Tema Innledning IT-systemer - systemutvikling

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Behov for forskning og utvikling knyttet til brukerinvolvering i offentlige IT-prosjekter Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004.
Advertisements

IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
Litt mer om PRIMTALL.
Tilgjengelighet for alle til informasjons- og kommunikasjonsteknologi IT Funk Strategi for forskning og innovasjon.
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Praktisk info til prosjektkunder
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Kontraktsoppfølging mv.
Sunndalsøra Registertjenester Per Ivar Larsen Sugar
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Kan arbeidsmetodikken i IT-prosjekter overføres til rådgiverene ? VIANOVA Network Meeting 2013 Geir Andersen/Vianova Systems AS.
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Mobile portalløsninger (Internet Online Platform)
Pims i Statoil 3. mai 2000.
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
Prosjektmedlem Lars-Erik Kindblad, s Prosjektmedlem Lars-Erik Kindblad, s
Go Mobile AS Mobile Løsninger Utvikling Consulting.
Hvorfor utvikle økonomifunksjonen?
Resultater Kundesenter
Intranettløsning for små og store organisasjoner.
Videreføring av EFV (EFV-V) Ambisjonsnivå EFV-V prosjektet 4.september 2013.
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
IN320 Statoil Hjemmekontor Gruppe1 1 Statoil Hjemmekontor -Ett Lite Skritt Videre.
Prototyping In 140 Sommerville kap. 8. Mål Forstå hensikten med prototyping i forskjellige utviklingsprosjekt Forstå forskjellen mellom evolusjonær og.
Introduksjon til systemutvikling
Reidar Wisløff 3DSU Hovedprosjekt 16E
Hovedprosjekt 44 Webrapporteringssystem med ASP
”IT som konkurransefortrinn” Innføring av intranett i Trenor-gruppen
Hapros vei mot eQuass godkjenning? eQuass. OVERORDNET ORGANISASJON Oppdatert: Godkjent: EL 1) Medlem i ledergruppa 2) Stedfortreder for adm.
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 HOUSTON Planene fremover.
Prosjektstyringssystemer i universitets- og høgskolesektoren
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
PPS 2007 og BI rpporteringsløsninger 11 april 2007.
Fra virksomhetsmål til prioritert produktkø
Prosjekt- og porteføljestyring i Telenor Nett
Malverk intern produktopplæring
Publisering på verdensveven Kursdag 1 VÅFF, våren 2002.
Standardisering og kvalitetssikring av prosesser i SSB
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
SharePoint Server 2007 Office Communications Server 2007 Exchange Server 2007 Windows Server 2003 Office 2007 Hovedprosjekt 17E Installasjon, konfigurasjon.
Samordning, arkitektur, PKI Hva skjer? Endre Grøtnes, Statskonsult
Eziz Annagurban Veiledere: Sven-Olai Høyland Carsten Helgesen
Prosjektavslutning og sluttrapport
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
4. Prioritizing Your Usability Problems Prioriteringer.
Avd for klinisk kjemi Regionsykehuset i Trondheim
Catherine Janson daVinci Consulting AS
Brukermedvirkning In 140 Forelesning. Historie Skandinaviske tradisjon Sosio-teknisk metode NJMF-prosjektet( ) –Dataavtalen LO-NAF(i dag NHO) –Arbeidsmiljøloven.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
HOVEDPROSJEKT E53 Hovedprosjekt ved AITeL våren 2001 Studenter Erland Johnsrud Steffen Osen Eirik Øye Oppdragsgiver ERGO Runit ved Anders Håkon Gaut Veileder.
Tema Innledning IT-systemer - systemutvikling
YXD-Kurdistan Om oss Asad Fattahi Samarbeidet i flere andre prosjekter
Forstudie Nå situasjonen: dagens situasjon med ulemper og fordeler
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 Kvalitetsreformen og IT- messige konsekvenser Astrid Jenssen XML-gruppa,
Innrapportering via mobil enhet Hovedprosjekt 2004.
Introduksjon.  ITIL står for Information Technology Infrastructure Library.  Det er mye snakk om ITIL i næringslivet for tiden, og veldig mange bedrifter.
Kap. 25 – Simpler Software Development for Niche Companies How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and.
Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004
RIS-metoden for prosessforbedring
Nytt Intranett Trøndelag Fylkeskommune
Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi
Camilla Hall-Henriksen
Hvis du kunne velge … ville du velge en løsning som kan brukes av alle, uten opplæring, hvor det viktigste kommer først, der det er lett å finne.
Utskrift av presentasjonen:

Systemutvikling - noen praktiske erfaringer og betraktninger Øystein Amland HiB 08.04.03

Tema Innledning IT-systemer - systemutvikling min bakgrunn, litt IT-historie IT-systemer - systemutvikling Virksomhetsprosesser - IT-systemer : noen sammenhenger, betydning for valg : kjøpe eller utvikle applikasjon ? Formula Prosjektstyring erfaringer fra et utviklingsprosjekt DashBoard Portal Server : eksempel på en standard, Web-basert intranettløsning

Innledning

Innledning Utdanning Jobberfaring Litt IT-historie siv.ing (NTH/NTNU) Høyere avd. eksamen NHH, bedriftsøkonomisk analyse Jobberfaring systemutvikling adm.systemer (10 år) konsulent/bedriftsrådgiver (10 år) salg og implementering av Internett-/Web baserte løsninger (2 år) nå : selvstendig konsulent, timelærer ved HiB, AI roller i forhold til IT-systemer : bruker - utvikler - selger - implementatør - konsulent/kjøper Litt IT-historie NTH slutten av 70-tallet, hullkort, programutskrift, Univac; SSB, lunsjpakken mistet hullkortstabelen; ND, harddisk - egen frittstående enhet, 10 MB, 20x20 cm da PC'en kom til verden. Når ? 1983 ! Slepbar .. og så kom Internett ....

IT-systemer - en inndeling

IT-systemer - ulike typer Systemtyper - en mulig inndeling administrative systemer (eksempler tavle) kontorstøtte systemer (eksempler tavle) bransjerettede spesialsystemer. Mange ! (eksempler tavle) f.eks. : energiverk - NIS, telenett - NIS (eksempel: valg av NIS) Standardsystemer - egenutviklede/spesialsystemer Standardsys., (standard)pakker : "standardisert" i den forstand at ulike typer virksomheter i mange bransjer kan nyttiggjøre seg systemet som det er (i praksis : ALLTID tilpasninger for litt større virksomheter) Spesialutviklet system for én bestemt virksomhet og ett spesielt formål større/avanserte applikasjoner : større virksomheter mindre spesialsystemer, f.eks. verktøy som Lotus Notes/Domino, MS Access

Virksomhetsprosesser

"Prosesser" Virksomhetsprosesser, arbeidsprosesser i virksomheten tidligere betegnelse : (virksomhets)funksjoner prosesstankegangen innebærer at de enkelte funksjonsområdene i en bedrift sees i sammenheng med flyt av informasjon (og varer) gjennom og mellom de enkelte områdene Kjerneprosesser : hva skal virksomheten drive med / leve av ? Avhenger av bransje ! Eksempel bank: Se virksomhetsmodell neste side Støtteprosesser : understøtter kjernevirksomheten Eksempler : Økonomi, regnskap, personal, lønn, IT,.. Eksempel : Innkjøp - inngående fakturaer (Eks. tavle + eFlow foiler) Stor grad av felles behov for ulike sektorer og bransjer Formål med IT-systemer : verktøy for å understøtte arbeidsprosessene BPR = ?

s

Kjøpe eller utvikle selv ?

Kjøpe eller utvikle selv ? Hva betyr dette for valget : kjøpe eller utvikle systemet selv ? Støtteprosesser : Et stort utvalg av standardpakker finnes Kjerneprosesser : Stadig flere pakker og mer funksjonalitet tilbys. Selv store virksomheter velger i større og større grad standardpakker når det gjelder administrative løsninger (f.eks. Telenor - NIS) MEN : Tilpasninger alltid påkrevd for litt større virksomheter (Eksempler på standardpakker) Spesialapplikasjoner : stadig mye egenutvikling Anbefaling (?) "vi er så spesielle" faktum : eksisterende standardpakker er vanligvis bygget opp på en strukturert måte og basert på velfungerende arbeidsprosesser sett i sammenheng ressurskrevende og risikofylt med egenutvikling dvs. : gode argumenter bør finnes for å satse på egenutvikling

Eksempel på et utviklingsprosjekt : Formula Prosjektstyring - erfaringer og anbefalinger

Før prosjektstart Noen sentrale spørsmål Hva avgjør om prosjekt og system blir en suksess ? Hva er formålet med systemet ? standard system ? videresalg ? Hvem skal bruke systemet ? kjøpe eller utvikle ? hva finnes ? "spesielle" behov ? Levetid ? Integrasjonsbehov grensesnitt mot andre systemer brukergrensesnitt ! basis programvare, utviklingsverktøy

