Rammeplanen s. 23 Barnehagen skal fremme positive holdninger som motvirker avvisning, mobbing og vold.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Advertisements

Kari Pape Den gode assistenten
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Alle elever har rett til et lærings- og oppvekstmiljø uten mobbing.
Trygge organisasjoner
Mobbing i barnehagen.
Hønefoss politistasjon
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
- roller og forventinger
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
Mobbing i barnehagen?.
NASJONAL KONFERANSE NAFO
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Glitre barnehage.
Rolighetsmoen barnehage
Nulltoleranse for mobbing
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
PBL – Jente 14 år Espen, Hugo, Dag Morten, Rune, Tormod og Henrik
RUS OG UNGDOM Jobbet på av: Sarem,Sander,Joakim,Johannes,
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Olweus spørreundersøkelse Første gangs undersøkelse Grafikk.
Brukerundersøkelse av Trivselsprogrammet Høst 2013 (utdrag)
ZIPPYS VENNER Du står fritt til å gjøre denne presentasjonen mest mulig til din egen. Legg gjerne til konkrete bilder og tekst du ønsker å ha med, og du.
HelART i Ulåsen barnehage
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Senter for atferdsforskning
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
Bakgrunn for kloke valg Kjenne sine sterke og svake sider
Drop-In metoden i skolen
”Vi vet at vennskap er viktig for både barn og voksne”
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
God morgen! Tanker etter i går?
Aggresjon.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Mobbing og atferdsproblemer
Deltakende læring.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I ASKELADDEN BARNEHAGE
Mobbing. Mobbing defineres som systematisk vold, fysisk eller psykisk, rettet mot et offer og utført av personer eller grupper Se film: Kan man bli kvitt.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Du har rett til å ha det bra! - Hva forteller oss «Ung i Rogaland 2016»?
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Utvalgte resultater for SVGS
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
SMU 30.mai 2017 Olweus undersøkelsen trinn Svarprosent: 91,2%
Hvordan forebygge mobbing?
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS OKTOBER 2016
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Utvalgte resultater for SVGS
Kapasitetsbygging i team og organisasjon
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Ledersamling Olweus- programmet
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
Siste året i barnehagen
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Fest & følelser Velkommen
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Voldsforebyggende opplæring
Velkommen til foreldremøte om
mobbeatferd Former for mobbeatferd
Utskrift av presentasjonen:

”Hele barnet - hele løpet, Mobbing i barnehagen” Marianne , Kristiansand kommune og Ingrid Lund, Uia

Rammeplanen s. 23 Barnehagen skal fremme positive holdninger som motvirker avvisning, mobbing og vold.

Barnehagens rammeplan s.18. Der hvor barns selvfølelse krenkes ligger kimen til hensynsløshet, mobbing og manglende empati.

Kriterier for å avgjøre om en atferd kan betegnes som mobbing: Et offer opplever negative handlinger av andre Handlinger kan komme både fra enkelt personer, men også fra en gruppe. Handlingene gjentas over en viss tid. Offeret opplever seg underlegen og har vanskelig for å forsvare seg. (Midtsand, Monstad et al (2004)

Hvorfor fokus på mobbing allerede i barnehagen? Ifølge FNs barnekonvensjon artikkel 12, har barn rett til å si sin mening og bli hørt i alle saker som angår dem. Ifølge undersøkelsen :”Den norske barnehagekvaliteten” opplever 11 % av barna å bli mobbet daglig eller flere ganger i uka.

Hva sier barn og foreldre er det viktigste i barnehagen? Barna: Å ha venner og ha noen å leke med.(Søbstad,2004) Foreldre: At barna får seg venner (juni 2014- FUB)

Målet med prosjektet Å forebygge mobbing i barnehagen der barns opplevelse, de ansattes ansvar og foreldres involvering er kjernepunkter.

3 ulike måter å studere mobbing på Intervju av enkeltbarn og barn i grupper (5-åringer) Spørreundersøkelser til foreldre og ansatte i barnehager Et doktorgradsarbeid hvor man går inn og ser nærmere på arbeid med relasjoner blant 1 og 2-åringer knyttet opp mot forebygging av mobbing.

