Ny skolestruktur i Frogn

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bruk av ATP- modellen, Byplankontoret Trondheim kommune:
Advertisements

Samiskopplæring i Nordland
Levanger kommune Revidering av skolebruksplan - Orientering DK – Øystein Lunnan Revidering av skolebruksplan Orientering DK
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Andel av befolkningen som kjøper bøker. 1 Leseundersøkelsen Gjennomført av Ipsos MMI på vegne av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen 81%
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Oppstart planprosess Høring av planprogram Vindmølle – Lars Hoem, Rye Informasjonsmøte Rye Bedehus Eirik Lind.
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Konferanse PPU 29. nov 2012 Innlegg: Svein Pedersen Rektor Grimstad ungdomsskole 5 «klasser» på hvert trinn. Ca 400 elever. PPU/SOT 2010, 2011, 2012 Ca.
Melding til Stortinget…
KOMPETANSEKRAV Tilsettingskurs januar 2014
TEK kap. 11 Sikkerhet ved brann
Evaluering Kurs i utdanningsprogram våren 2013 Karriereenhetene i Oslo 4-5. juni 2013.
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Rådmannens forslag til handlingsprogram HKH Rådmannens forslag 1. november 2011 Handlingsprogram
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag 1 ØKONOMIPLAN 2007 – 2010 Rådmannens forslag/Foreløpig forslag Formannskapet
IPLOS –sammenstilling av ferske indikatorer for kommunene og hva betyr disse for egen tjeneste/omsorgstrapp, ressursbruk etc. v/Geir Halstensen, KS.
Tillitsvalgtsamling 17. Mars Kontaktlærer i 1. klasse ”Superpedagogen”
P-MP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter (lager) for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
P-CP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
HVA BETYR STJERNØUTVALGETS FORSLAG I FORHOLD TIL FUSJONSPROSESSEN MED NVH? Terje Holsen.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Skoleutbygging og kapasitetsutvikling
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
s. 1 Gjennomføring i vgo i Nordland Rådgiversamling Foto: Crestock.com.
Grunnskole KOSTRA-analyse Rådgiver Rune Jamt
Pilotprosjekt læreplan kjemiprosess i den videregående skolen (VGS)
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
UNDERSØKELSE BRUK AV HP LASERJET 4730FSX MULTIFUNKSJONSSKRIVER PRINTER har gjennomført en undersøkelse hvor mye utskrifter det er blitt gjort på et utvalg.
Velkommen Folkemøte – skole
Langsiktig arealstrategi
Inger Lysa Erland Berberg
Sannheter og myter om tømmervogntog
Skolebruksplan - Driftskomiteen 24.mai 2006 – Øystein Lunnan SKOLEBRUKSPLAN Orientering Driftskomiteen 24.mai 2006.
Dialogseminar Åre Skolebygg og pedagogikk – John Olav Larsen Skolebygg og pedagogikk Verdal kommunes retningslinjer (sak 02/05332): 1.
Kristin Granne Avdeling for opplæring og tjenester
Prosess skolestruktur Handlingsprogrammet Vedtaket: For fortsatt å kunne ha skoler med høy kvalitet i en virkelighet med mindre økonomiske.
Matt 28:18 Og Jesus trådte fram, talte til dem og sa: Meg er gitt all makt i himmel og på jord! 19 Gå derfor ut og gjør alle folkeslag til disipler, idet.
Kulturdepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Krumspring - demokrati Saksbehandling (historikk) Vurderingsdel Juridiske forhold 1.
kommunereform faktagrunnlag - OST - oppdatert
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
10. Trinn 2014/ Plan for møtet: Velkommen v/ Rektor Felles Lærerne presenterer seg Viktige datoer i skoleåret Litt om ordensregler Olweus Litt om.
Sentio Research Norge EØS Representativ undersøkelse 1000 respondenter Tatt opp oktober 2012 Oppdragsgivere:
Inntakskontoret bidrar med tall og erfaringer Fagopplæringen bidrar med tall, prognoser og erfaringer (innhentet fra arbeidslivet, intensjonsavtaler) Skolene.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – møte med FAU-ledere Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett.
Velkommen til Hersleb vgs v/ Rektor Ann-Kristin Høgseth
ASSS- MAKRO Arne Kiil- Bristol
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Fokusgrupper Komité Helse og omsorg 25. februar 2015.
Velkommen til Tastarustå skole
Budsjettarbeid i styret
TEMA MODERSMÅL , KONFERENS 2009
Agenda: –Kort om Utdanningsdirektoratet –Rammen for møtet –Føringer i St. prp. nr. for 2009 – KOSTRA-grunnlaget 2007 – Presentasjon av satsberegningene.
MER PERSONLIG ØKONOMI I SKOLEN Idar Kreutzer, 20.august 014.
Velkommen til Sørum kommune! Ordfører Marianne Grimstad Hansen 26. august 2016.
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
Dialogmøte vedrørende utredning skolestruktur Skarnsundet Redigert
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Status 3 LUT klasser  Lut1 Lut1  Lut2 Lut2  Lut3 Lut3 Nye LUT praksisskoler  Teigar  Borgheim  Hof.
Kommunestyremøte - skolestruktur
Presentasjon av utredning - utarbeidet av firmaet Norconsult
Strategi for barnehage- og skolekapasitet
Er det forskjeller i skolers og kommuners bidrag til elevenes læring i grunnskolen? – en kvantitativ studie Kjartan Steffensen, Seniorrådgiver ved seksjon.
Samhandlingsstatistikk Del I: Komparativ statistikk
Oppvekstutredningen - statusoppdatering
Finansutvalg Investeringer skole.
Undervisning og barnehage
Undervisning og barnehage
Frogn kommune har i tre avgrensede områder som er definert som hensynsone friluftsliv: Seierstenmarka, Sørmarka (fra Røys og mot Hvitsten) og Fuglesangåsen.
Utskrift av presentasjonen:

Ny skolestruktur i Frogn

Frognskolen, faktiske elevtall 2014-2018 Oppsett over elever i barne- og ungdomsskolene i Frogn   Skoleår 2015/16 2014/15 Antall elever på trinnet 0. klasse 1. klasse 2. klasse 3. klasse 4. klasse 5. klasse 6. klasse 7. klasse 8. klasse 9. klasse 10. klasse Dal 13 10 7 11 12 Heer 56 44 40 57 50 48 42 Sogsti 55 49 54 52 46 53 45 Drøbak 36 43 34 38 32 Dyrløkkeåsen 47 35 155 Seiersten 143 118 123 384 SUM 207 186 181 212 192 190 174 200 161 178 539 Prognose 1 trinn de neste tre årene:(ikke tatt hensyn til til/fraflytting)   Skoleår 2015/16 2016/17 2017/18 Antall elever på trinnet 1. klasse Dal 13 18 NB Avvik på inntil 10% mulig, ref mail Heer 56 48 38 Sogsti 55 60 39 Drøbak 36 44 Montessori barneskole har 91 elever på barnetrinnet (maksgrense 99) og Montessori ungdomsskole har 59 elever (maksgrense 60).

Elevtall pr. klasse pr. skole aug. 2014 Heer skole: 22,4 elever pr. klasse Sogsti skole: 25,6 elever pr. klasse Drøbak skole: 18, 8 elever pr. klasse Dyrløkkeåsen skole - Barnetrinnet: 21,9 elever pr. klasse - Ungdomstrinnet: 26,2 elever pr. klasse Seiersten ungdomsskole: 29,5 elever pr. klasse

Alt 1 1 stor ungdomsskole på Dyrløkkeåsen (507 elever) 4 barneskoler (1.-7. trinn) Dal, Heer, Drøbak og Sogsti Seiersten ungdomsskole legges ned

Alt 1 Nye kretsgrenser Kartet viser eksempel på nye barneskolekretser: Elever fra Dyrløkkeåsen er fordelt til Sogsti, Drøbak og Heer. Dal har uendrede skolegrenser. Sogsti skolekrets: (blå farge) 470 elever (i dag 355) Drøbak skolekrets (rosa farge) 426 elever (i dag 265) Heer skolekrets (gul farge) 399 elever (i dag 320) Montessori barne- og ungdomsskole inngår i totaltallene for kommunens elever. På de to privatskolene går totalt 150 elever.

