Barne- og familiedepartementet Presselunsj 29.04. Statlige skjønnsmidler til kommunene og likebehandling av kommunale og private barnehager Roland Fürst.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tariffavtale – vi? Informasjon til medlemmer i barnehager som ikke har tariffavtale Utdanningsforbundet februar 2011.
Advertisements

Overskudd i kommunene Sammendrag av prosjekt utført for KS.
Vesentlige kapasitetsendringer i basisperioden 15. august 2011 George Nicholas Nelson.
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Bergen kommune Kostnadsanalyse barnehagesektoren - beregning av innsparingspotensial 15. august 2008 Dag Langfjæran.
Dok.8:75 ( ) med Sosialistisk Venstreparti •makspris 1500,- •søskenmoderasjon (1200,- for andre og 900,- for påfølgende barn) •statlig.
Regnskapsanalyse Utgiftsbehov, ressursbruk og produksjon
Økonomiseminar med bystyret 15. mai Hvordan går Bergen fra 102 til 91,6 prosent? Skatteinntektene før statens inntektsutjevning: 102 pst. av landsgjennomsnittet.
1 Selvkost Orientering til kommunestyret Økonomisjef Stein Kr Andersen 29. april 2009.
Tilskudd til private barnehager i 2011 Presentasjon private barnehager 10. februar 2011.
Orientering Budsjett Rådmann Ola Stene – Forslag til årsbudsjett 2003.
Levanger kommune Budsjett 2005 Presentasjon av regjeringens forslag til statsbudsjettet og status for arbeidet pr
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i 2009.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag til formannskapet Økonomiplan En presentasjon av Foreløpig forslag.
Einar Bowitz,Econ Pöyry og Roland Fürst, Fürst og Høverstad ANS Rammefinansiering av barnehager.
Inntektssystemet Kommunenes inntekter Ansvar, målsetting og verktøy Arbeid med inntektssystemet Forbedringer for å oppnå målsettingen Vår anbefaling Samhandlingsreformen.
Statsbudsjettet 2010 Noen kommentarer om Østfoldkommunenes situasjon Utviklingen i frie inntekter Videre arbeid med inntektssystemet Fordelingen av skjønnsmidlene.
1 Kommuneproposisjonen Kommunal- og regionaldepartementet 2 Revidert nasjonalbudsjett 2010 Lønnsveksten nedjustert til 3¼ pst. Økte energipriser.
TILskudd ikke-kommunale barnehager i Fauske kommune
Likeverdig behandling ved tildeling av offentlige tilskudd til ikke-kommunale barnehager Fylkesmannen i Nordland Kjell H S Jensen ekstrahjelp 27. november.
Jenteløftet – økonomiske og avgiftsmessige aspekter.
Budsjett 2004 Krav om balanse innen utgangen av 2004 Forbedre nettoresultatet med mellom millioner Kan bli nødvendig å nedbemanne med.
Driftsrapport HNT 2007 Foreløpig status pr. 26. januar 2008.
NOU 2012:1 Til barnas beste – Ny lovgivning for barnehagene. Barnehagelovutvalget – innstilling 16. januar. Gjennomgang av barnehageloven med forskrifter.
Høringsnotat Bruk av offentlig tilskudd og foreldrebetaling i ikke-kommunale barnehager. Ny lovbestemmelse i barnehageloven som fastslår at offentlig tilskudd.
Forutsetninger for tilskudd til private barnehager i 2011 Presentasjon 10. februar 2011.
Presentasjon av rapporten ”Behovs – og konsekvensanalyse i helse og sosialsektoren” Bergen,
Leikvang Hallprosjekt
© EL & IT forbundet, tirsdag, 15. juli 2014 Lysbilde nr.: 1 Forsvar AFP konferanse Sørmarka 13. september 2007 Innledning ved Hans O. Felix Forsvar AFP.
Div. regnskapsspørsmål
Kvartalsrapport per 3. kvartal 2004
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
Statsbudsjettet 2009 – og virkninger for Drammen kommune.
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Fylkesmannens time.
Levanger kommune Budsjett 2004 Regjeringens forslag til Statsbudsjettet.
© Telemarksforsking telemarksforsking.no Likeverdig behandling av barnehager i forhold til offentlig tilskudd Trond Erik Lunder Seminar for Fylkesmennene.
Meld. St. 24 ( ) Framtidens barnehage. Prosess Prosjekt i Kunnskapsdepartementet (KD) Styringsgruppe Blogg for å få innspill Møter med ulike aktører.
Levanger kommune Rådmann Ola Stene Formannskapsmøte Inntektssystemet – kort repetisjon og oppdatering.
Levanger kommune Rådmannen Budsjett Presentasjon av foreløpig forslag – Rådmann Ola Stene Budsjett 2007 presentasjon av foreløpig.
Byrådsavdeling for barn og utdanning
Private barnehager 10. februar 2011 Informasjon til og fra private barnehager Tema 1.Kommunens ansvar – kommunens barnehagebudsjett 2.Kommunalt tilskudd:
Søndre Innherred Revisjonsdistrikt FROSTATING Sammenligninger mellom kommunene: Eldreomsorg, barnehager og grunnskoler Basert på tall fra KOSTRA
Press mot offentlig tjenestepensjon – hva nå? Forsvar Offentlig Pensjon Oslo 8/9 – 2014 Stein Stugu.
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i statsbudsjettet 2008.
Økonomisk utvikling Regnskap 2008 Kommuneprop Langtidsvirkninger omlegging IS.
Kommuneproposisjonen 2005 Høring Stortingets kommunalkomite
Informasjonsmøte i Ytrebygda barnehage
Espen Starheim Momentum Selvkost AS
Likeverdig behandling ved tildeling av tilskudd til ikke-kommunale barnehager Lovendring og tolkinger av regelverket Nettadresse:
Drammen bykasse Regnskap februar Økonomisk status etter 2. tertial 2009 Netto driftsresultat: 13,7 mill. kr (Overskudd) Årsoppgjørsdisposisjoner:
1 Statsråd Erna Solberg Solstrand Hotel 28. oktober 2004 Framtidens kommuner i møte med innbyggerne.
Pressekonferanse 15. mars 2005 Barnehageutbygging i 2004 Resultater Finansiering Barne- og familieminister Laila Dåvøy.
Regional skulering for ATB Hordaland Oktober/november 2011 Aktuelle saker.
Agenda: –Kort om Utdanningsdirektoratet –Rammen for møtet –Føringer i St. prp. nr. for 2009 – KOSTRA-grunnlaget 2007 – Presentasjon av satsberegningene.
Agenda Kaupang Hermansverk Finn Arthur Forstrøm Fylkeskommunes økonomi og driften i
Årsregnskap 2012 Forslag Budsjett Budsjett for 2013 Bakgrunn for foreslått budsjett: –Foreldrekontingenten er kr ,-/ måned i 11 av årets måneder.
Finansiering av private barnehager 2016 Christian Duus og Martin Tvedt.
Rammefinansiering av barnehager
”Hvem bygger ut nye barnehageplasser – kommunalt eller privat
Sammendrag av prosjekt utført for KS
- og strategier for å ta tjenestene tilbake
Sammendrag av prosjekt utført for KS
Rammefinansiering av barnehager
Samhandlingsstatistikk Del I: Komparativ statistikk
Ny finansieringsmodell til private barnehager
Kostnadsutvikling fosterhjem
Rådmannens forslag: HANDLINGSPLAN Budsjett 2019
Undervisning og barnehage
Undervisning og barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Barne- og familiedepartementet Presselunsj Statlige skjønnsmidler til kommunene og likebehandling av kommunale og private barnehager Roland Fürst Fürst og Høverstad ANS

