Normalitetstyrraniet? Hva da med et annerledes utseende??

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Snakk sant om livet…… Omsorgsverdier ved livets slutt
Advertisements

Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Den vesle gutten og julenissetoget
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Fra tegning til fortelling
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
De dårige følelsene. Veiene ut..
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Velkommen til kurskvelder for støtte- og fritidskontakter !
«[Revenge is] like a poison, it can take you over
Fra ord til liv Mars 2011.
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
Historien er hentet fra lang tid tilbake, da en mann straffer sin 5 årige datter, fordi hun har mistet en verdifull gjenstand. Den gang de ikke hadde så.
Laget av Embret Lund 1BAA. Hovedlærer når vi lærte det praktiske av ‘’gamle metoder’’ og var flink i det han viste oss. Det syntes også godt at han hadde.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Bokanmeldelser..
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Året var 1987, i en liten by med navn Sussex, ble et lite hus totalt til intetgjort. Alt ble kastet ut, inkludert en liten brun bamse... Den ble liggende.
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
Hvordan intervjue en forsker?
FAKTA om barn i Norge: mottok tiltak fra barnevernet
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
Godt verktøy er halve jobben
En måte å lese Bibelen på
Aggression Replacement Training
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
”Det koster å være kul!” ”Knapphetens tyrrani!
NASJONAL KONFERANSE NAFO
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
LÆR DEM Å LEDE. LÆR DEM Å LEDE MARIA Det kan virke som om Maria er en rolig innadvendt person. Hun er stille. Hun liker å lytte til Jesus. Hun.
Bokpresentasjon Bergen
Avdeling for sosionomutdanning
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Hypotetiske setninger. Lag setninger slik eksemplene viser. 
Mestring og forebygging av depresjon
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
I dag snakker vi om psykiske problem:
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
mottok tiltak fra barnevernet vokser opp i fattigdom opplevde at foreldrene skilte seg barn vokser opp med alkoholmisbruk.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Det er viktig å strekke seg etter nye utfordringer i løpet av livet, å ville mestre større utfordringer, å alltid ville nå det grønnere gresset på den.
Og.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Carina Fjelldal-Soelberg
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
«Verden er grunnleggende urettferdig.»
Shanti - Er det sider ved ditt religiøse liv du synes er for privat til å snakke om? -...[tenker lenge] jeg synes det med menstruasjonen. I India er det.
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Den røde regndressen Likestilling i barnehagen. Sandefjord
SMIL – styrket mestring i livet
Livsstilsending - uke 5 -
Kapittel 5 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Medfølelse Til dette temaet er noen av bildene ganske tøffe. Disse er samlet mot slutten. For de yngste elevene må en vurdere om det er lurt å hoppe over.
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Fest & følelser Velkommen
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Sinne Film:
Denne presentasjonen er ment for barn 9-12 år
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utskrift av presentasjonen:

Normalitetstyrraniet? Hva da med et annerledes utseende?? Historier og temaartikler Nina Rambæk, SSD

Disposisjon Utsagn fra den som har et annerledes utseende Presentasjon av sentrene og prosjektet Utsagn fra den som har et annerledes utseende Utsagn fra foreldre til barn som har et annerledes utseende Noen betraktninger fra fagfolk

Utsagnene handler om hvilke tanker og følelser man får ved at andre stirrer fordi man ikke ser ”normal ut” - og løsninger/strategier den enkelte har kommet frem til for å kunne leve med sitt utseende på en best mulig måte

Senter for sjeldne diagnoser. Frambu senter for sjeldne *Senter for sjeldne diagnoser *Frambu senter for sjeldne funksjonshemninger *TRS kompetansesenter for sjeldne diagnoser

Å leve med et annerledes utseende Prosjektsamarbeid mellom fagfolk og brukere både i organisering og gjennomføring

Valg av tema Hvorfor trenger vi denne boka? Det finnes lite informasjon på området Er det tabuområde? Er det vanskelig å snakke om både for den som har et annerledes utseende, for foreldre som får et barn med et annerledes utseende og for fagpersoner?

Metode Flere brukere ble invitert til å snakke om et tema Åpen intervjuform Noterte og tok samtalene opp på bånd Historiene bygger på disse men de er fiktive

Temainndeling Fødsel, spedbarn, småbarn Skoletid, venner Ungdomstid, utdannelse Jobb, yrkesliv Partner, kjæreste, barn Voksenliv, nettverk

Fagartiklene bygger på sentrale tema fra historiene: Begrepsbruk Identitet, kommunikasjon Krisereaksjoner Åpenhet, informasjon Venner, nettverk Kjærlighet, partner, barn Operasjoner Mestring

Normalitetsbegrepet Hvem definerer det? Samfunnet – de andre – jeg selv? Gjelder det for alle? Hvor relativt er det?

