Hver elev oppnår optimale faglige resultater

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bjørkelangen videregående skole
Advertisements

Velkommen alle sammen Tema for møtet: «Læring og glede» Skolens program for et godt læringsmiljø for elevene foreldremøte vår 2014.
Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Fra prøving og feiling til
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Vurdering for læring.
Fra prøving og feiling til
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Bli kjent dag ved Korsgård skole – onsdag 4.juni 2014
STRATEGIKART SKOLE Kunnskap og glede, Mykje er stedet!
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
IKO – Ny GIV, én gruppe Struktur - pedagogikk
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
MÅL FOR 2011/2012 Nattland skole skal være en lærende organisasjon
Oslo kommune Utdanningsetaten Lofsrud skole Bendicte Uv og Petter Feiring Gudbrandsen.
Vurdering for læring på Linderud skole
Nasjonale prøver i lesing og leseopplæring
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
SKOLEÅRET Vurdering For Læring
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
1.1 MÅL : Elevenes grunnleggende ferdigheter er betydelig forbedret Strategisk initiativ: 1.Rammeplanens krav til innhold og aktiviteter blir iverksett.
TiEy ved Sinsen skole Tilpasset lese- og skriveopplæring etter australsk modell Klasseromsprogram 4 økter i uka med læringsstasjoner, leselekser hver dag.
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM UNGDOMSTRINNET
VELKOMMEN TIL NORDPOLEN SKOLE !
Prosjektsamling 5. mars Fra julebrevet: – det hjelper ikke å redusere klassestørrelsen dersom lærerne fortsetter med den samme undervisningen. Nordlandsforskning.
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
Organisering og arbeidet i kommunene
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
RUD SKOLE Informasjon i fra SFO Læresituasjon.
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Foreldremøte 28.mai førskoledag
Møte med klassekontaktene
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
FORELDREMØTER Søreide skole September Søreide skoles strategiske plan En 4-årig plan for skoleutvikling på Søreide skole En 4-årig plan for skoleutvikling.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE
FORELDREMØTE NYE 8. TRINN ÅSTVEIT SKOLE 23. April 2013
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR 8.TRINN VED GYSTADMARKA UNGDOMSSKOLE
Velkommen til innskriving ved Isfjorden skole. Isfjorden Oppvekstsenter Består av: Leiktun barnehage Isfjorden skole SFO Enhetsleder Styrer barnehage.
Driftsstyrets rolle i arbeidet med kvalitetsvurdering og skoleutvikling.
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE!. PROGRAM Quiz Info om klassemiljø, lekser, leksehjelp, foreldreundersøkelsen, lesediplom, utviklingssamtaler, kontakt med.
Foreldremøte med nye 8. klasses foreldre
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Mål for skoleåret – «indremedisin»
Velkommen til foreldremøte for 8. trinn
Foreldremøte 3.trinn. 16.mars 2017
23. November 2017 Skolen fyller 50 år !
Nasjonale prøver på 5. trinn høst 2017
Velkommen til Apalløkka
Velkommen til Teglverket skole! Foreldremøte høsten 2017
Foreldremøte for 8.og 9.trinn
Plan for bruk av skoleplattformen
Velkommen til foreldremøte 4.trinn
Oppstart 1. trinn Velkommen Diverse info om skolen Om elevgruppa
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Hver elev oppnår optimale faglige resultater Kritisk suksessfaktor (hva) Ansv for tiltak Strategisk initiativ (hvordan) Styringsparameter Vår/høst Systematisk gjennomgang av elevenes kompetanse med klare mål og strategier for oppfølging. Kont lærere Klare mål og tiltak for elevene settes etter hver kartlegging Kartleggingsprøver Gjennomføring v Foresatte informeres etter hver kartlegging og det gjøres avtaler om hjemmets oppfølging. Kont lærer Registrere elever med svake leseferdigheter og dokumentere progresjon og hvilke tiltak som er gjennomført - fire g. pr. år Ledelsen Trinngjennomgang fire ganger i året på teamtid Alle lærere Arrangere møte med de lærerne som hadde samme trinn året før (erfaringslæring) Gjennomføre h Dokumentasjon samles i elevpermer Det velges et opplegg (eks LUS) for oppfølging av leseprogresjon Utvikle innholdet i elevsamtalene med vekt på lesing, regning og elevenes psykososiale miljø Kvalitetssikres i plangr Vi har høyt læringstrykk og alle elever får oppgaver/ utfordringer som er tilpasset dem på gruppenivå. Alle følger metodikken i VFL med særlig fokus på elevenes egenvurdering, bruk av kriterier, åpne spørsmål, stasjons-undervisning, veiledet lesing og bruk av læringspartner Kriterier følges Observasjon Elevundersøkelsen Plangruppemedl. Vi deler erfaringer og kunnskap i fellestid med fokus på hvordan man jobber Deling i faggrupper med diskusjon (4 ganger) Presentasjoner Gjennomføring på team Alle lærere på 5-7 trinn får hevet kompetanse i regning Vi rekrutterer leselærer og lærere med matte og naturfagkompetanse Undervisningsopplegg/planer er kvalitetssikret på trinnet og lagret til bruk for seinere trinn/år.   Etter gjennomførte perioder kvalitetssikres oppleggene og lagres de på trinnets mappe i Fronter Gode opplegg lagres på Fronter til seinere bruk av alle Bedret kontakt med hjemmene Gjennomføre felles infomøter før foreldremøtene Evaluering Ledelse + plangr Evaluere foreldremøter og utviklingssamtaler Utvikle mal for elevsamtaler

