IC (Utbygging)  InterCity-strekningene mellom Oslo og Hamar, Tønsberg og Seut ved Fredrikstad skal være ferdig utbygd innen 2024. Utbyggingen skal videreføres.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Advertisements

Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Regionrådsmøte 28. mai 2013 Hamar kommune v/ Tone Wabakken.
Snowball Rjukan 26. oktober 2010 Ove Gjesdal og Stein B Olsen.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Høyhastighetsutredningen
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
ROM som kollektivknutepunktutvikler En moderne skysstasjon, samarbeid, organisering, tilrettelegging og utforming Øyer, 6 september 2011.
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
HH Oslo-Stockholm = regional utvikling i Nordens triangel
Kommunereform for vekst
Regjeringens forslag til Nasjonal Transportplan om forslaget og framtidige utfordringer og muligheter for Hamarregionen Samrådsmøte Hamarregionen.
Møreaksen - et samlet fylke
NASJONAL TRANSPORTPLAN
NASJONAL TRANSPORTPLAN
Midtveismøte utviklingsplan for HIT, kjølnes
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
Reguleringsplan Vendespor Ski sør -del av Follobanen – nytt dobbeltspor Oslo – Ski Åpent møte
Nasjonal Transportplan
KOMMUNEDELPLAN FOR E16 SKARET–HØNEFOSS Orientering om innsigelsen fra Jernbaneverket Lars Chr. Stendal, Jernbaneverket Regional plan- og utviklingsdirektør.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Planstrategi som nytt verktøy
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Skogforum 6. og 7.november 2013 Godstransport langs jernbane – historikk og fremtid.
NTNU TBA4853 Landsby nr. 21 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011.
Regional transportplan Agder
Samferdselsdepartementet KLP Kommunekonferansen - ny satsning på vei og jernbane Statssekretær Bård Hoksrud 6.mars 2014.
Stor-Oslo Nord Felles vilje for felles mål
en jernbane for fremtiden
Framtidens byer Virksomhetsmøte Tone Skau Jonassen.
Framtidens byer Status og Handlingsprogrammet For Framtidens byer Formannskapet Tone Skau Jonassen.
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
Hvordan skape en vinnerregion i samferdsel ? Innlegg på Samferdselskonferansen i Kr.sund Iver Nordseth – leder i Samferdselsutvalet i MR.
Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale
©TNS 2014 Ferieplaner i sommeren ©TNS 2014 Contents 2 1 Ferieplaner sommeren Reisemål og ferieform 08 3 Besøkte steder og attraksjoner.
Ski - et attraktivt knutepunkt Peder Vold, Jernbaneverket
KVU for kryssing av Oslofjorden
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Utvikling togtilbudet 2012 og videre perspektiv Østlandssamarbeidet 23. oktober 2009 Johan Selmer, Ass. plandirektør NSB Persontog.
NTP Plangrunnlag fra Avinor, Jernbaneverket, Kystverket og Statens vegvesen 1.
Fylkeskommunen sine oppgaver og ressursbehov Arild Fuglseth, samferdselssjef.
Aktiv transport. Definisjon av Aktiv transport Aktiv transport omfatter gåing, sykling på reiser som uansett skal gjennomføres i hverdagen, for eksempel.
Kortere reisetid - hvilke effekter kan vi forvente for Hamarregionen? Atle Hauge, ex ØF nå HiL.
Jernbaneforum Øst =====ØSTFOLDBANEN ===== Halden 2. juni 2014 Velkommen til representanter fra Dalslandspendel!
1 Innledning på plankonferansen Utbygging av IC-triangelet innen sammen om bedre og mer effektive planprosesser.
Grensekryssende jernbaneforbindelse mellom Halden og Trollhättan Problemer og utfordringer Møte med Dalslandspendel i Halden 2.juni
Strategi for utbedret og ferjefri E39 innen 2035 Treffpunkt Hafast seniorrådgiver Håvard Austvik.
Ny bro over Glomma i Fredrikstad Presentasjon av planprogram Åpent møte
Gosia Taszarek Michał Giełda Den dømm- ende makt : Det norske rettsvesenet.
Velkommen til dialogkonferanse Hvordan styrke de mellomstore byene på Østlandet som motor for regional vekst og næringsutvikling? Roger Ryberg Fylkesordfører.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
Velkommen! Politisk dialogmøte 29. mars Ole Haabeth Østlandssamarbeidets leder.
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
RV19 og Bypakke i Moss Fra ord til handling.
Nasjonal transportplan
Kamp eller samarbeid?.
Kommunedelplan Dovrebanen gjennom Hamar
Grunnlaget for bedret kvalitet på jernbanen gjennom prioriteringer i NTP og HP Bane NORs Punktlighetsseminar 23. november 2017 Stein Batalden Avdelingsdirektør.
Nasjonal signalplan – «milepælsbasert»
Utredning om forbindelser mellom Østlandet og Vestlandet
Sari Wallberg, Vegdirektoratet,
Oppsummering 02.september 2016
Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Jernbanetiltak i Brynsbakken (strekningen mellom Oslo S og Bryn)
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
InterCity: Jobben er ennå ikke ferdig
Litt om status Østfoldbanen august 2019
Utskrift av presentasjonen:

