Deloppgave 4D Pål S. Trefall Student nr: 990638 HIN 21.12.2011.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I.
Advertisements

Kjøpte produkter - Rabatter - Budsjett 3 moduler som er integrert i SuperOffice Påfølgende bilder vil vise en enkel forklaring og noen skjermdumper om.
Teknologi i klasserommet
Veiledning for knivbytte  Hold tangen som vist  Klem håndtakene sammen, til du ser et lite hull i kniven Lite hull i kniven
Hvordan vinne på auksjonene? Ingen fasit, men mange gode triks.
De dårige følelsene. Veiene ut..
«[Revenge is] like a poison, it can take you over
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
Fra geometriske former til abstrakt design.
Titanic Developer Team består av :
… vitenskapen ikke gir rom for å tro på Gud.
Laget av Embret Lund 1BAA. Hovedlærer når vi lærte det praktiske av ‘’gamle metoder’’ og var flink i det han viste oss. Det syntes også godt at han hadde.
Førsteamanuensis/Psykologspesialist Leif Edward Ottesen Kennair
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
FLYTÅRN Vi fikk ei stor eske inn på avdelinga, som Rainer foreslo
M ÅNEDSEVALUERING JUNI Da er sommerferien her. Håper dere har det fint! I juni har vi feiret Sakada 5 år, Simen 4 år og Sebastian 5 år. HURRA! Det var.
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
Krabbe sesongen høsten 2011 Havbris jr
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
Styrearbeid i Norwegian
Godt verktøy er halve jobben
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Vi dro til Sverige med store forhåpninger – ikke bare forhåpninger om det å få kunnskap om det vi skulle gjøre på skolen, men også det å få være litt.
”Vi vil gjerne se Jesus”
Forside Korteste sti BFS Modifikasjon Dijkstra Eksempel Korrekthet Analyse Øving Spørsmål Dijkstras algoritme Åsmund Eldhuset asmunde *at* stud.ntnu.no.
Dijkstras algoritme Åsmund Eldhuset asmunde *at* stud.ntnu.no
Kompleksitetsanalyse
Forside Motivasjon Analyse Forside Motivasjon Analyse  -notasjon O og  Relasjoner Klasser Fallgruver Spørsmål Kompleksitetsanalyse Åsmund Eldhuset asmunde.
Gruppe 5!! Anne Pernille Fagerdal Ane Hilde Gilberg Brit Eva Eidsmo
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Presentasjon av Concrea
Registrering av kjemikalier i Kromatografigruppa, Fürst Medisinsk laboratorium. Database laget med bruk av teknologiene PHP, MySQL og Apache Prosjektoppgave.
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Komplekse tall Naturlige tall
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
”Brukermedvirkning for mennesker med begrenset samtykkekompetanse”.
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
VERDENSROMMET VI HAR NÅ JOBBET MED VERDENSROMMET I HELE NOVEMBER, OG DET HAR VÆRT KJEMPE VELLYKKET. DET HELE BEGYNTE MED AT TO GUTTER HADDE FUNNET BØKER.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
100 lure ord å lære.
100 høyfrekvente ord Trykk F5 for å starte, deretter klikker du på ønsket hastighet 2 sekunder 1 sekund Blink Randi Orten og Thomas Melby, Stenbråten skole.
Rehabilitering av enebolig
Trivselsundersøkelse - 08 Trivselsundersøkelse utført 8. desember leverte For alle utsagnene betyr score 1 at personen er totalt uenig og score.
Samarbeide for å overleve? Mulighetene er der…og MÅ tas 5 September 2014 Grafisk bransjeforenings landsmøte 2014.
Oppgave 12 side 117 – 121 i arbeidsboken
HIV/AIDS Merk: Flere svar kan være riktige - En quiz om hiv og aids
Og.
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
Lysekrone fra sykkelhjul til lysekrone
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
9. Product information Produktinformasjon. Online kjøp Som vi har sett har vi ikke noe produkt å se på, holde i, prøve ut, … Da må vi ta igjen på andre.
Weblogg-Forum web-system. (PHP/MySQL) Hovedprosjektoppgave 46E (Egendefinert oppgave) Skoleåret 2003/2004 – AiTEL, HiST Student: Magnus Kopstad Veileder:
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Lesing og lesestrategier
Hva viser årets barometer? Ole Petter Pedersen, 25. juni 2015.
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
Gang.
IN3030 – Effektiv parallellprogrammering Uke 1 2. del, våren 2019
Utskrift av presentasjonen:

Deloppgave 4D Pål S. Trefall Student nr: HIN

Oppgavebeskrivelse ”The Battle for customers” Prosumentagentene (Prosumer) er karakterisert som følger: –Økonomisk kapasitet –Egenproduksjonskapasitet –Energiforbruk –Brukerfleksibilitet –Policy/strategi Leverandøragenter (Supplier) finnes tre typer: –Fastpris –Spotprisbasert –Hybrid pris, som blander litt fastpris og litt spotpris (har samarbeidet med medstudent Gunnar Salberg med denne oppgaven – dette er først og fremst definisjon av matematikk – ogi forutsetninger som manglet, uoppstilte ligninger)