Alle elever opplever et inkluderende, utfordrende og utviklende læringsmiljø. Elevene opplever medbestemmelse i timene og i skolemiljøet for øvrig Kritisk suksessfaktor Ansv Strategisk initiativ Styringsparameter Vår/høst Læringsmiljøet er forbedret på alle trinn Ledelsen Vurdering for læring og Læring og Glede videreføres Observasjon Elevundersøkelsen v Alle lærere Alle lærere har laget egen plan for utviklingsområder innen VFL Gjennomføring Det psykososiale miljøet for elevene i – og utenfor klasserommet er godt og stabilt gjennom hele året Lærere Lærerne har faste rutiner for oppstart, overganger og avslutninger. Brukerundersøkelsen Sosiallærer AKS Vi iverksetter "trivselsperioder" og jobber med fokus på ett og ett område i to uker h AKS koord. og baseledere Trinnene har like regler. Regler og oppfølging på skole og AKS nedfelles i et eget skriv Kont lærer Det gjennomføres klassemøter ukentlig Det gjennomføres klassemøter ukentlig og barn bidrar til å utarbeide aktivitetsplan for AKS Utvikle og gjennomføre trivselsundersøkelser på alle trinn tre ganger i året sosiallærer Foresatte følges opp tett og systematisk der det er behov Dokumentasjon Revidere og videreutvikle planen for arbeidet med elevenes psykososiale miljø (§9A) AKS koord. Prosjekt "Hvor er mine grenser og hvordan respektere andres grenser" Handlingsplan for barn som falle utenfor i frilek og sosial sammenheng Beredskap for elever Videreutvikle og implementere beredskapsplan Baseledere Ha tilgjengelig og oppdatert kontaktinformasjon om alle elever i klasserommet og på basene Elevene deltar i utviklingen av arbeidet med elevenes skolemiljø Det gjennomføres ukentlige klassemøter Gjennomføring og evaluering Elevråd er et viktig kontaktledd mellom skolens ledelse og elevgruppa og bidrar med saker og strategier for å bedre elevenes skolemiljø

Vi arbeider effektiv og har god og fleksibel ressursutnyttelse Kritisk suksessfaktor (hva) Ansvar Strategisk initiativ Styringsparameter Vår/høst Samarbeidende og aktivt bidragende lærere på alle trinn Alle lærere Kont lærer Kont lærer1-4/baseledere Faste møter mellom alle lærerne på trinn som diskuterer hvordan de kan jobbe Faste møter med assistenter på trinnet Faste møter med AKS/skole Gjennomføring v Ressursutnyttelsen er optimal gjennom hele året Lærerne på trinnet endrer elevinndeling og bemanning ut fra elevenes behov v/h Ledelsen AKS koord Ledelsen benytter bemanningen optimalt og fleksibelt gjennom året Personalet brukes fleksibelt på tvers av basene ut fra de ansattes kompetanse

Vi informerer ut om skolens og Aktivitetsskolens virksomhet Kritisk suksessfaktor (hva) Ansv Strategisk initiativ (hvordan) Styringsparameter Vår/høst Elever og foresatte får nødvendig og nyttig informasjon om klassen og AKS elektronisk Alle lærere Baseledere Hvert trinn har fagrom på Fronter m/nyttige lenker AKS har info/ukeplaner på klassens rom i Fronter Brukerundersøkelsen h Nyansatte får nyttig og nødvendig informasjon Ledelsen Skolen har utviklet informasjonspakke til nye elever og lærere Alle nye lærere får en egen informasjonsdag Gjennomføring v Vi vet alle hva som er skolens særtrekk og prioriteringer og om AKS Skolens særtrekk og prioriteringer er tydelig beskrevet Alle ansatte og foresatte er informert om AKS`planer Prosesser med alle ansatte, elever og foresatte Dokumentasjon

Elever og foreldre opplever at skole, leksehjelp og AKS samlet gir bedre læringsutbytte Kritisk suksessfaktor Ansv Strategisk initiativ Styringsparameter Vår/høst Leksehjelpen gir god læring ledelsen Evaluering av tilbudet og iverksetting av tiltak Evaluering Gjennomføring h AKS aktiviteter gir godt læringsutbytte AKS koord Det iverksettes aktiviteter med klare læringsmål.

Vi har et støttende og utfordrende arbeidsmiljø Kritisk suksessfaktor Ansv Strategisk initiativ Styringsparameter Vår/høst Alle er kjent med og aksepterer å jobbe ut fra kommunens etiske retningslinjer Ledelsen Konkretisering av det vi skal jobbe mest med Gjennomføring h Alle ansatte tar ansvar for fellesoppgaver og for skolens samlete resultater Ledelsen/ alle ansatte Tydelige ansvars- og oppgave-beskrivelser Gjennomføring/observasjon v