Samarbeid på tvers FUB/FUG Universitetet i Agder Kristiansand kommune, oppvekstsektoren Sørlandets sykehus, avd. for barn og unges psykiske helse.

Barn i barnehagen er ikke så opptatt av de ulike formene for mobbing Barn i barnehagen er ikke så opptatt av de ulike formene for mobbing. Deres hovedfokus er utestengelse fra lek (Monks & Smith, 2006). Derfor blir lekens betydning og de voksnes rolle og syn på lek avgjørende i forebygging av mobbing.

Tall i barnehagen Midtsand mfl (2004) konkretiserer at den delen av negativ atferd som fortjener betegnelsen mobbing siktes til 6-8% i barnehagen. For disse barna forteller at de blir plaget mye eller svært mye av andre. Dette er tall som stemmer overens med de tallene som finnes på mobbing i barneskolen Barnehage.no/ okt 2010: 10% i barnehagen Kives & Sajaniemi (2012); 12,6% 37% av barn i finske barnehager var i løpet av en uke innvolvert i mobbing. I 16 av 18 barnehager ble minst ett barn utsatt for mobbing flere ganger i uken(Perren, 2000) Gutter blir stort sett mobbet av gutter, mens jenter opplever mobbing fra begge kjønn(Perren, 2000) 21 % av barnehagebarn er engstelige for å bli utsatt for mobbing (kives/sajaniemi, 2012)

Barnas forslag til tiltak

Barnas forslag til tiltak Emma: vi må jo hjelpe folk når de griner – man spør: skal jeg hjelpe deg? Så kan de si ja eller nei om de greier seg sjøl eller … Odd: meg og Egil – vi trøster folk Sindre: når noen barn er lei seg gjør jeg bare sånn: (lager klovneansikt) Empati og humor

Kjennetegn ved mobbere Høy sosial status blant venner Jenter: populære blant voksne, Søker makt, Posisjon, intrigemaker Flere gutter enn jenter mobber Kan se sammenheng med negative hjemmeforhold Guttene er ofte litt fysisk sterkere enn jevnaldrene Ikke spesielle ytre kjennetegn Jenter/gutter: Støtte fra mindre krets av elever

Kjennetegn ved mobbeofre Lavere sosial status hos jevnaldrende og voksne Like mange jenter som gutter Barn/unge med inn- vandrer-bakgrunn Ikke spesielle ytre kjennetegn Viser avmaktssignaler i sosiale situasjoner Problemer med å sette grenser for seg selv; si «Nei» Svakere selvbilde enn normalt Mer engstelige og ensomme Gutter litt fysisk svake (Olweus 1993, Perren, 2000, Kirves 2012)

Ledelse som forebygging mot mobbing Klare forventninger fra dag en! Kommunisert til barn og foreldre. Hva bestemmer jeg som voksen. Hva forhandler jeg om. Hva forhandler jeg ikke om. Nulltoleranse for mobbing Hvordan vi snakker til hverandre. TURTAKING Hvordan vi tar opp ting når vi ikke trives, når vi er misfornøyde eller fornøyde. Klargjøre ansvaret for hverandre. Lojalitet kontra ”sladring”.

Det fysiske læringsmiljø -Lys, luft og rom -” Åpne dører” -Faste plasser v bord /garderobe. -Tumleplass(org) Psykososialt Læringsmiljø -emosjonelt klima -hva snakkes /ikke snakkes om. Følelser -oppmerksomhet Organisatoriske Læringsmiljøet Spredning av voksne ute og inne. -Gruppeinndeling

Kirves, L. , & Sajaniemi, N. (2012) Kirves, L., & Sajaniemi, N. (2012). Bullying in early educational settings. Early Child Development and Care, 182(3-4), 383-400. Perren, S. v. L. (2000). Kindergarten children involved in bullying: Social behavior, peer relationships, and social status. Universitet Bern, Basel.