Annerledesbegrepet ”Når det gjelder skjønnhet, er det jo ikke sånn at alle mennesker er vakre som modeller. Det er jo mye normalt som er litt rart eller uskjønt også. Både blant barn og voksne. Hvor går grensen for annerledeshet?” Det finnes ingen klar grense for ”vanlig” og ”uvanlig” når det gjelder utseende.

Historier Mor som er i butikken Gutten som ikke ville ha gym Ung jente som er på dans Mannen som ville til Amerika på forretningsreise

BLIKK Det første blikket varer i 15 sekunder Men: husk at utseende er en del av hele personen Resten er: selvfølelse, sosiale ferdigheter og mestring av situasjonen man er i - mmm

Person som har et annerledes utseende: - ”Jeg skjønner godt at folk ser på meg. Det hadde sikkert jeg også gjort hvis jeg ikke hadde sett sånn ut selv… - men jeg blir forbannet hvis jeg føler at noen ser ned på meg eller behandler meg som en dust”

Ikke bare utseende…. ”Hvis man ser annerledes ut, tror gjerne folk at man er annerledes på andre måter også.” ”Akkurat som det skulle være en sammenheng mellom utseende mitt og hvor flink jeg er på skolen.” ”Jeg følte at jeg hele tiden måtte bevise for alle omkring meg at jeg ikke var dum. På skolen var jeg alltid den beste.”

Åpenhet…. ”Selv om jeg vet at det å være åpen om diagnosen gjør at jeg slipper mange teite spørsmål, gruer jeg meg veldig til det. Egentlig er det jo ganske urettferdig at bare jeg skal forklare om meg selv. Tenk om de andre i klassen også måtte fortelle noe om seg selv som de egentlig ikke ville at folk skulle legge merke til. Det er ikke alltid like lett skal jeg si deg!”

Kreves mer…….. ”Det er lite snakk om følelsene om det å være annerledes når vi møtes. Jeg har fortsatt behov for å dvele ved dette, men det er vanskelig å få i gang en samtale om sånne ting. Det er liksom ikke noe vi diskuterer, det virker som de andre er ferdigsnakket om dette.”

Innsikt ”Hvis dette ikke er noen stor sak for meg, bør det ikke være det for andre heller.”

Å være foreldre til et barn med et annerledes utseende: Hovedutfordringer Godta sjokket, mestre egne følelser Hjelpe barnet til å mestre Balansere mellom å skåne barnet mot verden og å forberede det til å møte verden

Mestre egne følelser…. ”Det er vanskelig å skille hva som er mine egne følelser omkring annerledesheten og hva som er bekymring for alt hun må takle senere. Det er trist og leit at hun må leve med det. Men dette er ikke en situasjon som kan avhjelpes med trøst. Sånn er det bare.”

Foreldre ”Det hender at folk stirrer, peker, kommer med kommentarer og spør. Det oppleves som sårende og udannet. At Emma skal ha det slik resten av livet er vondt å tenke på, så det skyver jeg fra meg. Foreløpig er jo vi tilstede og kan beskytte henne og lære henne hvordan hun kan håndtere reaksjonene fra omgivelsene.”

Sårende omgivelser… ”Det er ikke godt å være mamma og pappa og oppleve at hun blir stirret på på den måten. Det stikker langt inn i sjela.” ”Jeg kan rydde bort mange av steinene, men jeg kan ikke asfaltere veien for henne.”

Balansere….. ”Kona valgte å ha på Truls lua når hun var i butikken med ham. Kanskje handlet det mest om å skjerme seg selv.” ”Vi var nøye på at hun alltid var ren og pen i tøyet. ……Det skal ikke stå på det at klærne skal bli et tilleggsavvik.”

Mestring…. ”Mitt håp for Oda er at hun lærer seg å tåle stirringen, spørsmålene og kommentarene, og at vi foreldre kan være til hjelp for henne gjennom hele oppveksten.”

Møte verden forberedt…. ”Vi lærer henne å fortelle at hun har et syndrom som gjør at hun ser litt annerledes ut, men at hun ellers er helt som andre.” ”Vi ønsker bare at hun skal få de samme mulighetene som andre.”

Fagpersoner Temaet har vært tabuisert - også for fagpersoner Fokuser på barnet, ikke på annerledesheten Ingen er diagnosen sin, eller annerledesheten sin Gi korrekt informasjon

Boken kan for eksempel brukes som innfallsvinkel til samtale med venner om vanskelige tema. Det er vanskelig å skille utseende fra det å ha en funksjonshemming. Fagfolk fokuserer kanskje for mye på praktiske vansker i stedet for hvor vanskelig det kan være å møte blikkene.

Balansere.. Det kan være en vanskelig balansegang mellom å gjøre noen stakkarslig og å bagatellisere

Vi håper: at denne boken kan bidra til å vise hvordan det kan oppleves å ha et annerledes utseende eller hvordan det kan være å møte personer med annerledes utseende og at den kan gi økt innsikt i hva man kan gjøre for å håndtere slike møter på en best mulig måte.

Zorba the Greek ”Life is trouble”