Formula Prosjektstyring (Formula PS) Standard prosjektstyringssystem rettet mot både offshore industri og landbaserte virksomheter / prosjektorganisasjoner Verktøy for planlegging og oppfølging av (større) prosjekter Utviklet av Formula OpenSoft (opprinnelig et utviklingsniljø fra Computas og Norsk Data, senere en del av Merkantildata) med bistand bl.a. fra NPC, Terramar Prosjektledelse og Chr. Michelsens Institutt. Utviklingsprosjekt : ca. 16.000 timer, 8-10 utviklere, 1 1/2 år moduloppbygget, funksjoner for prosjektplanlegging og -oppfølging med bl.a. prosjektstruktur, periodisering, ressursstyring, nettverksplanlegging og grafikk 50-60 funksjoner, 60 tabeller i databasen

Før prosjektet startes Skal systemet utvikles ? formål, behov, marked ? Er tilsvarende system allerede tilgjengelig ? Hvis standardsystem, er det tilstrekkelig kommersielt grunnlag ? Formula : Mangelfullt forarbeid for å verifisere markesmessige muligheter Undervurdering av kostnader knyttet til kommersialisering Anbefalinger : Undersøk om det finnes systemer på markedet Vær trygg på at det er økonomisk og kost-nytte messig grunnlag for å utvikle systemet

Brukermedvirkning "den som har skoen på .... brukerne kjenner best funksjonelle behov, ønsket brukergrensesnitt og prioriteringer Formula : For liten involvering av potensielle fremtidige kunder/brukere Konsekvenser : behov for ut-data siden for lite vektlagt (rapportering, spørringer, enkel grafikk, analyser,...) Viktigheten av enkelt og tiltalende brukergrensesnitt for lite fokusert Anbefalinger : identifisér viktige brukergrupper trekk brukerne med i prosjektet fra starten ! Brukerbehov, kravspesifikasjon. La brukerne få teste ut prototyper av moduler underveis (jfr. iterativ utvikling)

Dokumentasjon Brukerdokumentasjon - ja med fokus på lett tilgjengelig on-line hjelp ... men viktigere med intuitivt brukergrensesnitt Systemdokumentasjon - oversiktlig, vise struktur og sammenhenger arkitektur - datamodell - database - programkode - grensesnitt; teknologi/utviklingsverktøy Formula : For høy prioritering av brukerhåndbok på bekostning av intuitivt bruker-grensesnitt og on-line hjelpedokumentasjon Anbefalinger : legg til grunn faktisk brukeratferd ved utforming av brukerdokumentasjon vedr. systemdokumentasjon tenk produktforvaltning : dvs. drift, feilrettinger, videreutvikling, tilpasninger, .. helt fra starten ved utforming og utarbeidelse av system dok. tenk versjonshåndtering

Databasens betydning Databasen er hjertet i de fleste databasebaserte applikasjoner dataelementer og datastruktur har en mer statisk natur enn funksjonelle behov en velstrukturert datamodell og databaseskjema gir et godt grunnlag for koding og senere forvaltning av applikasjonen Formula : Svært godt utarbeidet og solid datamodell gav trolig både ressurs- og tidsmessige besparelser ved programmeringen og bidro til en robust løsning Anbefalinger : Prioriter datamodellering i designfasen, om nødvendig på bekostning av funksjonalitet

Implementering Implementering kan betraktes som siste hovedfase i et utviklingsprosjekt beskrive/utforme anvendelsen for den aktuelle situasjon, installere, lære opp, teste, drifte Formula : 2 - 3 pilotkunder kunne vært håndtert mer profesjonelt Anbefalinger : Velg riktig implementeringsstrategi Pilottesting er nødvendig ! Varsle pilotbrukerne for å dempe forventninger Andre forhold enn de systemmessige og teknologiske er mest viktig : Endringshåndtering, prosjektledelse/prosjektstyring !

Prosjektstyring - noen anbefalinger

Prosjektstyring Planleggingsfase - gjennomføringsfase Planlegging viktig ! (figur tavle) Utvikling av Formula Prosjektstyring paradoks vi ville hatt stor nytte av systemet ifm. systemutviklingen ! Utfordringer : håndtere usikkerhet/risiko unngå overskridelser, forsinkelser Formula Prosjektgruppen lærte mye prosjektstyring underveis. Prosjektet ble ferdig til planlagt tid og innenfor avsatt kostnadsramme, men med noe redusert ambisjonsnivå for funksjonalitet. Estimering av omfang/arbeidstimer : inndeling av funksjoner i 3 kategorier : Tung, middels, lett.

