Risikoelementer i leverandørkontrakter

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Effektiv prosjektplanlegging
Advertisements

Varsel og krav i entreprisestandardene
Krav til dokumentasjon i kap
Hvordan vinne gode kontrakter og gjennomføre med fortjeneste?
Totalentreprenørens avtale
Praktisk info til prosjektkunder
Presentasjon av prosjektet Hva er målet med BIM i prosjektet? BIM har vært benyttet helt fra oppstarten Hvem er med og hva bidrar de ulike prosjektdeltagerne.
Hvordan berede grunnen for de gode………
Endringsstyring Change Management.
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
- Avslutningsseminar prosjekt Fallende gjenstander
Av advokat Hanne S. Torkelsen
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Pilotarbeid, NHO/KS Nasjonalt program for leverandørutvikling
9-k samarbeidet i Vestfold Harmo9, felles IKT struktur Oppstartsmøte 23. august 2005 
NESOs formannsskole – klasse 18
Pims i Statoil 3. mai 2000.
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
Smidig november 2010 Jan Sandtrø.
<PROSJEKT NAVN OG NR.> <DATO>
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
Professor dr juris Lasse Simonsen
Kapittel IV-situasjonene Kapittel IV-virkningene
Kapittel IV-situasjonene Kapittel IV-virkningene
Offentlige anskaffelser 5 Gjennomføring av konkurranser
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
1 8. februar 2005 TDT4285 Planl&drift av IT-syst Forelesning nr 13 Skalerbarhet TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2005 Anders Christensen,
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
Introduksjon til systemutvikling
Ansvar i byggesaker Egil Stabell Rasmussen
IT-kontrakter Mislighold.
Bygg og funksjon – å bestille et bygg – roller i en byggeprosess
Minikonkurranse AV-samling 10. november 2009 Hege Vanebo
Byggherreforskriften
23. januar 2004TDT4285 Planl&drift IT-syst (M08)1 Dynamisk dokumentasjon TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 2
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Hærens ILS System HILSS
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Samhandling leder/verneombud
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
2004 NAO-prosjektet Ny AnskaffelsesOrganisering
Dag 10 Partenes plikter etter en kjøpsavtale. Selgers plikter:
100 lure ord å lære.
© Olav Torvund - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK UNIVERSITETET I OSLO IT-kontrakter Mangler.
Sikkerhet, helse og arbeidsmiljø BIR Nett
Anbudsreglene er bedre enn sitt rykte Bruker vi mulighetene og hva må endres V/ Flemming Bo Hegerstrøm Administrerende direktør, Hospital IT.
Forretningsmodell 9 deler som beskriver forretningsmodellen
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Forelesninger i obligasjonsrett H2014, 29. august 2014 Prisavslag Førsteamanuensis ph.d. Herman Bruserud.
Planlegge og prioritere tiltak
National Gründercamp Enovas formål Fremme en miljøvennlig omlegging av energibruk og energiproduksjon og utvikling av energi- og klimateknologi.
Professor dr juris Lasse Simonsen
Lasse Simonsen Dag 11b) Bestilte endringer. 1 Innledning.
Veiledning Beslutningsprosess
Hvitvasking Kostnader/merarbeid /flere meldinger Sikkerhetssjef Ole Jørgen Eiterå SpareBank1 Gruppen AS 14.September 2005.
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
©All rights reserved - Metier AS- BETTER PROJECTS Fylkeskommunene som tydelig prosjekteier Hva kjennetegner god prosjekteierstyring? …og hvordan foreslås.
Rv. 23 Oslofjordforbindelsen – Byggetrinn 2 Tilbudskonferanse 25. september 2012.
Prosjekt ERP i Troms Kraft Beskrivelse prosjektfaser og overordnede prosesser
Totalleverandør av juridiske tjenester. Forbrukerkjøp Frokostmøte HRNF
Hvordan styrke bestillerkompetansen
Dag 11a) Endringer Lasse Simonsen.
Kapittel IV-situasjonene Kapittel IV-virkningene
Tiltak for utvikling av ferjemarkedet på lang sikt
Offentlige anskaffelser
Kapittel IV-situasjonene Kapittel IV-virkningene
Utskrift av presentasjonen:

Risikoelementer i leverandørkontrakter Viken Olje og gass nettverk Moss, 18 september 2014 Morten Aagaard

Metier Legal Metier er i dag den ledende totalleverandøren innen prosjektledelse og prosjektstyring i Skandinavia. www.metier.no Metier Legal er et advokatkontor som spesialiserer seg på støtte til prosjektorientert virksomhet. Morten Aagaard, advokat med 25 års erfaring med prosjekter - Olje og gass, Bygg og anlegg, Maritim industri, Forsvarsindustri, IKT morten.aagaard@metier.no +47 90853579