Alt 2 Skolestrukturen endres til 1.-4. og 5.-10. skoler i kommunen 5.-10. skoler på Seiersten og Dyrløkkeåsen 1.-4. skoler på Heer, Sogsti og Dal (som blir småskole, barnehage og grendehus samlokalisert) Drøbak inngår i 5.-10. alternativet på Seiersten Om den nye lærerhøgskoleutdanningen: Master i lærerutdanning 5.-10. trinn er en integrert, profesjonsrettet og forskningsbasert lærerutdanning hvor man velger et masterfag der mastergradsoppgaven inngår. Utdanningen gir undervisningskompetanse spesielt rettet mot 5.-10. trinn i grunnskolen. At studiet er integrert, innebærer at fag, fagdidaktikk og praksis er koblet sammen gjennom hele studieløpet både organisatorisk, strukturelt og innholdsmessig. Utdanningen gir grundig faglig og didaktisk kompetanse innenfor de fagene som inngår i utdanningen, en god og tydelig profesjonskompetanse, samt en solid praksiserfaring.

Alt 2: Nye kretsgrenser på barnetrinnet 1.- 4. skoler på Heer, Sogsti og Dal Kartet viser eksempel på nye kretser: Elever fra Drøbak og Dyrløkkeåsen er fordelt til Sogsti og Heer. Dal har uendrede skolegrenser, men redusert elevtall som følge av 1.-4. trinn, men får integrert funksjonene som barnehage og grendehusfunksjon Sogsti skolekrets: (blå farge) 435 elever (i dag 355) Heer skolekrets (gul farge) 329 elever (i dag 320)

5.-10. skoler på Dyrløkkeåsen og Seiersten Alt 2: Nye kretsgrenser på U-trinnet 5.-10. skoler på Dyrløkkeåsen og Seiersten Kartet viser eksempel på nye kretser: Seiersten skolekrets: (rød farge) 608 elever (i dag 380) Dyrløkkeåsen skolekrets (grønn farge) 585 elever (i dag 470 elever 1.-10.)

Alt 3, 4 og 5 er varianter av Alt 2 der 5. -10 Alt 3, 4 og 5 er varianter av Alt 2 der 5.-10. skolealternativet er slått sammen til en skole lokalisert til enten Seiersten (Alt 4) eller Dyrløkkeåsen (Alt 5) En 5.-10. skole i kommunen vil ha over 1100 elever uansett lokalisering. Dal skole var foreslått midlertidig sammenslått med Heer/Drøbak i første dialogmøte. En representant syntes at dette skulle vurderes. En alternativ har vært en 8.-13. skole tilknyttet Frogn vgs. Et annet alternativ har vært å utbygge Heer til en ungdomsskole. Begge disse alternativene har ingen bedt om dypdykking i. Alternativet bygge helt ny skole(r) (alt. 8 og 9) vil ev. bli utredet i det langsiktige perspektiver (20 år).

Ungdomsskole på Seiersten I prosessen har det innkommet forslag om utbygging av Seiersten til å omfatte en ungdomsskole. Alternativt en 1.-10. skole på Drøbak/Seiersten Dette alternativet vil bli utredet i den nye prosessen 2014/18

Denne matrisen visualiserer de ulike alternativene og hvilke fordeler/ulemper og besparelser som er foreløpig beregnet. Summen av besparelser vil kunne bli noe lavere hvis det må endres noe på bygninger, innkjøpe av felles læremidler i noen av alternativene og ev. økte ressurser til skolene.