IC (Utbygging)  InterCity-strekningene mellom Oslo og Hamar, Tønsberg og Seut ved Fredrikstad skal være ferdig utbygd innen 2024. Utbyggingen skal videreføres til Lillehammer, Skien og Halden i 2030.

Jærbanen (Planlegging til Egersund) Regjeringa ber Jernbaneverket om å utarbeide kommunedelplan for strekninga Sandnes – Nærbø.  Jernbaneverket skal ta fatt på denne oppgåva i 2014..  Ved å starte planlegginga no, vil Samferdselsdepartementet ha eit godt grunnlag for å vurdere denne banestrekninga i samband med framlegginga av Nasjonal transportplan 2018-2027.   Samferdselsdepartementet vil ta stilling til vidare arbeid med strekninga Nærbø – Egersund når arbeidet med kommunedelplanen på strekninga Sandnes – Nærbø har kome eit godt stykke vidare.     

Grenlandsbanen (KVU sammenkoblingen) Samferdselsministeren bestiller utredning for sammenkobling av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen. Et formelt oppdragsbrev vil bli oversendt Jernbaneverket i løpet av våren 2014.

? Norge 2030 Felles bo og arbeidsmarked innen IC området Felles bo og arbeidsmarked Stavanger til Egersund Agder effektivt ”koblet av” med for høye reisekostnader/lange reisetider ?

Sørvestbanen Fremtidspotesiale Sørvestbanen vil bidra til en forstørring av regionene med flere felles bo og arbeidsmarkeder, eksempelvis vil deler av strekninger ha tilgang på fire byregioners bo- og arbeidsmarkeder.

Follobanen Follobaneprosjektet er det største samferdselsprosjekt i Norge og får landets hittil lengste jernbanetunnel. Nytt dobbeltspor mellom Oslo S og kollektivknutepunktet Ski skal i samspill med Østfoldbanen gi en ny hverdag for togpassasjerene.

Oslo-Navet (KVU) KVUen må belyse om og eventuelt hva slags kollektivt transporttilbud som må utvikles for at det overordnede politiske målet om at veksten i persontransport skal skje med kollektivtransport, sykkel og gange kan innfris.

Kryssing av Oslofjorden (KVU) Utredningen foregår i samarbeid med Jernbaneverket og Kystverket, og skal være ferdig i løpet av sommeren 2014.

Ferjefri E39 Den nesten 1100 kilometer lange E39 fra Kristiansand til Trondheim går gjennom seks fylker, som står for rundt halvparten av all tradisjonell norsk eksport. De siste årene har ferjesambandene samlet sett hatt langt større trafikkvekst enn landet for øvrig. Teknisk sett kan vi nå krysse alle de sju fjordene vi har igjen langs E39, og gjøre det der vi ønsker. En slik utbygging kan gjennomføres i løpet av 20 år dersom den blir gjort samlet.

Sammenkoblingen (Hvordan sikre bevilgning) Det er ingen mangel på større jernbaneprosjekter i Norge Agder må være tydelige på hva man vil med sammenkoblingen Det må lages en tydelig visjon for hvilke muligheter sammenkoblingen gir Det må lages en tydelig langsiktig strategi med et prosjekt som vekker begeistring Det må utvikles strategisk samarbeid med Telemark og Rogaland Lokalt samhold, strategiske allianser og en god porsjon entusiasme skaffer bevilgninger