Forutsatte endringer i finansiering av barnehager iht. barnehagereformen Foreldrebetaling: Reduksjon av foreldrebetaling til gj.snittlig 2.750/md fra og maks /md fra Statstilskudd: Økning av tilskudd til både kommunale og ikke kommunale barnehager fra Kommunene får et ansvar for å sikre at kommunale og ikke- kommunale barnehager likebehandles i forhold til offentlige tilskudd fra Kommunesektorens samlede bidrag til finansiering av barnehagene skal opprettholdes på nominelt uendret nivå. Skjønnsmidler avsettes for å ”smøre” gjennomføring av reformen ift. merkostnader i de enkelte kommunene. Fürst og Høverstad ANS

Skjønnspotten i barnehagereformen - Forutsetninger Skjønnsmidlene skal brukes til å kompensere for netto økning i kommunenes utgifter som følge av: 1. Økte netto kostnader i kommunale og private barnehager som følge av redusert foreldrebetaling og prinsippet om ”økonomisk likeverdig behandling” av private og kommunale barnehager. Netto merkostnader i eksisterende barnehager = Redusert foreldrebetaling - Økt statstilskudd 2. Etablering av nye barnehageplasser. Fürst og Høverstad ANS

Dagens situasjon: Store forskjeller i kommunenes bruk av midler Kommunenes netto driftsutgifter til barnehager pr. innb. 1-5 år i 2002 Fürst og Høverstad ANS

Hva skyldes forskjellene i kommunenes netto driftsutgifter til barnehager i dag? 1.Ulikt omfang av barnehagetilbudet (dekningsgrad) og sammensetning av barn etter alder og oppholdstid. 2.Ulik sammensetning av barnehagetilbudet: - Kommunale barnehager - Private barnehager med tilskudd (og obs: også ulikt nivå på de kommunale tilskuddene) - Private barnehager uten kommunalt tilskudd 3.Ulikt nivå for foreldrebetaling i de kommunale barnehagene. 4.Ulike kostnader pr. barn eller pr. oppholdstime i de kommunale barnehagene. Fürst og Høverstad ANS

Hva skal skjønnsmidlene kompensere for? Dagens forskjeller i kommunale netto driftsutgifter er i stor grad ”frivillige”. Spørsmål om ”rettferdighet”: Skal staten kompensere for frivillige kostnadsforskjeller? vs. Målrettet bruk av skjønnsmidlene: Hva trengs for å sikre at kommunene kan oppfylle barnehagereformens mål? Ett konkret eksempel:Kommune A ift. landsgj.snitt Fürst og Høverstad ANS