Each individual on the terrain represents a prosumer individual. The bar under the prosumer represents it's saldo/fitness. Green is good, red is bad. When entire bar is red, prosumer is dead

Forutsetninger, antagelser og avgrensninger ProsumerGeneticAlg( 40, //Population Size 0.0, //Fitness threshold 0.02, //Chance for crossover 1, //Max children from crossover 0.05, //Chance for mutation 0.1, //Start saldo 12.0, //Øk 1.0, //Ep , //Ef 0.1, //Flex 0); //Policy SupplierGeneticAlg( 10, //Population Size 0.0, //Fitness threshold 0.05, //Chance for crossover 1, //Max children from crossover 0.1, //Chance for mutation 0.1, //Start saldo 0.15, //Price Offer 10.0, //Supply capacity 0.05, //Participation cost 0.4, //Hybrid % of Spot Price 0.75); //Hybrid % of Fixed Price prosumer.saldo = (1.0 - (ef_lifetime_reduction_factor+bills_lifetime_reduction_factor)) * prosumer.saldo; supplier.saldo = (1.0 - price_factor) + customer_factor - participation_factor_accumulator;

Resulting population after 100 generations

Genetisk algoritmer (GA) IGenome ProsumerGenome SupplierGenome ProsumerSupplier IGA ProsumerGASupplierGA Generations Population data Functions: Price Strategy data 1 stk pr generation Spot_loader

Beskrivelse av løsningsstrategi og metode anvendt getProsumerPopulationSize() getProsumerEconomicCapacity() getProsumerEnergyConsumption() //Helper functions for Bargaining –findBestPriceOffer() –findWorstPriceOffer() //Helper functions for Supplier GA –getSupplierPopulationSize() –getSupplierPriceOffer() –getSupplierUnreservedSupplyCapacity() //For each customer reserving energy –getSupplierSupplyCapacity() –getSupplierSupplyCapacitySUM() –getSupplierCustomerCount() Economic Capacity Energy Production Capacity Energy Consumption Flexi Rate Policy

The user can move about the scene freely and look at the status of individual prosumers. The idea was to be able to click on each to get more specific information, but there was never enough time to complete this feature.

En beskrivelse hva systemet gjør Systemet velger ut beste energileverandør til mange kunder –Billigste leverandør velges først –Det kan forhandles, +- 15% –Det går i epoker ”Kunder” (customer) formerer seg uendelig til de dør ut –Dør når de ikke har økonomisk kapasitet til å kjøpe energi –Dør når de ikke får dekket sitt energibehov –Forlenger levetiden når den produserer egen energi, men stor innvesteringskostnad –Egen fleksibilitet forlenger også livet til kundene ”Leverandører” (suppliers) leverer så lenge de er konkuransedyktige –Dør når den ikke har kunder –Dør når kostnader for energi ikke er konkurransedyktig, og det ikke er nok kunder –Jo eldre en leverandør er, jo mer har leverandør betalt i faste avgifter –Elitebetraktning, de med høyest saldo rangerer høyest og får krysse Pris: –Fastpris er fast, og variasjoner mellom ulike leverandører vises –Spotpris er variabel og baseres på timesverdier fra Troms ( –Hybrid er litt av fast og litt av spot.

The cube of plotting was supposed to show the best genome each generation, adding another status bar on the cube's graph. There was never enough time to complete this idea either.

GA arkitekturen består i bunnen av et IGenome interface og et IGeneticAlg interface. Individer overlaster IGenome, og selve implementasjonen av den spesifike genetiske algoritme med tilhørende generasjoner og populasjoner overlaster IGeneticAlg. Irrlicht3D brukt til å tegne scenen. Støtter både å tegne på CPU (software) og på GPU (OpenGL). Anbefalt visning er helt klart OpenGL for denne oppgaven. Komponent-basert entity system, Totem, skrevet av meg, er brukt for å håndtere alle de grafiske individene i verdenen på en fleksibel måte. MathGL er brukt for å tegne grafer (men fikk desverre ikke tid til å vise dette skikkelig). Sanntid dag/natt syklus (OpenGL versjon) skulle egentlig følge timene riktig og gi et inntryk av døgn variasjon. Ble ikke tid å synkronisere dette, men effekten er like vel lagt inn. Arkitekturen lagt til grunn gjør det enkelt å utvide denne oppgaven ytterligere, ved grafisk representasjon av leverandører, som det ikke ble tid til å gjøre. Det er også veldig enkelt å legge inn nye typer genetiske algoritmer, selv om denne delen av arkitekturen kunne hatt godt av et par evolusjoner, da den bærer noen preg av førstegangsimplementasjon. Arkitektur og hovedkomponenter

