En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
De Utrolige Årene: Lærerprogrammet
Advertisements

Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Hva vet dere om MOT? Historien til MOT.
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Hønefoss politistasjon
Kjennetegn ved gode skoleprogram Arne Tveit
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv aman
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
DET ER MITT VALG - VISJON:
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Sverre Nesvåg Forskningsleder
: Øystein Gravrok NNK – Rus
Kroppsøvingsdidaktikk
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
System og individperspektiv i spesialpedagogisk arbeid
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Generelle tiltak og forebygging
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Barns læring, voksnes ansvar!
Torbjørn Torsheim, Førsteamanuensis Universitetet i Bergen
Forebyggende innsatser i skolen
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Didaktiske analysekategorier
Bakgrunn for satsingen  Oppstart 2004  Opplæringsloven § 9A  Samarbeid mellom Barne –og familiedepartementet, Sosial og Helsedirektoratet og Utdanningsdirektoratet.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Erfaringer fra HiL ulike samarbeidsprosjekter innen vurdering 3 hovedmodeller Etterutdanning Veiledning av team Undervisningsrekke.
Samarbeid mellom skole og hjem
-ikke bare for zippylæreren…
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Prosjekt barn og unge i Hedmark
Kampen skole Vår visjon:
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
”Vi vet at vennskap er viktig for både barn og voksne”
Veiledning av nyutdannede i videregående skole Noen tanker med utgangspunkt i gruppeveiledning.
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
Utviklet av pedagoger i
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
 Unge & Rus eies og driftes av KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge  Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom −KoRus-Nord −Høgskolen i Bergen.
Samfunnsutviklingens konsekvenser for yrkesutøvelsen i oppvekstsektoren.
Forebygging i skolen
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Forebygging i skolen Tromsø 19. mars 2013 KoRus-Nord.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – Presentasjon, Sammen om barn og hvordan skal vi sammen lære barna våre sosial kompetanse?
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
En introduksjon.
NOKO 2017 Arbeid mot mobbing i Norge
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Fagfornyelsen i grunnopplæringen og de tre tverrfaglige temaene
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

En introduksjon

Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper grunnlag for et godt læringsmiljø. Brukt i norske skoler og barnehager i mange år. Tilpasset Kunnskapsløftet i skolen og gjeldende rammeplan for barnehagen. MITT VALG!

To av tre 15-åringer har drukket alkohol. 5 % av åringene oppgir at de har brukt cannabis. I overkant av 2 % av åringene har brukt amfetamin eller kokain. I løpet av en skoleuke opplever 4,5 % av elevene å bli mobbet. Den tøffe hverdagen

Fokus på prestasjoner, konkurranse og vellykkethet. Krav til å gjøre de ”riktige” tingene. Nye sosiale medier kan spre meninger og rykter med stort omfang. For noen får dette brutale konsekvenser. Rusmidler kan fremstå som en vei ut. Kriminalitet kan følge med. Mobbing skader mange for livet. Presset på unge er stort

Barn og unge lever sitt eget liv. Ingen kan være tilstede og gi dem råd i alle vanskelige situasjoner. God selvfølelse og gode holdninger kan hjelpe dem å gjøre det rette valget i det avgjørende øyeblikket. Viktig å satse tidlig på forebyggende arbeid. Hvis vi tidsnok bygger sosial og emosjonell kompetanse, kan mange store problemer unngås. Vi må forebygge

Å ta ansvar og sette grenser. Å kommunisere godt. Å bygge selvfølelse. Å ta beslutninger. Å sette seg mål. MITT VALG trener barn og unge i

Basert på forskning. Bruker elementer som sosiale, emosjonelle, kognitive og atferdsmessige ferdigheter. Fokus er på hele læringsmiljøet. Dilemmaer som valgsituasjoner og gruppepress blir tatt opp. Et moderne program

Kan brukes alene. Kan suppleres med andre programmer for å arbeide med spesielle problemstillinger. Skole og barnehage er arenaer for sosial og faglig læring. Viktig at barn og unge mestrer disse arenaene. Forebyggende arbeid må integreres i den daglige virksomheten. Et fleksibelt program

Gi skoler og barnehager et konkret, metodisk verktøy i det forebyggende arbeidet. Hjelpe barn og unge til personlig vekst og utvikling. Utvikle sosiale og emosjonelle ferdigheter med vekt på samhandling. Hjelpe til å utvikle en positiv sosial atferd. Støtte foreldre i det generelt forebyggende arbeidet. MITT VALG skal

Det er sammenheng mellom et godt og trygt miljø og elevenes muligheter for å lære. Forskning viser at et holdningsskapende klassemiljøprogram kan skape et godt og trygt klassemiljø. Dette kan være en forutsetning for god faglig læring. Et bedre læringsmiljø

Utdanningsdirektoratet har gjennom en forskergruppe gitt ut rapporten ”Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljøet” (2009). Her plasseres MITT VALG i kategorien ”programmer med dokumentert effekt” som anbefales av Utdanningsdirektoratet. Evaluering bekrefter gode resultater

Barnehage- og skolepersonale kurses av sertifiserte MITT VALG-instruktører før de tar opplegget i bruk. Denne kursingen er gratis for barnehager, grunnskoler og videregående skoler. Lokale Lions-klubber kan være samarbeidspartnere for planlegging og gjennomføring av kurs. Etter en periode arrangeres oppfølgingskurs for veiledning og erfaringsdeling. Slik brukes MITT VALG

Programmet eies av Stiftelsen Det er mitt valg, som er en del av Lions Norge. Stiftelsen er ansvarlig for utvikling, skolering og evaluering av programmet. MITT VALG er basert på Lions Quest, opprinnelig utviklet av det pedagogiske instituttet Quest International i USA. I dag er dette opplegget i bruk over store deler av verden. Hvem står bak MITT VALG?