Endringer i statstilskudd og foreldre- betaling - kommunale barnehager Fra til 2004 (realendring, korrigert for prisstigning): - 16 prosent foreldrebetaling = + 2,95 kroner/oppholdstime + 31 prosent statstilskudd Fürst og Høverstad ANS

Endringer i statstilskudd og foreldre- betaling - private barnehager Fra til 2004 (realendring, korrigert for prisstigning): - 24 prosent foreldrebetaling = + 2,26 kroner/oppholdstime + 47 prosent statstilskudd Fürst og Høverstad ANS

Kravet om likebehandling som forut- setning for fordeling av skjønnspotten I fase I innebærer kravet om likebehandling av kommunale og private barnehager at alle barnehager får inntekter som sikrer at det etablerte kostnadsnivået kan videreføres - uten fare for ned- leggelse eller reduksjon av standard. Det etablerte kostnadsnivået har derfor betydning for tilskuddene som kommunen må gi til ikke-kommunale barnehager og for hvor mye den enkelte kommunen trenger i skjønnsmidler for å kunne innfri barnehagereformens forutsetninger - i forhold til både kommunale og ikke-kommunale barnehager. Fürst og Høverstad ANS

Kostnadsnivået i barnehagene Utvalgsundersøkelse 2002 Utvalgsundersøkelsen omfattet 50 kommuner og 318 ikke-kommu- nale barnehager i disse kommunene. Gjennomsnittskostnader pr. oppholdstime i barnehager (ekskl. særskilt tilrettelegging for barn med særlige behov): Bemanning (antall oppholdstimer pr. årsverk) Personalkostnader (lønn og sosiale utgifter pr. årsverk) forklarer det aller meste av kostnadsforskjellene mellom barnehagene. Fürst og Høverstad ANS

Kompensasjon for nye plasser (etablert i 2003 og 2004) Kommunenes netto kostnader pr. plass: Fürst og Høverstad ANS

Økonomisk likeverdig behandling - Drøfting av to prinsipper Forskriftenes minimumskrav for likebehandling i 2004: Private barnehager skal få dekket sine faktiske kostnader til ordinær drift gjennom ordinært statstilskudd, foreldre- betaling og kommunalt driftstilskudd. Forutsetter en individuell beregning av kostnader og finansieringsbehov for hver barnehage. Maksimumskravet i forhold til kommunale tilskudd: Kommunene skal ikke være nødt til å tildele kommunale driftstilskudd som fører til at summen av statlig og kommunalt driftstilskudd ligger høyere enn tilsvarende finansiering av kommunale barnehager i kommunen. Maksimumskravet kan beregnes som en sats pr. oppholdstime som gjelder for alle ikke-kommunale barnehager i kommunen Fürst og Høverstad ANS

Økonomisk likeverdig behandling Alle barnehager skal sikres at de får dekket sine kostnader til ”ordinær drift” (ekskl. tiltak for funksjonshemmede og andre barn med særlige behov) gjennom statstilskudd, foreldrebetaling og (ev.) et kommunalt driftstilskudd. Det kommunale driftstilskuddet kan ”avkortes”, dersom: - summen av statstilskudd og kommunalt tilskudd ville ligge høyere enn for kommunale barnehager (”taket”). - barnehagen viser en kostnadsøkning fra 2003 til 2004 som ligger over ordinær kostnadsvekst i kommunesektoren. - barnehagen har lavere bemanning og/eller lavere personalkostnader pr. årsverk og samtidig høyt overskudd eller høy godtgjørelse til barnehagens eier. Spesielle regler for studentbarnehager, helseforetakenes barnehager og (i praksis) familiebarnehager. Fürst og Høverstad ANS

Likeverdig behandling - beregning av tilskudd som sikrer kostnadsdekning (1) Personalkostnader …... Varer og tjenester …... Inventar/utstyr …... Drift av lokaler …... Netto kapitalkostnader …... Overskudd …... + ”Skjulte” kostnader …... - Kostnader til særskilt tilrettelegging …... Sum kostnader …... - Statstilskudd... - Foreldrebetaling (iht. maksprisforskrift og satser i kommunale barnehager)... = Kommunalt driftstilskudd (foreløpig, ikke korrigert)... Fürst og Høverstad ANS

Likeverdig behandling - beregning av tilskudd som sikrer kostnadsdekning (2) Korrigeringer av tilskuddet ift. barnehagenes budsjettforutsetninger: Kontroll og ev. korrigering av barnehagens inntektsforutsetninger. Kostnadsvekst fra (korrigert for mva-komp i 2004) som overstiger 3,25 prosent regnes ikke med i grunnlaget for beregning av kommunalt driftstilskudd. For barnehager med lavere bemanning (flere oppholdstimer pr. årsverk) og/eller lavere lønns- og sosiale utgifter pr. årsverk og samtidig et urimelig høyt overskudd eller urimelig høy arbeids- godtgjørelse til eieren, kan det kommunale tilskuddet avkortes. Fürst og Høverstad ANS