Harald Skådinn Bekkestua ungdomsskole, Bærum kommune Harad Skådinn, Bekkestua skole.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Ei dramatisering Mathias– fritt etter Johan Herman Wessel
Åsmund Sollien Schau og
Etablering av ”MATEMATIKKROM”
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Bokanmeldelser..
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Hvordan intervjue en forsker?
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Rådgiversamling Stiklestad 25. september 2011
Å skrive en god innledning
Spøken som gir deg lykke!
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Spesialundervisning for noen eller spesiell opplæring for alle?
Sterkere: Normisjons diakonale mulighet v/ Arne Kristian Rokseth.
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Hva er vitsen med å gifte seg?
Kvalitetsarbeid i bærumsskolen Suksessfaktorer, dilemmaer og utfordringer Storbynettverk 2012.
IKO – Ny GIV, én gruppe Struktur - pedagogikk
Språk, Lesing og Læring Oppfølging av SLL-planen
STASJONSUNDERVISNING
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Muntlige presentasjoner
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
Impulsuka 2013 Kristiansand
Overgangsprosjektet NY GIV
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Kapittel 5 oppgave b Sett inn riktig form av substantivene, med artikkel hvis nødvendig.
Prosjektledersamling oktober Holmenkollen Kommunenes erfaringer Våren 2012.
Hvis du dør i natt, tror du at du kommer til Himmelen?
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Praksissamling for fjerde semester praksis på Lektorprogrammet.
Pedagogisk-psykologisk tjeneste på nett
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
Overgangsprosjektet – NY GIV
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Litterære virkemidler
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
Og.
Kapittel 2 oppgave c Preteritum eller perfektum?
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Praksiseksempel fra Lørenskog
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Livsstilsending - uke 5 -
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Velkommen til Apalløkka
Utskrift av presentasjonen:

Harald Skådinn Bekkestua ungdomsskole, Bærum kommune Harad Skådinn, Bekkestua skole

Presentasjon Utdannelse Arbeidserfaring UiO: Engelsk. Teatervitenskap. Litteraturvitenskap. Spesialpedagogikk Haug skole og ressurssenter. Innføringsklassen for språklige minoriteter Bekkestua ungdomsskole … i Bærum kommune Harad Skådinn, Bekkestua skole

I godt selskap Retting Vurdering Underveisvurdering Vildanden Arbeidstid Harad Skådinn, Bekkestua skole

Jeg er stolt over å være lærer og av den jobben jeg gjør!

Ny Giv Erfaringer Organisering Suksessfaktorer Utfordringer. Harad Skådinn, Bekkestua skole

Positive erfaringer knyttet til aktiviteter i klasserommet. Negativ erfaringer knyttet til lite gunstig organisering. Harad Skådinn, Bekkestua skole

Ny Giv på Bekkestua, våren 2012 Ledelse ved inspektør har hovedansvaret. Lærere på 10.trinn velger aktuelle elever. To lærere har ansvar for gjennomføringen og går på kurs. Aktuelle elever og foresatte blir informert om det pedagogiske opplegget. Harad Skådinn, Bekkestua skole

Ny Giv på Bekkestua, våren 2012 Foreldremøte. «Samtykkeerklæring, forsøk med grunnleggende lese-, skrive og regneopplæring». 4 timer pr uke i 10 uker. 20 timer med regning og 20 timer med lesing og skriving. 7.februar - 25.april. Harad Skådinn, Bekkestua skole

Kurs for Ny Giv lærere Generelt: - Sammenhengen mellom faglige prestasjoner og frafall. - Behovet for ekstra innsats i forhold til grunnleggende ferdigheter. - Konkrete og inspirerende forelesninger. Harad Skådinn, Bekkestua skole

Kurs for Ny Giv lærere Personlig: - Førlesning og spesifikke instrukser under lesning. - Øvelser for skrivearbeidet: - «Friskrift»; å skrive uten stopp i fem minutter. - «Tid til det litterære åndedrettet». Harad Skådinn, Bekkestua skole

Kurs for Ny Giv lærere - «Friskrift med en bestemt startsetning. Eksempelvis: «Jeg stod i mine egne tanker». - «Power-skriving». Fire økter ganger fem minutter: 1) Beskriv et rom. 2) Det er en person i rommet, beskriv han/henne. 3) Personen er opptatt av en gjenstand. 4) Det kommer en ny person inn i rommet. Hva skjer? Harad Skådinn, Bekkestua skole

«Å skrive er å omskrive»

Kurs for Ny Giv lærere - Vurdering, spesielt betydningen av elevinvolvering. - Behov for gode modeller og praksis eksempler. Kritikk: Behov for konkrete forslag til aktiviteter, tidsbruk, og fordeling mellom lesing og skriving for hele opplæringsperioden. Behov for tydeligere sammenheng mellom aktivitet og mål for opplæringen. Harad Skådinn, Bekkestua skole

Gjennomføring av intensivopplæringen Elevene 10, redusert til 8 Karakternivå 3-4 Motivasjon Harad Skådinn, Bekkestua skole

