Hvilke familietilbud trenger de yngste

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Advertisements

I.
Behandlingsansvarlig i spesialisthelsetjenesten

Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Habiliteringsteamet for barn og voksne
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 2.
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
Hønefoss politistasjon
Mestring og forebygging av depresjon
Enkeltfamilietilbud til første episode pasienter
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Fra prosjekt til tiltak •Prosjekt - Felles ansvar –Snu unge lovbrytere i tide –Salten politidistrikt •Tiltak –Felles ansvar i Salten –Salten.
Mestring og forebygging av depresjon
Seksjon psykoser, sykehuset Levanger
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Rehabilitering innen psykisk helsevern Midt-Norge Brukerkonferansen november 2013 Laila H. Langerud.
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Hva er vitsen med å gifte seg?
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Å flytte sykehuset hjem - Avansert hjemmesykehus for barn
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Månedsbrev Smørblomst
Avdeling for sosionomutdanning
Post 4, sykehuset Levanger
Kapittel 39 Samlivsformer.
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
Pressekonferanse 6. mars 2009 Holdning til psykisk helsevern og tvangsbehandling Landsomfattende undersøkelse 5. – 16. februar 2009.
Jeg heter Yasmin Meralli Jeg er invitert hit på grunn av mine erfaringer som Konsernsjef for mangfold og likestilling i et av Canadas største finanskonsern,
PÅRØRENDE EN RESSURS Hvordan kan vi hjelpe tjenesteapparatet ? AKB-Pårørende en ressurs.
RLE UKE 6 I gode og onde dager.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Hovedmålsetninger:  Forebygge psykiske problem hos ungdom  Utfordre unges holdninger og deres fordommer overfor psykisk helse og psykiske problemer.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Behandlingstilbudet for mennesker med spiseforstyrrelser, IKS erfaringer Møte i NKNS Notater til innspill til diskusjon, basert på IKS erfaringer.
Hvordan bruker ulike aldersgrupper sosiale medier?
Å kjøre bil og å stå i bilkø
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
Og.
Cafédialog – elevmedvirkning
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
Kapittel 2 oppgave c Preteritum eller perfektum?
SEVU-PPT Kirsten M. Bjerkan
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Bakgrunn Inspirasjon etter hospitering Første gruppe i 2006
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
SMIL – styrket mestring i livet
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Nå forstår de meg Hvordan ungdom og unge voksne som står i fare for å utvikle psykose, opplever egen skole og sosial fungering, etter å ha deltatt i psykoedukativ.
Livsstilsending - uke 5 -
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
Den gode barndommen, de store utfordringene Grete Herlofson Norske Kvinners Sanitetsforening 5/10-15.
Brukerundersøkelse i barnehage Rælingen kommune Februar-mars 2016 Overordnet rapport for Petrine barnehage.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Psykososial intervensjon Bruk av psykoedukativ metode i pårørendegrupper innen demensomsorgen Aud Johannessen Nasjonalt kompetansesenter for aldersdemens.
Adoptivfamiliers erfaringer med hjelpeapparatet En kvalitativ undersøkelse i forbindelse med spesialistpermisjon, foretatt av psykologspesialist Marthe.
Utfordringer for pårørende. Hvem er pårørende? Den eller de personene som den psykisk syke oppgir skal være det Pasienten kan velge fritt hvem som skal.
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
Tilbakemeldinger fra deltakere på
Utskrift av presentasjonen:

Hvilke familietilbud trenger de yngste Hvilke erfaringer har vi gjort oss i Stavanger Åse Sviland Haugesund 2008

Erfaringer vi har gjort i forhold til ungdomsgruppene Alder ; 14-18 år Vi har hatt 4 grupper i løpet av 8 år 23 familier Samtlige ungdommer hadde en psykoselidelse 3 familier sluttet etter 1år 1 familie begynte aldri i gruppen 3 pasienter var med av og til 2 pasienter deltok aldri i gruppen Åse Sviland Haugesund 2008

Hvordan har vi jobbet i gruppene McFarelane`s modell 5 familier i hver gruppe, opptil 20 personer Kan være problem for ungdommer som ikke er så taleføre når de må forholde seg til så mange personer Mary O`Brien (CAPPS) anbefaler 5 – 7 familier i hver gruppe Viktig å finne balansegang mellom det friske og det ”syke” Viktig å fokusere på positive opplevelser. Blant annet kan en spørre i runden om hva som går fint for ungdommen nå, hva mestrer du og lignende Vanskelig for ungdommen å få fokus direkte på seg Flere har samme problemstilling for eksempel: økonomi, skole, løsrivning fra hjemmet. Småbolker med undervisning Åse Sviland Haugesund 2008

Hva blir spesielt med en ungdomsgruppe Sammensetting av gruppen Stort sett samme alder på grunn av modenheten Temaene er forskjellige i forhold til alder Forskjell på dialogen til en 14 åring kontra en 18 åring Diagnoser Åse Sviland Haugesund 2008

Tiden – hvor lenge skal gruppen holde på Ungdommene dropper ofte ut etter 1 år I to av gruppene sluttet 2 ungdommer etter 1 år Mary O`Brien gjorde en undersøkelse i forhold til ungdom mellom 12 og 22 år Samtlige ungdommer hadde prodromaltegn De startet med 29 familier 16 familier fullførte gruppene Varighet 9 måneder Åse Sviland Haugesund 2008

