mai 2017 Kompetansesenter for arbeidsinkludering.
Meta-analyser og systematiske oversikter
Terje Skjeggedal og Roald Lysø
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Semester survey 2018 Mariana Hatzianastasiou, Amit Chitra Knutepunktet
Personene. Personene Flere historier… Makt og begjær Vekst og løsrivelse Etikk og moral Trekantdrama Systemkritikk Andre?
Utskrift av presentasjonen:

Including skills Orientation to Norwegian Association for People with Developmental Disabilities and Norwegian Association for the Disabled Evaluation of Program for Youth With Disabilities in Tanzania and Malawi supported by Operation Days Work Oslo, 14 Januar 2010

Et møte med ungdom

Oppdraget  Besøkte NHF i Malawi i 2006  Har sittet i ODs råd  Fokus på yrkesutdanning  Ønske om å jobbe sammen med lokal ungdom  Evaluering er en for god læringsprosess til å forbeholdes konsulenter  Godt inntrykk av NHF  Lite kunnskap om utviklingshemmede  Fikk full jobb i Norge

I Tanzania Cecilia SangaSekretær hos TAMH Francis PeterFar og TAMH aktivist Laurencia MallewaLærer Lightness MbilaSpesiallærer Rhoda MwendwaSøster og TAMH aktivist I Malawi Emmie ChiumiaAktivist i org for albinoer Munyaradze MtsinzeAktivist i org for blinde Pamela JumaJobber for FEDOMA Phillip LapozoAktivist i FEDOMA Timothy SomanjeAktivist i org for albinoer Evalueringsteamene

Preliminary results Utgangspunkt  Operasjon Dagsverk = Solidaritet mellom ungdom  To år etter avsluttet prosjekt  Ikke evaluering av struktur og organisasjon  Mid-term evaluering i 2006  Prosessorientert  Fokusområder  Effekten på ungdommene  Yrkesutdanning - jobb  Inkludering

Prosjektet i Tanzania  Tanzania Association for the Mentally Handicapped (TAMH)   Informasjonsarbeid, læreropplæring, barne-, ungdoms- og fagskoler, samt ungdomsaktiviteter  Intervju med 22 ungdommer

Resultater Tanzania  Viktig informasjonsarbeid  Bra ungdomsaktiviteter  Bra på inkludering  Brukbare resultater på skolene gitt ressursene og positiv innstilling  Svake faglige resultater  Manglende oppfølging  Inkludering er viktig, det er mulig og det virker

Prosjektet i Malawi  Malawi Council for the Handicapped (MACOHA) and TEVETA  Tre strategier  Vanlig høyskole (SOCHE)  MACOHA opplæringssentere  Lærlingordning 

Resultater Malawi Lærlingordningen  Suksess (86% gjør noe)  Fleksibel tilnærming  Har ført til inkludering  Uklar utvelgelse og problem med alder SOCHE  Var ikke hovedfokus for evalueringen  Trenger mer studie av organiseringen  Trenger strategi for link skole - arbeidsliv

Noen kommentarer  Fleksibilitet og individuell oppfølging  Praksis  Inkludering  Ved å bli økonomisk aktive  Ved å delta i aktiviteter  Ved å vise at de kan  Ved ”tvang”  Eksemplets makt  Ressurser

Including skills 14 jan 2010

Forandringer ”He was just staying at home, doing nothing. Some children laugh at him. Others threw stones at him. Things which makes me as a mother feel very bad.” - Mother of one of the youth interviewed. “My friends and customers, including strangers, admire me very much. Even my family now recognises me as a head of the family.” - Tailor

Including skills 14 jan2010 Metode  Todelt mål  Opplæring og learning-by-doing  Utføre evalueringen  Hovedmetode: Intervjuer  Målgruppen: Ungdommene selv  Strukturerte spørsmål

Metode  Utvelgelse av intervjuere/assistenter  Internt vs eksternt  Hvem trenger å vite hva?  Utvelgelse av intervjuobjekter  Utfordringer  Sporing av deltagerne  Intervjue utviklingshemmede

Metode  Prosessevaluering  Opplæring: Faser  Introduksjon  Pilot  Forbedring av intervjuguide og spørsmål  Organisering av data/skrive ut  Analyse  Presentasjon

Metode  Tid: Riktig for Malawi, uklart Tanzania  Team: Fedoma – TAMH  Fokus: Impact og målgruppen  Krever mer av norsk partner  Tidlig planlegging  Mer tilrettelegging  Krever mer av lokal partner  Sporing, rekruttering  Innsyn og tillit

Anbefalinger  Fokuserte evalueringer  De som ser på alt, ser ikke mer enn dere gjør selv  Må ha tid til å treffe ”feil” informanter  Lag lokal monitoreringsplan  Alt må ikke være evaluering  Samle inn informasjon til informasjonsarbeidet  Hva med å bruke OD-folk?