Hvilke bedriftsressurser og konkurransestrategier kan ha betydning for en bedrifts entreprenørielle orientering? av Einar Lier Madsen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Advertisements

Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
BEDRIFTSANALYSEN DELES I EN INTERN OG EN EKSTERN DEL
GRUPPEOPPGAVER - samling 3 ALLE ER IKKE MENT Å GJØRE ALLE DELOPPGAVENE, DE FORDELES.
Samfunnskunnskap - Makt
Styrearbeid i Norwegian
Nordnorske Suksesshistorier Kan suksess læres?
Elementer i en forretningsplan
Gauldalskonferansen 2011 Skal små og mellomstore bedrifter lykkes i årene som kommer må de skoleres innen ledelse, strategisk planlegging og innovasjon.
OMDØMME Avdeling for ingeniør- og økonomifag
Kompetanse og kompetanseutvikling blant seniorer Seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet 14. oktober 2008 Anna Hagen.
Industriledet forskning -- viktig kunnskapsbidrag eller skjult markedsføring? Sverre Mæhlum dr med Medisinsk direktør Pfizer.
Prosjektet er støttet av Norges forskningsråd og NFK gjennom programmet Virkemidler for regional FoU og innovasjon – VRI VRI: Nullpunktanalyse Innovasjonsundersøkelse.
Strategiarbeid i praksis
Meta-analyse Frode Svartdal UiTø April 2014 © Frode Svartdal.
Stjørdal Rotary-klubb
Kvinnelige ledere i byggenæringen Undersøkelse for Byggekostnadsprogrammet Rolf K. Andersen Fafo Institutt for arbeidslivs- og velferdsforskning 2006.
Regionalt Utviklingsprogram Møte med kommunene Vigdis Hjulstad Belbo RUP 2003 Fylkeskommunen – ny og forsterket rolle Den nye fylkeskommunen.
Markedsstruktur - teori og empiri
10. Organisasjoners effektivitet
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Internasjonalt perspektiv Oslo, Audun Lågøyr Næringspolitisk direktør Byggenæringens Landsforening.
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
EKSTERN ANALYSE BRANSJEANALYSE.
Strategisk ledelse, STR 9634
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Samkommunestyret – Grete Ludvigsen 1 Orientering til samkommunestyret Samkommuneplan.
Entreprenørskap i lærarutdanningen
SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
ETABLERING AV 4 NYE REGIONALE/DISTRIKTSRETTEDE
Definere og velge hovedmål og delmål
Hvorfor er kompetase viktig frem mot 2020
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
Folkehelseinstituttet Hege Bøen november 2008 Hvem er brukere av eldresentrene ? En sammenligning av hjemmeboende over 65 år som er brukere av eldresentrene.
Virksomheten som Campus Seniorrådgiver Helge Halvorsen, NHO Utdanningskonferansen –24. oktober Thon Hotel Oslofjord.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Vi ønsker at Drammen Taxi skal kjennetegnes med: Service i alle ledd Smil og humør Tilgjengelighet/ Tilstedeværelse Løsnings- orientering Nyskapning og.
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
Erfaringssamling Forskningsbasert Kompetansemegling Planlegging av bedriftsbesøk Erfaringer fra TEFT v/Kjell Molven RF - Rogalandsforskning.
PROSJEKTSELEKSJON OG RESULTATMÅLING NORGES FORSKNINGSRÅD INDUSTRI OG ENERGI Presentasjon på EVA IX 11. – 12- sept. -03.
Verdiskaping i SMB-sektor: Kan regnskapsføreren bli en utviklingspartner for SMB? Enhanced value creation in the SME-sector: Strengthening the impact of.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Tjenesteyting som næringsutvikling Statssekretær Helle Hammer Nærings- og handelsdepartementet PULS prosjektledersamling 29. april 2003.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
Revenue Management – Implementering av innovasjoner. Arena Usus Vinterkonferanse 26. januar 2015 Stine Rye Bårdsen Universitetslektor og koordinator for.
OrensteinR.Vaagan JBI/HiO1 Orenstein, D. I. "Being in the Library Business. An Entrepreneurship Primer for Library Administrators", Library Administration.
Fra gamle til nye tanker i næringspolitikken? Innlegg om innovasjonspolitikken Ekspedisjonssjef Morten Berg Nærings- og handelsdepartementet EVA-forums.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Eksamen eksamen er en styrende faktor på hele studieforløpet og omtales ofte som "the tail that wags the dog".
M&L2 Kap. 3 Konkurrent- analyse Oslo, sept Hvem er konkurrenter? Mange bedriftsledere vet ikke hvem deres konkurrenter er Forskjellige bransjer.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Framtid - Samspill - Skaperglede
Fremgangsmåte for å gjennomfør SWOT
Asker - mulighetenes kommune
Inntektsbestemmelsen i en åpen økonomi. Multiplikatorprinsippet
10. Organisasjoners effektivitet
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Inntektsbestemmelsen i en åpen økonomi. Multiplikatorprinsippet
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Presentasjon av forretningsplan
Presentasjon av forretningsplan
Firmanavn Forretningsplan.
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Utskrift av presentasjonen:

Hvilke bedriftsressurser og konkurransestrategier kan ha betydning for en bedrifts entreprenørielle orientering? av Einar Lier Madsen

Hvorfor temaet er interessant (1) Entreprenørskap og nyskapning er sett på som sentralt for verdiskapning, vekst og sysselsetting. Samfunnsutviklingen vil i økende grad bli preget av omstillingsprosesser. Økte krav til målretting av bedriftsrettede virkemidler Evnen til entreprenørskap i bedriftene vil stå sentralt. E. Lier Madsen Ressurser, strategier og entreprenøriell orientering Foredrag på EVA seminaret 11-12 sept. 2003

Hvorfor temaet er interessant (2) Økt fokus på verdiskapningseffekter i det offentlige virkemiddelapparatet gjør at det: blir viktig å få størst mulig effekt ut av den enkelte bedrift. behov for kritisk vurdering av om de interne forutsetningene i bedriftene er til stede for videre vekst og verdiskapning. Å få kunnskap om bedriftsinterne forhold som kan ha betydning for slike holdninger blir viktigere Bedriftens ressurser og konkurransestrategier kan gi bidrag til å forstå orienteringen mot entreprenørskap E. Lier Madsen Ressurser, strategier og entreprenøriell orientering Foredrag på EVA seminaret 11-12 sept. 2003

Konkurranse-strategier Analysemodell Bakgrunnsvariabler: Bransje,Bedrifsstørrelse, Bedriftsalder, Virkemiddel Konkurranse-strategier Ressurser Entreprenøriell orientering (EO) E. Lier Madsen Ressurser, strategier og entreprenøriell orientering Foredrag på EVA seminaret 11-12 sept. 2003

Entreprenøriell orientering Er en bedrifts handlinger i forhold til innovasjon, risikotilbøyelighet og proaktivitet (Miller 1983), og kan defineres som: ”Lederens strategiske orientering som reflekterer en bedrifts villighet til å engasjere seg i entreprenøriell adferd” (Wiklund 1998). Entreprenøriell orientering kan være en indikator for små og mellomstore bedrifters vekst og resultater/ prestasjoner. E. Lier Madsen Ressurser, strategier og entreprenøriell orientering Foredrag på EVA seminaret 11-12 sept. 2003

Entreprenøriell orientering: Indikatorer for innovasjon, proaktivitet og risikotilbøyelighet Entreprenørskap-dimensjoner Entreprenørielle indikatorer Innovasjon - Bedriften er engasjert i utvikling av nye produkter/tjenester. - Vi satser på å være først når det gjelder teknologisk utvikling i vår bransje Proaktivitet - Vi bruker ressurser på å finne nye muligheter i markedet. - Vi legger vekt på en kontinuerlig utvikling av vårt forretningskonsept - Bedriften legger vekt på å være den første bedriften som går inn på nye markeder Risiko tilbøyelighet - Vi akseptere høy risiko E. Lier Madsen Ressurser, strategier og entreprenøriell orientering Foredrag på EVA seminaret 11-12 sept. 2003