Tjenester – kontrakt og juridisk i prosjektets faser Resultat oppnådd Planlegging Kontrakt Levering Drift Markedsanalyse Forespørsel/tilbud KS 2 Sikre at kunden har kontroll! Kontraktstrategi -------------------------------- Kontraktforhandling Oppstart Contract Governance --------------------------------------------------- Gjennomføring Sluttoppgjør/tvist Reklamasjoner Drift Opplæring - kompetanse Prosess og støttesystemer for kontraktfunksjonen i prosjekt

2 typer risiko for leverandører Du får ikke kontrakt Du får kontrakten Kontrakten Gjennomføring

”Komplekse, dynamiske tilvirkningskontrakter krever avanserterte kontraktsteknikker for å være funksjonelle” Knut Kaasen

Jo mindre kontrakt, desto mere bakgrunnsrett Kontrakten Bakgrunnsretten Kontrakten

Kontrakten - kontraktdokumenter

«Entire Agreement» – norsk rett og tolkning

OBS! Overta ansvar for prosjektering utført av andre før kontrakten Uklare krav Formalia ved endringer – varsler og frister Ansvar ved kontraktsbrudd Forsinkelse Mangler og utbedring Erstatningsansvar Tap av teknologirettigheter

« Fit for purpose»

Kontrakten er kartet Å styre prosjektet uten kontrakten vil være som å navigere uten kart Har kontrakttolkeren tilgang på kartet?

Prosjektkontrakten er statisk i det den signeres! Under gjennomføringen er den i bevegelse!

Ting går ikke som planlagt Kunden leverer ikke tegninger eller forsinker input Grensesnittet er annerledes Noen andre forsinker Diskusjoner om krav og løsningsvalg Endringer

Oppgjørsregler og dokumentasjon – felles regler Endringer Kundeinitiert - VO Leverandørinitiert – VOR/DVO Art 14.1 - Bestilling Art 6 – feil ved tegning Art 11 - forsinkelse Art 16.1 – instruks/VOR/DVO Art 27 – forsinket/feil ytelse VO/DVO Arbeidsplikt Art 15 Krav til varsel for å opprettholde kravet Oppgjørsregler og dokumentasjon – felles regler

Leverandørinitiert - Oppdage endring 1. Hvem i organisasjonen identifiserer hva som er endring? 2. Hvordan oppdager man endringer? Client Endring Client Contract Legal agreements Informal agreements Project WP 0 WP 2 WP 3 WP n Purchase Order (PO) Sub Contractor Utfordringer Kjenner vi kontrakten? Tid til å reflektere Prioritere god løsning Leder det til konflikt? Har liten konsekvens

Grunnleggende prinsipp Alternative løsninger – friheten til å velge løsning innenfor sitt funksjonsområde Grunnleggende prinsipp Krav Løsning Krav Leverandøren har frihet til å velge løsning innenfor kontraktens krav Krav Løsning Eksempel: NS 8407 pkt 14.6 Valg av løsning ”Innenfor de rammer som kontrakten setter, har totalentreprenøren rett til å velge hva slags materiale, utførelse og teknisk løsning han vil oppfylle kontrakten med.

Varsel/frister NB! om skriftlighet til partenes representant email??? Krav Løsning

Art 13.4 Virkninger av endringsarbeid på Fremdriftsplanen

Økt volum uten forlenget tid Bemanning 70 - 80 Fremdriftsplan med sviktende produksjons- premisser 50 + Forsering Fremdriftsplan med forsering 90 000 timer 25-30 Planlagt 60 000 timer Tid Kontrakts oppstart Fristforlengelse

Har man nok ressurser og kompetanse til å dokumentere konsekvenser av endringer? Basis for gjennomføringen identifiseres og alle forstyrrende forhold identifiseres og dokumenteres Arbeidsgrunnlaget Plan Gjennomføring Akkumulert effekt Arbeidsgrunnlaget/plan = premisser som må etableres som referanser/nullpunkt Fakta sanking Benchmarking Beregningsmodeller Analyser Produktivitet Flyt Trender

Ressurser og tid og folk Kontraktsadministrasjon krever kompetanse, tid og evne til å tenke strategi, samt kommunisere med folk i et terreng fullt av målkonflikter

Det hjelper ikke med en god kontrakt dersom den håndteres dårlig! Det er utrolig hva man kan gjøre med en dårlig kontrakt gjennom god kontraktstyring!