Ungdomskvelder Skaper trygghet Blir bedre kjent Ungdommene føler seg friere Lettere å snakke om vanskelige ting uten pårørende tilstede Undervisning Mary O`Brien sier derimot at nettopp det å være sammen i gruppen er med på å skape mer forståelse mellom ungdommene og pårørende Åse Sviland Haugesund 2008

Pårørende kvelder Ønsket egne foreldrekvelder Ønske om å få ”luftet” ut frustrasjoner Lite forståelse fra ”storfamilien”: ”Dere syr puter under armene” ”Lediggang er roten til alt ondt” ”Stressreduksjon” fra hjelpeapparatet Krisehjelp i forhold til diagnose Ønske å diskutere forhold til søsken Ønske om å diskutere hvordan det å ha et alvorlig sykt barn virker inn på parforholdet De ønsket ikke å belaste ungdommene med sin egen bekymring Åse Sviland Haugesund 2008

Hvilke tema ble tatt opp i gruppene Ungdommene: - motivasjon til å ta medisiner - mas fra foreldrene - aktiviteter – hvordan klare å komme seg ut - venner – hvor går en for å treffe nye mennesker - hvordan takle søtsuget/mathunger - hvordan få dagen til å gå - hvordan komme seg på skole - hva kan jeg gjøre når mine varselsignaler øker - hvordan skal jeg ta ansvar for medisinene Åse Sviland Haugesund 2008

Hvilke tema ble tatt opp Pårørende - hvordan motivere ungdommen til å ta medisiner - hvordan unngå tilbakefall - hvordan takle juleselskap - hvordan takle det når ungdommen har en dårlig periode - hvordan takle det når ungdommen får seg kjæreste Åse Sviland Haugesund 2008

Evaluering Hvilken betydning har det hatt for deg å delta i familiegruppe? Hvor viktig har det vært for deg å møte andre i samme situasjon? Hvilket utbytte fikk du av undervisnings dagen/kvelden? 1. Pårørende svarte at det hadde stor betydning. Mens ungdommen syntes det hadde liten betydning 2. Pårørende svarte at det var viktig Mens ungdommen svarte at det var litt viktig 3. Pårørende hadde mye utbytte av undervisningsdagen Mens ungdommen hadde noe utbytte Åse Sviland Haugesund 2008

Evalueringen fortsetter 4. Hvor viktig har problemløsningen vært for deg? 5. Har du fått løst noen av dine problem ved hjelp av denne metoden? 6. I hvilken grad har du hatt hjelp av gruppen og det du har lært der i forhold til å forebygge tilbakefall? 4. Problemløsningen var litt viktig både for pårørende og ungdommen 5. Samtlige svarte at de hadde fått løst noen av sine problemer gjennom problemløsningsmetoden 6. Noen syntes de hadde fått stor grad av hjelp til å forebygge tilbakefall Mens andre svarte at de hadde fått liten grad av hjelp. Her varierte det like mye både hos pårørende og ungdommene Åse Sviland Haugesund 2008

Evalueringen fortsetter 7. Hvor stor betydning har det hatt for deg at gruppen har hatt fast struktur? 8. Du/dere har lært en del om psykoser, mestring og medisiner. Er det noe du/dere savner eller hadde ønsket mer kunnskap om? 7. Strukturen i gruppen har hatt stor betydning for pårørende, mens ungdommen syntes den hadde liten betydning 8. De fleste deltakerne ønsket mer undervisning Åse Sviland Haugesund 2008

Tilbakefall / sårbarhetsøkning I to av gruppene var det 5 ungdommer som ikke hadde tilbakefall i løpet av de to årene gruppene varte I begge disse gruppene ble det fokusert mye på hva hver enkelt kunne gjøre når de fikk økte varselsignaler Åse Sviland Haugesund 2008

Funksjonsøkning I den ene gruppen flyttet 3 av ungdommene ut fra hjemmet 1 av ungdommene er i dag samboer og har fått barn 1 ungdom har fullført videregående skole og fungerer godt i deltidsjobb 1 av ungdommene er aktiv i Fontene huset og bor i leilighet med oppfølging fra kommunen I den andre gruppen var det en ungdom som flyttet i egen leilighet. Hun fullførte også videregående skole Her var det også en ungdom som nå bor i leilighet med oppfølging fra kommunen Åse Sviland Haugesund 2008

Faglige utfordringer Ungdommene er unge og ofte svært umodne Få alle til å si noe i så stor gruppe Hvordan få fram gode problemstillinger Ivareta hver enkelt gruppemedlem Åse Sviland Haugesund 2008

Hva har vi fått til Vi har fått ned Expressed Emotion Vi opplever at pårørende overlater mer og mer ansvar til ungdommen selv Vi opplever at ungdommene blir mer aktive og gjør bruk av sine resurser Vi fokuserer mye på positive ting Vi opplever at samtlige gruppemedlemmer tar til seg lærdom i forhold til stress/sårbarhetsmodellen Vi opplever at ungdommene får det bra i hverdagen sin Åse Sviland Haugesund 2008

Takk for meg Og lykke til i flerfamiliearbeidet med de aller yngste Åse Sviland Haugesund 2008