Hva slags resultater produseres Beskriv hva som skjer ved 100 og 500 hundre epoker. Hvilke kunder dominerer? Hva slags leverandører og leverandørtyper dominerer? Fastpris, spotpris etc. Er det noen av populasjonene som dør ut? Hvilken leverandør gjør det best ved epoke = 500 Vi ser raskt over påfølgende grafer av kjørte data for et inntrykk (se Grafer_Paal.ods for nærmere innblikk i denne dataen)

100 Generations Vi ser at energi forbruk av beste genom reduseres og stabiliserer seg.

100 Generations Basert på input data ser vi en kraftig vekst med påfølgende fall i populasjon, før stabilitet.

100 Generations Vi ser at antall kunder øker hos beste leverandør (spesialisering). Pris strategi lik 1 er fixed-price. Pris strategi lik to er spot-price. Pris strategi lik tre er hybrid-price. Vi ser at energi forbruk av beste genom reduseres og stabiliserer seg.

100 Generations I starten ser vi hvordan leverandør's saldo er veldig ustabil. Oppførselen reflekterer godt hva vi såg for populasjonen. Vi merker oss at leverandøren s saldo er synkende men også stabiliserende.

100 Generations Vi ser at de beste prosumenter ligger stabilt opp mot 0.1 Videre ser vi at leverandør prøver seg litt med høye priser i starten, men finner ut at en lavere pris gir bedre resultat, og stabiliserer seg.

500 Generations Vi merker oss et bedre inntrykk av den tendens vi såg etter bare 100 generasjoner mtp stabilisering av energi forbruk hos beste prosument.

500 Generations Igjen kan vi over 500 generasjoner merke oss hvordan populasjonen stabiliserer seg over tid. Dette kan man begrynne med at leverandør populasjonens størrelse og leveranse kapasitet finner et komplimentært forhold til populasjonen av kunder.

500 Generations Vi ser hvordan beste prosument sin økonomiske kapasitet stabiliserer seg. Beste leverandør har stort sett fem kunder, noen ganger fire. Videre ser vi hvordan den faste prisen stort sett er best, men hvor hybrid pris noen ganger vinner. Spot- pris vinner aldri... Her kunne man nok ha lekt med parametre noe for å få et mer variabelt resultat.

500 Generations Leverandørens saldo synker med en logaritmisk stabilisering. Dette er et direkte resultat av vår faste utgift, som fungerer logaritmisk for å ivareta leverandører med høy alder. Ved eksperimentering såg vi at en lineær fast utgift fikk nye leverandører en fordel, siden deres saldo ikke var likt påvirket av utgiften. Dette skapte kaos og ødela spesialisering.

500 Generations Vi ser at prosumentens saldo hele tiden kjemper om å holde seg opp mot det som virker som toppen (0.1). Mens lett kaotiske istagger pryder hele historien. Leverandører sitt pristilbud stabiliserer seg over tid, med noen pris-fall i ny og ne. Disse fallene er identisk med når en hybrid pris- strategi vinner. Dette tyder på at i vår algoritme for saldo hos leverandører er det ikke alltid at best pris alene blir vinneren.

Diskusjon Dette utviklet seg til en oppgave som gav mye rom for diskusjon, eksperimentering og kreativitet. Man måtte finne egne algoritmer for kalkulasjon av saldo og andre elementer i den genetiske algoritmen, og måtte samtidig eksperimentere med input parametre for å se samspillet mellom individer av prosumenter og leverandører. Det hadde vært veldig spennende å ha noe mer tid til oppgaven, da omfanget ble noe stort for tidsfristen som ble satt (jeg jobbet nesten utelukkende på GA i denne siste oppgaven, med tall ut i konsoll vinduet). Å tweake seg fram til gode parametre ville tatt mer tid enn vi hadde til rådighet, og man kan derfor anta at resultatene vi ser er langt fra optimale. Dessuten burde de nok vært dratt ut fra kildekoden og lagt i datafiler eller gjort tilgjengelig i brukergrensesnittet, noe omfanget i oppgaven også gjorde vanskelig. Jeg ønsket å løse oppgaven på en noe unik måte, og fant løsningen hvor man grafisk ser saldo/fitness av alle prosumenter som en interessant måte å få oversikt over populasjonens tilstand på. Hadde man kunne trykket på disse individene for å lese mer detaljert info om dem, ville denne angrepsvinkelen virkelig fått fram sin styrke. Tanken var at ved å grafisk fremstille hvert individ, ville man få en intuitiv fremstilling av algoritmen i bunnen, uten å trenge forstå den. Hadde man videre kunne leke seg med input parametrene, ville en person uten forståelse for GA og underliggende algoritme kunne leke seg fram til optimale løsninger (ved å spille). Disse målene fikk jeg ikke tid til å realisere til det fulle. Alt i alt en kjempespennende oppgave som jeg gjerne skulle ha lekt mer med!