Ressurser og konkurransestrategier I ressursbaseteori fokuseres det på: særegne og kostbare ressurser som kontrolleres av en bedrift og som er vanskelige å kopiere. Utnyttelse av slike ressurser er en kilde for å gi bedriften konkurransefortrinn. bedriftens indre sterke sider. Konkurransestrategi er søken etter en gunstig konkurranseposisjon i en næring/bransje og er rettet mot en lønnsom og vedvarende posisjon i forhold til de faktorene som bestemmer konkurransen her E. Lier Madsen Ressurser, strategier og entreprenøriell orientering Foredrag på EVA seminaret 11-12 sept. 2003

Datamaterialet Studien omfatter: 564 bedrifter som mottok tilsagn om SNDs distriktsrettede eller landsdekkende lån og virkemidler i 2001 og som utgjør et representativt utvalg av SNDs kundemasse Studien utgjør derfor ikke et representativt utvalg av norske bedrifter, men bare av SNDs kundemasse. En viktig begrensning når resultatene skal tolkes vil derfor være utvalget. E. Lier Madsen Ressurser, strategier og entreprenøriell orientering Foredrag på EVA seminaret 11-12 sept. 2003

Faktoranalyser Følgende faktorer ble utledet: Entreprenøriell orientering (1 faktor) Ressurser (5 faktorer) Nettverk, styre, informasjonsflyt, teknologi, geografi (i tillegg er det tre ressurser som utledes fra enkeltvariabler; leders utdanning, - erfaring og finansielle ressurser) Konkurransestrategier (3 faktorer) Produkt, marked, pris E. Lier Madsen Ressurser, strategier og entreprenøriell orientering Foredrag på EVA seminaret 11-12 sept. 2003

Regresjonsanalyse: Hovedvariablenes forklaring (justert R2) av entreprenøriell orientering E. Lier Madsen Ressurser, strategier og entreprenøriell orientering Foredrag på EVA seminaret 11-12 sept. 2003

Regresjonsanalyse: Hovedresultater etter hovedvariabler 1 Kontroll- variabler 2 Kontrollvar. + ressurser 3 + strategier 4 Alle variabler Konstant (B-verdi) 0,108 -0,324 0,01 -0,08 Justert R2 0,08 0,37 0,45 0,53 Endring justert R2  - 0,29 0,16/ 0,08 F-verdi 7,69*** 15,48*** 35,15*** 21,87*** N (listwise) 520 374 421 334 E. Lier Madsen Ressurser, strategier og entreprenøriell orientering Foredrag på EVA seminaret 11-12 sept. 2003

Ressurser og strategier Sammenheng med entreprenøriell orientering Sammenhenger mellom ressurser, strategier og entreprenøriell orientering Ressurser og strategier Sammenheng med entreprenøriell orientering Positiv Ingen eller negativ Menneskelige ressurser Nettverk, Informasjonsflyt Lederens utdanning Lederens yrkeserfaring Org. ressurser Styre Fysiske ressurser Geografi Teknologiske ressurser Teknologi Finansielle ressurser Fin. posisjon (neg.) Konkurransestrategier Produktstrategi Prisstrategi (neg.) Markedsstrategi E. Lier Madsen Ressurser, strategier og entreprenøriell orientering Foredrag på EVA seminaret 11-12 sept. 2003

Funn: Kontrollvariabler og entreprenøriell orientering Kontrollvariabel Forventede sammenhenger Resultat Virkemidler + Støttes i modell 1 og 3 Bedriftstørrelse Støttes ikke Bedriftsalder - Næring ? Støttes delvis i modell 2 E. Lier Madsen Ressurser, strategier og entreprenøriell orientering Foredrag på EVA seminaret 11-12 sept. 2003