Prosjektstyring forts. Anbefalinger planleggingsfasen : Strukturér prosjekt : delprosjekt-aktiviteter-leveranser Avklar ansvar og roller Estimér ikke på for deltaljert nivå Avklar tids- og kostnadsrammer Anbefalinger gjennomføringsfase : Revurder estimater løpende Fokusér på leveranser ! I prosjektoppfølging : fokusér på avvik fra plan og tiltak Fremdrift : "Hva gjenstår ?" (estimat for gjenstående arbeid) og ikke "Hvor stor del er ferdig" Redusér omfang (funksjonalitet) fremfor å gå på akkord med kvalitet ! Testing : Viktig ! (Jfr. Carsten pres.)

DashBoard - en standard intranettløsning

Hva er et intranett ? DashBoard Intranett : verktøy for utveksling av intern informasjon mellom medarbeiderne i en virksomhet Mulig målformulering : "... for å effektivisere og forbedre kvaliteten på informasjonsflyt og informasjonsbehandling...." Kjennetegn intranett Elektronisk bearbeiding, lagring og distribusjon av informasjon Verktøy til å organisere ustrukturerte data og informasjon DashBoard Basert på Internett-teknologi standard teknologi, plattform uavhengig intranettet kan nås via Internett uansett hvor du befinner deg Standard Web bruker-grensesnitt: nettleser ("browser") Forskjell fra Internett : Avgrenset brukertilgang : brukernavn og passord Relativt lave kostnader knyttet til anskaffelse og å ta i bruk

Hva slags info. kan utveksles over intranettet ? Virksomhetsinformasjon organisasjonsstruktur : lokalisering, avdelinger, seksjoner ansatte : telefonnr., e-post adresse, stilling, kompetanse (CV), bilde organisasjonsendringer, nyansatte telefonliste produkter, tjenester, prosjekter,... Virksomhetsinformasjon er et typisk eksempel på informasjon som også vil være aktuell for publikum, dvs, på Internett Publisering Interne nyheter, informasjon Rundskriv, intern-avis

Hva slags info. kan utveksles ? forts. Håndbøker Personalhåndbok Brukerveiledninger Kvalitetssikring Metoder, verktøy Felles rutiner, dokumentmaler og skjema Prosjektadministrasjon Prosjektdokumenter: Oppdaterte planer, statusrapporter, møtereferater, beskrivelse av leveranser, ... Prosjektdeltagere : Telefonnr., e-post-adresse mv. Møteplaner, generell prosjektinfo. Ledelsesinformasjon: rapporter, styringsinformasjon Diskusjonsforum Oppslagstavle ......

Intranettportalen kan være inngangsporten til alle virksom-hetens systemer og data !

Brukere av intranettet Brukergrupper ALLE medarbeidere Informasjonsavdelingen Ledere Andre roller Redaktører "Forfattere" Administratorer

Teknologiske forutsetninger Lokalnett (LAN), globalnett (WAN) / tilgang til Internett Tilgang til PC ! Nettleser på PC'ene (Internet Explorer, Netscape, Opera)

Dashboard Portal Server - 3-lags arkitektur : Presentasjonslag : basert på standard DHTML, Java-Script og ASP (Active Server Pages) MS Information Server MS Transaction Server Mellomlag / logikk : COM basert med støtte for MTS SQL Server / Oracle Database : SQL Server el. Oracle Operativsystem : Windows NT/2000/XP Windows 2000 / NT Server Denne oppbyggingen gjør løsningen svært skalerbar slik at den kan benyttes i både store og små organisasjoner

METODIKK Planlegging Målsetting Kartlegging Installasjon, testing, opplæring Utforming av løsninger Overlevering, forvaltning Systembygging Prosessforbedringer Systemer og IT Opplæring Kost-nytte analyser Kost-nytte analyser Prosjektledelse og prosjektadministrasjon, endringshåndtering Dokumentasjon Kontrakts- dokumenter Prosj.hånbok Kravspek. Løsnings- beskrivelse Brukerdokum. Systemdokum. Testdokum. Drifts- og forvalt-nings dokum. Modifikasjons- forslag Godkjennelses- dokument Vedlikeholds- og supportavtale