Arealeffektivitet Beregning av antall m² per elev for de ulike skolebyggene i Frogn for å si noe om arealeffektiviteten Som man ser varierer arealeffektiviteten betydelig skolene i mellom. For å kunne si noe om hvordan Frogn kommune ligger an med tanke på arealeffektivitet, har vi hentet inn statistikk fra sammenlignbare kommuner. Her har vi ikke sammenholdt skole for skole, men hentet statistikk fra KOSTRA. Gitt unøyaktigheter i rapportering kan det være noe avvik fra faktisk resultat. (Som eksempel kan vi trekke frem at Frogn kommune har oppgitt et gjennomsnittlig areal per innbygger i grunnskolepliktig alder til å være 16,1 m2, mens den er beregnet til 19,0 i tabellen over.) En besparelse på 10000 m² betyr inntil 8 mill. i driftsinnsparinger

Rådmannens innspill til 2.dialogmøte Etter 1. dialogmøte har Rådmannen gått sett dypere inn i de alternativene som syntes å være interessante: 5.-10. alternativene En ungdomsskole lokalisert på Dyrløkkeåsen En nedleggelse av Dal skole er for tidlig å vurdere og skal sees i sammenheng med utviklingen av Nordre Frogn Rådmannen er av den oppfatning to løp må vurderes: Ett kortsiktig som tilfredsstiller HP-vedtaket ( 4 år) Ett langsiktig hvor eventuell nybygg vurderes i et 20-årsperspektiv Rådmannen legger fram nye beregninger og momenter på de kortsiktige alternativene Rådmannen vil ev. vurdere det langsiktige løpet på oppdrag fra politisk hold.

Alt 1: Fordeler: Små endringer Minst konfliktfylte alternativ En samlet ungdomsskole gir likeverdig tilbud til elever Bedre elevgrunnlag på skolene Heer, Drøbak og Sogsti Samlet kompetansemiljø for ungdomstrinnet 4 barneskoler gir kortere avstand til skole for flere elever Ulemper: Utfordringer med økt trafikk inn i bo-områder Behov for økt busstrafikk/skoleskyss. Lite kapasitet på disse veien i dag Kompetansemiljø for barnetrinn som i dag (ingen forandring på dette) Lengre skolevei for dagens elever (1.-7.) ved Dyrløkkeåsen Få utvidelsesmuligheter Mindre driftsmessige fordeler enn øvrige alternativer   Alt 2: Inndeling i tråd med den nye lærerskoleutdanningen Bedre elevgrunnlag på skolene Heer og Sogsti Utnytter dagens skolebygg Gode utvidelsesmuligheter på alle skoler Større strukturelle endringer Utfordringer med økt trafikk til Sogsti og Heer barneskoler og lengre skolevei for mange av de yngste elevene Middels driftsmessige fordeler

Alt 3: Fordeler: Inndeling i tråd med den nye lærerskoleutdanningen- Samlet kompetansemiljø for elever fra 5.-10. Likeverdige språk- og valgfagsmuligheter Bedre elevgrunnlag på skolene Heer og Sogsti Gode utvidelsesmuligheter Store driftsmessige fordeler Ulemper: Større strukturelle endringer Betydelige investeringer Utfordringer med økt trafikk til Sogsti og Heer barneskoler og lengre skolevei for mange av de yngste elevene   Alt 4:   Inndeling i tråd med den nye lærerskoleutdanningen God beliggenhet: Nærhet til sentrum, idrettsanlegg og friområder Sentralt plassert og god tilgjengelighet med buss Forbedret elevgrunnlag på skolene Heer og Sogsti

Alt 5:   Fordeler: Inndeling i tråd med den nye lærerskoleutdanningen Samlet kompetansemiljø for elever fra 5.-10. Likeverdige språk- og valgfagsmuligheter Bedre elevgrunnlag på skolene Heer og Sogsti Store driftsmessige fordeler   Ulemper: Større strukturelle endringer Utfordrende beliggenhet og en ikke sentralt plassert storskole Utfordringer med økt trafikk til Sogsti og Heer barneskoler og lengre skolevei for mange av de yngste elevene Ingen utvidelsesmuligheter på Dyrløkkeåsen