Kjennetegn ved ressursene av betydning for entreprenøriell orientering Kan i stor grad sies å være imperfekt imiterbare, ikke-substituerbare sjeldne ressurser eller ressurskombinasjoner, verdifulle i den forstand at de kan anvendes mot muligheter og trusler i omgivelsene, Inneholder med andre ord isolerende mekanismer Kan i liten grad kan kjøpes i et marked, … og i følge ressursbaseteorien er det slike ressurser som kan gi vedvarende konkurransefortrinn E. Lier Madsen Ressurser, strategier og entreprenøriell orientering Foredrag på EVA seminaret 11-12 sept. 2003

Praktiske implikasjoner (1) Kunnskapen om ressursers og konkurransestrategiers sammenhenger med entreprenøriell orientering kan for eksempel brukes til: Utvelgelse av bedrifter med utviklings- og/eller nyskapningspotensial Utvelgelse av bedrifter som har behov for å utvikle sine ressurser eller strategier Til sammenligning mellom bedrifter og bransjer, og Dette kan benyttes av bedriften selv i forbindelse med egenevaluering. E. Lier Madsen Ressurser, strategier og entreprenøriell orientering Foredrag på EVA seminaret 11-12 sept. 2003

Praktiske implikasjoner (2) Noen mulige praktiske innspill til SNDs oppfølging av bedrifter kan for eksempel være: Kreve at styret har eksterne deltakere Stimulere til nettverksdeltakelse Bidra til utvikling av produkt- eller markedsstrategier E. Lier Madsen Ressurser, strategier og entreprenøriell orientering Foredrag på EVA seminaret 11-12 sept. 2003

Entreprenøriell orientering Praktiske implikasjoner (3) Sortering av bedrifter etter evner og holdninger Evner/ Holdninger Entreprenøriell orientering (Holdning) Ja Nei Ressurser og konkurrans-strategier (Evner) 1. Faktisk entreprenøriell 2. Ubenyttet potensial 3. Har ambisjoner 4. Ingen utsikter/ønsker E. Lier Madsen Ressurser, strategier og entreprenøriell orientering Foredrag på EVA seminaret 11-12 sept. 2003

Entreprenørielle bedrifter får bedre resultater (eks Entreprenørielle bedrifter får bedre resultater (eks. fra etterundersøkelsen 2003) Det er undersøkt om det er forskjeller i resultater mellom de bedriftene som kan karakteriseres som entreprenørielle og de som ikke kan det. De entreprenørielle bedriftene oppnår bedre prestasjoner (egenrapportert prestasjonsmål) sammenlignet med konkurrentene (men ikke signifikant sammenhenger for omsetnings- og sysselsettingsendring) Det samme gjelder for de virksomhetene som har økt sin vektlegging av entreprenøriell orientering fra 1999 til 2003. E. Lier Madsen Ressurser, strategier og entreprenøriell orientering Foredrag på EVA seminaret 11-12 sept. 2003

Forslag til videre arbeid Undersøke andre norske bedrifter for å undersøke om funnene i denne studien også kan gjelde generelt Undersøke temaet med en større ressursbredde for å avdekke hvilke andre ressurstyper som kan ha betydning Finne fram til og forsøke å få til bedre/gode mål på de immaterielle (”myke”) ressursene Undersøke videre om entreprenøriell orientering har betydning for SND-bedriftenes resultater/prestasjoner E. Lier Madsen Ressurser, strategier og entreprenøriell orientering Foredrag på EVA seminaret 11-12 sept. 2003

Konklusjon Å studere en bedrifts entreprenørielle orientering kan være en fruktbar innfallsvinkel til bedre å kunne forstå en bedrifts holdning til entreprenørskap og innovasjon – en kunnskap som er etterspurt når det både i Norge og andre land fokuseres på økt verdiskapning, sysselsetting og vekst i små og mellomstore bedrifter. E. Lier Madsen Ressurser, strategier og entreprenøriell orientering Foredrag på EVA seminaret 11-12 sept. 2003

Faktoranalyse: Ressurser E. Lier Madsen Ressurser, strategier og entreprenøriell orientering Foredrag på EVA seminaret 11-12 sept. 2003

Faktoranalyse: Strategier E. Lier Madsen Ressurser, strategier og entreprenøriell orientering Foredrag på EVA seminaret 11-12 sept. 2003