Kartlegging 1) Liker du å lese? 2) Har du noen vanskeligheter med å lese? 3) Forskjell på fag- og skjønn-litteratur? 4) Liker du å skrive? 5) Har du noen vanskeligheter med å skrive? 6) Liker du best å skrive for hånd eller på PC? 7) Hvilke områder er det du ønsker å utvikle deg på? Harad Skådinn, Bekkestua skole

Ingrid Wiese, Gyldendal 2008 Harald Skådinn, Bekkestua skole

Hva er en labyrint? Et system av kompliserte ganger som er konstruert for å forvirre den som befinner seg i den. Labyrintens natur er å være et forvirrende nettverk med kompliserte passasjer og tunneler hvor det er lett å gå seg bort. Harad Skådinn, Bekkestua skole

Symboler Følelser blir ofte assosiert med symboler. Et hjerte symboliserer vanligvis kjærlighet. Ring på ringfingeren kan gi signal om at du er gift. Hvilken følelse kan en labyrint symbolisere? Harad Skådinn, Bekkestua skole

Tolkninger av labyrinten som symbol livets begynnelse urlivmoren transformasjon utvikling livets ende det ondes innerste kaos Romersk mosaikk: Thesevs og Minotaurus (Sveits) Harad Skådinn, Bekkestua skole

Gruver Har du vært i en gruve eller grotte? Hva er det man kan finne under bakken, som gjør at det lages gruver? A) Kongsberg (nedlagt 1958) B) Røros? (nedlagt 1977) C) Svalbard (i drift fra 1916) Harad Skådinn, Bekkestua skole

Fengsel Harad Skådinn, Bekkestua skole

Oslo 2008 Harad Skådinn, Bekkestua skole

Les! Harad Skådinn, Bekkestua skole

Fra Prologen til Labyrinten, 1 Skammen brant i kinnene idet han gikk inn gjennom fengselsporten. Det eneste som var bra, var at ingen fra skolen kunne se ham innenfor murene. Likevel trakk han hetten på jakken godt over hodet, for at minst mulig av ham skulle synes. Kent subbet innover den trange passasjen som førte bort til enda en metalldør. Det så sikkert ut som han var på vei til sin egen celle, men det var han ikke. Han var fri som fuglen. De føltes bare ikke sånn så lenge pappa satt buret inne. Harad Skådinn, Bekkestua skole

Fra Prologen til Labyrinten, 2 Han knyttet nevene, hardt. Hadde lyst til å slå i murveggen. Lage sprekker i den. Knuse den. Men gjorde ingenting. Ville ikke være barnslig. Han var tross alt tolv år. Ville uansett ikke klare å rive ned fengselsmurene og befri pappa, og da var det liksom ikke noe poeng i å oppføre seg som en bavian. Han stappet knyttnevene i bukselommene, slepte seg videre mot døren som vokste foran øynene hans. Flere store, tunge dører å gå gjennom, låser som ble åpnet og lukket. Akkurat som om pappaen hans var et farlig dyr som måtte holdes langt unna folk. Men pappa med de blide øynene var ikke noe rovdyr. Han var bare en tyv. En simpel tyv som stadig vekk ble fanget. Harad Skådinn, Bekkestua skole

Fra Prologen til Labyrinten, 3 Kent var ikke sikker på hva han hatet mest, at pappa alltid ble tatt, eller at han var kriminell. Egentlig hatet han begge deler like mye. Pappa ødela alt for ham. Det var han som gjorde at Kent ikke var Kent, men sønnen til en tyv. (livets begynnelse – urlivmoren – transformasjon – utvikling - livets ende - det ondes innerste – kaos) Harad Skådinn, Bekkestua skole

Positive tilbakemeldinger Opplegg for enkelttimer. Aktiviteter basert på øvelser og tips vi hadde fått på kurset. Konkrete aktiviteter, som å bruke BISON på en samfunnsfagtekst. Tid, ro og individuell hjelp. Hensikten, snakke om hvorfor vi gjør det vi gjør, hva det kan brukes til… Elev evaluering ved avslutning… Harad Skådinn, Bekkestua skole

Annet positivt Positiv erfaring for lærerne med nye aktiviteter Endring av praksis i ordinær klasse Spredning av kompetanse til hele personalet Harad Skådinn, Bekkestua skole

Organisering Spesiell utfordring fordi skolen var under oppussing. Ny Giv var ikke lagt parallelt med norsk/matte undervisning. Fravær. Samarbeid med andre lærere. Paralleller med organisering av spesialundervisning. Kontinuitet, sammenheng og samarbeid er avgjørende for resultatet. Kort og godt: Når man sier A må man også si B. Harad Skådinn, Bekkestua skole

Suksessfaktorer Organisering. Konkrete og alternative øvelser. Nytt stoff. Nye lærere. Bare lærer, ikke dommer. Samarbeid mellom de to Ny Giv lærerne. Holdninger. Harad Skådinn, Bekkestua skole

Utfordringer Samarbeid med kontakt- og faglærere. «Vurderingsskjema i grunnleggende ferdigheter» kan gi eleven en bedre innsikt i hva som skal læres Det gir også føringer for lærerens forberedelser og gjennomføring. Våren i 10.klasse?! Harad Skådinn, Bekkestua skole

Lykke til med din runde med Ny Giv! Harad Skådinn, Bekkestua skole